Jag köper och kör gamla "skräpbilar" dels för ekonomins skull, dels för att jag inte kan äga en "fin" bil utan att förstöra den genom att lasta skit, körstil, städning/tvättning osv...
Dessutom tycker jag det är avslappnande att hänga i garaget

.
Satt och räknade lite för några månader sedan, sedan jag fick körkort 2005 har jag kört ca 57 000 mil med bilarna jag ägt...
Det betyder att om jag köpt en ny bil årsmodell 2005 för låt oss säga 250 000:-, hade den varit skrotfärdig idag. Beroende på vilken bil jag köpt hade jag nästan avverkat två bilar på samma tid.
Den sista Volvon (745 årsmodell -90) jag skrotade ner för ett år sen hade jag ägt i 5 år och kört nästan 25000 mil med - totalt 61000 mil på mätaren. Letar alltid efter rostfritt chassi när jag köper bil... resten spelar ingen större roll... en rostfri bil är alltid värd att lagas!
Inköpspris 3000:-
Reparationer 32000:- (sparade alla kvitton :P) detta inkluderar ny motor, bakaxel och växellåda.
Reparationer inkluderar även service som olja, filter, kamrem, stift, löprulle och annat krafs.
Kostnader
3000 + 32000 = 35000:-
Kostnad per mil
35000:- / 25000mil = 1,40:- per mil exkl bensin.
Pålitligheten då... jo tre gånger under dom 5 åren rasade bilen så illa att jag inte kunde köra till garaget.. det var pga:
1. Bakaxel ras
2, Vattenpump ras
3, Frusen vevhusventilation som blåse ett gäng packningar och tömde motorn på olja... blev motorbyte efter det här haveriet för det vart enklare! Tog ca 9 timmar.
Pris för en begagnad motor då...
Volvo 945, 1993, 19.563mil, 1.995 SEK (samma maskin som till Volvo 745)
Volvo V70, 2011, 17.144mil, 15.000 SEK
Bränsleförbrukning.
Volvo 745 - snittade runt 0,9l/mil, lägsta 0,76l/mil, max 1,3l/mil med släp... turbon suger givetvis nått mer!
Vilken nyare Volvo kombi som helst snittar på ungefär samma... varför ryktas det att dessa bilar drar en jävla massa sås? Sköt servicen för helvete! Dom drar inte mer än någon annan bil i samma storleksklass.
Tack vare att jag kört mina skrotbilar vill jag påstå att jag sparat massvis med pengar för att jag inte köpt en ny/nya bilar.
Hade jag inte haft intresset att laga bilen själv eller haft ett jobb som innebar att jag inte hade tid att hänga i garaget... DÅ hade jag köpt en ny bil

.