2014-02-12, 17:01
Medlem
tlcswes avatar
Läste artikel på Metro precis;

Skyldigheten gäller såväl ute- som innekatter. En utekatt måste ägaren eller kattvakten försöka locka till sig två gånger per dygn — oavsett om katten behagar dyka upp eller inte.

Denna tillsynsplikt gäller sedan 2008.

http://www.metro.se/nyheter/olagligt-att-lamna-katten-hemma/EVHnbl!SYIY44xyotjsI/

Borde man känna skam om man lämnar sin katt mer än 12 timmar?
Är det en överdrift att det är lag på att man måste kolla över katten två gånger om dagen?
Vad är erat rekord på att lämna katten hemma själv?

Jag som inte ens visste att det fanns en lag om detta.
Senast redigerad av tlcswe 2014-02-12 kl. 17:22.
Citera
2014-02-12, 17:05
Medlem
Stardoxs avatar
Absolut inte, kattjäveln kan ju skada sig, behöver mat och vårdnad, kärlek och allt möjligt annat skit.
Om du nu ska köpa ett husdjur gör det med förstånd! Ta ansvar för djuret!

12h kan låta lite, men tänk dig sitta i ett rum i 12h utan någon mat, TV, etc.

Lite skam bör man ändå ha.
Citera
2014-02-12, 17:06
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Läste artikel på Metro precis;

Skyldigheten gäller såväl ute- som innekatter. En utekatt måste ägaren eller kattvakten försöka locka till sig två gånger per dygn — oavsett om katten behagar dyka upp eller inte.

Denna tillsynsplikt gäller sedan 2008.

http://www.metro.se/nyheter/olagligt-att-lamna-katten-hemma/EVHnbl!SYIY44xyotjsI/

Borde man känna skam om man lämnar sin katt mer än 12 timmar?
Är det en överdrift att det är lag på att man måste kolla över katten två gånger om dagen?

Jag som inte ens visste att det fanns en lag om detta.

Det är givetvis överdrivet. Man kan bara ställa dit en extra sand-låda, extra mat och vatten så klarar dom sig längre än 12 timmar.
Citera
Medlem
Browlers avatar
Det är väl ett schysst riktmärke, men en utekatt klarar sig de facto betydligt längre än så.
Citera
Medlem
Bara om man är en paragrafryttare

Katter är väldigt självständiga hade en katt som var ute mer än vad den var hemma den kom hem för att lämna möss för att visa tacksamhet och för att käka den kunde komma in när den ville sen blev den överkörd av en bilist som självfallet smet
Citera
2014-02-12, 17:07
Medlem
Opibusques avatar
Det här är som lagen att du inte får torka dig i röven innan du skiter, det är ganska svårt att bevisa ens skyldighet i en eventuell rättegång. Utekatter klarar sig själva en hel sommar ifall de skulle behöva, när jag var ungefär 7 år så hade min familj en katt som försvann varje vår och kom tillbaka till hösten. Däremot att man inte ska lämna innekatter ensamma längre än nödvändigt är ju självklart, man borde inte ens ha katt om den inte får vara ute.
Citera
2014-02-12, 17:11
Medlem
Cryotechers avatar
Dock så bör ju en utekatt i så fall kunna gå in fritt om den vill, genom en lucka t.ex. Annars ska man definitivt inte lämna den längre än 12 timmar om det är kallt ute.
Citera
2014-02-12, 17:12
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
Absolut inte, kattjäveln kan ju skada sig, behöver mat och vårdnad, kärlek och allt möjligt annat skit.
Om du nu ska köpa ett husdjur gör det med förstånd! Ta ansvar för djuret!

12h kan låta lite, men tänk dig sitta i ett rum i 12h utan någon mat, TV, etc.

Lite skam bör man ändå ha.

Jag ser inga problem med att lämna katten i 24h. Den är ju ensam 8h om dagen när jag är på jobben och hon har aldrig skadat sig.

Dessutom ligger det i en katts natur att inte tillgå mat varje dag, om det nu hade vart en vildkatt.
Citera
2014-02-12, 17:19
Medlem
Fromlandss avatar
Katter är väldigt självständiga och klarar sig själva bra. Det viktiga är att den kan göra ifrån sig samt äta och inte minst dricka.
En innekatt bör man nog se till var tolfte timme, däremot klarar sig utekatter själva på ett helt annat sätt och kan leva flera veckor i rad ute och bara titta in då och då för att äta. Ställ ut torrfoder och färskt vatten på altanen och en liten dyna eller likande att sova på om det regnar så är det soft.
Citera
2014-02-12, 17:22
Medlem
tlcswes avatar
Vad är erat rekord på att lämna katten hemma själv?
Citera
2014-02-12, 17:24
Medlem
GanjahSmokes avatar
Om det är två katter som håller varandra sällskap tycker jag att dom kan klara att vara ensamma 12 timmar någon gång då och då.
Citera
2014-02-12, 17:34
Medlem
hittar inte lagtexten

Vilken lagtext är det som avses? Det verkar inte vara Lag om tillsyn över hundar och katter:

Citat:
Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).

Verkar inte vara Djurskyddslag (1988:534) heller (som är mycket äldre än 2008):

Citat:
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Nån annan text måste definiera "tillräcklig".
Senast redigerad av Mirar 2014-02-12 kl. 17:59. Anledning: Djurskyddlag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in