2014-02-14, 18:05
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Något nytt om de kvarlevor som hittades i vattnet nära konstskolan i Bohuslän ? Det skrevs ju i tidningen att polisen eventuellt skulle återöppna detta fall om kvarlevorna kunde tillhöra någon av de försvunna i Dahlsjöfallet.
Citera
2014-02-14, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bohuslänningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Något nytt om de kvarlevor som hittades i vattnet nära konstskolan i Bohuslän ? Det skrevs ju i tidningen att polisen eventuellt skulle återöppna detta fall om kvarlevorna kunde tillhöra någon av de försvunna i Dahlsjöfallet.

Nu var ju inte detta någon högprioriterad upptäckt som gjordes i Bohuslän. Det var inte så mycket som hittades. Har inte sett något vad de ev. efterforskningarna kom fram till?

Tidningen Bohuslänningen spekulerade om detta ev. kan ha varit en del av kvarlevorna efter 18-årige "Hymme" Lundquist?
Citera
2014-03-09, 00:59
Medlem
nordic0007s avatar
Hej, intressant tråd, frågade mina föräldrar om de kom ihåg detta, men som många andra säger, de har ingen aning.
Skaraborg, vilket engagemang, cred till dig!

Har läst de tjugofem första och flera av de sista sidorna och måste flika in.

Det finns ingen som helst möjlighet att bilen dumpats i havet någonstans mellan Svinesund och Malmö utan att ha hittats, ej heller i en tjärn eller i ett annat vattendrag, inte ens om bilen körts någon kilometer på vattnet och sedan drunknat. Folk dyker, snorklar, fiskar, ankrar, om bilen har körts över en kajkant, så måste djupet vara extremt för att inte djupgående segelbåtar skall få känning och såna hamnar finns inte i Bohuslän, dessutom finns ekolod på nästan alla båtar numera.

Bilen har målats om eller skrotas, på den tiden var det inte noga, det fanns ingen dokumentation på skrotade bilar, dataåldern var långt borta, man åkte till en skrot, det sa pang och bilen var som ett vykort, berättade min farfar. Man tittade inte på regnr eller chassinr, för hur skulle man kontrollera det, innan datorn kom, vi kan nog inte tänka oss hur det var, när allt var skrivet på ett papper som någon i Sverige hade och ingen ville eller behövde rota fram det pappret.

Sen till försvinnandet, håller med, mysko, tror att alla blivet mördade på samma gång, någonstans skulle de övernatta och där hände det.

Varför tror du, Skaraborg att det hände inom en kvart efter att de hämtat på Lantmätaregatan.

Sen kan jag tycka att det är jävligt konstigt att 21-åringar umgås men en 16-åring, vansinnigt konstigt, fem års skillnad i den åldern är, för mycket, min polare hade en brossa med samma åldersskillnad, han var ju en liten skitunge, som vi aldrig tog med på nåt.
Senast redigerad av nordic0007 2014-03-09 kl. 01:23.
Citera
2014-03-09, 20:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
En brådmogen yngling.

Citat:
Ursprungligen postat av nordic0007
Hej, intressant tråd, frågade mina föräldrar om de kom ihåg detta, men som många andra säger, de har ingen aning.
Skaraborg, vilket engagemang, cred till dig!

Har läst de tjugofem första och flera av de sista sidorna och måste flika in.

Det finns ingen som helst möjlighet att bilen dumpats i havet någonstans mellan Svinesund och Malmö utan att ha hittats, ej heller i en tjärn eller i ett annat vattendrag, inte ens om bilen körts någon kilometer på vattnet och sedan drunknat. Folk dyker, snorklar, fiskar, ankrar, om bilen har körts över en kajkant, så måste djupet vara extremt för att inte djupgående segelbåtar skall få känning och såna hamnar finns inte i Bohuslän, dessutom finns ekolod på nästan alla båtar numera.

Bilen har målats om eller skrotas, på den tiden var det inte noga, det fanns ingen dokumentation på skrotade bilar, dataåldern var långt borta, man åkte till en skrot, det sa pang och bilen var som ett vykort, berättade min farfar. Man tittade inte på regnr eller chassinr, för hur skulle man kontrollera det, innan datorn kom, vi kan nog inte tänka oss hur det var, när allt var skrivet på ett papper som någon i Sverige hade och ingen ville eller behövde rota fram det pappret.

Sen till försvinnandet, håller med, mysko, tror att alla blivet mördade på samma gång, någonstans skulle de övernatta och där hände det.

Varför tror du, Skaraborg att det hände inom en kvart efter att de hämtat på Lantmätaregatan.

Sen kan jag tycka att det är jävligt konstigt att 21-åringar umgås men en 16-åring, vansinnigt konstigt, fem års skillnad i den åldern är, för mycket, min polare hade en brossa med samma åldersskillnad, han var ju en liten skitunge, som vi aldrig tog med på nåt.

Tack för din uppskattning nordic0007.

Naturligtvis kom inte dina föräldrar ihåg den här händelsen eftersom den knappt kom att bli omskriven i media.

Vad som kom att hända med O18920 vet vi inte men försvann gjorde den - permanent. Vid den här tiden var det inte så noga när man skrotade en bil. Om man ens åkte till en bilskrot. Många gamla bilar blev helt enkelt bara dumpade i t.ex. en skog.

Däremot den avregistrerade bilen som Kjell-Åke sålde i december 1964 gick däremot att följa. Den bilen hamnade sedermera på en bilskrot på Hisingen flera månader efter massförsvinnandet.

Det tycker jag också är konstigt att en 16-åring umgicks med personer som var dryga sex år resp. nästan fem år äldre. Både Kjell-Åke och hans syster umgicks en del med den yngste av bröderna Dahlsjö, Roger född 1948. Både familjen Johansson och familjen Dahlsjö bodde också på samma gata.

Dessutom besökte både Kjell-Åke och Janne Dahlsjö lunchrestaurangen Mården, så nog lär de åtminstone ha känt till varandra mycket väl innan de kom att försvinna.

Kjell-Åke såg betydligt äldre ut än sina endast 16 år och verkar ha varit en brådmogen yngling. Han hade redan hunnit bli pappa när han försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-09 kl. 21:01.
Citera
2014-03-10, 00:06
Medlem
nordic0007s avatar
Skall läsa igenom hela tråden, men jag hänger upp mig på åldersskillnaden nåt sanslöst, det måste väl rimligtvis vara en ny bekantskap för inte umgås 18 och 19-åringar med en 13-åring och vad har de senare gemensamt, för mig kommer jag osökt in på, Johansson som en fotsoldat, de måste ha haft nytta av honom på något sätt, annars umgås man helt enkelt inte med en liten fjärt.

Vad jobbade han med?, har en 16-åring råd att äta lunch "ute", när halva befolkningen åt från en matlåda eller smörgåsar.

Man undrar ju om de levde på kriminalitet och skulle ut på en turné som gick väldigt snett, skulle de träffa några, kom liftaren på dem etc.

Sen, så tragiskt att inte vara saknad av sina föräldrar, stackars Karlsson och stackars systern, tror du, Skaraborg gjort en hjälteinsats som knackade på hennes stängda, förträngda och sorgsna dörr.
Citera
2014-03-10, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café Mården - ett något annorlunda ställe.

Citat:
Skall läsa igenom hela tråden, men jag hänger upp mig på åldersskillnaden nåt sanslöst, det måste väl rimligtvis vara en ny bekantskap för inte umgås 18 och 19-åringar med en 13-åring och vad har de senare gemensamt, för mig kommer jag osökt in på, Johansson som en fotsoldat, de måste ha haft nytta av honom på något sätt, annars umgås man helt enkelt inte med en liten fjärt.

Man undrar ju om de levde på kriminalitet och skulle ut på en turné som gick väldigt snett, skulle de träffa några, kom liftaren på dem etc.

Sen, så tragiskt att inte vara saknad av sina föräldrar, stackars Karlsson och stackars systern, tror du, Skaraborg gjort en hjälteinsats som knackade på hennes stängda, förträngda och sorgsna dörr.Vad jobbade han med?, har en 16-åring råd att äta lunch "ute", när halva befolkningen åt från en matlåda eller smörgåsar.

När det gäller Café Mården (som var berömt för sina stora och goda portioner av pyttipanna), så var detta ett något speciellt ställe.

1. Det var ett s.k. poliscafé. Här brukade poliserna t.ex. köpa bredda smörgåsar och wienerbröd.

2. Caféet var också en samlingsplats för bl.a. kriminella där man kunde träffas, koppla av och prata om sina stölder i lugn och ro bland likasinnade. När myndigheterna ville ha tag på någon så brukade polisen ta sig en vända till Mården för att kolla om personen i fråga befann sig där. Gjorde han det så satt poliserna kvar i bilen och väntade ut honom.

Ja åldersskillnaden var stor (i den här åldern) mellan de två myndiga unga männen och tonåringen Kjell-Åke. Kjell-Åkes syster har berättat att hon i hans sällskap träffade åtminstone en person som han kände men inte hon. Han var också betydligt äldre.

Även om han enbart var dryga 16 år vid sitt försvinnande, så tyder allt på att han var en person som var betydligt äldre både till sitt sätt samt utseende. Någon liten fjärt är jag säker på att han inte var utan visste säkert vad han ville.

Kjell-Åke arbetade, åtminstone periodvis, som klassningsarbetare/röjningsarbetare på NORAB. Till en början med sin far. Helt säkert är att han hade anställning hos nämnda företag under tiden 1 mars - 1 maj 1965.

Gay Karlsson var oönskad redan från början. Ingen brydde sig om honom förutom hans sex år yngre syster. När jag för första gången pratade med henne under sommaren 2009, så hade hon tänkt och funderat på vad som kunde ha hänt hennes älskade storebror under de 44 år som då hade gått.

Det ligger nog en hel del i det du skriver?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-10 kl. 18:01.
Citera
2014-03-10, 19:20
Medlem
Citat:

Vad jobbade han med?, har en 16-åring råd att äta lunch "ute", när halva befolkningen åt från en matlåda eller smörgåsar.

Sen, så tragiskt att inte vara saknad av sina föräldrar, stackars Karlsson och stackars systern, tror du, Skaraborg gjort en hjälteinsats som knackade på hennes stängda, förträngda och sorgsna dörr.

Jag antar att den du kallar 13 åringen är jag , nåja när Kjell-Åke var 16 var jag 14 . Nej jag fick inte alltid vara med när Kjell-Åke träffade sina vänner . Att vara 16 och umgås med personer som är äldre brukar betyda att att man mentalt är äldre än sina levnadsår.

Om något har har gjort ont i mitt hjärta så är det faktiskt Gays syster som ensam fick leva med sin ovisshet och saknad.
Senast redigerad av Locky 2014-03-10 kl. 19:26.
Citera
2014-03-11, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Prata om sin saknad och ovisshet.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Jag antar att den du kallar 13 åringen är jag , nåja när Kjell-Åke var 16 var jag 14 . Nej jag fick inte alltid vara med när Kjell-Åke träffade sina vänner . Att vara 16 och umgås med personer som är äldre brukar betyda att att man mentalt är äldre än sina levnadsår.

Om något har har gjort ont i mitt hjärta så är det faktiskt Gays syster som ensam fick leva med sin ovisshet och saknad.

Nej du fick ju inte alltid vara med när Kjell-Åke träffade sina vänner och bekanta.

Ja, Kjell-Åke måste mentalt ha varit äldre än sina 16 år. Han ser också äldre ut på fotona som togs t.ex. den 4 juli 1965. Han var säkert tidigt utvecklad.

Tyvärr fick Gays syster ensam leva med sin ovisshet och saknad under hela 44 år. Hon har fortfarande kvar sin saknad och delvis också ovissheten men hon har i a f fått pratat om detta. Sådant är mycket viktigt.
Citera
2014-03-11, 22:45
Medlem
Jag visste inte att café Mården var ett tillhåll för poliser. Det var nytt för mig. Poliser och kriminella i en skön förening. Det är ju intressant i sammanhanget. Där skulle ju polisen ha kunnat få upplysningar om dom försvunna. Men av olika anledningar så blev det väl inget av det. Bara Kjell-Åke blev ju anmäld försvunnen efter några dagar. De två andra långt senare. Så det dröjde ju länge innan någon utredning kom till stånd. Jag fick intryck av att Mården var ett riktigt skitställe men så dåligt kan det ju inte ha varit om polisen brukade frekventera stället.
Citera
2014-03-14, 12:01
Medlem
nordic0007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky

Nej det var inte dig jag menade, ursäkta om jag var otydlig.
Ju längre ner man kommer i åldrarna, desto ovanligare blir det med 5-6 års åldersskillnad, men
nu vet vi att detta skett.
Citera
2014-03-14, 12:18
Medlem
nordic0007s avatar
Ojoj, vad man har läst nu.

Om jag bara brainstormar, skulle bilen ha dumpats i en tjärn, borde väl motorn stannat innan den var under ytan, oftast är det en (1) väg som leder fram, eller ingen alls till tjärnarna och speciellt djupt är det inte.
Däremot ett vattenfylld fd. stenbrott, nås från alla möjliga håll, det borde väl finnas flera stycken i Bohuslän som är kända för sin granit.
Har själv besökt ett (i en annan del av landet) som blivet ett attraktivt utflyktsmål, kommunen har satt upp bänkar och ordnat grillplats, våghalsiga dyker från hisnande höjder, här har kommunen självklart genomsökt brottet, så att ingen blir spetsad av en pinne eller liknande under ytan.

Iakttagelserna av några av personerna efter försvinnandet är förbryllande, om man upptäcker en efterlyst bekant på ett hospital i Köpenhamn, går man inte då genast till Polisen, ja vet inte vad man skall tro helt enkelt.
Citera
2014-03-14, 15:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café Mården.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag visste inte att café Mården var ett tillhåll för poliser. Det var nytt för mig. Poliser och kriminella i en skön förening. Det är ju intressant i sammanhanget. Där skulle ju polisen ha kunnat få upplysningar om dom försvunna. Men av olika anledningar så blev det väl inget av det. Bara Kjell-Åke blev ju anmäld försvunnen efter några dagar. De två andra långt senare. Så det dröjde ju länge innan någon utredning kom till stånd. Jag fick intryck av att Mården var ett riktigt skitställe men så dåligt kan det ju inte ha varit om polisen brukade frekventera stället.

Mården var säkert ett intressant ställe ur polisiär synvinkel. Ägarinnan, Lisa Olsson, till Mården skall själv ha varit en ljusskygg person. Både hon och sambon var båda mycket törstiga. Sambon satt ofta i de bakre regionerna medans Lisa skötte rulljansen.

Samma dag som Janne Dahlsjö fyllde 21 år, den 8 juni 1965, så besökte han Mården. Gästerna på Mården grattade honom och sa att nu fick han köpa ut på bolaget. Dahlsjö svarade då att det hade han redan gjort. Denna uppgift finns det ett vittne till.

Polisen skulle säkert ha kunnat få upplysningar på Mården om de tre försvunna. Problemet var dock att de som besökte Mården hade ingen större lust eller intresse av att prata med "farbror blå".

Mården var säkert ett riktigt skitställe även om stället var berömt för sina stora och goda portioner av pyttipanna med stekta ägg. Även landgångarna och wienerbröden kanske också var goda?

Kanske berodde det på att Mården också var ett poliscafé p.g.a. av goda smörgåsar m.m. samt att det var det ställe det var?

Mården kom sedermera att flytta till en annan adress i Haga och det verkar ha varit en lönande verksamhet som hon bedrev.

Det var även utanför Mården som de tre försvunna skall ha stigit in i den midnattsblåa Volvon den 29 juli 1965. Detta enligt Roger Dahlsjö. Om den uppgiften stämmer har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-14 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in