2014-02-12, 12:20
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Soran Ismail portas från Sveriges radio fram till årsskiftet.
Vi kan inte ha programledare som säger att de hatar Sverigedemokraterna under ett val, säger Lotta Mossberg, kanalchef på P4 Radio Stockholm.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18346664.ab

...men annars går det bra, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av AB
På vilket sätt anses Soran vara för politisk?

– Han säger till exempel att han vill döda Sverigedemokraterna.

Jag vet inte ens hur jag ska kommentera det.
Citera
2014-02-12, 13:02
Medlem
8711s avatar
Artiklar idag i många tidningar om att:

Sveriges radio stänger av Soran Ismail året ut för att han är för besatt av Sverigedemokraterna.

Citat:
– Soran har ett stort intresse för just Sverigedemokraterna. Han vill fortsätta att föra debatt även under valrörelsen.

"Intresse" påstås det. Ett "intresse" som är så destruktivt att han inte kan finnas i sansade miljöer och arbeta med politik. När till och med SR drar en gräns har det gått långt, att dom har såna medarbetare vanligtvis säger också en hel del om SR.

Citat:
– Han säger till exempel att han vill döda Sverigedemokraterna.

Citat:
– Vi kan inte ha programledare som säger att de hatar Sverigedemokraterna under ett val

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18346664.ab
http://www.expressen.se/nyheter/sr-stanger-av-soran-ismail-under-valet/

Det här borde man göra en grej av, vilka som vanligtvis tillåts sprida sina motbjudande åsikter i Sveriges radio och varför det skulle vara okej. Varför man får hata och uttrycka sig hatiskt om just Sverigedemokraterna och varför det hatet skulle vara "fint".

Det borde kunna påverka även i opinionen om man lyfter frågan och kräver svar i media.
Senast redigerad av 8711 2014-02-12 kl. 13:05.
Citera
2014-02-12, 13:13
Medlem
8711s avatar
Citat:
Enligt honom kunde han varken genomföra sin turné eller fortsätta sina luncher med sverigedemokrater – eftersom de har utgångspunkten att han tycker annorlunda än dem. Han säger också att han förstår att personer som jobbar med nyhetsprogram inte kan ta ställning, men ställer sig mer frågande till de hårda kraven på neutralitet från honom.

Citat:
På Twitter är reaktionerna starka över att Soran Ismails ställningstagande mot Sverigedemokraterna anses oförenligt med opartiskheten. Många anser att SR med detta visar att det är mer kontroversiellt att ta ställning mot rasism, och att det är ett led i en normalisering av Sverigedemokraterna.

”Blir så oerhört ledsen och beklämd när jag hör om Soran Ismail och ängsligheten på SR” skriver journalisten och författaren Lena Sundström.

Buhuhuhuhu

http://www.svd.se/kultur/ingen-soran-ismail-i-sveriges-radio_8984170.svd

Normalisering? För kännedom pratar vi om ett idag stort parti, Sveriges tredje största, med en stor andel av svenska folket bakom sig. Sverigedemokraterna är sedan många år ett helt normalt parti att sympatisera med. DEMOKRATI ni på twitter, DEMOKRATI! Vet ni vad det betyder?
Senast redigerad av 8711 2014-02-12 kl. 13:19.
Citera
2014-02-12, 13:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ett uttalande om att Soran Ismail vill döda sverigdemokrater tas dock tillbaka av SR efter hård kritik på sociala medier.

Citat:
Till Aftonbladet säger kanalchefen Lotta Mossberg att Soran Ismail ska ha sagt att han vill döda sverigdemokrater. Det har ifrågasätts av många, som efterfrågat källa på påståendet. ”SR bör ju ange källa osv när man säger ngt så grovt om annan person” twittrar C-politikern Fredrik Federley.

Citat:
- Uttalanden i media av mig som ”Soran har sagt att han vill mörda Sverigdemokraterna” och ”Soran propagerar mot Sverigedemokraterna” är olyckliga, felaktiga och jag vill be om ursäkt för dessa formuleringar, säger Lotta Mossberg i pressmeddelandet.

Någon som vet mer om vad denna misslyckade "komiker" sagt eller inte sagt?

Kan vi leta reda på vad han sagt?
Citera
2014-02-12, 13:22
Medlem
Soran Ismail stängs av från Sveriges Radio

Har sett många kommentarer om Soran Ismail här på Flashback angående hans "experttyckande" i radio och TV.
Nu har SR tydligen bestämt att porta honom från att få vara med i sändningar då de anser att han är för politisk.
http://www.dn.se/kultur-noje/soran-ismail-avstangd-i-sveriges-radio/

Citat från artikeln:
Citat:
Soran Ismail tystnar i Sveriges radio. Efter februari månad stängs komikern av från sin medverkan i Morgonpasset i P3 eftersom Sveriges radio anser att han är för politisk.

– Vi kan inte ha programledare som säger att de hatar Sverigedemokraterna under ett val, säger Lotta Mossberg, kanalchef på P4 Radio Stockholm

Citat:
– Han säger till exempel att han vill döda Sverigedemokraterna. Oavsett vad man tycker om sakfrågan kan vi inte ha programledare i Sveriges radio som är så öppna med sina åsikter om ett riksdagsparti.

Vad säger ni om detta?
Jag blev själv lite förvånad, jag förväntade mig inte att man skulle stänga av någon som var Anti-SD, inte i dagens PK-Sverige.
Om någon som sympatiserar med SD skulle bli avstängd hade jag inte varit förvånad...

Jag säger inte att jag röstar på SD, men detta är fan ta mig rätt. SVT och SR ska vara politiskt neutrala och all den här hetsen som pågår mot SD i media är sanslös. Media har gjort invandrarfrågan till ett tabu att diskutera.

Tror ni vi kommer få se liknande fall inom snar framtid?
Citera
2014-02-12, 13:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GietteBra
Vad säger ni om detta?
Jag blev själv lite förvånad, jag förväntade mig inte att man skulle stänga av någon som var Anti-SD, inte i dagens PK-Sverige.
Om någon som sympatiserar med SD skulle bli avstängd hade jag inte varit förvånad...

Jag säger inte att jag röstar på SD, men detta är fan ta mig rätt. SVT och SR ska vara politiskt neutrala och all den här hetsen som pågår mot SD i media är sanslös. Media har gjort invandrarfrågan till ett tabu att diskutera.

Tror ni vi kommer få se liknande fall inom snar framtid?
Det handlar inte om anti-SD, det handlar om Ismail är politisk. Enligt SVT/SR:s regelverk ska politisk obundenhet/förmedling hållas extra hårt på under valår. Det blev även rabalder när Sven Wollter i en kommunistdrapa blev väldigt anti-moderaterna på SR, trots att det inte var valår.

Det är bra att SVT/SR i detta fall håller hårt på sin policy.
Citera
2014-02-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det handlar inte om anti-SD, det handlar om Ismail är politisk. Enligt SVT/SR:s regelverk ska politisk obundenhet/förmedling hållas extra hårt på under valår. Det blev även rabalder när Sven Wollter i en kommunistdrapa blev väldigt anti-moderaterna på SR, trots att det inte var valår.

Det är bra att SVT/SR i detta fall håller hårt på sin policy.
Absolut, jag förstår vad de menar.
Jag hade nästan övertygats om att alla dessa regler angående politisk obundenhet inte gällde så länge man var emot SD.
Citera
2014-02-12, 13:31
Medlem
stpungens avatar
Jättebra, han är fruktansvärt tråkig att lyssna på men ska dom stänga av alla på Sveriges radio som hatar SD så lär det bli glest med programledare, men iofs vore det kanske ett bra drag för att få tillbaks alla tappade lyssnare/tittare.
Citera
2014-02-12, 13:33
Medlem
Om en programledare eller Sidekick inte är kapabel att inta en neutral ställning i politiska frågor, ska denne inte medverka. På så sätt agerar SR rätt. Vissa mindre begåvade journalister har uttryckt sin vrede över beslutet med motiveringen att detta normaliserar SD. Det handlar inte om en normalisering utan att stå upp för demokrati. Är det särskilt demokratiskt att vara partiska mot ett parti, medan övriga partier får en mer accepterad granskning?
Förefintligheten av vissa journalister utgör ett lika stort demokratiskt hot som hoten mot journalister.
Citera
2014-02-12, 13:35
Medlem
baggebo1s avatar
Löjligt. Den öppna partipolitiska subjektiviteten kan rent av kännas som en befrielse jämfört med all extrem vänstervinkling som döljs bakom förment "neutral" rapportering.

Vi vill inte äventyra vår neutralitet under ett val, säger Lotta Mossberg

Vilket jävla skämt.
Citera
2014-02-12, 13:35
Medlem
8711s avatar
Här kan ni följa hysterin runt Soran Ismail-SR-Sverigedemokraterna:

https://twitter.com/search?q=soran%20ismail&src=typd

Kurdo Baksi, Lena Sundström och hela gänget deltar, en riktig skrattfest!
Citera
2014-02-12, 13:38
Medlem
RighteousBeliefss avatar
Men inte avstängd på livstid, utan 'uppehåll' från SR nu under valrörelsen, så hörde jag på P1 och läste på AF.

Hursomhelst, denna person gillar ej ett parti, fick nu ta en paus ifrån SR ett tag, medans de andra människor som jobbar på SR som röstar på andra partier då, de får vara med, men de kanske var/ är lite försiktigare med sina politiska åsikter.

Även journalister och sådant har ju politiska åsikter och som komiker ska man också kunna skämta om partier och allt i en viss mån men ändå stå neutral, men som sagt, jag tycker ju att man ska vara neutral, som kommentator och dyl.

Tycker även att om man har konstruktiv kritisism om saker och ting, så ska man kunna säga det, för tal frihetens skull, absolut, man ska både kunna ta och ge.

AF länken:
Senast redigerad av RighteousBeliefs 2014-02-12 kl. 13:41. Anledning: Text ändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in