2014-02-13, 10:32
Medlem
TomJonass avatar
Åter ett exempel på svenska myndigheters klåfingrighet och behov att lägga sig i hur människor lever. Våran katt har vi lämnat ensam 48 timmar med öppet vädringsfönster så hon kan gå ut. Troligen saknar hon oss inte en sekund, utan tycker det är toppen att hon kan springa ute på natten, vilket hon inte får i vanliga fall. Risken är dock att elaka grannkatter kommer in och smakar på matten så man får sprida ut lite matförråd.

Andra exempel på klåfingrighet är mätning av radon i huset. Ligger man lite för högt är det meningen att man måste ordna ventilation eller täcka husgrunden, vilket kostar tusenlappar. Det är väl min ensak hur mycket radon jag har som strålar på mej.

Bilbesiktning av nästan nya bilar.
Tankar om snusförbud, fast det är EU.
Tror ni såna här fånerier finns t ex i Italien? och har de såna regler tror jag ingen bryr sig. Vi svenskar är så väluppfostrade och indoktrinerade av storebror staten att vi raskt fyller i formulär utsända av myndigheter och lyder fåniga lagar. Som min gode vän som är norrman ofta påpekar,
Citera
2014-02-13, 10:35
Medlem
Kalmantos avatar
Jag undviker att lämna min katt ensam över tolv timmar men några ggr i veckan blir det nog så, tyvärr. Detta pga att jag sällan vet hur min dag kommer se ut vad gäller jobbet (jobba över) och för att jag behöver träna samt ibland inte kan motstå frestelsen att träffa någon vän efter jobbet (varför skulle jag, jag behöver ha ett socialt liv).

Min katt är ytterst lycklig, det märker jag på honom, och han får hur mycket kärlek och stimulans som helst när jag är hemma. Dessutom är det ju inte så att katter funkar som oss människor med TV och skit som nån skrev. Han ligger nog och "mediterar" en hel del, går förmodligen in i en egen drömvärld på ett sätt som inte vi människor kan föreställa oss. Jag är även noggrann med att koppla in vår kattvakt så snart det handlar om att jag måste iväg ett dygn osv. Jag tror inte det går någon som helst nöd på den lille gynnaren överhuvudtaget så något dåligt samvete har jag inte.

Jag kan även tillägga att jag tog över min katt från några där han hade det betydligt tuffare.
Citera
2014-02-13, 10:45
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Katter är utnyttjare som vars främsta vapen är förförelse. Många människor går på deras trick, och det är inte alltid hälsosamt. Många blir psykiskt instabila pga den obesvarade kärleken och hos kvinnor kan katter framkalla schizofreni. Det har jag läst på internet.

På landet kan det väl gå an. Den fångar nån råtta också ger man beröm. I lägenhet .. nej tack.

Driver du med oss eller har du verkligen läst detta om schizofreni?? Källa i så fall, tack!
Citera
2014-02-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Du tycker att billisten skulle ha stannat och tagit hand om den katt som du själv lät driva vind för våg?

Det är väl självklart att man stannar och kollar så man inte haft ihjäl någons husdjur? T.ex kollar om den har ett halsband så man kan kontakta ägaren. Det handlar om moral.
Eller skiter du i om du skulle köra på ett barn ute med eller?
Hoppas verkligen inte att du är ute och kör i trafiken. Förutom på permobil möjligtvis.

OnT: Det är djurplågeri att lämna katten ensam hemma utan tillsyn varje dag. Iaf om inte katten har sällskap av någon annan katt. (Alternativt att kunna gå ut och in som den vill, då klarar sig katter ensamma i dagar eller veckor beroende på hur självständig och bra jägare katten är.)
En vandrande pinne, eller en vanlig gråsten, låter som ett bättre husdjur för någon som varken kan eller vill vara hemma och passa upp på sitt djur.
Skaffar man djur för att ha som ett sällskap så får man se till att vara ett bra sällskap själv. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-02-13, 11:10
Medlem
Zanizailas avatar
Katters självständighet är enormt överskattad. De behöver sällskap, och skulle ni lämna en hund två dygn (som vissa pratar om här) "med dörren öppen så den kan gå som den vill"? "Den tycker ju det är jätteroligt!"
Citera
2014-02-13, 11:39
Avslutad
När min mamma låg på sjukhus så gick jag o matade hennes katt 2 ggr om dagen (innekatt), o han verkade må bra. Han låg mest o vilade. Tänkte efter några dagar ta hem honom till mig, men min mamma blev utskriven då.

Men utekatter kan ju klara sig själv länge. Vi hade en katt som var borta ca 10 dygn.

Sen min mammas förra katt (egentligen min, men den bodde hos mamma), var jätterädd o låg ofta gömd så det var inget ovanligt att man aldrig såg henne. Men en gång hade hon hoppat ut genom fönstret o lagt sig i stuprännan på 4:e våningen. Hittade henne efter 3 dagar, så räddningstjänsten fick komma o plocka ner henne. Hon mådde nog inte bra, men hon klarade sig iaf.
Citera
2014-02-13, 11:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Vill man ha ett djur som man kan lämna länge är det väl fint med fiskar eller ormar.
En orm går lätt att lämna en månad om man tillgodoser vattenbehovet.

Katter borde fan inte hållas om innedjur öht.
Så du menar att katter inte bör innehavas i stad utan i vilken sorts bebyggelse om bygd öht?
Citera
2014-02-13, 12:29
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe

Borde man känna skam om man lämnar sin katt mer än 12 timmar?
Är det en överdrift att det är lag på att man måste kolla över katten två gånger om dagen?
Vad är erat rekord på att lämna katten hemma själv?

Nej.

Ja.

Flera dagar. Bor iofs. i en villa på 160 kvadrat så de kan röra sig rätt mycket, men har kattuslningarna bara en ren låda, mat och vatten så klarar de sig länge. Inte bara klarar sig, jag tror de njuter av det också när de slipper människorna ett tag.
Citera
2014-02-13, 12:31
Medlem
swimp78s avatar
Vi har två katter som vi ibland lämnar över helgen när vi åker till stugan

Vi har en sån där anordning där man fyller en petflaska med vatten, som rinner ut i en skål. Och fyller på mat och tömmer kattlådan innan vi åker.

Det går utmärkt att åka hemifrån i två dagar. Jag skulle nog säga att det skulle gå utmärkt en vecka, men då skulle jag få dåligt samvete, så mest blir det över en helg. Två katter gör att de får sällskap av varandra. Däremot tycker jag en ensam katt tenderar att bli lite "nervig" om den är ensam i flera dar.
Citera
2014-02-13, 12:33
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Katters självständighet är enormt överskattad. De behöver sällskap, och skulle ni lämna en hund två dygn (som vissa pratar om här) "med dörren öppen så den kan gå som den vill"? "Den tycker ju det är jätteroligt!"

Du kan inte jämföra katter och hundar. Hundar klarar sig betydligt sämre än katter ensamma. De är flockdjur, de är psykiskt beroende av människor på ett annat sätt. Det handlar inte om att katter är duktiga eller nåt, utan på att hundar är mer avancerade och sociala djur.
Citera
2014-02-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
Absolut inte, kattjäveln kan ju skada sig, behöver mat och vårdnad, kärlek och allt möjligt annat skit.
Om du nu ska köpa ett husdjur gör det med förstånd! Ta ansvar för djuret!

12h kan låta lite, men tänk dig sitta i ett rum i 12h utan någon mat, TV, etc.

Lite skam bör man ändå ha.
Vad säger djurskyddslagen om katters TV tittande?Mina katter förstår inte engelska så dom får inte kolla på TV4s Hem till gården på dagtiden,men jag har sett till att dom missar ingenting av vinter OS.Hushållets tv apparater är på och dom får välja mellan TV3 och TV10.
Mvh.Raikkonen
Citera
2014-02-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Andra exempel på klåfingrighet är mätning av radon i huset. Ligger man lite för högt är det meningen att man måste ordna ventilation eller täcka husgrunden, vilket kostar tusenlappar. Det är väl min ensak hur mycket radon jag har som strålar på mej.

Randonmätning tycker jag är rimligt. Det är inte du som drar på dig kostnader för cancerbehandlingen på ett antal miljoner, den kostnaden delar vi på. (Varför cigaretter fortfarande är lagligt vet jag inte...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in