2014-02-11, 19:34
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Uppenbarelseboken säger mer om den värld den uppstod i,
än den säger om världshistorien efter uppenbarelsebokens uppkomst.
Citera
2014-02-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Strunta i det nonsens du presenterar ovan, och visa istället hur Johannes uppenbarelse på något sätt skulle referera till FN. Oavsett talet 10 eller andra tal som "representerar andra saker i bibeln".

Inte gjort i en handvändning, men du kan börja med att läsa evangelierna, eller läs Matt k 24,
Markus k 13, Lukas k 21, dom beskriver om samma händelse, när Jesus talar om tiden för hans återkomst.
Senast redigerad av Nomorone 2014-02-12 kl. 00:12.
Citera
2014-02-12, 00:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Inte gjort i en handvändning, men du kan börja med att läsa evangelierna, eller läs Matt k 24,
Markus k 13, Lukas k 21, dom talar om samma händelse, när Jesus talar om tiden för hans återkomst.

Var i de texterna står det något om en organisation som kallas Förenta Nationerna och som skulle bildas sådär 1900 år efter att texterna skrevs ned för första gången? Både Jesus och Johannes tycker jag verkar tala om saker som ligger i deras nutid eller nära framtid, snarare än långt i framtiden. Jag vet att de aldrig nämner FN.
Citera
2014-02-12, 00:39
Medlem
Citat:
Var i de texterna står det något om en organisation som kallas Förenta Nationerna och som skulle bildas sådär 1900 år efter att texterna skrevs ned för första gången? Både Jesus och Johannes tycker jag verkar tala om saker som ligger i deras nutid eller nära framtid, snarare än långt i framtiden. Jag vet att de aldrig nämner FN.

Börja med att läsa Matteus k 24, och fundera sen på hur världen sett ut dom senaste 100 åren.
Citera
2014-02-12, 00:57
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Uppenbarelseboken säger mer om den värld den uppstod i,
än den säger om världshistorien efter uppenbarelsebokens uppkomst.

Uppenbarelse boken säger mer om den värld vi kommer leva i om en sisådär 10-20 år. Bara för att du lusläst den o inte studerat boken i hundratals timmar som jag så betyder inte det är du vet vad du snackar om.

Det är först nu vi har atomvapen, tv o internet, nanoteknologi, global värld m.m. det som uppenbarelse boken talar om.

Boken börjar med de sju kyrkorna som representerar de sju olika kyrko tidsåldrarna. Sedan plockas kyrkan bort i the rapture o det är först då John får se sin syn.
Citera
2014-02-12, 09:26
Medlem
Citat:
Börja med att läsa Matteus k 24, och fundera sen på hur världen sett ut dom senaste 100 åren.

Världen de senaste hundra åren har väl sett likadan ut som de senaste 500 åren? Vad är din poäng?
Citera
2014-02-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Världen de senaste hundra åren har väl sett likadan ut som de senaste 500 åren? Vad är din poäng?

Vad som inträffat de senaste 100 åren bl.a 2 världskrig. Nation mot nation.
Senast redigerad av Nomorone 2014-02-12 kl. 16:34.
Citera
2014-02-12, 18:12
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Vad som inträffat de senaste 100 åren bl.a 2 världskrig. Nation mot nation.

Du måste ha en lustig defintion av ordet nation om du anser att det inte funnits krig mellan nationer i alla tider, både före och efter Jesus' tid. Mellan folk också. Världskrigen utkämpades av grupper av nationer som slöt sig samman mot andra grupper av nationer, därav namnet världskrig. Knepigt att Jesus utelämnar den detaljen, eller hur? Jordbävningar har såvitt jag vet inträffat med hyfsad regelbundenhet genom hela historien, svältkatastrofer likaså.
Citera
2014-02-12, 19:24
Medlem
Citat:
Jordbävningar har såvitt jag vet inträffat med hyfsad regelbundenhet genom hela historien, svältkatastrofer likaså.
Här är en lista över historiska jordbävningar: http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_earthquakes

Du kan se att ju längre bakåt man går i tiden, desto färre jordbävningar. Den rationella förklaringen är förstås att vi inte har så bra historisk dokumentation om dåtiden, som vi har om modern tid. Det är omöjligt att veta det helt säkert. Kanske "Gud" har ökat jordbävningarna i takt med människornas ökande ondska.

Jag har hört att våra globala negativa tankar kan orsaka jordbävningar i längden, eftersom världen materialiseras ursprungligen från osynliga andliga dimensioner (så som gasmoln förvandlas till solid substans, fast det är andlig substans istället som förvandlas till plasma eller gas från det vi ser som vakuum), och det är anden/medvetandet som skapar materian, snarare än tvärtom.

Se även: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Consciousness_Project
Senast redigerad av elsydeon 2014-02-12 kl. 19:37.
Citera
2014-02-12, 20:34
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Det har den väl ändå inte?

Det har ju hänt mer de senaste hundra åren i mänsklighetens historia än någonsin...
Det har ju inte ens med religion att göra
Citera
2014-02-12, 20:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Här är en lista över historiska jordbävningar: http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_earthquakes

Du kan se att ju längre bakåt man går i tiden, desto färre jordbävningar. Den rationella förklaringen är förstås att vi inte har så bra historisk dokumentation om dåtiden, som vi har om modern tid. Det är omöjligt att veta det helt säkert. Kanske "Gud" har ökat jordbävningarna i takt med människornas ökande ondska.

Min fetning. Ju längre bakåt i tiden man går, desto färre dokumenterade jordbävningar. Inte särskilt förvånande. Varför ta till något som det inte finns något som helst stöd för för att förklara något som du själv inser har en rationell förklaring?

Citat:
Jag har hört att våra globala negativa tankar kan orsaka jordbävningar i längden, eftersom världen materialiseras ursprungligen från osynliga andliga dimensioner (så som gasmoln förvandlas till solid substans, fast det är andlig substans istället som förvandlas till plasma eller gas från det vi ser som vakuum), och det är anden/medvetandet som skapar materian, snarare än tvärtom.

Både plasma och gas består av materia, i olika faser. Jag har hört att det finns en lila drake i mitt garage, och jag har inte ens ett garage.
Citera
2014-02-12, 22:22
Medlem
Apologists avatar
Vad gäller jordbävningar är det framförallt styrkan på dem som har ökat drastiskt de senaste 100åren. När jag växte upp så var det i skolans lärobok två saker man läste om; Jordbävningen i USA på 80talet och Vulkanutbrottet från Vesuvios några hundratals år bak i tiden.

Det är knappast vad dagens ungar får läsa om; de har en lång lista; christ church, fukushima o japans tsunami, Tsunamin i phuket o sydostasien, indonesiens alla jordbävningar, Tahiti, Islands vulkanutbrott, Chile, Kina, Afganistan, Mexico m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in