2014-02-12, 12:36
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Givetvis hade alla köppt nya bilar om dom haft råd.

Vad är att "ha råd"? Märkligt uttryck, alla i Sverige "har råd" med en ny bil.
Citera
2014-02-12, 12:44
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Sen lägger jag hellre 300 000 på en begagnad Porsche 911 turbo som jag kör lite med på sommaren och har kvar riskokaren för 3000 på vintern än att köpa en splitterny Passat för 300 000 som rasar i värde...
Citera
2014-02-12, 12:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Kanske inte alla, men väldigt många iaf. Tyvärr verkar inte vanlig enkel hushållsekonomi vara särskilt använd av svenska folket, se bara på TV-program som "Lyxfällan" där folk med hyfsade inkomster inte får det att gå i hop.

I dagens läge kan man få en ny bil för en månadskostnad på 2 500- 3 000, vilket många lägger på röka och sprit varje månad utan att tycka att det är "dyrt".
Problemet tror jag är att folk inte ser att flera små utgifter på skit blir stora summor i slutet av månaden, medan det känns svårt att lägga 3000 direkt när lönen kommer.
Citera
2014-02-12, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Med "ha råd" menar jag att man inte behöver bry sig om värdeminskningen.
Citera
2014-02-14, 13:57
Medlem
En i mina öron en inte genomtänkt fråga, ungefär som denna. varför är inte alla rika snygga friska och smarta? Vissa saker finns det inte svar på det bara är så.
Citera
2014-02-14, 15:06
Medlem
provocative77s avatar
Finns en fördel med gamla vrak.
Kommer själv få köpa en andrabil. Den vill inte jag lägga ut en massa reparationskostnader på. Kommer ha två krav. Fungerande AC o bra säten.
Självklart kommer jag titta på en äldre bil. Blir antagligen en Mondeo av första generation.
Går den sönder eller blir utdömd av besiktningen så köper jag en ny än att lägga tusentals kronor på dem.
Resonerade på samma sätt när körkortet var ungt.
Däremot förstår jag trådstarten. En gammal Volvo som slukar soppa lör aldrig bli aktuellt.
Citera
2014-02-14, 15:48
Medlem
zoombos avatar
Sverige har en av västvärldens äldsta bilparker. Dock tror jag statistiken ljuger lite eftersom många äldre bilar är avställda men inte skrotade.
Själv har vi haft två bilar sen vi vick barn och nu skulle det vara svårt att vara utan.
En finare bil för semester och och längre, komfortabla resor och en billigt, äldre skitbil för att ha i stan och för att komma från A till B. Eller lasta trädgårdsavfall. Låna ut. Kort sagt: som man inte behöver vara rädd om.
Skitbilen kostar givetvis också pengar i drift men jag brukar välja japaner som inte har rostat upp för dom håller bra och fungerar i alla lägen och faktum är att om man hittar en riktig liten skruttbil och har egen parkering så blir det nästan samma kostnader som att åka buss. Men självklart måste även gamla skitbilar ha lite kärlek och service, det måste alla fordon.
Den senaste bilen, en Mazda från tidigt 90-tal köpte jag för femhundra spänn. Skattad och besiktad och fullt körbar. Skulle den rasa så blir det inget djupt hål i plånboken och så var det inte mer med det och sen hittar jag en liknande bil.
Gamla Volvo är ett utmärkt val som andrabil; lättmekade, rätt krocksäkra, rymliga och okomplicerade med låga försäkrings- och reservdelskostnader. Men ingen brudmagnet kanske.
Citera
2014-02-14, 21:37
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Jag hade några skräpbilar i min ungdom (dvs, nu är jag jävligt gammal...) och då ansåg jag att det var en sport att få skrothögarna att gå många mil och att få dem genom besiktningen med lite småtricks silvertejpat underrede etc Ett tjockt lager med underredsmassa löser många problem, rosthålen försvinner. Köpte begagnade reservdelar och mekade själv.

Men på äldre dar har jag funderat på att göra nån mer extrem variant på skräpbilstemat, för att komma runt problemet/kostnaden med skatt och försäkring: bygga om fordon till radiostyrda bilar. Vet inte om det finns nån maxvikt på radiostyrda fordon, eller om det är olagligt att radiostyra ett på papperet skrotat fordon etc. Ska kika närmare på det.
Senast redigerad av coyoteroadrunner 2014-02-14 kl. 21:40.
Citera
2014-02-14, 21:43
Medlem
hundsatans avatar
För att man är kung när man är sista ägaren till en bil! (Och så är dom billiga)
Citera
2014-02-14, 22:51
Medlem
Lillstarks avatar
Kan man verkligen kalla en bil som fortfarande går igenom besiktningen och används dagligen efter 40-50 år för skräp?
Citera
2014-02-14, 23:37
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Kan man verkligen kalla en bil som fortfarande går igenom besiktningen och används dagligen efter 40-50 år för skräp?

Nej man borde inte kalla det för skräp, snarare bra betyg till konstruktören. Det finns t.ex Volvo "Amazon" och Volvo 140 som rullar till och från jobbet varje dag, imponerande Till och med de som nytillverkar reservdelar till vissa äldre bilar, när den ursprungliga tillverkaren släppt modellen pga affärstänket. Inget skräp där inte. Men en del bilar har onekligen hög skräpfaktor när de passerat medelålderstrecket, t.ex p.g.a fuktsamlande sandwich-plåt-konstruktioner som rostar bort...
Citera
2014-02-15, 00:42
Medlem
Jag köper och kör gamla "skräpbilar" dels för ekonomins skull, dels för att jag inte kan äga en "fin" bil utan att förstöra den genom att lasta skit, körstil, städning/tvättning osv...
Dessutom tycker jag det är avslappnande att hänga i garaget .

Satt och räknade lite för några månader sedan, sedan jag fick körkort 2005 har jag kört ca 57 000 mil med bilarna jag ägt...
Det betyder att om jag köpt en ny bil årsmodell 2005 för låt oss säga 250 000:-, hade den varit skrotfärdig idag. Beroende på vilken bil jag köpt hade jag nästan avverkat två bilar på samma tid.

Den sista Volvon (745 årsmodell -90) jag skrotade ner för ett år sen hade jag ägt i 5 år och kört nästan 25000 mil med - totalt 61000 mil på mätaren. Letar alltid efter rostfritt chassi när jag köper bil... resten spelar ingen större roll... en rostfri bil är alltid värd att lagas!
Inköpspris 3000:-
Reparationer 32000:- (sparade alla kvitton :P) detta inkluderar ny motor, bakaxel och växellåda.
Reparationer inkluderar även service som olja, filter, kamrem, stift, löprulle och annat krafs.

Kostnader
3000 + 32000 = 35000:-

Kostnad per mil
35000:- / 25000mil = 1,40:- per mil exkl bensin.

Pålitligheten då... jo tre gånger under dom 5 åren rasade bilen så illa att jag inte kunde köra till garaget.. det var pga:
1. Bakaxel ras
2, Vattenpump ras
3, Frusen vevhusventilation som blåse ett gäng packningar och tömde motorn på olja... blev motorbyte efter det här haveriet för det vart enklare! Tog ca 9 timmar.

Pris för en begagnad motor då...
Volvo 945, 1993, 19.563mil, 1.995 SEK (samma maskin som till Volvo 745)
Volvo V70, 2011, 17.144mil, 15.000 SEK

Bränsleförbrukning.
Volvo 745 - snittade runt 0,9l/mil, lägsta 0,76l/mil, max 1,3l/mil med släp... turbon suger givetvis nått mer!
Vilken nyare Volvo kombi som helst snittar på ungefär samma... varför ryktas det att dessa bilar drar en jävla massa sås? Sköt servicen för helvete! Dom drar inte mer än någon annan bil i samma storleksklass.

Tack vare att jag kört mina skrotbilar vill jag påstå att jag sparat massvis med pengar för att jag inte köpt en ny/nya bilar.
Hade jag inte haft intresset att laga bilen själv eller haft ett jobb som innebar att jag inte hade tid att hänga i garaget... DÅ hade jag köpt en ny bil .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in