2014-02-14, 01:55
Medlem
Grandiosos avatar
GRUNDERNA FÖR BEVISVÄRDERINGEN
av docent Christian Diesen

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm

Indicier som bevismedel (Från 1955)

http://www.svensktidskrift.se/?p=30788
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-14 kl. 02:14.
Citera
2014-02-14, 02:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.P.Feynman
Varför? Nu är du åter inne på att MB ville röja VB ur vägen, antar jag. Men vad hade VB att vinna på ett sånt upplägg? Det saknas några pusselbitar och/eller indianer i kanoten, imo.

Motfrågan skulle kunna vara vad MB hade att förlora på att VB försvann .. Antagligen bra sex helt på karatetränarens villkor. Men detta hade väl pågått en tid och MB:s intresse hade kanske börjat svalna ? Och ställt mot olägenheten för MB i relationen till hustrun AN kanske minus övervägde plus, och då är det väl inte osannolikt att Berg beslutade att göra sig av med VB eftersom hon vägrade lyssna på det öra som Berg ville att hon skulle lyssna på, det är min teori om MB/AN-inblandningen. Problem har en tendens att sällan lösa sig av sig självt precis som stekta sparvar VISST kan flyga in i munnen - men det förutsätter trots allt att man öppnar munnen. Därför misstänker jag alltså att MB och/eller AN är inblandade i det här - på något sätt eller i något avseende.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-14 kl. 02:24.
Citera
2014-02-14, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colapop123
Där har du fel och rätt. Många likhundar kan skilja på vävnad och blod och har olika sätt att markera sitt fynd. Nu vet inte jag om Norrbottenspolisen har så tränade hundar utan jag tror att dom är mer allaround hundar som ska kunna lösa många uppgifter. men är det en Likhund som sökt så är ett av kraven att dom ska markera olika på just blod och vävnad. Nu komenterar jag inte detta fallet utan hundar i allmänhet så detta har absolut inget att göramed detta det har jag ingen kännedom om alls.
En likspårhund kan inte markera olika på blod eller vävnad, därför det är cadaverine lukten som hunden markerar, som både blodet och vävnaden avger från avliden person.
Citera
2014-02-14, 02:32
Medlem
Eftersom benen kom till Gula huset likstela den 18-20 maj är sannolikheten den att någon kropp eller kroppsdelar aldrig funnits i KJ:s bils bagageutrymme.
Citera
2014-02-14, 02:34
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
En likspårhund kan inte markera olika på blod eller vävnad, därför det är cadaverine lukten som hunden markerar, som både blodet och vävnaden avger från avliden person.
Du har redan fått förklaring på att en hund kan skilja på detta ändå går du på om det, har du testat likhund nu också, hur gick det med planteringen i bilen, du hade en likadan bil tillgänglig eftersom du kontrollerat planteringen så borde vara enkelt för dig att ta fram lite fina filmer på scenariot, du kan ju bryta dig in i bilen på 13 sekunder när du ändå håller på.
Citera
2014-02-14, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"Bortom rimligt tvivel" indikerar att det handlar om ett indicium - lär dig svensk normalprosa och ordens betydelse. Att "indicium" aldrig kan bli synonymt med "bevis", som ett tänkvärt exempel.

OK. Det var en trubbig tolkning av ordet "bevis". Vi har ju tidigare i tråden gått igenom varför indiciemål allt oftare slutar med fällande domar. Förklaringar är bland annat att ny teknik (t ex DNA) samt det faktum att vi lämnar allt mer elektroniska spår, gör att händelseförlopp kan rekonstrueras och alternativa förklaringar uteslutas med större säkerhet ("utom rimligt tvivel").

Men låt oss - för resonemangets skull - strunta i hur domstolarna faktiskt jobbar, och istället gå på din "gammaltestamentliga" tolkning av vad som ska ses som bevisning:

Vilka "bevis" kan du anföra som stärker DIN EGEN teori om ett utdraget "event" med rituella inslag, där såväl KJ, MB som AN varit inblandande i planeringen? Gärna också några "bevis" för att tillresta airsoftare från när och fjärran haft ett finger med i spelet. Finns det något konkret att ta på här, eller går det bara på din magkänsla? Är magkänsla ett "bevis"? Eller är just DIN magkänsla ett "bevis"?, kanske man ska säga. Ska domstolen ringa dig när vanliga bevis inte räcker till, för att få lite tvärsäkra Mboudine-magkänsle-"bevis" att grunda sin dom på?
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-14 kl. 02:58.
Citera
2014-02-14, 02:56
Medlem
Citat:
Motfrågan skulle kunna vara vad MB hade att förlora på att VB försvann .. Antagligen bra sex helt på karatetränarens villkor. Men detta hade väl pågått en tid och MB:s intresse hade kanske börjat svalna ? Och ställt mot olägenheten för MB i relationen till hustrun AN kanske minus övervägde plus, och då är det väl inte osannolikt att Berg beslutade att göra sig av med VB eftersom hon vägrade lyssna på det öra som Berg ville att hon skulle lyssna på, det är min teori om MB/AN-inblandningen. Problem har en tendens att sällan lösa sig av sig självt precis som stekta sparvar VISST kan flyga in i munnen - men det förutsätter trots allt att man öppnar munnen. Därför misstänker jag alltså att MB och/eller AN är inblandade i det här - på något sätt eller i något avseende.

Du läser inte deckare, påstår du, men du tänker som en som konsumerat pusseldeckare hela livet. Holmérvarning så det visslar om det: "vem vann på att hon dog?". SAMTIDIGT som du spekulerar i ett ritual- eller lustmord (vilka definitionsmässigt karaktäriseras av att rationella anledningar inte varit övervägande). En pusseldeckare där bitarna kommer från två helt olika pussel... Det blir bara en enda soppa. Börja bygga utifrån den bevisning som finns istället, så kommer det gå bättre för dig
Citera
2014-02-14, 02:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
OK. Det var en trubbig tolkning av ordet "bevis". Vi har ju tidigare i tråden gått igenom varför indiciemål allt oftare slutar med fällande domar. Förklaringar är bland annat ny teknik (t ex DNA) samt det faktum att vi lämnar allt mer elektroniska spår, vilket gör att händelseförlopp kan rekonstrueras och alternativa förklaringar uteslutas med större säkerhet ("utom rimligt tvivel").

Men låt oss - för resonemangets skull - strunta i hur domstolarna faktiskt jobbar, och istället gå på din "gammaltestamentliga" tolkning av vad som ska ses som bevisning:

Vilka "bevis" kan du anföra som stärker DIN EGEN teori om ett utdraget "event" med rituella inslag, där såväl KJ, MB som AN varit inblandande i planeringen? Gärna också några "bevis" för att tillresta airsoftare från när och fjärran haft ett finger med i spelet. Finns det något konkret att ta på här, eller går det bara på din magkänsla? Är magkänsla ett "bevis"? Eller är just DIN magkänsla ett "bevis"?, kanske man ska säga. Ska domstolen ringa dig när vanliga bevis inte räcker till, för att få lite tvärsäkra Mboudine-magkänsle-"bevis" att grunda sin dom på?

Enligt min mening fäster brottsutredare alltför stort avseende vid och tilltro till dna analyser och elektronisk bevisning, där det här fallet med VB:s mobil och dess signaler som uppfattats vid olika tidpunkter och på platser är belysande. Välkommet för kriminella som vill förvilla och trolla bort utredande poliser.
Citera
2014-02-14, 03:01
Medlem
Citat:
Enligt min mening fäster brottsutredare alltför stort avseende vid och tilltro till dna analyser och elektronisk bevisning, där det här fallet med VB:s mobil och dess signaler som uppfattats vid olika tidpunkter och på platser är belysande. Välkommet för kriminella som vill förvilla och trolla bort utredande poliser.

Du svarar inte på frågan. Vilka "bevis" - enligt din egen tolkning av ordet - har du som talar för DIN EGEN teori?
Citera
2014-02-14, 03:07
Medlem
Citat:
Enligt min mening fäster brottsutredare alltför stort avseende vid och tilltro till dna analyser och elektronisk bevisning

Kanske för att de vet av erfarenhet att det är så man fått brottslingar fällda? Eller vad tror du?
Citera
2014-02-14, 03:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
OK. Det var en trubbig tolkning av ordet "bevis". Vi har ju tidigare i tråden gått igenom varför indiciemål allt oftare slutar med fällande domar. Förklaringar är bland annat att ny teknik (t ex DNA) samt det faktum att vi lämnar allt mer elektroniska spår, gör att händelseförlopp kan rekonstrueras och alternativa förklaringar uteslutas med större säkerhet ("utom rimligt tvivel").

Eventuellt med rituella inslag, ja. Nej, inga bevis, men jag kan KJ:s sort och jag brukar ha en osviklig kompass och känsla när det gäller sånt här. Och nej, jag har inte bundit mig vid airsoftare - det kan vara någon ur den gruppen eller några andra av samma sort som KJ, dvs intresse av kniv- och strypmord och dödsförlopp i största allmänhet. Visst, jag kan ha fel, det har jag skrivit i flera inlägg - men det är sällan, och knappast i det här fallet.
Citera
2014-02-14, 03:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Kanske för att de vet av erfarenhet att det är så man fått brottslingar fällda? Eller vad tror du?

Det är antagligen mycket bekvämare än traditionellt, gediget spaningsarbete. Utredande poliser är inte mindre bekväma än övriga yrkeskategorier, och felprocenten ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in