Citat:
Ursprungligen postat av
Clovius
Du är medveten om att det finns fler definitioner än din av G-d samt ordet G-d?
Gud finns (typ 99% säkert åtminstone,, motsatsen är absurd när man förstår vad som åsyftas med Gud). Och ja, självklart finns det många olika beskrivningar av Gud. Om man inte har insett vad Gud är så är det dock lätt att illusoriskt tro att de olika beskrivningar av Gud beskriver
olika Gudar.
Sedan finns det så klart "guds-beskrivningar" av folk som inte insett vad Gud är, och då kan de självklart inte beskriva Gud (de beskriver nå kulturella fantasi-figurer).
Citat:
Ursprungligen postat av
Clovius
Så detta är hur du på bästa sätt definerar den G-d du anser existerar?
Jag
anser inte att Gud existerar, jag
förstår att Gud existerar. De som insett Guds existens behöver inget bevis, för Guds existens är logiskt självklar och obestridlig. Och de där definitionerna duger gott och väl för de att förstå vad som åsyftas.
Men att försöka förklara vad Gud är för någon som ännu inte insett Guds existens, det är knepigt så det heter duga. Även med de bästa metoderna och beskrivningarna, med ett skarpt sinne och en upplyst guru till hands, så kan det ta år att "lösa gåtan",,, trots att sanningen är så uppenbar, vilket ofta gör att man skrattar till när man till slut fattar
Men nu loggar jag ut för natten.