Citat:
Ursprungligen postat av
sathulken
Troligtvis är det nån slags begränsning de kör. När det gäller mobiltbredband låter det ju alltid bättre än det är! Troligtvis har operatörerna nån slags begränsning hur många som uppkopplade samtidigt. Jag hade ju förut Halebop, dem lovade vissa hastigheter men det var jämt max 1mbit (då man lyckades få 3g, annars var det ju hopplösa gprs som är inte ens värt nämnas). Men på en liten skithåla fick jag 1.5 mbit och det är rekordet. Nu med Telenor är det samma sak brukar gå däromkring 1 Mbit. Mitt finska 3g har brukat ligga omkring 4mbit, vet faktist inte vad det är idag då jag har beställt ett datapaket 0.5mbit. Känns dessutom att det går fortare än dom svenska fast det ska vara segare hastighet. Men sen tycker jag att samtliga 3g finska som svenska har på nått sätt blivit sämre numera när 4g kommit, allt kom i samma veva också när Telenor började begränsa surfen i deras nät om det nu är nån försäljnings trick att få folk överge 3g eller vad det beror på? Man tycker ju att om man nu begränsar nätet så borde det ju ej vara överbelastning heller. Dessutom har knappt någon här jag bor Telenor/tre alla stort sett i norrland kör ju halebop/telia "för att det är enda som funkar här uppe" är deras argument.
Med Telenor, samma lägenhet, Huawei E220 (max 7mbit/s) hade jag stadigt 5-6mbit d/l.
Bytte till Huawei E353 (max 21mbit) och Hallon för att åtminstone få 10-11mbit för streaming av Viaplays OS-sändningar eftersom jag inte har tillgång till TV3/10.
Men ligger alltså på låga 2-4mbit nu istället