Citat:
Du har såklart en poäng angående språkbruket. Och angående åldersfördelningen bland oss som följer Calcio, den är nog ganska spridd. En jämn fördelning.
Samtidigt så har vi gjort ett aktivt val. Ingen som slentrianföljer Calcio. Ingen engelsk fotboll som vi fått i oss med modersmjölken, ingen Zlatan som drar till sig uppmärksamhet, ingen hype typ Barcelona och Real Madrid, och just nu så börjar det vara inne att följa Bundesliga.
Ofta har vi köpt hela paketet. Kan lite om och är intresserade av Italien i stort. Vilket kanske krävs för att på riktigt kunna uppskatta Calcio.
Vi är lite mer engagerade.
Lite mer kunniga.
Lite bättre.

Skojar, men det finns ett korn. Och det hör att man kan ta ut svängarna lite. Vara lite nördigare. Intern...
På tal om det så läste jag en kort intervju av Marcello Nicchi, presidente nazionale dell'Associazione Italiana Arbitri (ordförande för domarförbundet):
“Today I do not enjoy football and it is not what I am most passionate about. There are too many foreigners in the field, they do not understand the culture, nor the history - there are players you have never heard about and we find them in Serie A.
“We have to transmit to them the culture and respect for the rules that perhaps in their countries are applied more lightly.”
http://www.football-italia.net/45039/%E2%80%98tv-replays-would-end-calcio%E2%80%99
http://archiviostorico.gazzetta.it/2014/febbraio/06/Nicchi_moviola_campo_arriva_calcio_ga_0_20140206_3 32fc2ce-8efc-11e3-b295-bc4189923946.shtml
En konservativ gubbjävel. Det gillar jag. Och bekräftar lite av min poäng ovan.
Resten av intervjun handlade om att använda tekniken. Vilket han såklart är emot. Och där har han en poäng även om jag inte är helt enig. Personligen är jag för t ex målkameror, men mot repriser i stort. Och det får inte förstöra flytet i matchen. Vad händer om motståndarna gör mål på kontringen, och det konstateras att bollen var över linjen i första läget? Vafan!
“President of the Italian Football Referees’ Association Marcello Nicchi is very much against introducing television replays into Italian football.”
“On replays, I have a very clear idea - if tomorrow they were to come in, then we can begin to say that this sport is over,” Nicchi has commented on Radio Rai today.”
…
“If we want to change football, give it another name. If you stop the game, how do you restart it? And then, in any case, TV images do not always resolve issues, or clarify misunderstandings.
“Who is responsible for the final decision on the incident? The referee? Or whoever works the device?
“Under what circumstances will replays intervene? When you stop the game? When the referee deems it necessary or when the ball goes out? And what if there is a fast counter-attack and a goal? We nullify everything and go back?
“Football is not owned by anyone, and if you want to change it, let’s change the name, tell the fans that they are going to see an electronic game and that they can follow it safely from home.”
I matchen mellan Sampdoria och Cagliari dömde stackars Roca. ”Stackars” för att han slängdes in i ett hett möte om la Salvezza i sin andra match någonsin i Serie A. Dömde bort ett helt regelrätt mål för Cagliari, och med all sannolikhet även en straff. Han borde naturligtvis inte ha dömt en viktig match utan borde istället ha fått en trygg mittenmatch. Orättvist mot honom.
Tyvärr en del av spelet.
Cagliari penalizzato: mancano un gol e un rigore
http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/09-02-2014/moviola-23-giornata-verona-juve-tevez-toni-gol-irregolari-niente-rigori-mani-vidal-lichtsteiner-cagl iari-penalizzato-8037148315.shtml