2014-02-11, 19:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hans uppgift i övningen var kanske att agera B-styrka, något han och hans två kumpaner från filmen Förebudet var högst lämpliga för.

Förebudet producerades av arméstaben och där figurerar också Wincent Lange. Håller om att Jägar-nisse och hans kumpaner var lämpliga, kunde visa upp en vilja som kunde försätta berg.
Citera
2014-02-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
PGN var inte älskad av Olof Palme och folket runt honom. Beställningsjobbet som arbetet journalisterna Wenander/Hermansson levererar tyder på detta. Utan att komma med mer än anonyma källor = ofta skitprat, pekas PGN ut som en mörkblå kalla krigare. Carl Lidboms förklenande omdömen om PGN avslöjar sig som simpel härskarteknik.

Ordvalet var t o m svartblå. Jag tror ändå att Näss hade ett rättspatos och mådde dåligt
av att en statsministermördare skulle gå fri. Att han uttalade att ett visst spår hade
substans sedan han stoppats att gå vidare med det tror jag kan förklaras med att han
ville göra en markering.
Citera
2014-02-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Ordvalet var t o m svartblå. Jag tror ändå att Näss hade ett rättspatos och mådde dåligt
av att en statsministermördare skulle gå fri. Att han uttalade att ett visst spår hade
substans sedan han stoppats att gå vidare med det tror jag kan förklaras med att han
ville göra en markering.

Absolut är det en avgrund mellan att ogilla någons gärningar eller politik med olika intensitet och att anse det rättfärdigt att mörda för den sakens skull. Folk på båda sidor har ibland svårt att se det.

Näss statement är tillräckligt diskret för att passera när det begav sig men ändå ett "härtill är jag nödd och tvungen" markerande som jag ser det. Läser man noga finns det fler sådana antydningar bakåt av andra. Och förhoppningsvis flera av virket att inte låta historien sväva i okunnighet.
Citera
2014-02-11, 22:44
Medlem
Citat:
F-jägartroppen hade ingen koppling till Nisse i övningen. Den skulle inte göra något i
city. Som Furir Revaer beskrivit var det en större övning med flera delmoment och
dess tema var anti-spetsnaz, vilket ju var Nisses nisch, men han hade anmält giltigt
förfall till övningsledningen. Ändå befann han sig i Stockholm tills övningen avblåstes.

Vet du vid vilken tidpunkt övningen avblåses? Officiellt dröjer det ju ett tag innan militären blir informerade om mordet.

Man kan ju också tycka att det är litet märkligt att ledningen för övningen skickar jägarsoldater FRÅN Sthlm när statsministern blir mördad...
Citera
2014-02-12, 11:37
Medlem
mvagrippas avatar
Just nu, Anti Avsan på tvåan i en paneldebatt om hedersmord. Hittills har han gjort bra ifrån sig, kan inte komma ifrån en känsla av att han utsatts för en förtalskampanj utan motstycke i anslutning till MOP.
Citera
2014-02-12, 12:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
ville göra en markering.

Hermansson/Wenanders bok är mycket försåtligt gjord. Den sammanblandar rena högerextremister och nazister med vanliga palmekritiker. Tillsammans med massor av anomnyma källor en taktik som lämpar sig väl för smutskastning av meningsmotståndare.

Tyvärr har "Uppdrag Olof Palme" blívit en form av referensverk när den ska läsas med största vaksamhet gentemot källorna. Att den fick stora journalistpriset säger en del om debattillståndet i riket.
Citera
2014-02-12, 15:01
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Hermansson/Wenanders bok är mycket försåtligt gjord. Den sammanblandar rena högerextremister och nazister med vanliga palmekritiker. Tillsammans med massor av anomnyma källor en taktik som lämpar sig väl för smutskastning av meningsmotståndare.

Tyvärr har "Uppdrag Olof Palme" blívit en form av referensverk när den ska läsas med största vaksamhet gentemot källorna. Att den fick stora journalistpriset säger en del om debattillståndet i riket.

Nu har jag inte läst den boken, men min bedömning är att även vissa "vanliga palmekritiker" bar ett ansvar för att de hätska stämningarna riktade mot personen Olof Palme piskades upp till rent absurda nivåer. Med tanke på hur OP beskrevs och misstänkliggjordes i hatkampanjerna riktade mot sig måste det för många ha framstått som närmast nödvändigt och legitimt att undanröja honom. Högerextremisters och nazisters Palmehat intensifierades säkerligen av vad mer sansade Palmekritiker gav uttryck för. Även om OP tveklöst förtjänade en hel del kritik var det sannerligen inte all kritik som var saklig och omdömesgill.
Citera
2014-02-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Vet du vid vilken tidpunkt övningen avblåses? Officiellt dröjer det ju ett tag innan militären blir informerade om mordet.
Man kan ju också tycka att det är litet märkligt att ledningen för övningen skickar jägarsoldater FRÅN Sthlm när statsministern blir mördad...

Mycket talar för att den avblåstes strax före midnatt och att planet kunde lyfta 30-40
minuter efter midnatt.
Militärledningen bedömde det väl som så att det inte rörde sig om någon statskupp av
den karaktären att militärer skulle behöva göra något däremot.
Citera
2014-02-12, 16:20
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Mycket talar för att den avblåstes strax före midnatt och att planet kunde lyfta 30-40
minuter efter midnatt.
Militärledningen bedömde det väl som så att det inte rörde sig om någon statskupp av
den karaktären att militärer skulle behöva göra något däremot.

Antingen är man otroligt naiv eller också finns det naturliga förklaringar= statskupp av specifik karaktär?

Se också (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2014-02-12, 18:03
Medlem
14thInts avatar
@mvagrippa

Jag vet inte om detta har varit uppe ännu angående Rimborns uppgifter;

I Mikael Holmströms Den dolda alliansen står det på s. 40:

"Roine Carlsson berättar för ÖB att regeringen av polisen fått veta att två män deltog i mordet."

Källan är ju ÖB:s dagbok, och understödjer ÅR utsaga. Blir till att kolla ÖB dagböcker.
Citera
2014-02-12, 18:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
@mvagrippa

Jag vet inte om detta har varit uppe ännu angående Rimborns uppgifter;

I Mikael Holmströms Den dolda alliansen står det på s. 40:

"Roine Carlsson berättar för ÖB att regeringen av polisen fått veta att två män deltog i mordet."

Källan är ju ÖB:s dagbok, och understödjer ÅR utsaga. Blir till att kolla ÖB dagböcker.

Det har det varit , men tål att påpekas gång på gång. Ännu en uppgift som pekar mot att kommissarie Åke Rimborn citerar Lisbeth Palme helt riktigt. Att ta reda på varför hon ändrar sina uppgifter och hur Hans Holmer bara kan förkasta LPs iaktagelser tror jag är en väg att förstå vad som hände på Sveavägen.

Försvarsminister Roine Carlsson verkar var en av dom som tänker klarast under mordnatten. Ser till att han körs in till Stockholm och därmed har ett visst skydd. RC tänker dessutom på att "höja garden" på det svenska försvaret i händelse kupp.
Citera
2014-02-12, 19:01
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Det har det varit , men tål att påpekas gång på gång. Ännu en uppgift som pekar mot att kommissarie Åke Rimborn citerar Lisbeth Palme helt riktigt. Att ta reda på varför hon ändrar sina uppgifter och hur Hans Holmer bara kan förkasta LPs iaktagelser tror jag är en väg att förstå vad som hände på Sveavägen.

Försvarsminister Roine Carlsson verkar var en av dom som tänker klarast under mordnatten. Ser till att han körs in till Stockholm och därmed har ett visst skydd. RC tänker dessutom på att "höja garden" på det svenska försvaret i händelse kupp.

Ja, han och K-O Feldt som är den som ringer sin lokala polisstation om polishämtning in till Rosenbad och därmed blir först med att tala om nyheten om mordet för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in