Resultat: .
0%
röster
2014-02-14, 00:05
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Ta er i röven!

Lysande!
2014-02-14, 02:35
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Min mor dog i min famn ikväll, min son är svårt sjuk och min fru går sönder. Att jag senaste tiden haft lättare att tända till? Ta er i röven. Eller som spaggarna säger. Vaffanculo! Eller som jag lite snällare brukar skriva, vafan.

Finns de som vill dra jantelagens gråa filt över tråden. Vafan! Finns de som inbillar sig att politik och Calcio inte hör ihop. Vafan!

Off Topic? Vafan i helvete!

Allt är politik i Italien. Särskilt Calcio. Den andra republiken anses ha gått i graven nyss. Med Berlusconis fall. Den inleddes i början av 1990-talet då de etablerade partierna föll pga att de var alltför korrumperade och inblandade med maffian. Som just då bekämpades tämligen effektivt.

Upp från ingenting uppstod Forza Italia. Berlusconi som red på sina kontakter, att han förstod TVs makt och framförallt sina framgångar med Milan. Världens då bästa fotbollsklubb. En ny era.

Under den andra republiken, som dominerats av Berlusconis Forza Italia, har vi sett fotbollsspelare som Lucarelli och Di Canio. Klubbar som Hellas och Livorno. Ultras-grupperingar som rört sig från yttersta vänstern till yttersta högern så att de i princip möts i deras kamp mot det etablerade samhället.

Ekonomi! Klubbar som går i konkurs och återuppstår. I finalen i Coppa Italia möts två klubbar som varit nere i skiten och vänt. Tack vare en stark ledning och konsekvent agerande är de nu tillbaka i toppen. Medan Milano-klubbarna krisar. Inte så märkligt eftersom Milano är Italiens finansiella centrum. Och Italiens ekonomi krisar.

Däremot fungerar den grundläggande verksamheten fint. Fiat står starkt. Tagit över Chrysler. Juventus dominerar återigen efter att media och banker har problem.

Anarkistiska ägare som utmanar och bankar huvudet i väggen mot byråkratin. Tänk öarnas huvudstäder. Cellino och Zamparini. Outsiders geografiskt och maktmässigt.

Att kulturen inte spelar in. Att Napolis inställning inte skiljer sig från Stilo Juve? Att Milans elegans inte skiljer sig från Cagliaris testa dura?

Har inte lust eller tid att skriva något välformulerat inlägg. Men ni som hävdar att Italien är som alla andra länder. Att Calcio är som fotboll i andra länder. Att vi som följer Calcio är som alla andra. Eller ni som hävdar att politik inte har med Calcio att göra. Säger jag:

Ta er i röven!
Jag känner dig inte personligen Brille, men jag beklagar sorgen, verkligen. Kämpa på.
2014-02-14, 02:38
Medlem
motvalls avatar
Finns inget OffT här utom dåliga inlägg.

Fotboll är liv och död, något som förenar och ibland skiljer, en företeelse jag aldrig begripit och ändå älskar. Presens, prefektum och futurum tillsammans i en yster dans där ingen vet vilket tempus som gäller. Mest nutid, men utan dåtid och framtid finns inte matchen som spelas. Vilken tid är din?

Inte heller finns en stereotyp som älskar sporten, den går hem lika bra eller lika illa överallt. Såväl när en ung motvall skulle träffa hårdsnusande grovarbetare som när samme satt på en kneipe i Lepzig under DDR-tiden, såg Maradona på Olympico eller en äldre som smuttade vin vid beslutsfattarnas väldukade servis under Nobelfesten. Nog pratade jag fotboll med alla överallt.

Fotboll är för alla, men lite kunskap skadar inte, som Brille68 antyder. Tempus, nja tempo för mig, perfekt är aldrig fel. Och så är alltid nästa match mer spännande än den idag. Och den omgång som just utspelas allt vi ser och tänker på under några intensiva 90 minuter.

Alla tankar går till Brille68.

Verdi; https://www.youtube.com/watch?v=Xl59Gn602hg
(På ett torg i Modena lyckades jag både prata opera och fotboll, så varför inte Pavarotti?)
Senast redigerad av motvall 2014-02-14 kl. 04:08.
2014-02-14, 04:22
Medlem
qhz.s avatar
Fan vad hett det var här inne. Bubblar värre än Etna när Catania går dåligt.

Vill inte blanda mig i diskussionen i en allt för stor utsträckning, dels för att den är off-topic och dels för att jag egentligen inte har så mycket att tillföra.

Hade det dock inte varit för att Italien som land är speciellt, mer speciellt än andra länder. Eller att politiken och calcio går hand i hand. Alla dessa presidenter och sportchefer. Alla dessa olika ultrasgrupper och deras påverkan inom fotbollen. Alla paralleller man kan dra från vardagliga situationer och föra in i något slags "calcio-sammanhang". Alla dessa konspirationer om mutskandaler hit och fusk dit. Alla dessa underbara karaktärer som utgör hela den sfären som calcio är.

Hade det inte varit för dom sakerna hade jag förmodligen helt saknat intresse för italiensk fotboll. Det är dom saker jag nämner ovan som gör den italienska fotboll till vad den är. Oavsett om folk säger att Italien som fotbollsland är på nedgång så spelar det ingen roll för mig. Det kommer ändå alltid vara intressantare att följa Italien oavsett hur dålig fotbollen är. Just för att fotbollen är så jävla mycket mer än dom 90 minuterna varje helg som spelas.

Ta Rom och Roma som exempel. Du har stadens historia, människorna, maten, kulturen, Testaccio, Trigoria, amerikanska ägare, Walter Sabatini, Totti, Romulus, Remus och en jävla massa annat som tillsammans skapar det som Roma är idag och som är en del av det som ÄR calcio.

Som sagt, det är mer än bara 90 minuter fotboll. Det är fan en ocean. En oändlighet.

*

Samma sak med den här tråden. Hade det inte varit för att den höll så mycket högre klass med så mycket mer kunnigare människor än resten av forumet hade jag gott och väl kunnat tjatat calcio någon annanstans. Men det är bara här som man dra dessa paralleller mellan fotboll och bilar, mat, dryck, båtar, litteratur, musik och en massa annat som ständigt omger oss.

Det är bara med folk här man kan sitta en fredagkväll och snacka upp ett Serie B-möte mellan Virtus Laciano och Latina utan att det på något sätt anses vara onaturligt. Det är helt enkelt en del av oss som i sin tur är en del av calcio.

Det är fan passion, mina vänner... PASSION!

Och med detta säger vi godnatt...

*

Non mollare, Brille!
2014-02-14, 06:07
Medlem
Citat:
Min mor dog i min famn ikväll, min son är svårt sjuk och min fru går sönder. Att jag senaste tiden haft lättare att tända till? Ta er i röven. Eller som spaggarna säger. Vaffanculo! Eller som jag lite snällare brukar skriva, vafan.
Riktigt tråkig läsning. Jag hoppas verkligen att allt blir bra med din son.

Även om Calcio blir sekundärt i såna här perioder så hoppas jag att Cagliari vinner på söndag i kampen om Salvezzan, för att åtminstone skänka ett gnutta ljus.
2014-02-14, 06:50
Medlem
Hoppas att allt löser sig för dig och familjen, Brille. Oerhört tråkigt, men det kommer ni att fixa tillsammans.
2014-02-14, 07:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Hade det dock inte varit för att Italien som land är speciellt, mer speciellt än andra länder. Eller att politiken och calcio går hand i hand. Alla dessa presidenter och sportchefer. Alla dessa olika ultrasgrupper och deras påverkan inom fotbollen. Alla paralleller man kan dra från vardagliga situationer och föra in i något slags "calcio-sammanhang". Alla dessa konspirationer om mutskandaler hit och fusk dit. Alla dessa underbara karaktärer som utgör hela den sfären som calcio är.

Hade det inte varit för dom sakerna hade jag förmodligen helt saknat intresse för italiensk fotboll. Det är dom saker jag nämner ovan som gör den italienska fotboll till vad den är.

Det första stycket kan man tycka vad man vill om.

Det fetmarkerade menar jag dock är oerhört synd att du påstår. Jag hoppas att du inte menar det riktigt så som du skriver. Italienarna är alltså oerhört duktiga i den här sporten & där finns en stor passion för den här sporten. Räcker inte det?

Jag hade egentligen tänkt gå in ännu hårdare med släggan i den här diskussionen men av förklarliga skäl så kommer jag tona ner mig & med förklarliga skäl så menar jag inte pga att moderatorn Motvall önskat det.

Kan dock köra med öppna kort & skriva vad jag skrev som förklaring till Motvall:

Jag anser att min markering mot det sanslöst pretentiösa som tyvärr kan omge Calcio-följare var nödvändig. Jag är ganska less på myten om Calcio där stroppar påstår sig "uppskatta taktisk finess" eller att "politik hör till Calcio" eller att "konspirationer gör sporten mer intressant".

Nu anser jag inte att ni är stroppar nödvändigtvis, även om jag använde just det ordet. Jag trivs helt enkelt inte med det synsättet. För ärligt talat. Vem fan tycker egentligen att taktiska drag är det som utgör tjusningen? Gillar man hockeylag som spelar taktiskt då också? Vad är det för politik som gör sporten mer spännande? Skulle Allsvenskan vara roligare med mer politik i leken? Hur kan fusk göra sporten mer intressant? Är det roligare ju mer mygel?

Jag uppskattar ligan trots detta. Jag har alltid hållit ligan högst av alla ligor. Creme de la Creme. Man hade stora spelare, sköna lag & enorm passion. Ett fantastiskt land dessutom! Det var därför jag förälskade mig i Calcio.

Det här!!!
http://www.pro-paul.net/baggio/pics/web/national/01/01.jpg

Räcker inte det? Vad mer krävs? Fler ingredienser? När man har Giannini, Zenga & han den där vad heter han? Il divino codino. Lirare!

Citat:
Non mollare, Brille!

Vi har rett ut vår konflikt via PM.
2014-02-14, 07:26
Medlem
JayGatsbys avatar
Beklagar sorgen Brille, och hoppas familjen återhämtar sig. Det är särskilt vid sådana här tillfällen det är tryggt att ha Gud och Kyrka, och inte bara tro på vetenskap och rationalism.

Det stormar i Italien; som vanligt visar det sig vilken idioti det var att låta kommunisterna manipulera valet 1946; Kungariket Italien var tusen gånger mer stabilt än republik(erna).

Skulle själv gärna se Kungen åter på tronen och Högern enade i ett starkt men professionellt parti utan diverse korruption och spontana nycker.
Berlu är rolig, men en mer normal ledare skulle behövas.
2014-02-14, 09:27
Medlem
DinosaurPhils avatar
Nu ska jag inte dra diskussion ovan allt för långt men jag kan inte riktigt hålla med Stivali, det är är min berättelse:

Min farfar är var en man från Danmark, född på 20-talet. Under ockupationen av Danmark under andra världskriget fanns det ont om jobb, så han tog sig till England via båt och hitta sig så småningom till Liverpool och ombyggnationen av deras hamn i slutet av kriget.

I ovissheten och förtvivlan om hans familj överlevt hatet och förtrycket och ensamheten i en relativt ny kultur, någonstans där föddes kärleken för Liverpool Football Club. Min farfar har alltid älskat sport med det var något med förtröstan bland bröder som gjorde att han kunde ta Liverpool till sitt hjärta, det var hans "nirvana" i all misär.

70 år senare är jag tredje generationen som har Liverpool i sitt hjärta. Även om jag är född och uppvuxen i Sverige är jag en del av de bröder som ser Liverpool som sitt eget lilla himmelrike. Är jag resultatet av en dansk man som bara ville försörja sig och ge sin framtida familj ett bättre öde än det han hade upplevt? Ja och nej, jag är inte min farfar eller min far, men jag har ett ansvar att ta tillvara det min farfar offrade och gav för att jag skulle kunna sitta här och skriva till er.

Detta har inget men italiensk fotboll att göra, eller politik egentligen heller. Men samtidigt så har det allt med det att göra. Fotboll är fotboll i alla länder, den berör på olika sätt, i olika mängd och framförallt så förenar den. På ett sätt politik inte kan göra. Inte för mig i alla fall.

På ett makabert sätt kanske jag har Nazityskland att tacka för att en del av min identitet är Liverpool? Cause and effect ? Nä, det rationella i mig säger att det är dumt att tänka så, men likväl finns det en uns sanning i det.

Vad är då kontexten i det jag har berättat? Nja, inte mer än att fotboll kan vara så mycket mer än fotboll, som för min farfar. Eller så kan det vara en ung pojkes dröm att göra sin farfar stolt, som i mitt fall.

Eller så är det bara en illusion, men i så fall en illusion jag inte har några som helst problem att leva i. Vare sig det är pretentiöst eller ej.
Senast redigerad av DinosaurPhil 2014-02-14 kl. 09:29.
2014-02-14, 10:33
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinosaurPhil
Nu ska jag inte dra diskussion ovan allt för långt men jag kan inte riktigt hålla med Stivali, det är är min berättelse:

Trevlig historia men du har nog fullständigt missförstått vad jag menar...

Citat:
Eller så är det bara en illusion, men i så fall en illusion jag inte har några som helst problem att leva i. Vare sig det är pretentiöst eller ej.

...jag har nämligen aldrig ens antytt att det skulle vara pretentiöst att framhålla sportens sociala styrka. Tvärtom är jag den förste att lyfta fram historia & kultur.
2014-02-14, 12:39
Medlem
Villons avatar
Problemet med att lägga ut texten kring ens känslor inför något, låt vara om det rör sig om italiensk fotboll eller något annat, är att man lätt hamnar i ett läge där man börjar underbygga och motivera sina känslor med saker och ting som man tycker passar.

Tilltalas jag av tränarkaoset, de slitna arenorna, de italienska statsstaternas historiska rivalitet? Absolut. Är det anledningen till att jag uppskattar Italiensk fotboll? Sannolikt inte.

Att följa se på och läsa om fotboll är, som allt annat, en vana. Någonting man gör. Det blir en del av ens person. Det möjliggör i sin tur en djupare förståelse för fotbollen.

Med andra ord är det kanske så att jag intresserar mig för Italiensk fotboll därför att jag följer den, snarare än att jag följer den för att den särskilt intresserar mig.

Orsak och verkan. (In)adekvat kausalitet. Tillräckliga respektive nödvändiga betingelser. Skit i alltihop, kolla på Pirlo när han slår en 25-meterspassning istället.

All the best till Brille.
2014-02-14, 17:04
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det fetmarkerade menar jag dock är oerhört synd att du påstår. Jag hoppas att du inte menar det riktigt så som du skriver. Italienarna är alltså oerhört duktiga i den här sporten & där finns en stor passion för den här sporten. Räcker inte det?

Gör det verkligen det?

Duktiga spelare och passion i sporten kan du även finna i andra länder och ligor.

Det du däremot inte kan finna någon annanstans är sådant här;

http://www.youtube.com/watch?v=_ErQW2gwjMc

http://www.youtube.com/watch?v=cKNv0-hbNjc

http://www.youtube.com/watch?v=cO9ChxilRJs

http://www.youtube.com/watch?v=iIHfKAIF7tg

http://www.youtube.com/watch?v=vVnJtgplzA8

Det är sånt här som gör att den italienska fotbollen är vad den är tillsammans med fina spelare och en stor passion. I klippen ovan är det en blandning av mycket. Politiker, sportchefer, ultras och annat smått och gott. Precis det som ger den italienska fotbollen den där kryddan som gör den så mycket mer intressantare än anda ligor.

Men nu lämnar jag den här diskussionen åt sitt öde. Finns ingen anledning att sitta och argumentera vidare i detta ämne. Alla följer väl tydligen calcion på lite olika premisser då. Vissa ser den bara som en fotbollsliga som är roliga att följa. För andra är den mycket mer än bara fotbollen.

*

Mitt "Non mollare" var dessutom inte menat till Brille som en uppmaning att inte ge upp den här skitdiskussionen...

*

Non mollare, Brille!

Jag lider med dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in