Citat:
Konstigt taktik. Man borde fokuserat direkt på Daraa och stängt gränsen där och döda den ytan.
Det finns 3 nyckel gränser som kan kväva kriget, Libanon gränsen,Jordanien gränsen och Turkiet gränsen.
Men enligt mig är Libanon/jordanien gränserna allra viktigast, Då slippar man kackerlackorna centralt in i landet. Sen är det bara att gasa ut dom norrut och österut mot öknen. Sen vid Irak gränsen kan man plocka dom som löss med pincett en efter en tillsammans med Al-Maliki.
Men just om kriget, Alla jag känner från Syrien har sagt/säger att Bashar och SAA var naiva i början och underskattade hela "upproret". Dom borde mobiliserat redan när dom höll på i Libyen. Istället lät dom alla terrorister välla in från alla gränser helt öppet i konvojer och det vi ser nu är resultatet.
Det finns 3 nyckel gränser som kan kväva kriget, Libanon gränsen,Jordanien gränsen och Turkiet gränsen.
Men enligt mig är Libanon/jordanien gränserna allra viktigast, Då slippar man kackerlackorna centralt in i landet. Sen är det bara att gasa ut dom norrut och österut mot öknen. Sen vid Irak gränsen kan man plocka dom som löss med pincett en efter en tillsammans med Al-Maliki.
Men just om kriget, Alla jag känner från Syrien har sagt/säger att Bashar och SAA var naiva i början och underskattade hela "upproret". Dom borde mobiliserat redan när dom höll på i Libyen. Istället lät dom alla terrorister välla in från alla gränser helt öppet i konvojer och det vi ser nu är resultatet.
Även ifall man täppt igen gränsen vid Daraa hade terroristerna funnit väg in i landet från Jordanien på annat håll. Gränsen mot jordanien är oändlig och är omöjlig att kontrollera.
Gränsen mot Libanon däremot är det helt andra förutsättningar. Nästan hela Libanons östra gräns är Hezbollahs närvaro stark vilket gör det väldigt svårt för terroristerna att röra sig i dessa områden. Libanons norra gräns mot Syrien är sunnidominerat där även salfiststaden Tripoli finns i närheten. Men på andra sidan gränsen finner vi alawatiska områden vilket även här gör det väldigt svårt för terroristerna att använda som försörjnignslinje.
Den ENDA delen från Libanons gräns där sunni finns på båda sidorna är alltså Arsal som möjliggör förösrjningslinjen Tripoli-Arsal-Yabrud. Det kommer bli underbart den dagen Qalamoun erövras av SAA, förhoppningsvis kan alla bombdåd i Libanon undvikas som till 90% kommit via Arsal.