2014-02-14, 21:47
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Det är intressant hur hon formulerar det också.
Så här står det på Facebook:

"Hej Sveriges Radio. Jag är antirasist och kan därför inte som avtalat medverka som gäst i kvällens Karlavagnen. Hälsningar
Malena Ernman"

Hon insinuerar bokstavligen att SR är rasister alltså, bra genomtänkt mening.

Eh, nä. Om du ens på det mest avlägsna sätt sätter dig in i bakgrunden till den här kommentaren förstår du att hon inte insinuerar det.

Hon anser - rätt eller fel - att SR:s policy, såsom den "drabbat" Soran Ismail, innebär att inte heller hon kan medverka i programmet pga tydliga politiska åsikter av samma inriktning som Ismail har.
Citera
2014-02-14, 21:54
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Såg henne på Stjärnorna på slottet. Hon är bara en i raden av de som blev mobbade under skoltiden och nu får en chans att hänga med i det stora gänget med de rätta åsikterna. Mönstret går alltid igen, de vill inte uppleva den tidigare förödmjukelsen igen utan vill till varje pris bli välkomnad in i de fina salongerna. Det är precis samma drivkraft som flertalet invandrare som befinner sig inom samma politiskt korrekta sfär har.
Citera
2014-02-14, 22:05
Medlem
gunnarks avatar
ja vill hon inte vara nu pga detta så skall hon inte vara med den dagen hon släpper en skiva!
eller kommer hon glömma bort att hon är emot Sr då?
Citera
2014-02-14, 22:06
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Såg henne på Stjärnorna på slottet. Hon är bara en i raden av de som blev mobbade under skoltiden och nu får en chans att hänga med i det stora gänget med de rätta åsikterna. Mönstret går alltid igen, de vill inte uppleva den tidigare förödmjukelsen igen utan vill till varje pris bli välkomnad in i de fina salongerna. Det är precis samma drivkraft som flertalet invandrare som befinner sig inom samma politiskt korrekta sfär har.

Jag tror att det är tvärtom, PK-människor är sådana som mobbar människor som är annorlunda. Att de kallar SD-väljare för bland annat misslyckade avslöjar att de medvetet har ansträngt sig väldigt hårt för att rätta sig i ledet. Och det är den här medvetna hårda strävan att passa in som gör att de ständigt behöver gruppens bekräftelse på att de är goda och gör rätt.
Senast redigerad av Grävulen 2014-02-14 kl. 22:10.
Citera
2014-02-14, 22:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjavlar
Hela frågan är ju fel ställd. Den intressanta frågan är ju ju; varför skulle SR göra ett undantag för just Soran? För att han är söt? För att han visade prov på smartness vid järnrörsincidenten? För att han har ett kul skägg?

Jag håller med om alla tre men kan ändå inte se att något av det, var för sig eller tillsammans, skulle innebära skäl nog att göra ett undantag för just honom. I synnerhet som han själv verkar ta det inträffade med ett visst jämnmod. Regeln finns där av en anledning och det finns inget häpnadsväckande i att den tillämpas på Soran som på alla andra. Urtöntigt att ens diskutera ärendet.

Det är väl just honom de nu gjort ett undantag för, alla andra partiska personer på SVT/SR får fortsätta.

.
Citera
2014-02-14, 22:15
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mouzer
Ja, tänk en sådan idiotspärr enligt dina önskemål skulle jag också vilja för då hade ditt ovanstående inlägg aldrig hamnat på tryck. Jag klickade på din länk till aftonslasken och där står det:

"Senare skickar Sveriges radio ut ett pressmeddelande där de förklarar att Lotta Mossbergs uttalanden om Soran Ismail är felaktiga.
”Uttalanden i media av mig som 'Soran har sagt att han vill mörda Sverigedemokraterna' och 'Soran propagerar mot Sverigedemokraterna' är olyckliga, felaktiga och jag vill verkligen be om ursäkt för dessa formuleringar" skriver SR i Lotta Mossbergs namn."

Det är alltså Lotta Mossberg som hävdat att Soran sagt att han vill döda Sverigedemokrater och inte Soran själv.

Edit: Nu hävdar Lotta att hon blivit felciterad:

I en intervju med Aftonbladet sa Lotta Mossberg att Soran ska ha sagt att han vill döda sverigedemokrater. Det uttalandet fick hård kritik i sociala medier och i ett pressmeddelande från Sveriges Radio bad hon om ursäkt för uttalandet, som hon kallade felaktigt och olyckligt. Men egentligen tror hon inte att hon har sagt så.

– Jag har inget minne av att jag har sagt sådär. Möjligen har jag sagt att jag har uppfattat honom som kritisk till SD. Att orden föll sådär har jag svårt att tro men om jag har gjort det så ber jag om ursäkt, säger Lotta Mossberg.

http://www.svd.se/kultur/ingen-soran-ismail-i-sveriges-radio_8984170.svd

Så du påstår att det är fel på mina öron? Ska du sitta och vara så oförskämd är du liksom Soran Ismail inte kompetent gällande spelreglerna. Debattera som folk! Jag säger ju att jag själv lyssnat på programmet varav mycket annan antidemokratisk propaganda kräks ut och framför allt är SD alltid som huvudsyfte i hans politiska (komiska) uttalanden varvid han inte ens har någon uppfattning av landet han lever i då han ständigt ska gnälla på SD. Samtidigt menar han att Sverige är ett mycket vackert land och bo i (förmodligen tänker han på vår jätte tjusiga förort runt om våra storstäder).

Nu har han ju slutat, men tycker ändå du ska försöka leta upp material och sätta dig in vem din klient är mr.Advokat, ja, advokat, för hur mycket får du egentligen för att helt strunta i allt jag skriver?
Man ska liksom alltid be Flashbackare att ge sig in och granska vederbörande för annars blir det bara källkrig och då ser vi bevisligen var vi hamnar, att den säger fel och att han säger fel och att den inte gjort de o.s.v. Kolla upp säger jag, kolla upp! Det är super enkelt. Kolla upp!
Citera
2014-02-14, 22:22
Medlem
Celerons avatar
Okej, jag tycker hon är både en vacker kvinna som en duktig sångerska. Men det är väl där ungefär som mina "ovationer" slutar. För tycker man att twitter mest består av "sunt förnuft", så höjer jag skeptiskt i alla fall det ena ögonbrynet.

Hon protesterar alltså indirekt mot att SR på allvar tycks försöka göra något åt den partiskhet som de mer eller mindre haft i årtionden. Därmed kan man väl då också dra slutsatsen att hon, som förmodad licensbetalare, är mot en neutral.opartisk media. ??. Liksom de fanatiska enfrågepersoner och deras följare som skickar tack-tweets till Fru.Ernman eller retweetar hennes eget meddelande.

Jag tror faktiskt inte det handlar om det alls. Hela saken handlar om, som så många gånger förr, att partiet som är i fokus heter Sverigedemokraterna. Det är också därför som varken Malena Ernman eller de andra aldrig sagt ett knyst trots att det med all säkerhet funnits otaliga tillfällen till att kritisera SR: s partiskhet förr.
Senast redigerad av Celeron 2014-02-14 kl. 22:30.
Citera
2014-02-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Hur många programtimmar per dygn kan man fylla med de som i så fall skulle återstå? Möjligen ren sportradio.
Jo, de kan ju alltid fråga om Bosse Hansson vill ta över radiosporten igen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5299763
Citera
2014-02-14, 22:28
Medlem
nickoruts avatar
Jag förstår verkligen inte debatten. Hur kan folk inte förstå konceptet Public Service? Givetvis kam man inte tvinga folk att betala till radiotjänst och sedan propagera för sin egna politiska åskådning. Det är ju direkt pinsamt att ha så dåligt analytiskt tänkande att man inte ser den uppenbara konflikten.

Sveriges tredje största parti med uppemot 16-17% när det är dags för val ska alltså aktivt bekämpas i (typ) skattefinansierad radio...? Ni som tycker det att SR har agerat fel är ju emot demokrati, plan and simple.
Citera
2014-02-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl just honom de nu gjort ett undantag för, alla andra partiska personer på SVT/SR får fortsätta.

.
Nja, det är klart att i princip alla på Public Service är partiska mot SD rent privat men Soran har ju tagit det till en helt egen nivå. Han har varit rabiat anti-SD-aktivist i många år (liksom Betnér), la ut YouTube-klipp där han dissade SD redan innan förrförra valet, och att han och Betnér har synkat sin SD-bashingturné med upptakten till valrörelsen är naturligtvis ingen tillfällighet. Det finns med all säkerhet många PS-anställda som ogillar SD lika skarpt som Soran gör, men skillnaden är att de inte går runt och vrålar det i megafon 24/7 på twitter och på scen.
Citera
2014-02-14, 23:05
Medlem
mrmoonlightss avatar
Alltså, antingen släpper man allting helt fritt och låter alla programledare framföra glödande propagandatal för det som just dom tror på. Eller också låter man SR vara en opolitisk institution. Men det som har hänt är definitivt inte fel om SR ska vara neutralt.
Citera
2014-02-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Jag förstår verkligen inte debatten. Hur kan folk inte förstå konceptet Public Service? Givetvis kam man inte tvinga folk att betala till radiotjänst och sedan propagera för sin egna politiska åskådning. Det är ju direkt pinsamt att ha så dåligt analytiskt tänkande att man inte ser den uppenbara konflikten.

Sveriges tredje största parti med uppemot 16-17% när det är dags för val ska alltså aktivt bekämpas i (typ) skattefinansierad radio...? Ni som tycker det att SR har agerat fel är ju emot demokrati, plan and simple.
De verkar resonera ungefär så här:

1. SD är ett rasistiskt parti. Visserligen inte enligt lexikondefinitionen av rasism, men den är passé, det som gäller nu är att människors lika värde = hela jordens befolknings okränkbara rätt att frossa i svensk välfärd, alltså måste vi ha fri invandring, annars är vi "rasister". Därmed är alla riksdagspartier egentligen rasister, fast SD är extra rasistiska och därför ska just SD bära dumstruten.

2. Eftersom vi har bestämt att SD är ett rasistiskt parti enligt #1, och Public Service har nån paragraf som säger att man är skyldiga att motarbeta rasism och främlingsfientlighet, så är SR och SVT skyldiga att bedriva fullskalig aktivism mot SD.

3. Denna aktivism ska manifesteras genom att man alltid säger "rasistiska Sverigedemokraterna" samt inleder alla program där de medverkar med att säga "nu blir det rasistdags i rutan", och medan t ex Åkesson sitter och pratar ska det stå en person bakom och hålla upp en skylt där det står att det som sägs just nu är rasistpropaganda. Man får heller inte ställa vanliga frågor till partiets representanter. De godkända frågorna är A) Varför blev du rasist? B) Hur kan man vara rasist? C) Varför vill du döda alla som inte är vita? samt D) Varför är du exakt likadan som Hitler?

4. Om man gör detta under hela valrörelsen så kommer alla SD-väljare att gå över till MP och bli aktivister för fri invandring, och SD åker ur riksdagen.

Självfallet skulle detta vansinne sluta med att SD får 25% istället för 10%, så de enda som har anledning att sörja PS-policyn om opartiskhet är SD själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in