2014-02-17, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Oj, det blev lite fel där. Ursäkta mig.

Nej, jag menar inte att du nödvändigtvis bör läsa Ma3c, men ifall du har tiden/motivationen att få högt på HP är det en bra idé att läsa all matte du möjligtvis kan. Någon skrev att HP bara är Ma1c men helt ärligt tror jag inte det räcker, isåfall är det precis på gränsen. För att få tillräckligt god förståelse (vilket är A och O, jag kommer predika för det tills jag dör. Finns ingen snabbfix!) för att få ett högt HP-resultat på kvantdelen tror jag man måste läsa minst Ma1C och Ma2C, i synnerhet ifall man inte har naturlig fallenhet för ämnet.
Vad du tror är irrelevant. Den kvantitativa delens svårighetsgrad är officiellt
Citat:
gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011
1c rekommenderas därför att den tar upp mer än 1b och för att den är något svårare. 2c är verkligen inte nödvändigt, även om mer matematik självklart hjälper i de flesta fall. Om man inte har en naturlig fallenhet är det förmodligen viktigare att till fullo förstå Ma 1b/1c än vad det är att ge sig i kast med än svårare teori som inte kommer förekomma på provet.
Citera
2014-02-17, 22:15
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Kan någon berätta vad som krävs på matten respektive läs för 1,5?
Blå linjen i det här diagrammet. http://i.imgur.com/zxkORN4.png
Citera
2014-02-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3
Ok! Du menar att jag bör läsa även Ma3c? Värdet skall inte underskattas?

ingen nytta egentligen - men hm.. du kommer in i "tänket". men om jag var du, skulle jag ha fokuserat på MA 1 och MA 2c, främst dessa två. gör de två matteböckerna så att ALLT, precis ALLT sitter i huvudet på dig. sen kan du göra MA 3c (om du vill, inget jag skulle tipsa dig om att göra, utan istället bara nöta på. ta och gör både origo och 5000 böckerna)
Senast redigerad av powniac 2014-02-17 kl. 22:30.
Citera
2014-02-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ah okej, det har ändrats sen jag gjorde den.

När sa du det? Sist jag gjorde HP så var den inte utformad sådär

när gjorde du HP sist? 10 år sedan..?
Citera
2014-02-17, 22:33
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Jag är alltid van med att omvandla bråk till decimaler så t.ex denna uppgift -> http://i.imgur.com/wfkKRqD.png

Så vill jag göra om allt till decimaler, men det tar tid och är onödigt. Hur gör löser man den på snabbast möjliga vis?
Vid division med fraktioner kan du multiplicera täljaren i det ena talet med nämnaren i det andra.
(2/3) / (3/4) = (2*4) / (3*3) = 8/9

Vid multiplikation med fraktioner kan du multiplicera täljare respektive nämnare med varandra.
(4/5)*(5/6) = (4*5)/(5*6) = 20/30 = 2/3
Citera
2014-02-17, 22:34
Medlem
Citat:
Jag är alltid van med att omvandla bråk till decimaler så t.ex denna uppgift -> http://i.imgur.com/wfkKRqD.png

Så vill jag göra om allt till decimaler, men det tar tid och är onödigt. Hur gör löser man den på snabbast möjliga vis?

steg 1:
MINSTA GEMENSAMMA NÄMNARE = MGN.
steg 2:
addera/subtrahera
steg 3:
du har ditt svar.

jag fick det till: 13/18 ... vilket är rätt
Citera
2014-02-17, 22:35
Medlem
får man ha vatten? alltså får man ta låt säga ett äpple+vattenflaska in i salen när man ska göra något provpass?

så vitt jag vet: man får ej! xd
Citera
2014-02-17, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av powniac
när gjorde du HP sist? 10 år sedan..?

Haha nej alltså innan de gjord om till nya provet menade jag, så gammal är jag inte
Citera
2014-02-17, 22:50
Medlem
Soulsurfers avatar
Fan, jag anmäler mig nog. 1 timme kvar bara Vettefan hur jag skall ta mig in för att kunna skriva provet dock... skall man campa utanför i 10 timmar kanske? Orkar man med dagen då?
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-02-17 kl. 22:53.
Citera
2014-02-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Fan, jag anmäler mig nog. 1 timme kvar bara Vettefan hur jag skall ta mig in för att kunna skriva provet dock... skall man campa utanför i 10 timmar kanske? Orkar man med dagen då?

ser ut som att du lagt jätte mycket tid på detta. du får fan köra på hotell annars, finns hotell för inte mycket pengar.

jag tror att du inte skulle ha kvar motivationen om du inte gör provet nu (iaf inte lika mycket..)
Citera
2014-02-17, 22:56
Medlem
Jag satte mig i klistret rejält hörrni, kommer inte åt mitt konto på deras startsida och jag kommer inte åt min epost heller, hotmail säger något om att jag måste verifiera mitt epost account för de känner av att jag loggar in från en annan plats. Det är för att jag är i danmark, men här kommer problemet, jag måste verifiera genom att de smsar min mobil, men jag bytte telefon nmr läängesen. Skrev till de på högskoleprovet att de skulle byta min account till en annan epost. Men jobbar de den här tiden, kmr jag få nått svar tror ni? ÅÅÅÅH GUUD jag måste göra det här provet asså. Kan man typ inte deeleta sin account och skapa om den med en annan epost UUURGGHH.
Citera
2014-02-17, 23:02
Medlem
bike99s avatar
Alright, då var man anmäld. Inte sett skymten av ett mattetal på snart 3 år och det var redan då inte min starkaste sida. Det är väl bara sätta igång gissar jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in