2014-02-15, 10:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu låg ju visserligen objektet i Idre, vilket kanske inte gör saken bättre. Men rätt ska ju vara rätt.
Hoppsan! Har inte varit i Idre så jag kan inte uttala mig om skäligheten men det låter fortfarande extremt dyrt.
Citera
2014-02-15, 11:20
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Gör man ett bättre hem om man river ut allt gammalt? Eller kan det finnas kvaliteter i äldre hus som man inte kan köpa för pengar idag? Ja, live with it, visst. Men det går heller inte att återskapa den kvalitet hantverken hade förr i tiden, för det skulle man aldrig ha råd med. Jag har sjuttiofem kvadratmeter massiv ekparkett i min lägenhet. Ditlagt av duktiga hantverkare för åttio år sen. Och det funkar lika väl i dag som då. Och det finns ingen som skulle lägga in ekparkett för tvåhundratusen i en vanlig jävla lägenhet i dag. Bytt är bytt, och kommer aldrig tillbaka...

Vi gjorde faktiskt det när vi köpte vårt sena femtiotalshus (inte olikt det på Lidingö från '65 från några sidor tillbaka i tråden). Tidigare ägare hade effektivt raderat alla spår av femtiotal med bla billiga laminatgolv, sannolikt från olika lagerrensningar, eftersom de var konsekvent olika i samtliga rum. Vi blåste ut ALLT.

Nu ligger det ekparkett (fiskben) i hela kåken (våtrum och entrehall undantaget) . Entrehallens golv och fönsterbänkarna är i samma kalksten som huset en gång inreddes med (eller likadan i alla fall).

Det är bara rumsindelningen som är den samma, och det var ju den vi föll för.

Det går. Om man vill.
Citera
2014-02-15, 13:57
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Vi gjorde faktiskt det när vi köpte vårt sena femtiotalshus (inte olikt det på Lidingö från '65 från några sidor tillbaka i tråden). Tidigare ägare hade effektivt raderat alla spår av femtiotal med bla billiga laminatgolv, sannolikt från olika lagerrensningar, eftersom de var konsekvent olika i samtliga rum. Vi blåste ut ALLT.

Nu ligger det ekparkett (fiskben) i hela kåken (våtrum och entrehall undantaget) . Entrehallens golv och fönsterbänkarna är i samma kalksten som huset en gång inreddes med (eller likadan i alla fall).

Det är bara rumsindelningen som är den samma, och det var ju den vi föll för.

Det går. Om man vill.
Genomgående ekparkett är väl inget fel i sig. Och femtitalshus kan nog ha rätt fula golv. Men när man försöker göra om huset till en annan typ av hus. T ex att skapa helt öppen planlösning i ett hus där det inte passar, bara för det är modernt. Eller att försöka omvandla ett sekelskifteshus till modernt och minimalistiskt. Byta parketten mot högblanka vita golv och inreda köket i restaurangstil med borstat stål. Det är sånt vi gnäller på!

Att vi tjatar om det där kan nog till viss del skyllas på att stilen är så likriktad att det blir ont om objekt som är riktigt OnT. För lite excentriska original i det här landet.

EDIT: Det kunde vara original utan pengar som bygger en rolig stuga eller rika människor som gör vad som faller dem in, med lite personlighet. Men allt är så jävla ängsligt! Folk belånar sig med hus som är dyrare än de har råd med och tänker redan från start på att det ska vara lätt att sälja. Och gör man allt i vitt så kan det aldrig bli fel, tror dom.
Senast redigerad av TigerKid 2014-02-15 kl. 14:03.
Citera
2014-02-15, 14:57
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Det går. Om man vill.

Jo, det är klart att det går om man vill. Problemet är att det inte är så många som vill. Det är ju betydligt färre som har din inställning än som har Antevantes inställning om att riva ut det gamla och slänga in nåt nytt.

Jag har ett liknande problem med mitt hus som jag håller på att renovera. Jag har ett litet hus på den skånska landsbygden, en gammal skånelänga från mitten på 1800-talet. Och problemet är att allt är så himla ruttet. Golvet är ruttet och murket, det är bara att riva ut. Fönstren behöver renoveras. Putsen behöver knackas ned och läggas upp igen. Takstolarna behöver bytas ut, eftersom taket bångnar, och takstolarna ändå inte är dimensionerade för den vind jag vill inreda på vinden. Det måste ju finnas plats för innerväggar och isolering däruppe.

Så, om jag river ut allt och ersätter med nytt, är det då samma hus jag står kvar med? Eller är det ett helt nytt hus? Eftersom jag kommer att ändra i planlösningen så kommer det ju heller inte att se likadant ut som det såg ut innan. Det kommer att få ett utseende som det aldrig har haft. Är det då samma hus? Eller ett helt annat hus? Och varför jämnar jag inte bara huset med marken, om det nu är så mycket besvär?

Ja, jag köpte ju huset för att det var så himla charmigt. Och det är ju den charmen jag vill bevara. Jag är bara rädd att jag slänger ut barnet med badvattnet när jag renoverar. Dock ser jag ganska osentimentalt på processen, för dom saker jag slänger ut var heller inte bra lösningar. Allt som gjordes förr var heller inte bra. Allt gammalt är per definition inte bättre än allt nytt. Det är en fin balansgång...

Golvet är ett plankgolv lagt direkt på jorden. Möjligtvis finns det ett lager av sand under, jag har inte kollat. Men huset har ruttnat underifrån och upp. Markfukten har gjort att golvet är genomruttet. Det finns ingenting att spara, träet är ruttet, det är bara att riva ut. Ska man vara riktigt nördig borde jag ersätta det med ett nytt plankgolv på jord enligt konstens alla regler. Men det kommer jag inte att göra. Jag kommer att riva ut, gräva ned, lägga ut grus och kapilärbrytande lager, isolering, och sen ett slipat betonggolv med golvvärme.

Förhoppningen är ju att det fortfarande kommer att vara en charmig gammal skånelänga när jag är klar. Jag kommer att ha samma typ av äldre fönster. Renoverade fönster om det går, utbytta mot nya men likadana där jag måste. Och huset kommer fortfarande att vara kalkmålat på kalkputs. Men det känns ju lite som problematiken med farfars yxa. Om man ärver en gammal yxa och byter ut bladet, är det fortfarande farfars gamla yxa om man några år senare byter ut skaftet också? Yxan ser ju fortfarande likadan ut?
Citera
2014-02-15, 15:06
Medlem
Masenas avatar
Sökt efter det här objektet i tråden men kan inte hitta det trots att det legat ute ett tag på hemnet. Ber om ursäkt om det tagits upp tidigare ändå.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-roslagsgatan-40b-5936883

Spännande lösning på badrummet på övervåningen.
Citera
2014-02-15, 15:08
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Byta parketten mot högblanka vita golv och inreda köket i restaurangstil med borstat stål. Det är sånt vi gnäller på!
Såg en villa till salu i Djursholm för snart tio år sedan där de hade gått så långt att man bara letade efter golvbrunnen i köket. Det såg ut som en obduktionssal.
Citera
2014-02-15, 15:10
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masena
Sökt efter det här objektet i tråden men kan inte hitta det trots att det legat ute ett tag på hemnet. Ber om ursäkt om det tagits upp tidigare ändå.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-roslagsgatan-40b-5936883

Kan det där verkligen vara godkänt?
Citera
2014-02-15, 15:16
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:

Oj! Tja, vad ska man med väggar till, egentligen? Småborgerligt.
Citera
2014-02-15, 15:24
Medlem
Evaristos avatar
Citat:

Och de har verkligen varit angelägna om att visa upp lösningen. Häften av bilderna verkar fokusera på just detta fantastiska att badrum och toa är ute i rummet. Är det nån trend, letar folk efter just detta? Ska det ge nån slags spa-känsla? Har världen blivit galen utan att jag märkt det?
Citera
2014-02-15, 15:31
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Öppenplanlösning till det extrema ?
Jo det känns lite som SPA eller så
Citera
2014-02-15, 16:20
Medlem
Citat:

Jag funderade på om väggar till badrummet skulle skymma utsikten från sängen mot terrassen, men bilden tagen från sängen mot terrassen visar ju att det skulle skymma väldigt lite. Sen så vet jag inte hur pass viktigt det är med utsikt från sängen, det kan ju vara ett plus men inte på bekostnad av skitlukt och plumsljud när någon går på dass i samma rum.

För mig fullständigt obegripligt att ha sådan planlösning, tankarna till spa är väl det första men sen får jag vibbar av nudister med sexorgier i både säng och dusch.

Nu verkar insynen minimal men om man nu vill dra för de där flortunna gardinerna och har någon lampa tänd i rummet så är det ändå insyn genom de tunna gardinerna.
Citera
2014-02-15, 18:36
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag funderade på om väggar till badrummet skulle skymma utsikten från sängen mot terrassen, men bilden tagen från sängen mot terrassen visar ju att det skulle skymma väldigt lite. Sen så vet jag inte hur pass viktigt det är med utsikt från sängen, det kan ju vara ett plus men inte på bekostnad av skitlukt och plumsljud när någon går på dass i samma rum.

För mig fullständigt obegripligt att ha sådan planlösning, tankarna till spa är väl det första men sen får jag vibbar av nudister med sexorgier i både säng och dusch.

Nu verkar insynen minimal men om man nu vill dra för de där flortunna gardinerna och har någon lampa tänd i rummet så är det ändå insyn genom de tunna gardinerna.
Fast man får väl ändå säga att de "gått sin egen väg"? Utan badrumslösningen hade de säkert fått mer betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in