Jag skrev ett långt inlägg i går vid midnatt, men som av någon anledning försvann när jag tryckte på skickaknappen.
Min utgångspunkt var intervjuen med åklagaren Erik Wendeby i nedanstående länk:
http://www.expressen.se/nyheter/uppgift-blodig-skjorta-fick-pappan-haktad/
Citat:
"– Vi har inte fått någon träff på den tekniska utredning som vi hittills genomfört, medger Erik Wendeby."
"Utöver
DNA-topsning har pappan lämnat ett röstprov hos polisen som skulle jämföras med rösten SOS-samtalet från natten då Per Häggström mördades."
Min fetning. Man har alltså en DNA-profil att matcha mot.
RO har varit på festen och har minnesluckor om kvällen.
Jag har retat mig på att man från många håll så tvärsäkert uttalat att inringaren är densamme som GM.
RO blev kallad till förhör p.g.a tips om att han skulle ha burit en blodig skjorta vid grupparbete samma morgon som mordet inträffat. Han fick vid förhöret även lämna röstprov.
RO ringer några timmar efteråt och talar om att han har rint samtalet till SOS. Då blir han direkt anhållen och häktat på sannolika skäl för mord.
Han bryter då ganska förståeligt ihop. Han är misstänkt för mord på sannolika skäl. Det är en kränkning i sig och han reagerar våldsamt och blir psykotiskt och blir förbannar säkert sig själv för att han ringde och sa att det var han som ringde samtalet. Han tar tillbaka sitt "erkännande" av samtalet. Kanske fick han det rådet av sin advokat också.
Att hans skjorta är blodig kan bero på att han varit så nära PH vid mordplatsen och sen "bara kuta" och ringde. (en teori från mig bara)
Vid den andra häktningen pratades om bildbevis. Vad detta bildbevis föreställer vet vi fortfarande inte.
Citat från artikeln:
"Tycker du att den bevisning ni fick pappan häktad på var bra?
– Den frågan kan jag inte kommentera i nuläget, men blir det så att den här misstänkte avförs från utredningen – då är jag beredd att lämna lite kommentarer om den bevisning som finns."
Jag ser fram emot dessa kommentarer.