2014-02-10, 15:15
Medlem
BleAivanos avatar
supercruise är förmågan att hålla överljudshastighet utan att behöva använda
efterbrännkammare.

Jag vet inte exakt vilka plan som klarar det men F22, Gripen, Eurofighter, Rafale klarar
det i alla fall. Däremot så saknar F-35 förmågan till supercruise.
Citera
2014-02-10, 16:59
Medlem
ejdars avatar
Kanske inte är rätt forum detta men det verkar ju finnas en hel del folk här inne som kan en del om stridsflyg och liknande.

Om man bygger ett nytt flygplan och bara prioriterar hastighet, vilken hastighet vore möjlig att uppnå med en jetmotor som finns i produktion idag typ F414G?

Vilken egenskap/egenskaper skulle då främst gå förlorade med en sådan design?
Citera
2014-02-10, 17:26
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Tack för era svar ang Jas NG och topphastighet.
Vad innebär egentligen supercruise, är det då möjligt för JAS att nå t.ex Leningradområdet och tillbaka i överljudsfart hela vägen.

Vilka andra stridsflygplan av idag har supercruise?
Hur mycket soppa drar planet under supercruise gämfört med färd i EB mode.

Har MiG-25 möjlighet till supercruise och hur vilka egenskaper gjorde det möjligt för den att nå Mach 3.2 ?

Concorde hade också supercruise, vilket möjliggjorde överljudstrafik på transatlantiska avstånd.

MiG-25 var en brute force-lösning: så stora motorer som möjligt, med bränsle, radar och pilot påhängt. Resultatet var en snabb interceptor, men (åtminstone inledningsvis) usel manöverförmåga och räckvidd. Egentligen var MiG-25 avsedd att kontra amerikanernas B -70 Valkyria-bombare, som skulle flyga högt och snabbt. Men när Valkyrian lades ner (istället fick B-52 börja flyga lågt och långsamt) behöll Sovjet utvecklingen av MiG-25.
Citera
2014-02-10, 17:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom luftmotståndet inte ökar linjärt så får man inte 20% ökning av topphastigheten bara för att motorn blåser 20% mer gaser.. 5-10% kan vara rimligt.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, approximativt.

Visste ni förresten att luften går in i motorn med underljudsfart trots att planet går med Mach2+? Det är för att luftintagen är utformade så att luften bromsas och komprimeras adiabatiskt.

Det är f ö därför som inte propellerplan kan gå fortare än kanske Mach 0,8, propellerplan har nämligen ingen möjlighet att hantera överljudsströmning, genom komprimering, runt propellerbladen.
Citera
2014-02-10, 18:10
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Eftersom luftmotståndet inte ökar linjärt så får man inte 20% ökning av topphastigheten bara för att motorn blåser 20% mer gaser.. 5-10% kan vara rimligt.
Vilket jag även skrev... Men åter till de tekniska bitarna.

F414 har en sk pressure ratio på 30:1 och F404 ligger på 26:1. Så teoretiskt i en värld utan friktion så skulle man kunna flyga 15% snabbare.

Vidare vet vi att Cd är mer eller mindre plan/fallande efter ca mach 1.3
Så... vad vi har är följande.

Motstånd = = 0.5 x P x V^2 x Cd x A där Cd är svagt fallande eller konstant samt att A och P är desamma (luft täthet och fontarea)

20% mer dragkraft ger 10% högre maxfart.

http://www.wfis.uni.lodz.pl/edu/Proposal/image117.jpg

Övre gränsen är dock avgaserna hastighet.
Citera
2014-02-10, 23:35
Medlem
Dr.Spins avatar
Via Keypub
http://www.janes.com/article/33428/saab-confirms-twin-seat-gripen-f-development-for-brazil

Citat:
Saab has confirmed to IHS Jane's that Brazil's aerospace industry will be given the opportunity to develop a two-seater version of the Gripen NG as part of the USD4.5 million consignment of 36 fighter aircraft ordered by the country.

At a meeting on 30 January with Brazilian aerospace industry experts and representatives from São Bernardo do Campo in São Paulo, the vice-president of Saab, Dan Jangblad, discussed Brazil's participation in the production of the two-seater Gripen F model.

Out of the 36 fighter jets under the FAB F-X2 programme, eight of the aircraft will be twin-seat Gripen Fs and the rest will be in the single-seat Gripen Es.

Det kan bli så att Brasilien exporterar ett par Gripen F till oss i Svedala. Det vore ju förbannat kul.
Citera
2014-02-11, 11:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, approximativt.

Visste ni förresten att luften går in i motorn med underljudsfart trots att planet går med Mach2+? Det är för att luftintagen är utformade så att luften bromsas och komprimeras adiabatiskt.

Det är f ö därför som inte propellerplan kan gå fortare än kanske Mach 0,8, propellerplan har nämligen ingen möjlighet att hantera överljudsströmning, genom komprimering, runt propellerbladen.

Det är också anledningen till att man måste upp på högre höjd med tunnare luft för att motorn skall kunna bromsa (och komprimera) insugsluften till underljudshastighet, även när planet kör i hög överljudshastighet. De flesta motorer är dock idag konstruerade för att kunna ge överljudshastighet även på låg höjd.
Citera
2014-02-12, 08:45
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Pravda ha idag en "plus"-artikel om "Drömmen om JAS krossades" på huvudsidan på nätet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/vetmer/article17260238.ab?teaser=true

Man kan ju fundera vilken del av kommunistfalangen på AB som fortsätter att okunnigt skriva vidare sin illvilligt vänsterfundamentalistiska smörja. Visst var det väl en miss att så tidigt flyga med JAS offentligt. Men jag har väldigt svårt att tro att det egentligen spelar roll. Men som journalister är, så är det föga förvånande att de tar upp irrelevanta händelser för vadå 20 år sedan.

Dessutom har jag för mig att det var ren otur att planet slog ner på land. 96% av området det kunde slå ner i var vatten stod det i haverirapporten.

Pravda är som vanligt skönt objektiv!!!
Citera
2014-02-12, 10:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Pravda ha idag en "plus"-artikel om "Drömmen om JAS krossades" på huvudsidan på nätet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/vetmer/article17260238.ab?teaser=true

Man kan ju fundera vilken del av kommunistfalangen på AB som fortsätter att okunnigt skriva vidare sin illvilligt vänsterfundamentalistiska smörja. Visst var det väl en miss att så tidigt flyga med JAS offentligt. Men jag har väldigt svårt att tro att det egentligen spelar roll. Men som journalister är, så är det föga förvånande att de tar upp irrelevanta händelser för vadå 20 år sedan.

Dessutom har jag för mig att det var ren otur att planet slog ner på land. 96% av området det kunde slå ner i var vatten stod det i haverirapporten.

Pravda är som vanligt skönt objektiv!!!

Den artikeln är ganska kass. Man belyser inte orsaken som låg i en amerikansk programvara tillhörande styrsystemet som var tillverkad av en amerikansk leverantör som även levererar samma styrsystem till en del andra flygplan, där t.ex. F-22 prototyperna hade exakt samma problem och haverier.
Citera
2014-02-12, 14:38
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Den artikeln är ganska kass. Man belyser inte orsaken som låg i en amerikansk programvara tillhörande styrsystemet som var tillverkad av en amerikansk leverantör som även levererar samma styrsystem till en del andra flygplan, där t.ex. F-22 prototyperna hade exakt samma problem och haverier.

Det finns väl en rätt skön snutt på youtube om just detta med en F22:a.

http://www.youtube.com/watch?v=kG5ySFHPHP4

Journalister har bra koll...
Citera
2014-02-12, 19:22
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Kanske inte är rätt forum detta men det verkar ju finnas en hel del folk här inne som kan en del om stridsflyg och liknande.

Om man bygger ett nytt flygplan och bara prioriterar hastighet, vilken hastighet vore möjlig att uppnå med en jetmotor som finns i produktion idag typ F414G?

Vilken egenskap/egenskaper skulle då främst gå förlorade med en sådan design?
Teoretiskt maximum är ju utblåsets/avgasernas hastighet.

Egenskaperna blir som för SR71 eller MiG25, dvs i det närmaste omanövrerbar men snabb som tusan.
Citera
2014-02-12, 22:06
Medlem
Svithjods avatar
Frågan är väl hur i h-e kom media över dokumenten?
Bonnier kör på med att Gripen är kontroversiellt och snabbt blir omodern, ja jisses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in