2014-08-23, 15:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
En kul grej: Om man jämför Demoskops majmätning inför EU-valet så fick SD 6,3 procent. Om samma omräkningsfaktor skulle gälla nu så skulle SD få 18,8 procent.

Det beror på att skämsfaktorn är så extrem just nu. Om du redovisar att du stödjer SD så är du i princip paria och betraktas som utvecklingsstörd i det offentliga samhället. Du kan förlora jobb och förtroendeposter.

Så att SD får 12,2% i en telefonundersökning är verkligen helt oerhört. Som sagt, inte en chans att valresultatet blir under 15%
2014-08-23, 15:31
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Rekord i två av varandra oberoende och telefonbaserade opinionsundersökningar. Med 12,2 procent i Demoskop kan man fråga sig om det kanske trots allt finns hopp om en ordentlig skräll i riksdagsvalet.

Framför allt hoppas jag vi blir av med något av de borgerliga småpartierna.

Om några veckor vet vi.

/SD-trollet

Chansen finns- Reinfeldt "sportpalast" tal om mandatet för den obegränsade massinvandringen har onekligen ändrat spelplanen - vänstern och den "opartiska" pressen springer runt som yra höns i en främmande värld - detta skulle ju bli en promenadseger

Ett bortröstat mikroparti för borgerligheten är inledningen för moderaternas isolering - i det läget så kommer FP att bli inbjudna till köttgrytorna av S och MP och festen kan börja utan Reinfeldt och Moderaterna..

Efter sedvanlig sorgeprocess för FP och ledarbyte från tamburmajoren Björklund till Birgitta Olsson så formaliseras banden över blockgränsen.

Sd står redo att skörda när S - MP - FP regering skall försöka hantera ett samhälle i fritt fall där sociala spänningar, upplopp och gräl om de minskande offentliga resurserna skall hanteras med globaliseringens utmaningar och genusdramatik toppat med en bostadsbubbla.

Sd skall använda tiden till att etablera sig i kommuner och landsting, utbilda sina representanter, bryta upp isoleringen på lokal nivå i de kommuner som de kommer att dominera - i södra Sveriges och rostbältena. bygga upp och stötta sin verksamhet i de folkrikaste storstäderna och universitetsstäder inför framtiden. Höja sin kompetens, knyta an till de socialkonservativa värderingar som inte längre har någon röst i vansinnesprojektet Sverige.

De skall växa och ta mer plats, i nämnder, i myndigheter, på universitet och högskolor, ta mer plats i debatt, medier, i verkligheten.

Därefter är spelplanen öppen och mer utjämnad.

Vart skall alla stackars småtwittrande Timbrokloner ta vägen när de blir marginaliserade i de rykande resterna av M - inte lär striden om M kadavret i eftervalsanalysen leda till fortsatt kontroll över resterna ?

Inte kan väl Stureplanscentern husera dem alla?

För M väntar isolering och marginalisering tills de inser att de ligger fel värdemässigt i en rad stora nutidsfrågor och inser att isolera det parti som sakta håller på att ta över stora delar av deras väljarbas kanske inte var en sådan bra ide.
Senast redigerad av medelklassman 2014-08-23 kl. 15:42.
2014-08-23, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det ser onekligen extremt bra ut. Reinfeldt-effekten är bara till hälften intecknat, SD har inte ens börjat med sin reklam och vi har debatterna framför oss där SD alltid tjänar stort. Och ändå dunkar de in 12,2% i en telefonundersökning.

Helt magiskt.

Jag tror att 15% är ett absolut golv för SD i valet, under 15% blir det garanterat inte. Och ett M på dryga 20% är bara knappt före.

Tramset om att det skulle vara någon sorts kamp mellan SD och MP om tredjeplatsen är just bara trams. SD blir ungefär dubbelt så stora som MP.

SD kommer givetvis att göra ett kanonval. När sedlarna är räknade kommer alla haters att kräkas runt om i landet. Eftersom de hela tiden trott på de selektiva och manipulativa fantasisiffrorna som Aftonbladet konstant manglar ut.

Får SD över 15% ska jag fan göra något sjukt. Vad vet jag inte ännu. Kanske klä mig i en stor svensk flagga och springa runt kvarteret naken.
2014-08-23, 15:35
Medlem
En av SD:s mest fanatiska kritiker, piratpartisten Torbjörn Jerlerup ( fd EAP ), uppskattar SD:s potentiella väljarstöd till ca 30%.
Bland annat ingår rasistiska invandrare och speciellt "invandrare som är islamofober" bland de som kan tänkas rösta på SD, enligt Jerlerup.

Citat:
Sd är fascister och rasister. Det betyder inte att de som röstar på Sd är det, men de borde förstå att det parti de stödjer är det.
Men vi bekämpar inte detta hot genom att låtsas vara strutsar. Sd har ca 30% av väljarkåren som potentiella väljare.
Det baserar jag på att ca 50% av väljarna är för minskad invandring. 30% har fördomar mot muslimer. 30% är positiva eller neutrala eller ”vet inte” till Sd och Jimmie Åkesson. 40% anser samma om Sd:s invandringspolitik. Dessutom huser många svenskar en misstro till politikerna och Sd är det parti som har flest som stödjer dem som misstror politiker.
----
Myten att bara vita europeer kan vara rasister har lett till att man inte ser att Sd har stöd av ca 5-10% av Sveriges invandrare. Även invandrare kan vara rasister eller stödja rasister. Den siffran lär öka bland invandrare som är islamofober.
http://ligator.wordpress.com/2014/08/23/strutsar-stoppar-inte-sverigedemokraterna/
2014-08-23, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
En av SD:s mest fanatiska kritiker, piratpartisten Torbjörn Jerlerup ( fd EAP ), uppskattar SD:s potentiella väljarstöd till ca 30%.
Bland annat ingår rasistiska invandrare och speciellt "invandrare som är islamofober" bland de som kan tänkas rösta på SD, enligt Jerlerup.

http://ligator.wordpress.com/2014/08/23/strutsar-stoppar-inte-sverigedemokraterna/

Det finns mycket sanning i detta. Asiater hatar muslimpacket in i benmärgen. Vissa kineser röstar dock på kommunistpartiet av ren vana, men de yngre spyr galla över etablissemanget och skulle nästan överväga att rösta på SvP om de inte var precis något för extrema.
2014-08-23, 17:35
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD +3,0
MP -3,8

Äntligen tredje störst i Demoskop, där MP alltid brukar vara så extremt uppblåsta och ligga ett par procent före SD.

12,2 från ett telefoninstitut på min ära.

Kampanjerna börjar slå igenom i mätningarna nu. Mer kommer, det kommer bli grymt spännande val.
2014-08-23, 17:38
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
För er som tvekar på Sifo kan jag rekommendera att istället titta på Poll of polls. En enskild undersökning är ganska värdelös ensam.

http://pollofpolls.se/poll-of-polls/
Status.st finns ju redan..
2014-08-23, 17:43
Medlem
volvo 240s avatar
I Borås TIdning idag. SD 9.7%

Förra valet 7.0% och ca 11% i EUP-valet i år.

Lär betyda omkring 15% i valresultat.
2014-08-23, 17:46
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintermoon
SD leder Flashbacks egna opinionsundersökning med 57,2% av rösterna när 1227 personer har röstat

Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?
(FB) Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?
Betyder fortfarande inte ett skit föränn den nollas och länkas till på förstasidan på Flashback.org. Nu är det mest inbitna PI-läsare som röstar i den.
2014-08-23, 18:09
Medlem
fernebos avatar
Måste säga att jag ställer mig lite tveksam till Demoskopmätningen. Den känns som om den inte säger så mycket om verkliga väljarrörelser utan att det mer handlar om korrigeringar. Att SD ökar eller ligger högt är ju fullt rimligt, men alla andra rörelser möjliggörs ju pga ett MP-tapp som är baserat på att de har legat alldeles för högt. Jag tror ju inte att Mp har tappat var tredje väljare sen förra mätningen och att merparten av dessa har gått till Moderaterna. Inte fan skulle rödgröna väljare belöna Moderaterna för Reinfeldts utspel. Nånting stinker med Demoskop.
2014-08-23, 18:18
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Måste säga att jag ställer mig lite tveksam till Demoskopmätningen. Den känns som om den inte säger så mycket om verkliga väljarrörelser utan att det mer handlar om korrigeringar. Att SD ökar eller ligger högt är ju fullt rimligt, men alla andra rörelser möjliggörs ju pga ett MP-tapp som är baserat på att de har legat alldeles för högt. Jag tror ju inte att Mp har tappat var tredje väljare sen förra mätningen och att merparten av dessa har gått till Moderaterna. Inte fan skulle rödgröna väljare belöna Moderaterna för Reinfeldts utspel. Nånting stinker med Demoskop.
Ja, Demoskops junimätning väckte misstankar om att man helt enkelt hade viktat om resultatet för att korrespondera mot valresultatet i EU-valet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ledarbloggen, VLT
Frågan är hur tillförlitlig Demoskop är. Siffrorna ligger mycket nära resultatet i EU-valet. Miljöpartiet, SD och Fi går fram, om än inte riktigt lika mycket som i EU-valet. Det går dåligt för Socialdemokraterna och Moderaterna, om än inte riktigt lika illa som i EU-valet. Folkpartiet fick däremot ingen fördel av ett bra EU-val, utan hamnar på 5,7 procent.
http://vlt.se/blogg/ledarbloggen/1.623703-ledarbloggen?blogPostAction=view_post&postingId=19 .1179096
Men det är ju bra om de rödgröna tolkar det här som att alliansen är på väg att komma i kapp precis som vid förra valet. Kan nog bli en del panikutspel i det kommande.
2014-08-23, 18:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Vi har diskuterat det där tidigare och det finns säkert flera förklaringar:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är smått otroligt att M gick +4% men det kan vara en kombination av ett visst mätfel plus att allt fler nu på allvar börjar fundera på hur det blir med ett vänsterstyre. Det är lätt att kritisera sittande regering men nu är det tid för kritikerna att fundera vilken politik vänstern kommer föra.

När de nu säger att de står för samma invandring men med en sämre ekonomisk politik i övrigt och de dessutom inte ens har ett regeringsalternativ då börjar folk se vilken hönsgård det blir. Det enda de verkar vara överens om är att V ställer så starka ultimatum att de inte är aktuella i en regering och sannolikt vill även vänstern ha det så. Då slipper de regeringsansvaret och kritiken som de vet detta kommer medföra, med följd av att de kommer tappa många röster och pengar till partikassan.

Jag har sagt det tidigare, när valdagen närmar sig kommer en hel del väljare att kritiskt granska oppositionen och då tappar de, och vice versa för regeringspartierna. Det är nog främst detta som drivit moderaternas framgång här.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
M låg väldigt lågt i mätningen innan, för lågt gissningsvis varav ett normalläge bara det skulle ge kanske 2 procentenheter. Så ökningen är nog inte så stor som det ser ut. Det kan vara slump uppåt den här gången också, tror det jämnar ut sig och att dom landar på runt 21-22% på valdagen. Varken mer eller mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in