2014-02-10, 11:22
Bannlyst
Hur räknar A-kassan ut dagsersättningen? eller SGI?

Om man har varit sjukskriven 2år innan man fick A-Kassa, räknar dom ersättningen på dom åren då eller ska dom räkna på samma SGI som jag har på FK?

Känns ju inte roligt att dom går på ersättningen man har haft när man varit sjukskriven?
Citera
2014-02-11, 08:43
Medlem
Får akassa när man varit medlem i ett år, räcker det att man skriver in sej på af då?

Man får akassa när man har varit medlem i ett år, räcker det att jag skriver in mej på arbetsförmedlingen när det har gått ett år då? Jag slutade jobba siste Oktober förra året och har varit medlem hos akassan i ett år 1 Juni detta året. (Även betalt in till akassan fram tills dess)
Citera
2014-02-11, 08:47
Medlem
mastejags avatar
Du måste ha jobbat ett visst antal timmar också för att vara berättigad. Därefter måste du vara inskriven på AF samt skicka in en massa arbetgivarintyg och annat till a kassan för att bli godkänd.
Citera
2014-02-11, 12:47
Medlem
Överhoppningsbar tid i a-kassa. Är det möjligt att slå ihop tider från två månader?

Jag jobbade ca 30 timmar i december och 24 timmar i juli. Egentligen 82 men min arbetsgivare sa upp mig och skrev att jag var sjuk under min uppsägningstid.

Nu är jag enbart ute efter att vara pragmatisk. Jag studerade under tiden och kan berättiga mig för överhoppningsbar tid. Skulle den kunna göra att jag kan slå ihop tiden från december och juli? Den överhoppningsbara tiden ligger precis emellan.

Tack
Citera
2014-02-11, 14:31
Medlem
Spaders avatar
Arbetsvillkoret är 80 timmar i månaden de senaste 6 månaderna.
Uppfyller du inte det så får du bara grundbeloppet (minimum utbetalning) vilket är max 320 kr/dag (5 dagar per vecka, 22 dagar per månad) som det dessutom är skatt på. Efter skatt så är det mindre pengar än vad du får från socialen. 320 x 22 = 7040, dra sedan bort skatt samt din hyra från det och du hamnar troligtvis under existensminimum som är ca 3400 kr/mån (såvida du inte bor i typ Överkalix och har en hyra på 1500)

A-kassan var mer generös förr i tiden innan borgarna förstörde det sociala skyddsnätet. Om du inte uppfyller arbetsvillkoret så är det sällan du får mer pengar i a-kassa än vad du får från socialen. Kul som fan, jag vet! Jag är själv arbetslös just nu efter att förra arbetsgivaren sparkade varenda jävel på företaget (dom tar pengarna och driver företaget i konkurs) men uppfyller tack och lov arbetsvillkoret då jag jobbat heltid ett par år. Jag får då 80% av lönen vilket man iaf kan leva på tills man hittar nytt.
Senast redigerad av Spader 2014-02-11 kl. 14:36.
Citera
2014-02-12, 02:07
Medlem
Tack så hemskt mycket för informationen. Men det räcker då att jag skriver in mej lite senare eftersom att jag inte har varit med i a-kassan i ett helt år förres första Juni, får ju ändå ingen akassa nu.

Med vänlig hälsning

Tobias
Citera
2014-02-12, 03:43
Medlem
Glöm inte bort att deklarera de timmar du jobbar på kassakortet.
(Man ha ögon på sig dom ringe till Skatteverket o kolla)
Sen kan dom kräva intyg men det löser sig oftast,om man har en seriöst arbgivare
Citera
2014-02-12, 03:52
Medlem
Blir man avskedad bli karensen bara 7 dar. Såvida man ej påtvingat sin uppsägning . Extrema omständigheter.
Citera
2014-02-12, 04:01
Medlem
Låter som alternativ 1". Bli d uppsagd slipper du avstäning och de dagar du hade att stämpla för är ju kvar..
under förutsättning at du får abetsintyg
Citera
2014-02-12, 04:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbiasss
Tack så hemskt mycket för informationen. Men det räcker då att jag skriver in mej lite senare eftersom att jag inte har varit med i a-kassan i ett helt år förres första Juni, får ju ändå ingen akassa nu.

Med vänlig hälsning

Tobias

Fel, du kan få ersättning från första dagen du ansöker om ersättning, du behöver inte ha varit medlem i a-kassa i 12 månader. Dock får du i sådant fall endast grundbeloppet, inte den inkomstrelaterade delen av ersättningen.

Läs in dig på arbetslöshetsförskringen exempelvis här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html
Citera
2014-02-12, 13:14
Medlem
von.Jekwels avatar
Vet du någon vars a-kassa AF dragit in pga hen fuskat i aktivitetsrapporteringen?

Hej,

Som de flesta av er vet så har AF börjat med något som kallas aktivitetsrapportering. Det innebär att alla som får a-kassa ska redovisa till AF genom ett webbformulär vilka jobb de sökt. Det AF vill få reda på är företagsnamnet, tjänsten, orten och vilket datum hen sökte jobbet.

Kraven som ställs på arbetssökande är något oklara och hen ska söka ett rimligt antal jobb under en månad. Jag håller på och sysslar med en viktig sak för tillfället och känner att jag inte har tid att hålla på och registrera mig på div. sidor, skicka in CV + personligt brev, utan vill istället bara skriva upp att jag "sökt" företag X utan att tjafsa med inskickande av CV o.s.v.

Är det någon av er som åkt fast genom att göra detta? Att AF gjort något stickprov och på så vis förstått att ni inte sökt tjänsterna ni utger er ha sökt? Känner ni någon som har åkt fast? Vad tror ni om min plan, är det bara naivt att göra så? Borde jag lägga ner den extra tiden som krävs för att skicka in ordentliga ansökningar (självklart med modifierat CV och personligt brev).

Moraltanter undanbedes! Jag frågar bara efter era egna erfarenheter och jag förstår att det här inte är moraliskt hundraprocentigt.

Är ytterst tacksam för svar, von J

Till mod: Jag har använt sökfunktionen men hittade ingen liknande tråd
Citera
2014-02-12, 13:24
Medlem
RullaDens avatar
Vet ingen som har åkt fast för det men är det värt risken att bli avstängd tycker du själv?
Det tar inte lång tid att modifiera sitt personliga brev då jag har en mall jag utgår som jag sedan modifierar beroende på jobbet jag söker. Sedan tar det ju inte mer än 10 minuter att registrera sig, men det är upp till var och en hur motiverad en är att söka jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in