2014-02-12, 03:16
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du, ta grammatisk linguistik ..... till skillnad från semantiken .... på ett språkforum, där du kan sila mygg och svälja kameler.

Men om du vill kan jag gärna ändra min svenska hemmasnickrade översättning till "diskrethet", så vi släppar för mera grammatisk tjat.

Det handlade bara att belysa din "språkakrobatik".

Du skrev innan att det diskreta initial-underlaget till matematiken är empirisk. Vad är detta diskreta initial-underlag? Det vara är så argument funkar inte här!
Citera
2014-02-12, 03:21
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du, ta grammatisk linguistik ..... till skillnad från semantiken .... på ett språkforum, där du kan sila mygg och svälja kameler.

Men om du vill kan jag gärna ändra min svenska hemmasnickrade översättning till "diskrethet", så vi släppar för mera grammatisk tjat.

Som sagt handlar det om att du slingrar dig med "språkakrobatik" då du blir ifrågasatt. Disket är inget konkret som du verkar tänka det som utan enbart en abstraktion, alltså verkar du har begreppsproblem. Dina allvarliga definitionsproblem gör att det du skriver blir nonsens.
Citera
2014-02-12, 08:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Så du försöker på allvar hävda att troende är några förvuxna barn som använder "gubben i molnen" som en snuttefilt för att vi inte klarar av den stora, stygga, kalla vetenskapen? Ge upp, för fan. Vetenskapen har inte lyckats bevisa något av vikt vad gäller universums uppkomst och vad som (ev.) fanns innan, så försök inte vrida diskussionen till er fördel när jag som troende vet lika jävla lite som du som ateist.
Du kanske skulle läsa vad jag skriver istället för att hitta på eget material som du klarar av att bemöta. Det är ju precis det beteendet jag kritiserar.
Citera
2014-02-12, 08:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Ja det är för att du inte har förstått vad som diskuteras.
Svaret bygger på samma premiss.
Oj, vilken cop out.
Ärliga taxi undviker ämnet i vanlig ordning.

Vart tog du vägen i "kritik mot ateism"-tråden? Duckade du där med?
Citera
2014-02-12, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Skrev jag verkligen det?

Du missade poängen som var att ändliga ting som har kommit till, skapades av en källa som inte är ändlig Det är man överens om.

Det är man inte alls. Sluta hitta på, säger jag ju.
Citera
2014-02-12, 08:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kom med definitiva bevis för den då, din jävla smartskalle. Gärna varför den skedde ö. h. t. med, och lite bakgrundsinfo om vad som fanns innan vore bra.

Jag väntar spänt

Vaddå? Annars Gud? Argument from ignorance är alltid lika upplysande..
Citera
2014-02-12, 08:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Ordet teori härstammar ifrån en teknisk term inom den antika grekiska filosofin. Det grekiska ordet theoria, θεωρία, som betyder "att titta på, vara medveten om, åskåda", hänvisar till att grubbla och spekulera ..."

Inom vetenskapen var en nödvändig del.
Kanske googla på vetenskaplig teori istället?

Jag kan hjälpa dig då du verkar ha svårt för.. Tja.. En hel del.

Citat:
I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
Varsågod.
Citera
2014-02-12, 13:44
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ja vill nog påstå det. Först skrev du:
... för att sedan påpeka att du skrev så. Och sedan skriver du i länken nedan att du anser att det råder konsensus om att universum har haft en början:
https://www.flashback.org/sp47469752

ja om det haft en början så förutsätter detta att det föregås av något annat eftersom det inte kom till ur tomma intet i.e Gud eller ett annat universum.

Citat:
Vilket du gav två alternativ till varav det ena enligt dig råder en konsensus om att man kan utesluta. Alltså finns bara ett alternativ kvar och därför måste det vara gud för att..?
ja jag skrev det eftersom om universumA är ett resultat av universumB som i sin tur resultat av universumC etc så är ju förklaringsvärdet för var ''energin'' som utlöste dominoeffekten kom ifrån obefintlig om vi talar om kvantitativ oändlighet.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2014-02-12 kl. 13:46.
Citera
2014-02-12, 13:55
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Som sagt handlar det om att du slingrar dig med "språkakrobatik" då du blir ifrågasatt. Disket är inget konkret som du verkar tänka det som utan enbart en abstraktion, alltså verkar du har begreppsproblem. Dina allvarliga definitionsproblem gör att det du skriver blir nonsens.
Teologi och i synnerhet teosofi, är akrobatik i den metaspekulativa sfären, gränslöshet gäller när man hänvisar till t.ex agape.

Då agape är lite speciellt.
Citera
2014-02-12, 14:09
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Oj, vilken cop out.
Ärliga taxi undviker ämnet i vanlig ordning.
Vart tog du vägen i "kritik mot ateism"-tråden? Duckade du där med?
Jag undviker bara tröttsamma personer inte ämnet.
Du sitter här och skriver nedlåtande utan att känna till grundläggande filosofi.
rannsaka dig själv.
Citera
2014-02-12, 14:34
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
ja om det haft en början så förutsätter detta att det föregås av något annat eftersom det inte kom till ur tomma intet i.e Gud eller ett annat universum.

ja jag skrev det eftersom om universumA är ett resultat av universumB som i sin tur resultat av universumC etc så är ju förklaringsvärdet för var ''energin'' som utlöste dominoeffekten kom ifrån obefintlig om vi talar om kvantitativ oändlighet.

Så du har alltså inget svar på min fråga då får jag väl anta.
Citera
2014-02-12, 14:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag undviker bara tröttsamma personer inte ämnet.
Du sitter här och skriver nedlåtande utan att känna till grundläggande filosofi.
rannsaka dig själv.

Mmm, visst. Fler cop outs.

Det är lätt att skriva "du har fel", "du förstår inte" eller "du kan inte".
Men det är klart, förstår man inte, kan man inte och har man fel, då kan man inte heller komma längre än så, plus att ingen kan kritisera ens argument, bara ens brist på saklighet. Så varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in