Angående att jag i matchtråden i skämtsam ton kritiserade Martin Åslunds språkbruk lite.
Jag tyckte att det bör lyftas fram att det finns en fara i att TV-folket i studion kanske får en felaktig bild av vilka som är tittarna. Dom har säkert mycket kontakt med tittare via sociala medier & får kanske därmed en bild av att man gör ett program för tittare som växt upp med Ronaldo, kallar sig fans & är engagerade i fotbollsdebatter. Grejen är dock att tittarna förmodligen likaväl kan vara pensionärer som investerat i kanalpaket med sportkanaler för att titta på just sport.
Man kan kolla på en gammal publikbild....
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Nacka_Skoglund_sparkar_fotboll.jpg
....och fråga sig vad dessa gör nuförtiden en söndagkväll. Okej, nu var detta Nacka Skoglund på Stockholms Stadion 1966, så många där gör säkert ingenting mer än att vara avlidna. Men några stycken kan mycket väl kolla Club Calcio en söndagkväll.
Kommer ihåg när jag någon gång hängde med en polare till hans gamle morfar. Plötsligt började gamlingen snacka Udinese som han nyss sett på TV. Det rör sig då knappast om ett specifikt intresse för just Udinese utan snarare att man slukar det som bjuds i fotbollsväg. En gubbe som glor på fotboll helt enkelt.
I Euro Talk får man gärna tuta & köra med modesnacket eftersom man där troligen har den sortens tittare som själva säger "cutta" istället för "skära ner på". I TV bör man kanske dock tänka på att man själv vill kunna hänga med när man är 80.
Annars är ju gänget i studion helsköna & det nördiga snacket är såklart bra. Man kollar på Antikrundan för att se kunniga nördar även om man själv inte är insatt i antikviteter. Själva språkbruket är dock viktigt att det inte ballar ur i interna modeord om tittarskaran är bred.
Det var mest det jag ville få fram.