• 2
  • 3
2014-02-12, 23:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Hur hänger det? Blir det ett hål i mitten? Hänger det lite sporadiskt i hörnen?
Det blir en krater där skruven hämtar pellets, alltså ingen grotta utan en krater så man ser skruvinloppet. Sen är det rätt brant rasvinkel på själva pelltsytan kanske runt 45º. Mina skrapor som sitter nära skruven knuffar ner en del men de räcker ju inte så långt upp på sidorna. Ofta är det bara en krater precis där skruvinloppet är och branta kraterkanter runt "hålet".

Man kunde kanske blanda in lite godsaker i pelletsen och låta en grävling bo i förrådet och böka runt, win-win Grävlingbajs brinner förmodligen det med men den måste kissa i en tratt eller något.
Citera
2014-02-13, 00:08
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir en krater där skruven hämtar pellets, alltså ingen grotta utan en krater så man ser skruvinloppet. Sen är det rätt brant rasvinkel på själva pelltsytan kanske runt 45º. Mina skrapor som sitter nära skruven knuffar ner en del men de räcker ju inte så långt upp på sidorna. Ofta är det bara en krater precis där skruvinloppet är och branta kraterkanter runt "hålet".

Man kunde kanske blanda in lite godsaker i pelletsen och låta en grävling bo i förrådet och böka runt, win-win Grävlingbajs brinner förmodligen det med men den måste kissa i en tratt eller något.

Amoniaken i urinen kanske hjälper till med NOx reducering Gillar dina filmer skarpt! Mycket pedagogiskt. Liknar stokrar/medbringare vid inmatning av flis/kol/pellets på kraftvärmeverk.
Citera
2014-02-13, 00:14
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:

Värdens första pelletsgrävling. Vi kallar honom Jesper.

Nä, men jag funderar på något som roterar istället för dina skrapor. Lite som den minröjande snöfräsen fast med fjädrar (harvfjädrar typ, tänk valsen på en mossrivare) istället. Längre pinnar i mitten och kortare i sidorna, anpassade efter vinkeln på behållaren.
Citera
2014-02-13, 00:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Amoniaken i urinen kanske hjälper till med NOx reducering Gillar dina filmer skarpt! Mycket pedagogiskt. Liknar stokrar/medbringare vid inmatning av flis/kol/pellets på kraftvärmeverk.
Vilken toppenidé med NOx-reducering, SCR-metoden alltså. Synd bara att pelletarna löses upp till fluffiga klumpar om de får vatten på sig, grävlingkisset måste nog tillföras pannan separat då. Men de fluffas inte till om de blir blöta av olja så överbliven matolja åker in i förrådet, sparar nog nästan 10 kr om året på det...

Om någon har kvar de röd-gröna glasögonen från exempelvis TV-piraternas jullovsmorgon 1983-84 så har jag gjort en s.k. anaglyfbild (3D) på värmepannan och matningen som jag kan lägga upp när jag hittar var jag gömt den. Elda är livet, värmepumpar är för fjollor!
Citera
2014-02-13, 00:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Värdens första pelletsgrävling. Vi kallar honom Jesper.

Nä, men jag funderar på något som roterar istället för dina skrapor. Lite som den minröjande snöfräsen fast med fjädrar (harvfjädrar typ, tänk valsen på en mossrivare) istället. Längre pinnar i mitten och kortare i sidorna, anpassade efter vinkeln på behållaren.
Minröjare köpte jag ju en redan i förrgår efter att Arne.Anka tipsade om sådana men jag tror inte den ska in i förrådet. Något som roterar kan säkert vara bra också men jag vill inte ha någon elmotor inne i förrådet. Börjar den brinna så djävlar. Då känns det tryggt med tryckluft och då jag redan har ett gäng cylindrar som jag kan flytta så tror jag skrapor på ytan (som följer med ytan nedåt) blir bäst, fast de måste vara långa så de når nästan ut till väggen.

I mindre flisförråd sitter ibland en sakta roterande "visp" vid botten med böjliga fjädrar som rafsar ner flisen till skriven. Det kunde varit fint om inte mitt utlopp var intill en vägg.
Citera
2014-02-13, 02:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Något som roterar kan säkert vara bra också men jag vill inte ha någon elmotor inne i förrådet. Börjar den brinna så djävlar.
Vindrutetorkarmotor som går kortare stunder då och då kan du packa in rätt bra utan risk för överhettning, motorn drar ström i förhållande till belastning så en säkring av rätt styrka skulle bryta strömmen om motorn går riktigt tungt eller helt slutar snurra.
Har en motor från 740 och minns jag inte helt åt helvete drar den 4A obelastad och över 8A(analog mätare bottnar) med motorn "spärrad".

http://esyncsecurity.com/pro/Sprinkler.jpg

Hur skulle det fungera med nåt liknande kratta, vid tryck viks taggarna in så krattan glider uppe på pelletsen men vid drag fälls taggarna ut så krattan gräver sig ned i pelletsen.
Citera
2014-02-15, 01:26
Medlem
Det man också kan göra är att göra en slags fjäderomrörare modell budget.

Någon slags motor typ vindrutetorkarmotor sen sätter man skiten hängandes ner i mitten. På den monterar man ett "spö" som kan böja sig vid belastning såpass att den orkar gå även om där är packad med pellets. Tex en bit tunn plast. av en dunk eller nåt.

Fjäderomrörare används ofta när man eldar flis.

Enda tveksamma med detta är om motorn går varm i pelletsen.

En annan modell med tryckluft är att man helt sonika tar gummislangarna från däck och sätter efter väggarna sen pumpar man i luft i dem då och då. Man kan säkert häfta fast plast och täta med silikon också dock får man inte pumpa i för mkt luft
Citera
2014-02-15, 20:50
Medlem
Hmm..
Hävdar fortfarande att klä insidan/slutet av "tratten" med en transportörmatta & sen några tryckluftkolvar från utsidan bör skaka lös ev. pellets som har fastnat...
Citera
2014-02-16, 11:04
Medlem
Alltså, jag upprepar nog mitt råd att fundera på att delvis bygga om bingen. Jag har själv ett MAFA-förråd, kvadratiskt och med 45 graders lutning ned till skruvhålet. Förrådet är i plåt och jag har inga som helst problem med att pellets inte rinner på. Att ha motorer och tryckluft kanske är coolt att bygga om man vill ha en mekatronisk utmaning, men kommer det att hålla i längden jämfört med att bara klä sidorna med plåt i rätt lutning?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in