Resultat: .
0%
röster
2014-02-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Angående att jag i matchtråden i skämtsam ton kritiserade Martin Åslunds språkbruk lite.
...

Du har såklart en poäng angående språkbruket. Och angående åldersfördelningen bland oss som följer Calcio, den är nog ganska spridd. En jämn fördelning.

Samtidigt så har vi gjort ett aktivt val. Ingen som slentrianföljer Calcio. Ingen engelsk fotboll som vi fått i oss med modersmjölken, ingen Zlatan som drar till sig uppmärksamhet, ingen hype typ Barcelona och Real Madrid, och just nu så börjar det vara inne att följa Bundesliga.

Ofta har vi köpt hela paketet. Kan lite om och är intresserade av Italien i stort. Vilket kanske krävs för att på riktigt kunna uppskatta Calcio.

Vi är lite mer engagerade.

Lite mer kunniga.

Lite bättre.

Skojar, men det finns ett korn. Och det hör att man kan ta ut svängarna lite. Vara lite nördigare. Intern...

På tal om det så läste jag en kort intervju av Marcello Nicchi, presidente nazionale dell'Associazione Italiana Arbitri (ordförande för domarförbundet):

“Today I do not enjoy football and it is not what I am most passionate about. There are too many foreigners in the field, they do not understand the culture, nor the history - there are players you have never heard about and we find them in Serie A.

“We have to transmit to them the culture and respect for the rules that perhaps in their countries are applied more lightly.”

http://www.football-italia.net/45039/%E2%80%98tv-replays-would-end-calcio%E2%80%99

http://archiviostorico.gazzetta.it/2014/febbraio/06/Nicchi_moviola_campo_arriva_calcio_ga_0_20140206_3 32fc2ce-8efc-11e3-b295-bc4189923946.shtml

En konservativ gubbjävel. Det gillar jag. Och bekräftar lite av min poäng ovan.

Resten av intervjun handlade om att använda tekniken. Vilket han såklart är emot. Och där har han en poäng även om jag inte är helt enig. Personligen är jag för t ex målkameror, men mot repriser i stort. Och det får inte förstöra flytet i matchen. Vad händer om motståndarna gör mål på kontringen, och det konstateras att bollen var över linjen i första läget? Vafan!

“President of the Italian Football Referees’ Association Marcello Nicchi is very much against introducing television replays into Italian football.”

“On replays, I have a very clear idea - if tomorrow they were to come in, then we can begin to say that this sport is over,” Nicchi has commented on Radio Rai today.”

…

“If we want to change football, give it another name. If you stop the game, how do you restart it? And then, in any case, TV images do not always resolve issues, or clarify misunderstandings.

“Who is responsible for the final decision on the incident? The referee? Or whoever works the device?

“Under what circumstances will replays intervene? When you stop the game? When the referee deems it necessary or when the ball goes out? And what if there is a fast counter-attack and a goal? We nullify everything and go back?

“Football is not owned by anyone, and if you want to change it, let’s change the name, tell the fans that they are going to see an electronic game and that they can follow it safely from home.”

I matchen mellan Sampdoria och Cagliari dömde stackars Roca. ”Stackars” för att han slängdes in i ett hett möte om la Salvezza i sin andra match någonsin i Serie A. Dömde bort ett helt regelrätt mål för Cagliari, och med all sannolikhet även en straff. Han borde naturligtvis inte ha dömt en viktig match utan borde istället ha fått en trygg mittenmatch. Orättvist mot honom.

Tyvärr en del av spelet.

Cagliari penalizzato: mancano un gol e un rigore

http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/09-02-2014/moviola-23-giornata-verona-juve-tevez-toni-gol-irregolari-niente-rigori-mani-vidal-lichtsteiner-cagl iari-penalizzato-8037148315.shtml
2014-02-10, 22:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Samtidigt så har vi gjort ett aktivt val. Ingen som slentrianföljer Calcio.

Du mystifierar dock Calcio lite väl mycket. Jag är ganska säker på att många slentriantittar. Nu är jag inte så insatt i hur upplägget med kanalpaket ser ut men alla känner till TV4. Vill man kolla sport ligger det alltså nära till hands att beställa deras sportkanal.

Jag känner en som heter Gösta. Som ni hör på namnet så vet han knappast vad "cutta" betyder. Han nöjer sig inte med att bara kolla Malmö FF & Trelleborg. Han vill även kolla fotboll på TV. Därav har han sportkanaler. Vad "streama" betyder har han såklart ingen aning om. Oklart om han har dator. 30-talister med dator har den väl i så fall mest till att maila barnbarnen, knappast för att efter matchen gå in på något forum & skriva hur jävla kassa mittbackarna är. Han vill se folk som sparkar boll helt enkelt. Vilka som sen lirar tror jag kvittar.

Sedan har du ju "Soffliggaren" & "Spelmissbrukaren". Soffliggaren är alltid spelmissbrukare men Spelmissbrukaren behöver inte vara soffliggare. Bägge har kanalpaket.

Soffliggaren är på plats. Han har startat upp sin gigantiska TV & han har satsat pengar. Här behöver vi inte skriva "hen". För vi vet ju alla att det är en han som ligger där i soffan i sin 70-tals tegelvilla & dåsar. Han har tagit sin Volvo 745 till systemet, men inte för att köpa vin & grappa utan vodka & flaköl. Han stannade även till i butiken, men inte för att stärka uppställningen på ostbrickan utan för en stock lössnus. Italienintresse? Nja, visst fan finns där en Tricolore på paketet till den frysta pizzan han plockar fram till matchen.

Ni har såklart satt den lufttorkade skinkan i luftstrupen vid det här laget. Men det är sant. Han är vit. Han är trash. Han är en WT-calciotittare!

Nu menar jag absolut inte att förlöjliga här. Tvärtom uppskattar jag den lite intellektuella & finsmakande inriktningen som vi kör härinne med referenser till pecorino-ostar på varannan sida. Vill bara påpeka att det nog är ett misstag att tro att Calcio-tittaren nödvändigtvis är någon intellektuell livsnjutare eller att Calcio har en karaktär som skulle vara så pass annorlunda från andra länder att den lockar en annan publik.

Framför TV-rutan sitter nog både:
Gösta som såg Kjell Rosén på plats, innan denne drog till Torino, men inte vet vad "cutta" betyder.

Soffliggaren med WT-pizza, WT-snus, WT-vodka, WT-bettande & WT-Volvo.

Rinkeby-somaliern med vita sneakers som gillar superstjärnor & vet vad "cutta" betyder. Han vet inte vem Kjell Rosén var.

Krogstammisen som är nöjd så länge ölglaset är fullt & skiter i vem som lirar på TV:n. Han är fotbollsintresserad men för dåsig för att uppfatta något Åslund säger överhuvudtaget.
2014-02-10, 22:50
Medlem
Vilket underbart inlägg Stivali.
2014-02-10, 22:57
Medlem
Citat:
...
Jag känner en som heter Gösta.
...
Jag vet att du har koll på din Calcio. Och att du spenderat tid i Italien. Jag njuter av och uppskattar dina inlägg. Men…

Men jag vet också att du är strålande på att fabulera. Dina beskrivningar av hur du upplevde det första VM i fotboll osv. Gösta. Gösta? Gösta?!

Vaffanculo!

2014-02-10, 23:02
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Gösta. Gösta? Gösta?!

Han finns dock på riktigt. Jag fick nyligen reda på att han egentligen alltid hållit på MFF & bara gått på TFF-matcher för att det är nära till Vångavallen.

Vaffanculo Gösta!
2014-02-10, 23:09
Medlem
Citat:
Han finns dock på riktigt. Jag fick nyligen reda på att han egentligen alltid hållit på MFF & bara gått på TFF-matcher för att det är nära till Vångavallen.

Vaffanculo Gösta!
Klart han gör.

Citat:
...
Till nästa VM 1934 sade jag till mina vänner Evert & August: "-Fyfan för den moderna fotbollen. Det var bättre för fyra år sedan. Då spelades riktig fotboll av riktiga lirare".
2014-02-11, 00:17
Medlem
motvalls avatar
Den charmerade disharmonins mångfaldiga budskap, spretande skribenter som inte ens ser hur kärleken till fotboll går långt utanför detta ämne för de utomstående, men är centralt för de på planen.

Detta är ett diskussionsforum, snälla diskutera inte för mycket. Lysande, men inte bra för hjärtat.
Senast redigerad av motvall 2014-02-11 kl. 00:20.
2014-02-11, 10:15
Medlem
JayGatsbys avatar
Hur tycker milanistas med koll att Pazzini är nu när han är tillbaka från skada? Minns att han vara outstanding innan skadan, men nu?
VM?
2014-02-11, 12:12
Medlem
O.johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Hur tycker milanistas med koll att Pazzini är nu när han är tillbaka från skada? Minns att han vara outstanding innan skadan, men nu?
VM?
Han har sett rätt giftig ut tycker jag, alltid med och nosar framför mål, har lite problem med att få in bollarna just nu, men det kommer.

Hade varit underbart att se honom i VM men sannolikheten känns inte alltför stor, då det finns en viss annan anfallare i Milan som kommer att gå före, vad han än gör.
2014-02-11, 17:07
Medlem
Någon inbiten Calciofantast som kan dela med sig av lite info om hur det går för min favorit Acquafresca? Har sett att han lirat lite grann, men verkar inte vara i närheten av den form som han visade upp i Cagliari innan U21-EM 2009. Saknar honom, han var ju menad att bli Pippos arvtagare i Gli Azzurri.
2014-02-11, 17:15
Medlem
snillet_1s avatar
Ekdal har förlängt med Cagliari och sägs bli en av de bäst betalda i laget. Kul, han har verkligen hittat hem där. Undrar om det kan finnas intresse i sommar högre upp i tabellen?
2014-02-11, 19:38
Medlem
Dr_Dollars avatar
Världens äldsta 17-åring

AB:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article18342959.ab

Citat:
I fjol - på hösten - skrev Joseph Minala på för Lazio. 17-åringen, som är född i Kamerun, har skapat reaktioner på sociala medier och rubriker i tidningarna i Italien.

Men inte på grund av sina insatser på planen - utan för sin ålder.

Minala har lagt ut bilder av sig själv på Instagram och Facebook. Folk som har besökt hans konton på sociala medier ifrågasätter hans ålder, han blir även hånad av nätsajter.

”Lazio kan ha värvat världens till utseendet äldsta tonåring”,

Och bilden på Afrikas äldsta 17-åring:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/18343296/500/normal/aeace9be08212/Minala.jpg

Glad var han iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in