2014-02-17, 12:50
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Hur går det nere i Daraa? Verkar som att FSA avancerar där nere? På Militaryphotos forum diskuterar man om det tyder på att väst kommer att prioritera oppositionen i söder framför det mer Al Qaida-anstrukna norr.
Beror på att ledaren i Darra har ersatte Idris som ledare för SNC ,SAA har ännu inte prioriterat Daraa ännu .

Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Har man börjat märka av den ökade införseln av anti-tank vapen? Förlorar SAA mer pansar än tidigare?
Det är inget nytt,terroristerna har redan fått anti flyg och pansar missiler för ca ett halvår sen, hur har det påverkat krigets gång? Inte mycket, SAA skördar den ena vinsten efter den andra.
Citera
2014-02-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Beror på att ledaren i Darra har ersatte Idris som ledare för SNC ,SAA har ännu inte prioriterat Daraa ännu .

Det är inget nytt,terroristerna har redan fått anti flyg och pansar missiler för ca ett halvår sen, hur har det påverkat krigets gång? Inte mycket, SAA skördar den ena vinsten efter den andra.

Nja anti flyg är väll inte något dom fått i stor utsträckning? Man har ju sett många vidoes när dom skjuter med Aks eller andra tyngre maskin gevär ifrån bilar mot flygplanen, såg någon video igår där dom skrek allaha akbar när dom såg afterburn ifrån en MIG... dom trodde seriöst att dom hade plockat ner den Har ju cirkulerat väldigt många uppgifter om att väst ska skicka dom riktiga anti flyg ,och att U.S.A ska börja att förse rebellerna i söder med vapen igen. Såklart inget U.S.A har sagt officiellt men det står princip i alla tidningar. Rebellernas offensiv i vår tror jag vi hittar i söder.

Och lilla RussiaToday pöjk du behöver ju inte kalla alla terrorister, för det stämmer ju inte

EDIT: du har dock helt rätt att anti tank fick dom förra året( mest kroatisk gamla grejer, funkar dock) Detta ledde ju dock till en stor offensiv i söder.

Någon som vet hur mycket hezbollah hjälper till nu?
Citera
2014-02-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Menade inte att jag var objektiv, talade om att objektiva förutsättningar inte fanns. Det var inga sakliga påståenden.

Vidare har ingen förnekat att Iran, Syriens allierade, inte stöttat regeringen. Däremot finns det vissa gränser. När man försöker framställa det som att hela den syriska armén tränats av Iran och att iranska trupper aktivt strider på marken handlar det mer om att man försöker smutskasta den andra sidan, vilket skribenten i fråga redan sagt att han försökt göra som någon slags hämnd för att några hade talat illa om YPG. Med den avsikten i åtanke är det svårt att ta försöken seriöst. Det är slutar med att man snarare letar efter sådant man söker, vilket mynnar ut i att påståendena inte blir sakliga och objektiva.
Hade velat fortsätta diskussionen om IRG's inblandning i NDF. Det verkar som att jag trampat på en känslig öm punkt. Av någon anledning så kritiseras jag för att jag letat efter det jag sökt och även hittat det? Som om detta innebär att informationen jag hittat skulle inte vara legitim på grund av detta. Det är ju inte jag som har sagt att hela regimens arme tränats av Iran, utan det är era egna allierade som förmedlar detta påstående. Det är mycket möjligt att er allierade suger daddy vill profetera på er bekostnad, men i såna fall så borde ni va sura på daddy och inte mig.

Hursomhelst så är det intressant att regimen och Ryssland aktivt försökt sälja bilden att regimen dödar terrorister. Regimen är sekulär och dom står i motsatsförhållande till islamisterna. Det är lätt att sälja denna konstruktion till européer och dom har i mångt och mycket lyckats. Enligt IRG videon jag länkade till så är den här bilden totalt falsk. Kriget är totalt sekteristiskt och långt ifrån sekulära mot muslimer. Assads elitförband består av 50 000 lojala alawiter. NDF bestod i början övervägande av sunnimuslimer, men IRG gjorde om dom från grunden och nu består dom av alawiter, shiamuslimer och en del kristna. Så på marken idag så är det alavit/shiamuslimer mot sunnimuslimer.

Det är helt och hållet ett sekteristiskt krig. Men i den här tråden så finns det många kristna araber och andra kristna som hävdar att det är ett krig där den "inkluderande" regimen möter exkluderande rebeller. I själva verket så är dom båda sidorna lika exkluderande.

Hezbulla är shia fundamentalistiska terrorister (Dock så älskar en del dom för att dom lyckats få över några raketer till israeliska sidan). Militantgrupperna från Irak är även dom shia fundamentalister. Militantgrupper som kallas shabia består av alavitier.

På marken är det ett sekteristiskt krig och den här iden om sekulära mot muslimer är falsk.
Citera
2014-02-17, 14:06
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kanske en ny tråd, "Slutstriderna om Aleppo" eller nått som också har med de andra områdena. En tråd som bara handlar om striderna på marken, nyheter om dessa och att politik förbjuds? Kanske finns intresse och då slipper man foliehattar och kurdpropaganda

Nä, varför ska politik förbjudas i en sån specifik tråd om Aleppo? jag menar, det är ju en viktig del i diskussionen

Citat:
1-SAA avancerar i Aleppo och i Qalamoun .
2-USA och Saudi har ökat sina vapenleveranser till terroristerna, fler politiker(sionister) i USA och Frankrike vill ha en intervention i Syrien .
Tex idioten McCain http://www.youtube.com/watch?v=lu5wBvEKTPE&sns=fb

Varför vill dom det då?
Senast redigerad av raxmouse 2014-02-17 kl. 14:15.
Citera
2014-02-17, 14:12
Medlem
Xeliouss avatar
Självklart blir terroristsympatisörer i denna tråd på dåligt humör när det går bra för regimen, Assad gör framsteg och har nu tid att planera anfall eftersom motståndet är svagt, splittrat och desillusionerat. En stark regim är inte vad de som vill dela upp Syrien vill ha. Så då kommer anklagelserna att Assad aldrig skulle ha vunnit utan Iran, att Assad nog stödjer ISIS och allt vad som hittas på. Vi får se om FSA nu också splittras upp. Inte för att de varit speciellt starka före detta. Nu när det går dåligt för terroristerna så kommer vissa som förut talat för att kurderna skulle halshugga sina fångar etc anklaga regimanhängarna för att vara blodtörstiga och måla upp sig själva som fredsduvor bara för att vi talar om att regimen har övertaget och planerar för övertagande av fler regioner... patetiskt slingrande.

Bara att titta 2 inlägg upp:

Citat:
Ursprungligen postat av zagrosi
Det är ju inte jag som har sagt att hela regimens arme tränats av Iran, utan det är era egna allierade som förmedlar detta påstående. Det är mycket möjligt att er allierade suger daddy vill profetera på er bekostnad, men i såna fall så borde ni va sura på daddy och inte mig.
Citat:
]Hursomhelst så är det intressant att regimen och Ryssland aktivt försökt sälja bilden att regimen dödar terrorister.
Citat:
]Hezbulla är shia fundamentalistiska terrorister

Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Nä, varför ska politik förbjudas i en sån specifik tråd om Aleppo? jag menar, det är ju en viktig del i diskussionen

ja men som sagt ovan, dåliga "förlorare" kommer bli mer och mer desperata och gnälliga och störa de rent militära nyheterna.
Senast redigerad av Xelious 2014-02-17 kl. 14:34.
Citera
2014-02-17, 14:35
Medlem
stukads avatar
DN idag :

Citat:
Låsningen reser en obehaglig fråga. Är regimen verkligen mån om att fortsätta prata för att nå resultat? Eller handlar det om att försinka och vinna tid, medan man avancerar på slagfältet där blodbaden nu avlöser varandra? I värsta fall kan fredssamtalen i Genève bli en sorts alibi för att kriga vidare. Man kan ädelmodigt hävda att man samtalar i Genève, och under tiden låta styrkorna på marken bomba sig framåt.

Citat:
Räddarna i denna nöd heter Ryssland och USA. Nu måste initiativtagarna till fredsprocessen ingripa, och visa att de menar allvar.

Hur kan DN vara så dåligt minne av USAs agerande tidigare 2013, är detta ett skämt. USA räddare i nöden, jo visst. Tidningens rapportering av konflikten har varit helt åt helvete. Hur kan journalister vara så blinda, hämtar dom infon från Fox eller..
Citera
2014-02-17, 14:48
Medlem
Citat:
Självklart blir terroristsympatisörer i denna tråd på dåligt humör när det går bra för regimen, Assad gör framsteg och har nu tid att planera anfall eftersom motståndet är svagt, splittrat och desillusionerat. En stark regim är inte vad de som vill dela upp Syrien vill ha. Så då kommer anklagelserna att Assad aldrig skulle ha vunnit utan Iran, att Assad nog stödjer ISIS och allt vad som hittas på. Vi får se om FSA nu också splittras upp. Inte för att de varit speciellt starka före detta. Nu när det går dåligt för terroristerna så kommer vissa som förut talat för att kurderna skulle halshugga sina fångar etc anklaga regimanhängarna för att vara blodtörstiga och måla upp sig själva som fredsduvor bara för att vi talar om att regimen har övertaget och planerar för övertagande av fler regioner... patetiskt slingrande.
Det är inte precis så att man behöver måla upp en bild eller ens anstränga sig för att bevisa att regimen är inhuman. Däremot så är det riktigt tragiskt att det finns individer som inte är kapabla att få in detta i sitt huvud. Men jag antar att du inte bryr dig om regimen är inhuman eller samma skit som rebellerna, för det enda du är intresserad av är att någon skäggig snubbe i turban gör bort sig eller dör på youtube klipp. Det spelar ingen roll ifall diktatorn hade varit Assad, Saddam, Stalin eller Hitler. Det enda som är viktigt är att en muslim ...Varför försöker du slingra dig från detta faktum?

Jag vill ha lite mer saker, som tex kurdisk autonomi och även samma för alla andra, demokrati, rättigheter och att den alavitiska sekten inte Äger Syrien när dom endast bara utgör 11% av befolkningen. Är det någon som är patetiskt så är det du. Du skiter fullständigt i syriska befolkningen och vill som sagt endast kolla på youtube klipp.
Citera
2014-02-17, 14:52
Medlem
Xeliouss avatar
yabroud på väg att falla. SAA har samma taktik som förut som lyckats, när de är klara med Yabroud så blir det kanske Daraa. http://www.liveleak.com/view?i=7a2_1392590019

Yarmouk verkar vara befriat från utländska terrorister, förhoppningsvis kan mathjälp etc börja levereras snart, tyvärr finns små grupper med ISIS kvar som kidnappar civila. Staden är mycket förstörd. http://www.liveleak.com/view?i=59d_1392605037 videon innehåller också nyheter om att rebellgrupper i Aleppo och Damaskus ger upp eller kommer överens med regimen om eldupphör.
Citera
2014-02-17, 15:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Det är inte precis så att man behöver måla upp en bild eller ens anstränga sig för att bevisa att regimen är inhuman. Däremot så är det riktigt tragiskt att det finns individer som inte är kapabla att få in detta i sitt huvud. Men jag antar att du inte bryr dig om regimen är inhuman eller samma skit som rebellerna, för det enda du är intresserad av är att någon skäggig snubbe i turban gör bort sig eller dör på youtube klipp. Det spelar ingen roll ifall diktatorn hade varit Assad, Saddam, Stalin eller Hitler. Det enda som är viktigt är att en muslim ...Varför försöker du slingra dig från detta faktum?

Jag antar att du mer gillar halshuggningsvideorna eftersom du talat för att kurderna ska börja halshugga de andra minoriteterna, jag tittar inte på dom utan det är mer intressant när terroristerna gör bort sig ja. Att spela diktatorskortet vinner du inget på, det är knappast demokrati du vill ha. Du vill ha en svag stat så kurderna kan ta mark som inte tillhör dom, utföra folkrensningar i sin del och en kurdisk diktator ta makten.

Du börjar tjafsa om mycket annat nu som sagt när det är uppenbart vem som vinner.

Här är en annan video från den misslyckade attacken på Aleppo central prison: http://www.liveleak.com/view?i=d1a_1392592839
Citera
2014-02-17, 16:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stukad
DN idag :

Hur kan DN vara så dåligt minne av USAs agerande tidigare 2013, är detta ett skämt. USA räddare i nöden, jo visst. Tidningens rapportering av konflikten har varit helt åt helvete. Hur kan journalister vara så blinda, hämtar dom infon från Fox eller..

Vilka ska dom rädda liksom, rädda sitt eget ansikte? De vill ha bort Assad till varje pris, även om det innebär att döda många i Syrien. De vill inte ha "boots on the ground", ska de bomba Assads styrkor och sen stå och se på när terroristerna löper amok och tar död på övriga i Syrien? Förstår inte var de fått bilden av situationen i Syrien ifrån, de vill förenkla och säga att Assad är den onde och rebellerna goda för det gör saken så mycket enklare. Vore bra om de tog sig lite tid och studerade eländet istället och lyssnade på den egna folkopinionen och de som vet hur det ser ut i verkligheten i Syrien.
Citera
2014-02-17, 16:45
Medlem
Citat:
Det är bara vad du ordbajsar om i denna tråden, inte vad du säger i den kurdiska, eller hur? Din tunga är delad och du har två ansikten vilket sägs vara vanligt i den kurdiska kampen.
Era rättigheter ska tillgodoses av staten. Ni har ingen rättighet att bilda en egen stat när ni bara är en av flera minoriteter.
Den här diskussionen blir löjlig eftersom du är löjlig. Staten tillgodoser inget och det var just det jag påpekade i inlägget. Dom har inte gjort det sedan staten fick självständighet. Dom kan inte och dom vill inte. Det är bara folket själva som kan tillgodose sina rättigheter. Det enda som är tudelat här är din hjärna. Du tar inte till dig information som man tillgodoser dig med och du känner inte ens till basal information som tex att YPG inte skappat en separat stat. Notera att det börjar bli långtråkigt att fortsätta diskussionen.

Citat:
"hjälpa dom" ja, inte ta över området och kalla det för kurdiskt. Maffia.
Någon måste fylla vakuumet för annars så kommer sådana grupper tillbaks. Visste inte att jag var tvungen att även säga att områdena vill ha säkerhet och trygghet. Trodde du själv kunde räkna ut detta. Förlåt för att jag antog att du kunde det.

Citat:
Etnisk rensning av kurdiska områden kommer följa såklart så som här hänt i Irak: http://www.proletaren.se/utrikes/mellanostern/etnisk-rensning-i-kirkuk-kurdiska-partier-tar-efter-usas-brutala-metoder Du har redan avslöjat dina utrensningsönskemål väldigt tydligt, att du försöker leka demokrat nu hjälper inte.

Ja de blir terrorister som PKK, IRA och liknande grupper. Jag ogillar såna rasister/nationalister/folkmördare.
Det är knappats kurderna som utfört någon etnisk rensning i Irak. Det har dött flera tusen människor och alla dessa på grund av attentat utförda av islamiska terrorister. Jag ser dock inget samband mellan händelserna i Irak och händelserna i Västra Kurdistan. Det är snarare ISIS som utför etnisk rensning på allt och alla. Och YPG försöker skydda befolkningen från detta. Du har väl sätt dokumentärerna som lagts upp i tråden eller ja just det du vill helst se döda människor.

Helt seriöst du håller på att spåra ut nu med din trädsvärd (etnisk rensning). Det är ren skitsnack och väldigt långt från verkligheten. Du hävdar att YPG ska göra etnisk rensning, men du har inget bevis på det. Ingen har inträffat och inget tyder på att det kommer inträffa. Däremot så finns det tusen exempel på dessa saker som regimen och rebellerna gör. FN-rapporten är full med sådana här saker. Bli lite mer vettigare.

Detta är mitt sista inlägg i den här diskussionen.
Citera
2014-02-17, 17:03
Medlem
Citat:
Konstigt taktik. Man borde fokuserat direkt på Daraa och stängt gränsen där och döda den ytan.
Det finns 3 nyckel gränser som kan kväva kriget, Libanon gränsen,Jordanien gränsen och Turkiet gränsen.

Men enligt mig är Libanon/jordanien gränserna allra viktigast, Då slippar man kackerlackorna centralt in i landet. Sen är det bara att gasa ut dom norrut och österut mot öknen. Sen vid Irak gränsen kan man plocka dom som löss med pincett en efter en tillsammans med Al-Maliki.

Men just om kriget, Alla jag känner från Syrien har sagt/säger att Bashar och SAA var naiva i början och underskattade hela "upproret". Dom borde mobiliserat redan när dom höll på i Libyen. Istället lät dom alla terrorister välla in från alla gränser helt öppet i konvojer och det vi ser nu är resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in