2014-02-14, 12:16
Medlem
Risetyallikos avatar
Har varit inne fängelse på några månad men dummaste av Sverige, onödiga slöseri våren skattbetalande!!
Citera
2014-02-14, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Risetyalliko
Har varit inne fängelse på några månad men dummaste av Sverige, onödiga slöseri våren skattbetalande!!

Men det är bättre än i Rumänien va?
Citera
2014-02-16, 03:11
Bannlyst
Gällande utsluss;

Jag var dömd till ett år.
Man måste sitta halva utdömda straffet innan man kommer ut på utökad frigång (boja). Man får ha det fram till VF.

Man ska dock vara snabb att ansöka om det så fort man kommer in på råtthålet. Det tar flera månader. Man ska även se till att greja fast bostad samt sysselsättning innan man åker in för det är jävligt krångligt att ordna från insidan.

Man får göra bojan vart man vill, man behöver inte vara skriven på den andressen, bara dom som bor där godkänner och att man har en egen sovplats räcker. Sysselsättningen räcker med jobb/praktik på minst halvtid.

Sköter man sig på anstalten och inte drar på sig någon misskötsamhet och sköter sina permisar prickfritt får man oftast utslussen beviljad. Sitter man för relationsbrott är det svårare, dom brukar få gå genom BOS (Brottsofferslussen) och det tar sin lilla tid. Många relationsbrottslingar får avslag på utsluss men ett par st fick det under min volta, dom blev dock tvingade att gå IDAP-programmet. Jag gick Prime for life (används av kriminalvården och försvaret). Det var inte så farligt.

Jag satt för "grov misshandel i samförstånd". Jag hade egen inställelse, riskbedömnig (LÅG risk för misskötsamhet) samt (MEDEL risk för återfall) det grundade dom på tidigare domar som var 3-4 år, jag har aldrig åkt dit för våldsbrott innan heller. Löjligt! Dom motiverade även att (LÅG) får folk nästan aldrig, skitsnack!

Jag var häktad 44 dagar ca 2 år innan jag inställde mig, häktningen räknades av på kvaltiden jag behövde bara sitta 1 och en halv månad innan permisarna hoppade igång.

Har man ett längre straff kan vanlig frigång för arbete under dagtid vara att rekommendera. Det är ingen kvaltid för det men man ska ha genomfört en dagspermis innan det är aktuellt.

Jag provade att söka vanligt frigång samt utökad men eftersom jag hade så kort tid att sitta så hann jag bara med att utreda om en utslussningsåtgärd. Jag var dömd till ett år, men eftersom jag hade vart häktad 44 dagar så behövde jag bara sitta 4 mån och 2 veckor innan jag kunde komma ut på boja.

Det jobbiga är att man måste göra en nattpermis innan frivården börjar jobba på sin utredning, det tar en månad eller två, sen ska anstalten göra sin utredning sedan delges man och det skickas till regionen för vidare granskning och det tar 4-6 veckor, dom håller ofta på beslutet och det är inte ovanligt att man får beskedet dagen innan man ska ut. Jag hade jävla tur och fick veta 2-3 veckor innan. Man ska inte dra sig för att överklaga, även om personalen säger att det är lönlöst, har man tillräckligt starka skäl och inte har någon misskötsamhet finns det chanser att få rätt.

Sköter man sin fotboja exemplariskt finns dessutom chans att bli av med elektroniska övervakningen, då gäller dock samma regler och stickprov görs i vanlig ordning!

När man får sin dom på posten känns ett år som ett slag i ansiktet men nu i efterhand har det gått fort som fan. Lite mer än en månad på häkte, fri som en fågel i 2 år, 4 mån på anstalt sen ute på boja sista 2 sen var det över.

Det hade inte vart lika kul att få kvarstanna i häkte tills domen trätt i kraft Jag är glad jag bara var häktad pga utredningsskäl.

Jag tycker dock det är löjligt att dom sätter folk som döms upp till ett år på öppna anstalter, fan vad det ryker skattepengar. Det är bättre dom ger folk samhällstjänst eller fotboja. Varför inte ge alla förstagångare upp till ett år boja, är man arbetslös tvingar dom ut än i arbetslivet? Då för man ut något av det, kriminalvårdens "paroll" bättre ut är ett skämt. Ordnar man inte upp allt innan man inställer sig kan hela ens liv ödeläggas.

Dom på placeringsgruppen verkar inte ha en susning om nåt gällande deras anstalter. Jag hörde mig för om jag kunde hamna på Kolmården, pga av att det var ett våldsbrott så sa dom att risken är liten. Att det ska va en anstalt för Ekobrottlingar är rätt så mkt dynga. Det är mest folk som sitter för våld i relation, en och annan ekobrottsling annars är det korttidare eller folk på utsluss från tvåor. Det mesta som står på kriminalvårdens hemsida om Kolmården är dynga.

Behandlingsprogrammen är under all kritik. Straffet är inget annat än förvaring. Jag hade tur som kom in på ett program under mitt straff eftersom det blev så kort tid kvar att sitta av. Dock hade jag inte fått utsluss om jag inte gick ett program så jag fick ligga på rätt så mycket.
Citera
2014-02-16, 13:41
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Plitar begår ofta tjänstefel och brott mot intagna. Exempel.

Eva Abruzzi i Malmö stal ofta mat från intagna, svor åt dem och kvinspen Ann-Marie Rosling skyddade henne. Ann-Marie Rosling är en kvinsp som hotar vissa fångar, hon slängde en intagens hemställan och gjort så flera gånger. Ewa Abruzzi kallade nån fånge för gris och Ann-Marie Rosling sa att hon inte gjort nåt fel.

Eva Abruzzi är bra vän med Kenneth Rengbrandt som misshandlat fångar och hotat intagna på Kirseberg bland annat (läs hans anmälningar). Där jobbar styvdottern till Kenneth Rengbrandt hon heter Mimmi, mörkrödhårig ser ut som en häst i ansiktet, halvrumänsk zigenare (inget ont om gypsies, känner många själv). Rengbrandts styvdotter gjorde tjänstefel mot nån intagen och av nåt tjafs kom då Rengbrandt och kallade fången för fitta (ett ord han brukar säga till fångar). Rengbrandt knullar Mimmis mamma men många intagna viskar om att Kenneth Rengbrandt också knullar Mimmi då de beter sig väldigt udda ibland på avdelningarna. Det går mycket inavel, inte riktig inavel då, men det brukar kallas så, att gamla plitar tar in deras söner eller styvdöttrar o sånt på kåkar som plitar. Att yrket går i generna lite.

I o med det uppstår många bråk o sånt mot plitar när de skyddar varandra, då de känner varandra o e släkt o skit med varann.

Man undrar lite hur lagligt det är att en plitchef t.ex fixar in sin son på jobbet? Som Peter R. gjorde.
Citera
2014-02-16, 15:31
Medlem
Lite info som också framkommit.

"Vänliga" plitar i vakten på Salberga rekommenderar intagna att inte ha med sig dyra/fina kläder tillbaks från permis eller liknande. Då dessa kläder mycket lätt får "fötter" medan den intagne sitter på avdelningen.

Nattvakterna på sin rond plundrar internernas kylskåp på nattfika när de går sin rond. Inte ovanligt att de satt sig ner och gjort kaffe och fyllt på med annat gott o blandat. Då internerna har en begränsad kassa tilldelad för självhushållning, så blir detta minus på deras mat. Ersätts aldrig. Istället blånekar plitarna att det hänt. Trots att internerna kan konstatera förlusten i deras skafferi över en natt. Internerna själva är inlåsta på rummen. Så ingen Intern kan ha försett sig.

En "ökänd" kvinnlig KVC som gått i pension nu, har en viss tendens för att dricka av och till. Privat är helt ok. Men internerna blir aningen överaskade att en klart onykter KVC i Sällskap med en kvinnlig bekant som är KVINSP på ett hus (också varandes onykter) tar sig friheter på avdelningarna. Ni vet hur klart onyktra personer beter sig. Inte en speciellt glad överraskning för internerna.

Just ovan nämnda par är också kända för att ha privata små nöjen riktade mot vissa interner, som inte slickar uppåt tillräckligt fort som uttrycket säger.
Inställda permissioner och utslussningar med direkta lögner som argument. Fabricerar egna riskbedömningar som går tvärtemot både övrig personals gjorda bedömning samt anställda "experter" psykologer. Om en intern t.ex. rakt av fått riskbedömningen låg eller mycket låg. Kan denna duo gå "över huvudet" på gällande riskbedömning och istället ange medel eller hög, för att stoppa ev. förflyttningar/permissioner/utsluss. Trots att intern både i all tid skött sig och har klara papper. Det räcker med att internen inte bockat tillräckligt fort eller annat.
Även övrig anställda personalen hotas av denna duo, med orden "Det finns andra som vill ha era jobb", om de inte accepterar styret.

Ytterligare beklämande är att "till och med" plitarna kallar denne KVC för svin bakom hennes rygg. Även inför internerna.
I en JO anmälan från en tidigare anstalt denne KVC arbetade kom bedömningen att hon är "Inhuman och inte kan ta tillvara de intagnas intressen och möjligheter".

Denne KVC har av anställda chefer på Region Mitt ett mycket högt anseende.

Normala folket kan iof. kanske ana att det finns annat bakom här. Och att interner under denne KVC styrande inte alltid har mått så bra.

Inom KVV är det inte alltid raka puckar som gäller. Trist nog skapas ibland kulturer som hanterar den intagne på ett mycket speciellt sätt.
Citera
2014-02-16, 16:13
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Detta är sant, som jag skriver nu, det kommer från en plit själv som jobbat i många år som e trött på skiten:
Kriminalvårdare på nätterna har stulit mediciner som intagna valt att inte ta, som då läggs i en låst box!
Plitar har även på en del ställen när de fortfarande hade mynt till tex solariemaskinerna stulit ur myntapparater, tömt dem på intagnas pengar. Det var för typ 7 år sen men ändå. Det e så pass att plitar knappt vågar lämna av klockor o sånt på jobbet i omklädsrummen.

På samma avdelning jag snacka om i mitt förra inlägg tog plitar mat o kakor från intagna som bakat osv, detta är också för plitens egna skull strikt förbjudet då de inte vet vad vi kan ha lagt i kakorna. På kumla ville en fånge bjuda en plit på en kaka (nej han var ingen golbög, han var gamla skolan o den pliten hade varit sjyst mot han) men pliten sa nej, kan inte, kv tillåter inte. Medan på malmöpissanstalten utan regler tar plitar vad som helst från fångarna.
Senast redigerad av KriminalvardenKV 2014-02-16 kl. 16:17.
Citera
2014-02-16, 17:02
Medlem
Två inlägg direkt efter varandra; den ena beklagar sig över att piltarna håller varandra om ryggen, den andra beklagar sig över att "till och med piltarna kallar en Kvc för svin bakom dennes rygg".
Citera
2014-02-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Två inlägg direkt efter varandra; den ena beklagar sig över att piltarna håller varandra om ryggen, den andra beklagar sig över att "till och med piltarna kallar en Kvc för svin bakom dennes rygg".

Glöm inte sammanhållningsfaktorn kvc<->region mitt
Citera
2014-02-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Glöm inte sammanhållningsfaktorn kvc<->region mitt

Jo men det var ändå intressant att se för det överensstämmer bra med att; hur man än gör inom kv så kan man aldrig göra alla nöjda...
Citera
2014-02-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Jo men det var ändå intressant att se för det överensstämmer bra med att; hur man än gör inom kv så kan man aldrig göra alla nöjda...

Jo det är förvisso sant.
Men det är också lika sant att KVV inte är en perfekt värld.
Som kanske belyses i mitt inlägg där det faktiskt finns en falang som vill göra ett bra jobb. Men det sedan skapas kulturer som helt enkelt inte gör ett bra jobb.
Jag tror att KVV kanske är en organisation som bör erkänna sina egen fel. För att kunna rätta till de problem som finns.

Det är t.ex. inte bra att en högt uppsatt chef missköter sitt uppdrag kraftigt. För att sedan hållas om ryggen av de högre cheferna.
Då skapas det man i folkmun säger. De dåliga cheferna sparkar man uppåt.

Den andre debattören har tydligen fått mycken dålig erfarenhet och känner sig sårad. Kanske med all rätt.
Citera
2014-02-16, 20:13
Medlem
Citat:
Nattvakterna på sin rond plundrar internernas kylskåp på nattfika när de går sin rond. Inte ovanligt att de satt sig ner och gjort kaffe och fyllt på med annat gott o blandat. Då internerna har en begränsad kassa tilldelad för självhushållning, så blir detta minus på deras mat. Ersätts aldrig. Istället blånekar plitarna att det hänt. Trots att internerna kan konstatera förlusten i deras skafferi över en natt. Internerna själva är inlåsta på rummen. Så ingen Intern kan ha försett sig.
Sådant kan leda till våld mellan intagna, ifall det inte uppdagas på något sätt att det är plitarna som är där och nallar. Någon blir anklagad för att vara en "kamrattjuv" och får stryk eller ger själv någon pisk för att bevisa sin oskuld till det han blivit anklagad för.
Citera
2014-02-16, 20:16
Medlem
Citat:
Jo det är förvisso sant.
Men det är också lika sant att KVV inte är en perfekt värld.
Som kanske belyses i mitt inlägg där det faktiskt finns en falang som vill göra ett bra jobb. Men det sedan skapas kulturer som helt enkelt inte gör ett bra jobb.
Jag tror att KVV kanske är en organisation som bör erkänna sina egen fel. För att kunna rätta till de problem som finns.

Det är t.ex. inte bra att en högt uppsatt chef missköter sitt uppdrag kraftigt. För att sedan hållas om ryggen av de högre cheferna.
Då skapas det man i folkmun säger. De dåliga cheferna sparkar man uppåt.

Den andre debattören har tydligen fått mycken dålig erfarenhet och känner sig sårad. Kanske med all rätt.

Håller fullständigt med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in