2014-02-12, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Nä dom klarar sig bra av att skita i andras trädgårdar och ligga på andras sittdynor på utemöblerna. Det är bra att skaffa katt för att inte vilja ta hand om den.....

Ja du ska gå ut och jaga efter dem! (Eller ännu bättre - håll den i koppel)
För du är väl en ansvarstagande matte/husse?

Tänk om hundägare resonerade som kattägare.....

Katter gräver i de flesta fall ner sin avföring till skillnad mot hundar. Det är även en enormt stor skillnad på hundar och katter som djur. Katter är ett självständigt djur som aldrig skulle finna sig i att bli kopplad (det skulle vara djurplågeri), medan hundar är ett flockdjur som följer alfahanen (dvs husse/matte).

Sen är det väl ganska uppenbart att lösa hundar skulle kunna orsaka mkt större skada än lösa katter?
Citera
2014-02-12, 23:18
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad
Bara om man är en paragrafryttare

Katter är väldigt självständiga hade en katt som var ute mer än vad den var hemma den kom hem för att lämna möss för att visa tacksamhet och för att käka den kunde komma in när den ville sen blev den överkörd av en bilist som självfallet smet
Du tycker att billisten skulle ha stannat och tagit hand om den katt som du själv lät driva vind för våg?

Utekattsägare är själva sinnebilden för dubbelmoral
Citera
2014-02-12, 23:35
Medlem
Det här var en intressant diskussion. Jag tycker såhär: två innekatter klarar sig själva i två dagar (med natt emellan) om de har torrfoder, färskt vatten och ren låda.

Sedan det här med koppel, det är klart att katter kan gå i koppel korta stunder. Varför skulle det vara förbjudet?
Citera
2014-02-12, 23:56
Medlem
HeltSatansGalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalevmarmelad
Bara om man är en paragrafryttare

Katter är väldigt självständiga hade en katt som var ute mer än vad den var hemma den kom hem för att lämna möss för att visa tacksamhet och för att käka den kunde komma in när den ville sen blev den överkörd av en bilist som självfallet smet

Den kom inte hem med möss för att visa sin tacksamhet. Den kom hem med möss för att den ville äta sitt byte i säkerhet. Men sedan tycker de allra flesta katter att mössen smakar skit och går in och äter av sitt foder istället.
Citera
2014-02-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Det här var en intressant diskussion. Jag tycker såhär: två innekatter klarar sig själva i två dagar (med natt emellan) om de har torrfoder, färskt vatten och ren låda.

Sedan det här med koppel, det är klart att katter kan gå i koppel korta stunder. Varför skulle det vara förbjudet?
Haha min katt totalvägrade koppel första gången. Bara la sig ned i protest. Aldrig provat det igen
Citera
2014-02-13, 00:45
Medlem
Skunken666s avatar
Vill man ha ett djur som man kan lämna länge är det väl fint med fiskar eller ormar.
En orm går lätt att lämna en månad om man tillgodoser vattenbehovet.

Katter borde fan inte hållas om innedjur öht.
Citera
2014-02-13, 01:19
Medlem
Katter är utnyttjare som vars främsta vapen är förförelse. Många människor går på deras trick, och det är inte alltid hälsosamt. Många blir psykiskt instabila pga den obesvarade kärleken och hos kvinnor kan katter framkalla schizofreni. Det har jag läst på internet.

På landet kan det väl gå an. Den fångar nån råtta också ger man beröm. I lägenhet .. nej tack.
Citera
2014-02-13, 02:18
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Nä dom klarar sig bra av att skita i andras trädgårdar och ligga på andras sittdynor på utemöblerna. Det är bra att skaffa katt för att inte vilja ta hand om den.....

Ja du ska gå ut och jaga efter dem! (Eller ännu bättre - håll den i koppel)
För du är väl en ansvarstagande matte/husse?

Tänk om hundägare resonerade som kattägare.....

Jag anser inte att jag äger de katterna. De lever där och jag lever i närheten och vi har blivit vänner. Därför umgås vi då vi trivs med varandra.

Håller du dina vänner i koppel? Fy fan, det där låter illa!
Citera
2014-02-13, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stardox
Absolut inte, kattjäveln kan ju skada sig, behöver mat och vårdnad, kärlek och allt möjligt annat skit.
Om du nu ska köpa ett husdjur gör det med förstånd! Ta ansvar för djuret!

12h kan låta lite, men tänk dig sitta i ett rum i 12h utan någon mat, TV, etc.

Lite skam bör man ändå ha.
Ja för katter tittar på tv hela dagarna...
Citera
2014-02-13, 09:09
Medlem
snelpolaks avatar
Att man lämnar en katt ensam under en viss period kan innebära att man gör sig skyldig till ett s k oäkta underlåtenhetsbrott.

Du är, i egenskap av att vara kattägare, en skyddsgarant. Detta innebär att du har en skyldighet att försöka avvärja alla faror som hotar det du har skyldighet att skydda (i detta fall kattskrället). Gör du inte det kan du komma att dömas för t.ex. djurplågeri.
Citera
2014-02-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Läste artikel på Metro precis;

Skyldigheten gäller såväl ute- som innekatter. En utekatt måste ägaren eller kattvakten försöka locka till sig två gånger per dygn — oavsett om katten behagar dyka upp eller inte.

Denna tillsynsplikt gäller sedan 2008.

http://www.metro.se/nyheter/olagligt-att-lamna-katten-hemma/EVHnbl!SYIY44xyotjsI/

Borde man känna skam om man lämnar sin katt mer än 12 timmar?
Är det en överdrift att det är lag på att man måste kolla över katten två gånger om dagen?
Vad är erat rekord på att lämna katten hemma själv?

Jag som inte ens visste att det fanns en lag om detta.
Jag gillar samhället, men alla dessa lagar har spårat ur totalt för längesen! Att lämna en katt med ett öppet fönster tycker jag är okej eftersom de kan klara sig i flera veckor själva Att man inte skulle få göra det är bara sjukt... Däremot innekatter har jag inte mycket att säga om då jag tycker det är fel från första början!
Citera
2014-02-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
SJVFS 2008:5 16e paragrafen

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1242046873606/2008-005.pdf

Tackar.

Citat:
16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.
17 § Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
Allmänna råd till 1 kap.
17 § Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa.
Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning.
Valpar och kattungar under 6 månader bör inte sitta i karantän.

Inga 12 eller 24h där. Men minst 4 gånger på 48h låter vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in