2014-02-13, 10:36
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Har du lyssnat på P3?

Hela kanalen är mer tendentiös än barnprogrammen på 70-talet

Lyssnar någon gång ibland inte riktigt fått samma uppfattning som du men ska tänka det på nästa gång, inte reflekterat så mycket över det medan jag lyssnat.
Citera
2014-02-13, 10:37
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulturBladet
Du har poäng gällande att det består av människor med uttalade politiska åsikter men jag betvivlar på att man letar efter specifika åsikter för att föra någon slags propaganda. Vi har ju precis sett att de stängt av två personer.
Nej, jag menar inte att man letar efter någon för att föra någon slags propaganda. Mitt inlägg var ett svar på att du skrev " P3 rekryterar inte folk utefter åsikter". Nej det gör de inte men med sin public service roll bör de naturligtvis göra det. Radaktörerna bör "ha lite koll" på sina medarbetare och bör (delvis) rekrytera utifrån kriteriet att den politiska spridningen ska bli så stor som möjligt.

Ett program som Tankesmedjan, som förvisso är ett nöjesprogram, börjar bli olidligt att lyssna på när det enbart är Jonathan Unge som gör satir av vänsterpolitik (och det sker inte speciellt ofta).

Jag förväntar mig höra politisk satir om allt när jag lyssnar på statlig radio. Även att man gör satir på människor utifrån ett sverigedemokratiskt perspektiv. Och återigen säger jag detta utan att vara det minsta SD själv.
Citera
2014-02-13, 10:37
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Konstig tanke enligt mig, P3 rekryterar inte folk utefter åsikter utan efter hur de fungerar som radiopratare/experter/underhållare eller vad man nu vill kalla dem. Deras åsikter är inte den primära orsaken till att de sitter där. Ska man ha inkvotering på SD:are på arbetsplatser eller vadå?

De enda vettiga program jag hört på radio som behandlar SD någotsånär rättvist är Studio1 och Nordegren/Eppstein. Inte så att de hyllar SD eller ens sympatiserar med dem, men de kan åtminstone vara sakliga. P3 är ett skämt när det kommer till att diskutera SD.
Citera
2014-02-13, 10:47
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Naivt att tro att SRs enda rekryteringsgrund är mysig radioröst. Det kvoteras friskt i och jag kan garantera att det inte finns en enda människa med åsikter till höger om moderaterna anställd.

Finns det någon SR-anställd som har förespråkat moderaternas politik i radion? Eller kritiserat de rödgröna?
Citera
2014-02-13, 10:50
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Nej, jag menar inte att man letar efter någon för att föra någon slags propaganda. Mitt inlägg var ett svar på att du skrev " P3 rekryterar inte folk utefter åsikter". Nej det gör de inte men med sin public service roll bör de naturligtvis göra det. Radaktörerna bör "ha lite koll" på sina medarbetare och bör (delvis) rekrytera utifrån kriteriet att den politiska spridningen ska bli så stor som möjligt.

Ett program som Tankesmedjan, som förvisso är ett nöjesprogram, börjar bli olidligt att lyssna på när det enbart är Jonathan Unge som gör satir av vänsterpolitik (och det sker inte speciellt ofta).

Jag förväntar mig höra politisk satir om allt när jag lyssnar på statlig radio. Även att man gör satir på människor utifrån ett sverigedemokratiskt perspektiv. Och återigen säger jag detta utan att vara det minsta SD själv.

Jag förstår hur du tänker, jag är lite kluven till ditt förslag. Jag håller med att om att det är mer rättvist med en större politisk spridning men enligt mig så tycker jag inte SR ska färgas av politik allt för mycket utan av det som är mest underhållande/lyssnarna är ute efter. Nu har jag inte lyssnat allt för mycket så jag ska nog vara lite försiktig med att uttrycka mig.

Resonerar man som du gör så förstår att du tänker sig, återigen jag kan inte riktigt placera min åsikter här.
Citera
2014-02-13, 10:56
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du resonerar, ena sekunden ska alla som inte tycker som SD hålla käften och nu ska alla lyssna på SD? Vad är det för jävla trams är du emot yttrandefrihet? Om man ska lyssna på SD får väl SD lyssna på de andra partierna. Det är samma jävla trams från båda sidor.

Du missförstår helt vad min poäng är. I nuläget ser det ut såhär: alla hatar SD, alla vill bojkotta SD. SD sitter i riksdagen, men alla politiker i övriga partier säger klart och tydligt att de inte kommer lyssna på dem, vilket är fel. Folket har röstat in dem, alltså säger de indirekt att de inte vill lyssna på folket. Jag menar att folk ska sluta vara så SD hetsiga och bara ta det lugnt, ingen skriker ut att centerpartiet ska bort dag ut och dag in t.ex. Bara lägg ner hela SD diskussionen och behandla och prata om dem som om de vore kristdemokraterna exempelvis.
Citera
2014-02-13, 10:56
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
tycker jag inte SR ska färgas av politik allt för mycket utan av det som är mest underhållande/lyssnarna är ute efter.
Tycker inte jag heller egentligen, menar enbart de fallen där det är oundvikligt.
Till exempel Tankesmedjan (delvis ett politiskt satirprogram) och deras nyhetsredaktion.
Citera
2014-02-13, 11:00
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Finns det någon SR-anställd som har förespråkat moderaternas politik i radion? Eller kritiserat de rödgröna?
Inte vad jag hört. Att en invandringskritisk röst skulle höjas är helt otänkbart
Citera
2014-02-13, 11:00
Medlem
Folk har svårt att acceptera att det finns folk som inte avskyr SD. Därför ter det sig märkligt för många att Soran måste ställas undan inför valet då det snarare är neutralt att vara anti-SD än att inte vara det. Om Soran var starkt emot något annat parti skulle sannolikt inte många ryckt på axlarna för det här.
Citera
2014-02-13, 11:06
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongelidong
Förresten, han benämns alltid som komiker. När är han rolig?

Aldrig enligt mig
Det är roligt nu när han blivit avstängd och ännu roligare den dag han är död.

Hursomhelst, skönt att fjanten stängdes av.
Citera
2014-02-13, 11:09
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomFaen
Du missförstår helt vad min poäng är. I nuläget ser det ut såhär: alla hatar SD, alla vill bojkotta SD. SD sitter i riksdagen, men alla politiker i övriga partier säger klart och tydligt att de inte kommer lyssna på dem, vilket är fel. Folket har röstat in dem, alltså säger de indirekt att de inte vill lyssna på folket. Jag menar att folk ska sluta vara så SD hetsiga och bara ta det lugnt, ingen skriker ut att centerpartiet ska bort dag ut och dag in t.ex. Bara lägg ner hela SD diskussionen och behandla och prata om dem som om de vore kristdemokraterna exempelvis.

Jag håller med om att det är nästan barnsligt att övriga partier inte ens vill diskutera med SD och rätt ofta bara väljer att ignorera dom. Det håller jag helt med dig och de representerar den del av folket så är det bara, så de andra partierna borde verkligen visa respekt.

Däremot att folk är hetsiga mot SD tycker jag ska få vara upp till varje enskild individ att välja om man nu vill vara det eller inte. I detta fall var det en individ som sitter i SR och då är det inte lika självklart att han ska få göra det eftersom han representerar SR när han sitter där och bör då inte spy ut massa politiska motiv som inte SR står för.
Senast redigerad av KulturBladet 2014-02-13 kl. 11:11.
Citera
2014-02-13, 11:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Naivt att tro att SRs enda rekryteringsgrund är mysig radioröst. Det kvoteras friskt i och jag kan garantera att det inte finns en enda människa med åsikter till höger om moderaterna anställd.
Soran har uppenbarligen anställts för att han är intelligent och rolig, men du har nog rätt i att ingen sverigedemokrat har kvotats in. DET skulle definitivt ha märkts. För bra humor går inte att kombinera med hat - det går inte att skratta hjärtligt åt sådant skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in