Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Min bestämda uppfattning är att allt fler inser att sverigedemokraterna är ett mer renodlat parti i klassisk mening och som medlemmarna och sympatisörer kan känna igen sig i. Det är också en av mina bestämda övertygelse att detta är huvudförklaringen till varför så många sverigedemokratiska väljare engagerar sig på nätet. Det man säger står partiet också för och vill genomdriva i riksdagen. Varför engagera sig för socialdemokraterna liksom. Det partiet är det ingen som vet var det står numer.
Nu till valet kommer det här fenomenet att bli allt tydligare. Väljare vill ha tydlighet och med allt fler uteslutningar av moderater som vill ha moderat politik är framgången given för sd. Min bedömning är att sd har över 10 procent hos alla väljarundersökningar i april.
Jag håller med om att SD har framtiden för sig, åtminstone i det medellånga perspektivet. Siffror som 20% inom nästa mandatperiod är egentligen mer ett stalltips än en utopi om man ser ut i Europa.
Sant är också att partiet är en del av en verkligt levande
folkrörelse, till skillnad från de flesta övriga. Det finns groende gräsrötter överallt i landet och det ligger faktiskt i möjlighetens riktning att bli en ny socialdemokrati. Att bli det statsbärande partiet i Sverige för generationer framåt. Gudarna ska veta att övriga partier jobbar hårt för att diskvalificera sig själva fullständigt.
Men då behövs en stadig förankring i folkrörelsen, en vilja att faktiskt uttolka och företräda vad människors intresse och åsikter är. Som det är nu ser jag oroväckande tecken på att man mer är intresserad av att kontrollera en partiapparat än driva politik.
Istället för att ta folkhemsnationalismen som så enande, positiv och självklar att det inte behöver dissekeras, ägnar man mycket tankemöda åt att omdefiniera vad det ens betyder. Att göra en poäng av etnicitet just genom att envisas med att förneka dess betydelse. Eller dess själva existens. "En kulturell entitet" - vad fan är det?
Det enda Jimmie behöver göra är att stå stadigt på surfbrädan och rida den historiska våg som sveper över Europa. Men han måste respektera att det är vågen som visar riktningen, inte partiapparaten. Försöker han styra vågen är det lätt att tappa balansen och tumla ned under ytan. Och då blir det någon annan som kommer ta tillfället i akt att utnyttja de historiska krafter som rör på sig i Europas folkdjup som reaktion mot en globalistisk agenda och migrantströmmar som kommer vara outsinliga i ytterligare ett sekel.