Citat:
Ursprungligen postat av
nordic0007
Skall läsa igenom hela tråden, men jag hänger upp mig på åldersskillnaden nåt sanslöst, det måste väl rimligtvis vara en ny bekantskap för inte umgås 18 och 19-åringar med en 13-åring och vad har de senare gemensamt, för mig kommer jag osökt in på, Johansson som en fotsoldat, de måste ha haft nytta av honom på något sätt, annars umgås man helt enkelt inte med en liten fjärt.
Man undrar ju om de levde på kriminalitet och skulle ut på en turné som gick väldigt snett, skulle de träffa några, kom liftaren på dem etc.
Sen, så tragiskt att inte vara saknad av sina föräldrar, stackars Karlsson och stackars systern, tror du, Skaraborg gjort en hjälteinsats som knackade på hennes stängda, förträngda och sorgsna dörr.Vad jobbade han med?, har en 16-åring råd att äta lunch "ute", när halva befolkningen åt från en matlåda eller smörgåsar.
När det gäller Café Mården (som var berömt för sina stora och goda portioner av pyttipanna), så var detta ett något speciellt ställe.
1. Det var ett s.k. poliscafé. Här brukade poliserna t.ex. köpa bredda smörgåsar och wienerbröd.
2. Caféet var också en samlingsplats för bl.a. kriminella där man kunde träffas, koppla av och prata om sina stölder i lugn och ro bland likasinnade. När myndigheterna ville ha tag på någon så brukade polisen ta sig en vända till Mården för att kolla om personen i fråga befann sig där. Gjorde han det så satt poliserna kvar i bilen och väntade ut honom.
Ja åldersskillnaden var stor (i den här åldern) mellan de två myndiga unga männen och tonåringen Kjell-Åke. Kjell-Åkes syster har berättat att hon i hans sällskap träffade åtminstone en person som han kände men inte hon. Han var också betydligt äldre.
Även om han enbart var dryga 16 år vid sitt försvinnande, så tyder allt på att han var en person som var betydligt äldre både till sitt sätt samt utseende. Någon liten fjärt är jag säker på att han inte var utan visste säkert vad han ville.
Kjell-Åke arbetade, åtminstone periodvis, som klassningsarbetare/röjningsarbetare på NORAB. Till en början med sin far. Helt säkert är att han hade anställning hos nämnda företag under tiden 1 mars - 1 maj 1965.
Gay Karlsson var oönskad redan från början. Ingen brydde sig om honom förutom hans sex år yngre syster. När jag för första gången pratade med henne under sommaren 2009, så hade hon tänkt och funderat på vad som kunde ha hänt hennes älskade storebror under de 44 år som då hade gått.
Det ligger nog en hel del i det du skriver?