Citat:
Om man som liberal medger att man skiter i konsekvenserna av en viss politik och enbart bryr sig om det etiska ställningstagandet så är man verklighetsfrånvänd. Eller rättare sagt så skiter man i verkligheten. Att liberaler är verklighetsfrånvända får man höra från alla möjliga olika håll hela tiden. Vissa kallar oss naiva för att vi vill avkriminalisera droger, andra för att vi vill tillåta hemundervisning, försvara yttrandefriheten eller för att vi vill ge människor makten att själva bestämma varifrån de vill köpa olika tjänster. På samma sätt kallar du oss naiva för att du inte tror att det går att rekrytera folk till försvaret om man inte hotar dem med fängelse. Jag menar dock att det finns mycket goda grunder för att påstå att detta är fullt genomförbart i praktiken och det moraliskt överlägsna alternativet. Jag har dock nästan aldrig sett någon ge några hållbara argument för varför allt detta skulle vara så omöjligt, utan ofta handlar det bara om rena känsloreaktioner från människor som har i ryggraden att tänka på ett speciellt sätt utan att väga in alla argument.
Sen är väl frågan inte huruvida det går att rekrytera människor frivilligt till försvaret utan huruvida det går att rekrytera tillräckligt många. Och om det är möjligt att förbereda en stor del av befolkningen för krig på frivillig basis, och dessutom eventuellt kunna mobilisera de utan något som helst tvång. Jag menar att det verkar svårt.
För övrigt tycker jag att du överdriver betydelsen av det tvång som värnplikten innebär. Vi har redan gott om tvång i samhället. Se exempelvis på skolplikten som omfattar 12 år av alla människors liv. 1 års värnplikt, som dessutom fyller en väldigt viktig funktion är ingenting i jämförelse.
Citat:
SD är det bästa alternativet. Ekonomisk politik är de väldigt lika alliansen (nu har ju M till och med börjat prata om skattehöjningar) men det plockar många poäng på andra områden som jag redan skrivit om.
Det är säkert det bästa partiet för människor som är punktliberala på samma områden som du är, på samma sätt som att miljöpartiet kanske är ett av de minst dåliga partierna för alla människor som är livsstilsliberala men som struntar i rätten till frihet på alla andra områden. Men på samma sätt som människor som ideologiskt omfamnar liberalismen av moraliska skäl inte har något att hämta hos mp/fp och gänget, har en ideologiskt övertygad liberal ingenting att hämta hos sd.
F ö så tror jag att de flesta riktiga libertarianer här inne egentligen tycker att det borgerliga blocket är lite mindre dåliga än vänsterblocket ur frihetsperspektiv, men att detta ändå inte räknas eftersom de ändå är så in i h-lvete dåliga och skillnaderna mellan blocken nu ändå bara är marginella. På samma resonerar nog de flesta libertarianer här gällande sd.
F ö så tror jag att de flesta riktiga libertarianer här inne egentligen tycker att det borgerliga blocket är lite mindre dåliga än vänsterblocket ur frihetsperspektiv, men att detta ändå inte räknas eftersom de ändå är så in i h-lvete dåliga och skillnaderna mellan blocken nu ändå bara är marginella. På samma resonerar nog de flesta libertarianer här gällande sd.
Senast redigerad av Holisistic 2014-02-15 kl. 23:16.
Senast redigerad av Holisistic 2014-02-15 kl. 23:16.