Tänkte dela med mig om en, enligt mig, mycket komisk situation som uppstod för någon månad sedan. Situationen tangerar delvis
Stivalis inlägg om vilka som tittar på Calcio, men bekräftar även en gammal stereotyp.
Det är lördagkväll, en riktigt regnig sådan, och jag sitter på kammaren och studerar. Kastar ett getöga på vilka matcher som ska spelas för kvällen, Bologna-Lazio. Matchen slutade för övrigt 0-0 för den som minns. Bestämmer mig trots allt för att inte se på matchen mer än göra en uppdatering av resultatet då och då, kanske hoppar in i andra halvlek.
Inser samtidigt att jag måste skynda till affären, allting är stängt i Schweiz och Zürich på söndagar, vill man ha något mat på söndagen utan att ta sig in till hauptbahnhof får man ha lite framförhållning. Klockan är strax före avspark, jag bestämmer mig för att ta mig ned mot affären.
Jag bor ovanpå en pizzera/bar som ofta brukar visa fotboll, Goldbrunnen Bar heter den. Här är en bild på haket:
http://s3-media4.ak.yelpcdn.com/bphoto/91JJpVch2r0z3bIYZct7Pg/l.jpg
På bilden ser det ut att vara parasoller utanför baren, men så är det inte längre.
Hursomhelst, jag går ut ur byggnaden med paraplyet i högsta hugg och kastar blicken mot baren. Jag ser genom fönstret på TV:n att matchen har kickat igång, och ser då samtidigt en man stanna i regnet utanför fönstret vid baren. Han ser ut att ställa sig och också spana in matchen om spelas.
Mannen är en ultraortodox jude med korkskruvslockar, och hade det inte regnat hade han haft Tanakh, eller annan helig skrift, i ena handen gissar jag.
Tänkte inte så mycket mer på det utan går och utför mina ärenden i affären. Cirka 20 minuter senare är jag klar och går tillbaka mot min lägenhet. Det regnar precis lika mycket nu som innan.
När jag närmar mig Goldbrunnen Bar ser jag en gänglig figur stå och glo in genom fönstret, det är samme man som stannade till innan jag gick till affären. När jag närmar mig ser jag att mannen nu är helt genomdränkt av vatten, men likväl står han och glor på den där jävla matchen. Bologna-Lazio. Vafan!
Nu vet jag inte vad mannen i fråga hette, antagligen inte Gösta, men visst fan hade han kunnat vara Schweiz motsvarighet till Gösta? En ultra ortodox jude som gillar fotboll som passade på att glo på en fotbollsmatch på väg hem från synagogan innan koshermaten skulle förtäras. Men som samtidigt är alldeles för snål för gå in i baren och beställa en judevänlig dryck för att bevittna spektaklet i en bekväm fåtölj. “
Nej, det är en onödig utgift, då står jag hellre i regnet”.
Hans agerande hade kanske varit försvarbart om det hade rört sig om en toppmatch mellan Inter och Milan eller Roma och Juventus alternativt hett derby mellan Genoa och Sampdoria, men icke. Bologna-Lazio är det alltså som ska ses i regnet.
Styrker väl tesen som Stivali för lite grann att alla möjliga personer glor på italiensk fotboll, alla är inte likadana. Sedan bekräftar det även myten om att judar är snåla som fan, vilket i sin tur för en in på spåret att judar måste vara den sämsta typen av människor för klubbar vad gäller att supporta ett lag. Att köpa nya matchtröjor och annat klubbrelaterat krims-krams kommer aldrig på fråga. Möjligen att kvinnan i hemmet stickar en kofta i exempelvis Milans färger, garnkostnaderna tillfaller knappast klubben i fråga. Matcher går de så klart inte heller på, totalt onödig utgift när man gratis kan stå i regnet och tjuvtitta på matchen genom ett fönster på en bar.