2025-07-07, 21:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Vad händer om man inte tankar kontantkortet en månad. Stängs då ingående samtal av också.
Ja, så länge simkortet och numret är aktivt så kan du ta emot samtal och sms. Numret och sim: et avaktiveras efter ett tag (borde vara ett par månader, upp mot 6 eller 12) utan laddning
Citera
2025-07-07, 23:56
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Vad händer om man inte tankar kontantkortet en månad. Stängs då ingående samtal av också.

Nej, allt ingående fungerar så länge kortet är aktivt, eftersom det inte kostar något. 12 mån efter senaste påfyllning avaktiveras kortet.
Citera
2025-07-17, 08:42
Medlem
Blev lite konfunderad när jag skulle beställa ett kontantkort. De ville ha mitt kontokort och jag va tvungen att godkänna att de drar pengar den sista i varje månad. Jag vill själv styra hur jag tankar på det. Det här kortet är inte mitt huvudkort utan enbart som extra då min telefon kan ha två simkort. Måste man verkligen godkänna detta eller finns det någon möjlighet att styra själv hur och när man vill tankar.
Citera
2025-07-18, 14:36
Medlem
Citat:
Blev lite konfunderad när jag skulle beställa ett kontantkort. De ville ha mitt kontokort och jag va tvungen att godkänna att de drar pengar den sista i varje månad. Jag vill själv styra hur jag tankar på det. Det här kortet är inte mitt huvudkort utan enbart som extra då min telefon kan ha två simkort. Måste man verkligen godkänna detta eller finns det någon möjlighet att styra själv hur och när man vill tankar.

På samtliga kontantkort betalar man i förskott. Då Hallon inte går tanka fysiskt på pressbyrå etc måste du ange och betala med ditt kontokort online. Alternativet är faktura men det måste du också betala vid varje månadsskifte. Byt till comviq kontantkort så kan du tanka när du vill
Citera
2025-07-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
På samtliga kontantkort betalar man i förskott. Då Hallon inte går tanka fysiskt på pressbyrå etc måste du ange och betala med ditt kontokort online. Alternativet är faktura men det måste du också betala vid varje månadsskifte. Byt till comviq kontantkort så kan du tanka när du vill
Har Comviq som huvudkort men va nyfiken på Hallon då jag har två sim kortplatser i telefonen. Vill själv välja vad jag tankar på det kortet. Någon månad kanske jag behöver surf som Hallon har 200 GB för 299 kr och nästa månad behöver jag inget.
Citera
2025-08-30, 00:02
Medlem
Någon som vet man själv kan välja startdatum på abonnemang hos Hallon? Alltså inte kickar igång direkt utan vid ett senare datum
Citera
2025-09-17, 19:47
Medlem
Jag har hittills haft 4G-täckning där jag bor men sedan några veckor tillbaka visar mobilen 5G så de verkar byggt ut nätet här. Det märkliga är dock att jag enligt Bredbandskollen får lägre hastighet? Är det inte meningen att 5G ska innebära en markant hastighetshöjning?
Citera
2025-09-17, 20:13
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Jag har hittills haft 4G-täckning där jag bor men sedan några veckor tillbaka visar mobilen 5G så de verkar byggt ut nätet här. Det märkliga är dock att jag enligt Bredbandskollen får lägre hastighet? Är det inte meningen att 5G ska innebära en markant hastighetshöjning?
Det finns ingen "riktig" 5G i Sverige än utan allt är NSA (non-standalone) vilket förlitar sig på 4G i grunden, det har kommit lite högre frekvensband som man kommer åt i tätorter med 5G men inte om man bor lite avsides. I många fall är det nog ren marknadsföringsploj att kunna visa en täckningskarta med mycket 5G-täckning, trots att kapaciteten inte finns.

Sen kan det ju vara så att om 1000 pers bor på en plats där det finns 5 4G-master där befolkningen splittas jämnt över dessa och sedan så uppgraderas en utav masterna till 5G, då ska ju 1000 pers om alla har 5G på telefonen kopplas mot denna, således kan 4G bli snabbare i slutänden då det blir mindre belastning på dessa master.
Citera
2025-09-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det finns ingen "riktig" 5G i Sverige än utan allt är NSA (non-standalone) vilket förlitar sig på 4G i grunden, det har kommit lite högre frekvensband som man kommer åt i tätorter med 5G men inte om man bor lite avsides. I många fall är det nog ren marknadsföringsploj att kunna visa en täckningskarta med mycket 5G-täckning, trots att kapaciteten inte finns.

Sen kan det ju vara så att om 1000 pers bor på en plats där det finns 5 4G-master där befolkningen splittas jämnt över dessa och sedan så uppgraderas en utav masterna till 5G, då ska ju 1000 pers om alla har 5G på telefonen kopplas mot denna, således kan 4G bli snabbare i slutänden då det blir mindre belastning på dessa master.
Hmmm... Är det någon form av "ful 5G" vi har? Visste inte att det fanns utan trodde att 5G var 5G?
Mitt är märkligt. Min mobil visar en 5G-logga medan Hallons täckningskarta menar på att jag har 4G.
Bredbandskollens mätning listar mitt abonnemang som 4G men nätverkstypen som 5G (NR).
Citera
2025-09-20, 19:42
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Hmmm... Är det någon form av "ful 5G" vi har? Visste inte att det fanns utan trodde att 5G var 5G?
Mitt är märkligt. Min mobil visar en 5G-logga medan Hallons täckningskarta menar på att jag har 4G.
Bredbandskollens mätning listar mitt abonnemang som 4G men nätverkstypen som 5G (NR).
Ful-5G eller snål-5G skulle man väl kunna kalla det, ja. Man använder helt enkelt befintlig infrastruktur (4G) istället för att bygga nytt som man gjorde från 3G till 4G. Skulle inte förvåna mig om man skippar att bygga 5G stand-alone då det är för dyrt, 6G är väl på ingång snart.

Som sagt, kommer man åt de nya snabbare frekvenserna i tätorter så kan man förvänta sig en hastighetsökning, t.ex. får jag 400 Mbit ner på 5G och 200 Mbit ner på 4G men besöker jag någon på landet kan jag ha 5 Mbit ner både på 5G och 4G, troligtvis på grund av bristande frekvenser och hög belastning på masten.

Att täckningskartan bara visar 4G betyder väl troligtvis att man nyss uppgraderat masten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in