2014-02-13, 09:24
Medlem
jenna20s avatar
Inte riktigt säker på vart jag står i frågan ännu...men...
Å ena sidan tycker jag man borde släppa lite på vad som får sägas i media...Varför är man rädd för Sorans åsikter? Är det inte lite givande att höra vad folk EGENTLIGEN tycker istället för att endast höra neutrala värderingar. Jag bryr mig inte om vad Soran tycker, det bekommer mig ej. Han får gärna uttrycka sina åsikter högt. Likaså människor som tycker precis tvärtom.

Som Martin Luther sa...."Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad" och "Du är inte bara ansvarig för vad du säger, utan även för det du inte säger"

Borde man inte låta få människor höras lite mer? Vad är vi rädda för?
Citera
2014-02-13, 09:36
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Inte riktigt säker på vart jag står i frågan ännu...men...
Å ena sidan tycker jag man borde släppa lite på vad som får sägas i media...Varför är man rädd för Sorans åsikter? Är det inte lite givande att höra vad folk EGENTLIGEN tycker istället för att endast höra neutrala värderingar. Jag bryr mig inte om vad Soran tycker, det bekommer mig ej. Han får gärna uttrycka sina åsikter högt. Likaså människor som tycker precis tvärtom.

Som Martin Luther sa...."Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad" och "Du är inte bara ansvarig för vad du säger, utan även för det du inte säger"

Borde man inte låta få människor höras lite mer? Vad är vi rädda för?
Det handlar ju om att han uttrycker sina åsikter i statligt finansierat radio. SR har krav på partiskhet. Det betyder inte att man inte får opponera sig mot Sverigedemokraterna utan att man måste balansera de politiska åsikter (speciellt riksdagsparti-politiska) som hörs. Så är inte fallet med Soran (och egentligen hela P3).

Kan tillägga att jag inte är Sverigedemokrat eller har några tankar på att rösta på dem heller utan jag är en demokrativän. Det vill säga; SR har ett ansvar gentemot sina finansiärer om en opartiskt åsiktsförmedling.
Citera
2014-02-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Artiklar idag i många tidningar om att:

Sveriges radio stänger av Soran Ismail året ut för att han är för besatt av Sverigedemokraterna.

"Intresse" påstås det. Ett "intresse" som är så destruktivt att han inte kan finnas i sansade miljöer och arbeta med politik. När till och med SR drar en gräns har det gått långt, att dom har såna medarbetare vanligtvis säger också en hel del om SR.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18346664.ab
http://www.expressen.se/nyheter/sr-stanger-av-soran-ismail-under-valet/

Det här borde man göra en grej av, vilka som vanligtvis tillåts sprida sina motbjudande åsikter i Sveriges radio och varför det skulle vara okej. Varför man får hata och uttrycka sig hatiskt om just Sverigedemokraterna och varför det hatet skulle vara "fint".

Det borde kunna påverka även i opinionen om man lyfter frågan och kräver svar i media.
Att sprida omogen propaganda i radio tycker jag ska leda till fängelse!
Ett fritt land tycker jag är där alla har rätt till sin egen åsikt utan att bli manipulerad och tillsagd vad som är rätt och fel av media. Om det är tillåtet att media sprider propaganda leder det ofta till PK maffior och korruption från partier. Det finns flera fall i Sverige då partier mutat tidningar att skriva saker som gynnar deras valresultat! Ett fritt land?
Citera
2014-02-13, 09:41
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomFaen
Jag har ett riktigt bra förslag: kan inte bara soran ismail, alla pk-människor samt idioter på Facebook som delar bilder som "tillsammans ska vi bojkotta Sverigedemokraterna!" hålla tyst helt ärligt?? Jag röstar blankt varje år, så jag är inte på någons sida, men detta början helt klart bli sandlådenivå!

Vi lever i ett demokratiskt land, om vissa vill rösta på SD, fine! Låt dem göra det, deras åsikt! Ingen tvingar någon annan till att tycka samma!

Blir så jävla trött på alla idioter till politiker också som säger att de "inte tänker lyssna på SD". Vad i helvete!? Folket har valt in dem, ni SKA lyssna på dem! Fattar inte grejen med att alla måste tycka samma sak?? Uppenbarligen har Sverige ett problem med invandring eftersom SD är så stort parti som de är? Är övriga politiker helt ärligt så dumma i huvudet att de inte fattar det och borde anpassa dig lite mer och faktiskt titta på VARFÖR Sd har så många röster som de har?

Blir så trött på detta SD snacket överlag, är så satans uttjatat. Lika bra att soran ismael fick gå, för du ska vara neutral som journalist. Alla nyhetsbyråer och tidningar är inte vinklade vänster-tidningar som Aftonbladet..

Förstår inte hur du resonerar, ena sekunden ska alla som inte tycker som SD hålla käften och nu ska alla lyssna på SD? Vad är det för jävla trams är du emot yttrandefrihet? Om man ska lyssna på SD får väl SD lyssna på de andra partierna. Det är samma jävla trams från båda sidor.
Citera
2014-02-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det handlar ju om att han uttrycker sina åsikter i statligt finansierat radio. SR har krav på partiskhet. Det betyder inte att man inte får opponera sig mot Sverigedemokraterna utan att man måste balansera de politiska åsikter (speciellt riksdagsparti-politiska) som hörs. Så är inte fallet med Soran (och egentligen hela P3).

Kan tillägga att jag inte är Sverigedemokrat eller har några tankar på att rösta på dem heller utan jag är en demokrativän. Det vill säga; SR har ett ansvar gentemot sina finansiärer om en opartiskt åsiktsförmedling.

Jag tycker också att det är rätt beslut. Om man funderar i termer om grupperingar, så är det tydligare med tre parter, SD, anti-SD och SR, än bara två grupper, SD och SR, där SR implicit skulle vara anti-SD.

Resonemanget styrks också av att det ska vara en demonstration mot SR idag, dvs en extern gruppering protesterar mot SR,(vilket SD anhängare, samt andra, gjort länge). Alltså ett sundhetstecken.

Nu ser jag fram emot hur demonstrationen avlöper. Mest intresserad är jag av att se en demonstration där alla(enligt uppgift) ska tejpa för sina munnar.
Citera
2014-02-13, 10:03
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulturBladet
Förstår inte hur du resonerar, ena sekunden ska alla som inte tycker som SD hålla käften och nu ska alla lyssna på SD? Vad är det för jävla trams är du emot yttrandefrihet? Om man ska lyssna på SD får väl SD lyssna på de andra partierna. Det är samma jävla trams från båda sidor.

Det rimligaste hade väl varit att även personer med SD-åsikter fick vara programledare i P3? Att alla åsikter får höras?

Naturligtvis kan inte P3 gå med på det, så istället stänger man av de mest extrema. Det är ju inte så att någon annan av pajaserna till programledare hyllar SD....
Citera
2014-02-13, 10:08
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det rimligaste hade väl varit att även personer med SD-åsikter fick vara programledare i P3? Att alla åsikter får höras?

Naturligtvis kan inte P3 gå med på det, så istället stänger man av de mest extrema. Det är ju inte så att någon annan av pajaserna till programledare hyllar SD....
Visst hade det varit roligt? En programledare i P3 som hyllar SD och säger att han hatar Fi och kanske vill döda miljöpartister. Är rätt säker på att indignationsmaskinerna på Twitter hade intagit en lite annan position visavi yttrandefrihet än man gör i dag.
Citera
2014-02-13, 10:15
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Konstig tanke enligt mig, P3 rekryterar inte folk utefter åsikter utan efter hur de fungerar som radiopratare/experter/underhållare eller vad man nu vill kalla dem. Deras åsikter är inte den primära orsaken till att de sitter där. Ska man ha inkvotering på SD:are på arbetsplatser eller vadå?
Citera
2014-02-13, 10:20
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Konstig tanke enligt mig, P3 rekryterar inte folk utefter åsikter utan efter hur de fungerar som radiopratare/experter/underhållare eller vad man nu vill kalla dem. Deras åsikter är inte den primära orsaken till att de sitter där. Ska man ha inkvotering på SD:are på arbetsplatser eller vadå?
Naivt att tro att SRs enda rekryteringsgrund är mysig radioröst. Det kvoteras friskt i och jag kan garantera att det inte finns en enda människa med åsikter till höger om moderaterna anställd.
Citera
2014-02-13, 10:22
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
En nyhetsredaktion (som P3 faktiskt har) består ofta av människor med olika uttalade politiska åsikter. De flesta journalister är också märkta med en politisk tillhörighet (oavsett om de vill eller inte). En rekryterare till en politiskt neutral nyhetsredaktion bör givetvis ta i beaktning den anställdes politiska hemvist.

SVT är exempelvis mycket väl medvetna om vad deras politiska kommentatorer har för politisk hemvist.
Citera
2014-02-13, 10:27
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Naivt att tro att SRs enda rekryteringsgrund är mysig radioröst. Det kvoteras friskt i och jag kan garantera att det inte finns en enda människa med åsikter till höger om moderaterna anställd.

Det var möjligtvis att ta i men jag får inte känslan att de rekryterar folk för att föra någon form av propaganda som folk här inne verkar tro.

Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
En nyhetsredaktion (som P3 faktiskt har) består ofta av människor med olika uttalade politiska åsikter. De flesta journalister är också märkta med en politisk tillhörighet (oavsett om de vill eller inte). En rekryterare till en politiskt neutral nyhetsredaktion bör givetvis ta i beaktning den anställdes politiska hemvist.

SVT är exempelvis mycket väl medvetna om vad deras politiska kommentatorer har för politisk hemvist.

Du har poäng gällande att det består av människor med uttalade politiska åsikter men jag betvivlar på att man letar efter specifika åsikter för att föra någon slags propaganda. Vi har ju precis sett att de stängt av två personer.
Citera
2014-02-13, 10:30
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Det var möjligtvis att ta i men jag får inte känslan att de rekryterar folk för att föra någon form av propaganda som folk här inne verkar tro.

Du har poäng gällande att det består av människor med uttalade politiska åsikter men jag betvivlar på att man letar efter specifika åsikter för att föra någon slags propaganda. Vi har ju precis sett att de stängt av två personer.
Har du lyssnat på P3?

Hela kanalen är mer tendentiös än barnprogrammen på 70-talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in