2014-02-11, 08:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du menar att Jägarnisse skulle ha en fullt utrustad (men civil) jägarpluton med sig i Stockholm för en kuppövning utan att någon sett dem någonstans och att de skulle flyga med Herkan till basen och sedan skulle jägarna ta bilen därifrån en nästan lika lång väg som från Stockholm till Karlsborg. Kostnaderna för flygplanet med besättning i förhållande till andra transportsätt är enorm. F7 måste ha ägt halva slätta och tusentals hektar avverkningsfärdig skog.
Det finns landningsbana i Karlsborg också. Och även en "civilt" utrustad grupp/tropp/pluton kräver utrustning som överstiger en vanlig weekend-besökares. Jag tycker dessutom du överdriver kostnaderna onödigt mycket. Transportenheten var i luften så gott som för jämnan och jag vet att de då och då haft glesare mellan passagerarna än en "mjölkabuss" i Knäckebröhult.

Dessutom vet vi inget om vart de kommit från tidigare. De kan ha haft en annat uppdrag upptill trupptransporten och detta var enbart ett stopp på vägen. Ren spekulation men inte helt otänkbart.

Det som krävs är att någon från transportenheten på F7 vid den här tiden tar bladet från mun, då först kanske vi vet bättre.
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-02-11 kl. 08:43.
Citera
2014-02-11, 09:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att MOP är känsligt för SAP ur många perspektiv, inte minst därför att solidarisk ekonomisk politik, demokrati och nationell självständighet, kärnfrågor för socialdemokratisk politik, framstår som illusioner i skuggan av mordet.

Om det visar sig att starka krafter gör som de vill i Sverige utan att någon vågar försöka stoppa dem!

Citat:
Mest tänkte jag på det faktum att SAP förlorar många väljare om väljarna inte uppfattar det som realistiskt att SAP ska kunna föra en politik som gynnar dem. OM OP mördades av dominanta antidemokratiska krafter inom och utom Sverige och det kommer fram att en svensk regering inte kan komma åt dem eller undkomma deras makt så framstår inte socialdemokratisk politik som realistisk.

Ett flertal personer runt OP motarbetade hans och SAPs strävanden och verkar idag öppet för en motsatt politik. Jag tror det var vanligt med mullvadar vilka tycktes tjänstbara därför att de fick understöd av professionella utredare vilka visste vad OP förväntade sig. Det är ganska uppenbart vilka de är.

Ändamålet helgar medlen, och jag tror att några ur gruppen Sveriges ekonomiska maktspelare tillsammans med några ur kanslihushögern - högerorienterade sossar - bäddade för att Olof Palmes ljus blåstes ut ..
Citera
2014-02-11, 10:19
Medlem
hehehos avatar
verkar lite lovande, förannonsering av Chip Tatums nästa inlägg:

http://sv.tinypic.com/r/28cp00y/8
Citera
2014-02-11, 10:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ändamålet helgar medlen, och jag tror att några ur gruppen Sveriges ekonomiska maktspelare tillsammans med några ur kanslihushögern - högerorienterade sossar - bäddade för att Olof Palmes ljus blåstes ut ..
Men ändå kan det ha funnits en antikommunistisk ideologisk överbyggnad för att "rättfärdiga" mordet.
Citera
2014-02-11, 11:35
Medlem
De fria fantasierna om hur OPs banemän var konfigurerade flödar nu fritt i denna tråd.
MEN: hur har ni egentligen burit er åt, när ni kom fram till att det inte snarare rörde sig om en eller ett par "ensamma galningar" som var ansvariga? HUR kan det vara så mycket sannolikare, att det rörde sig om en hel drös av "ensamma galningar", vilka i förening utförde mordet?
Citera
2014-02-11, 14:52
Medlem
-Albert-s avatar
Jag har inte varit på den här tråden förut och det som slog mig direkt var "det var en stor jävel" ja, tråden alltså. Kan det vara den största månne i det här forumet. Men så mordet på Olof Palme då, är det någon som har undrat om det kanske var en kvinna som tagit saken i egna händer,eller..
Citera
2014-02-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du menar att Jägarnisse skulle ha en fullt utrustad (men civil) jägarpluton med sig i Stockholm för en kuppövning utan att någon sett dem någonstans och att de skulle flyga med Herkan till basen och sedan skulle jägarna ta bilen därifrån en nästan lika lång väg som från Stockholm till Karlsborg. Kostnaderna för flygplanet med besättning i förhållande till andra transportsätt är enorm. F7 måste ha ägt halva slätta och tusentals hektar avverkningsfärdig skog.

F-jägartroppen hade ingen koppling till Nisse i övningen. Den skulle inte göra något i
city. Som Furir Revaer beskrivit var det en större övning med flera delmoment och
dess tema var anti-spetsnaz, vilket ju var Nisses nisch, men han hade anmält giltigt
förfall till övningsledningen. Ändå befann han sig i Stockholm tills övningen avblåstes.
Citera
2014-02-11, 17:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
F-jägartroppen hade ingen koppling till Nisse i övningen. Den skulle inte göra något i
city. Som Furir Revaer beskrivit var det en större övning med flera delmoment och
dess tema var anti-spetsnaz, vilket ju var Nisses nisch, men han hade anmält giltigt
förfall till övningsledningen. Ändå befann han sig i Stockholm tills övningen avblåstes.
OK. F-jägartroppen borde ju då tillhört FJS Insats (som sedermera blev SIG; skapat av bl a en lång överste som numera dessvärre är avliden). Lappa-Lars tillhörde väl däremot Jägarbefälsgruppen (det som senare utvecklades till SSG)?

Samarbetet mellan dessa båda specialgrupper hade väl redan påbörjats vid tiden för MOP men traditionellt fanns ju en viss spänning mellan FJS och övriga jägarenheter.

Hans uppgift i övningen var kanske att agera B-styrka, något han och hans två kumpaner från filmen Förebudet var högst lämpliga för.
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-02-11 kl. 17:13.
Citera
2014-02-11, 17:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Men ändå kan det ha funnits en antikommunistisk ideologisk överbyggnad för att "rättfärdiga" mordet.

Högst underordnat i så fall. Motivet att mörda Olof Palme tror jag var att bereda väg för nyliberalism och ett genomgripande paradigmskifte i Sverige - ett Sverige på marknadens villkor, vilket Olof Palme motsatte sig.
Citera
2014-02-11, 18:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Mest tänkte jag på det faktum att SAP förlorar många väljare om väljarna inte uppfattar det som realistiskt att SAP ska kunna föra en politik som gynnar dem. OM OP mördades av dominanta antidemokratiska krafter inom och utom Sverige och det kommer fram att en svensk regering inte kan komma åt dem eller undkomma deras makt så framstår inte socialdemokratisk politik som realistisk.

Ett flertal personer runt OP motarbetade hans och SAPs strävanden och verkar idag öppet för en motsatt politik. Jag tror det var vanligt med mullvadar vilka tycktes tjänstbara därför att de fick understöd av professionella utredare vilka visste vad OP förväntade sig. Det är ganska uppenbart vilka de är.

Det är en illusion att en svensk regering eller Sveriges riksdag styr Sverige - regering och riksdag tillåts hållas så länge det långsiktiga målet för landets utveckling inte äventyras. Olof Palme var framsynt och fruktade, med all rätt, att svenskt medlemskap i EG/EU på sikt riskerade att transporrteera beslutandemakten över Sverige till Bryssel, och att Sverige med tiden skulle upphöra som nationalstat, och denna utveckling var Olof Palme stark motståndare till. Ingen ska förledas tro att det folkvalda Europaparlamentet styr dagens EU, det gör den icke folkvalda och oavsättliga EU-kommissionen som har de namn-och ansiktslösa byråkraterna och tjänstemännen till sitt förfogande. Olof Palme insåg, satte sig på tvären och resultatet blev två kulor vid Dekorimahörnan. Så tror jag att det ligger till.
Citera
2014-02-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det finns landningsbana i Karlsborg också. Och även en "civilt" utrustad grupp/tropp/pluton kräver utrustning som överstiger en vanlig weekend-besökares. Jag tycker dessutom du överdriver kostnaderna onödigt mycket. Transportenheten var i luften så gott som för jämnan och jag vet att de då och då haft glesare mellan passagerarna än en "mjölkabuss" i Knäckebröhult.

Dessutom vet vi inget om vart de kommit från tidigare. De kan ha haft en annat uppdrag upptill trupptransporten och detta var enbart ett stopp på vägen. Ren spekulation men inte helt otänkbart.

Det som krävs är att någon från transportenheten på F7 vid den här tiden tar bladet från mun, då först kanske vi vet bättre.

Tja men det tål att forskas kring även om det är perifert. Vi får väl fråga kring lite om detta... Karlsborg känner jag till... Herkulesen har väl till och med landat ute på Flugebyn vad jag minns Men det var hemskt länge sedan....
Citera
2014-02-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren

Precis som jag misstänkte. Så Nisse hade giltigt förfall...... men liftade med ändå. Undrar just vad som diskuterades på vägen hem?! Och varför de hemförlovades trots skärpt beredskap beordrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in