2014-01-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuneman
Fantastisk tråd, synd att den dog för ett år sedan...

Om någon av er är kvar, hur många timmar jobbar man egentligen för dessa löner? 42 sa någon, men gäller detta generellt, som vår 40h-vecka? Inom ingenjör/finans/juridik tänker jag mig nu alltså. Jag har bilden av att man jobbar extremt mycket (med svenska mått mätt) men också får betalt för mödan i Schweiz. Stämmer?

Yes, man jobbar mycket men får bra betalt. Generellt har man 42 timmars arbetsvecka, och semester kan skifta. Jag tror att det är 20 dagar lagstiftat, men det är en förhandlings/policyfråga beroende på företag. Ofta får man även 13 månadslöner på ett år, vilket är trevligt, men inte lagstiftat. Anledningen till detta är att Schweizarna deklarerar och betalar skatt i klump en gång per år. De flesta utlänningar betalar dock källskatt istället via företaget, och behöver sällan deklarera någonting.
Citera
2014-01-21, 18:33
Medlem
Som det låter på er är ju detta inte alls farligt... En vecka mindre semester och 2h/vecka extra jämfört med här hemma är inte alls den skillnad som jag trott. Dessutom med en extra månadslön, eller hur man nu ser på det...
Citera
2014-01-27, 21:30
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuneman
Som det låter på er är ju detta inte alls farligt... En vecka mindre semester och 2h/vecka extra jämfört med här hemma är inte alls den skillnad som jag trott. Dessutom med en extra månadslön, eller hur man nu ser på det...

Och betydligt lägre skatt än du har i Sverige
Både indirekta som moms och direkta skatter som inkomstskatt.
Citera
2014-01-28, 00:38
Medlem
Hur kommer det sig att allting är så dyrt i Schweiz om momsen är låg? Höga tullar?
Citera
2014-01-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Hur kommer det sig att allting är så dyrt i Schweiz om momsen är låg? Höga tullar?
Allting är inte dyrt, utan framförallt mat och boende. Maten är dyr eftersom det mesta är närproducerat i Schweiz, den inhemska produktionen är skyddad av tullar. Boendet är vanlig efterfråga/tillgång, Schweiz är ett litet land som många med stark ekonomi vill bo i.

Bilar, elektronik, drivmedel osv ligger ungefär i samma nivå som i övriga Europa - ibland dyrare, ibland billigare.
Citera
2014-02-11, 15:36
Medlem
bra tråd detta. Verkar som utebliven massinvandring från fattiga länder håller lönerna uppe och behåller välfärden och infrastrukturen på hög nivå.

Vad tjänar ?

högskoleutbildade
-sjuksköterska?
-Lärare- högstadiet
-jurist/ekonom

outbildade
-sopåkare
-städare
-byggarbetare
Citera
2014-02-11, 19:28
Medlem
God kväll

Schweiz har intresserat mig mer än en gång, och nu i senast då min chef, som bor där, talat väldigt gott om landet. Han menar på att han ler hela vägen till banken. Iofs tjänar han 5-6 gånger mer än mig, men det låter ändå intressant inte minst ur dollars-perspektivet.

Som så många andra i denna tråd vill jag veta mer om löneläget.

Själv bor jag i dagsläget i Amsterdam, och drar in ca 6 000 euro i månaden ej inräknat en 13:e månadslön och en bonus på 1-2 månadslöner. Min skatt är ca 23% av bruttolönen ink. bonus och allt. Jag har ganska precis 7 års arbetslivserfarenhet, med en svensk magisterexamen i grunden.

Om jag flyttar till Schweiz vill jag åtminstone dubbla min lön. Amsterdam är billigt, bara snäppet dyrare än Sverige, medan jag förstått att Schweiz ligger en bra bit över svensk nivå. Ovan baslön motsvarar ca 90 000 CHF om året, så säg att jag vill komma upp till 180 000 CHF om året (15 000 CHF per månad). Jag vill givetvis bibehålla en 13:e månadslön och bonus på 1-2 månadslöner.

Är ovan lön rimligt att förvänta sig, sett till mina förutsättningar beskrivna ovan?
Vad blir den ungefärliga skattesatsen på 225 000 CHF om året? Finns det någon rabatt för högutbildade invandrare? (finns i Amsterdam)

Jag kommer jobba i Schweiz ca 4 veckor det kommande året så får lite försmak på hur det är, men vore tacksam om någon kunde utveckla lite kring löne- och skatteläget.
Citera
2014-02-22, 06:23
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
bra tråd detta. Verkar som utebliven massinvandring från fattiga länder håller lönerna uppe och behåller välfärden och infrastrukturen på hög nivå.

Vad tjänar ?

högskoleutbildade
-sjuksköterska?
-Lärare- högstadiet
-jurist/ekonom

outbildade
-sopåkare
-städare
-byggarbetare

Ca 50 000 respektive 25 000 sett i SEK och per månad innan skatt. Ofta med 13 månadslöner.
Citera
2014-02-22, 06:26
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
God kväll

Schweiz har intresserat mig mer än en gång, och nu i senast då min chef, som bor där, talat väldigt gott om landet. Han menar på att han ler hela vägen till banken. Iofs tjänar han 5-6 gånger mer än mig, men det låter ändå intressant inte minst ur dollars-perspektivet.

Som så många andra i denna tråd vill jag veta mer om löneläget.

Själv bor jag i dagsläget i Amsterdam, och drar in ca 6 000 euro i månaden ej inräknat en 13:e månadslön och en bonus på 1-2 månadslöner. Min skatt är ca 23% av bruttolönen ink. bonus och allt. Jag har ganska precis 7 års arbetslivserfarenhet, med en svensk magisterexamen i grunden.

Om jag flyttar till Schweiz vill jag åtminstone dubbla min lön. Amsterdam är billigt, bara snäppet dyrare än Sverige, medan jag förstått att Schweiz ligger en bra bit över svensk nivå. Ovan baslön motsvarar ca 90 000 CHF om året, så säg att jag vill komma upp till 180 000 CHF om året (15 000 CHF per månad). Jag vill givetvis bibehålla en 13:e månadslön och bonus på 1-2 månadslöner.

Är ovan lön rimligt att förvänta sig, sett till mina förutsättningar beskrivna ovan?
Vad blir den ungefärliga skattesatsen på 225 000 CHF om året? Finns det någon rabatt för högutbildade invandrare? (finns i Amsterdam)

Jag kommer jobba i Schweiz ca 4 veckor det kommande året så får lite försmak på hur det är, men vore tacksam om någon kunde utveckla lite kring löne- och skatteläget.

Vilken bransch jobbar du inom och vilken befattning har du? Var i Schweiz hade du tänkt dig att bo?
Citera
2014-03-08, 11:17
Medlem
humpcuts avatar
Hej,

Gillar seriositeten i tråden, många bra svar av insatta människor. Hade även förväntat mig mer rövarhistorier som är brukligt på FB.

Jag är själv relativt nyexad civilingenjör, har jobbat mindre än ett år på ett av Sveriges största företag (topp 5 största). Har en MSc i industriell ekonomi från KTH och jobbar som delprojektledare/projektresurs i industrialiseringsprojekt. Finns det några stora tillverkande industrier i Schweiz som skulle passa min profil? Eller kan min utbildning och erfarenhet vara värdefull inom andra typer av företag i Schweiz?

Vilka områden är det som är tysktalande? Har bara en grundkurs i tyska men har väldigt lätt för språk och har erfarenhet av utlandsstudier där jag lärde mig ett nytt språk relativt flytande på 6 månader.
Citera
2014-03-11, 13:30
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Hej,

Gillar seriositeten i tråden, många bra svar av insatta människor. Hade även förväntat mig mer rövarhistorier som är brukligt på FB.

Jag är själv relativt nyexad civilingenjör, har jobbat mindre än ett år på ett av Sveriges största företag (topp 5 största). Har en MSc i industriell ekonomi från KTH och jobbar som delprojektledare/projektresurs i industrialiseringsprojekt. Finns det några stora tillverkande industrier i Schweiz som skulle passa min profil? Eller kan min utbildning och erfarenhet vara värdefull inom andra typer av företag i Schweiz?

Vilka områden är det som är tysktalande? Har bara en grundkurs i tyska men har väldigt lätt för språk och har erfarenhet av utlandsstudier där jag lärde mig ett nytt språk relativt flytande på 6 månader.

En karta över språken i Schweiz:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sprachen_CH_2000.png

Du kan ju alltid höra efter med firmorna enligt den här listan:
http://www.segmentas.ch/top500

Problemet med tysktalande delen av Schweiz är att man talar dialekt, som egentligen är ett eget språk, men mycket nära besläktat med högtyska. Dessa dialekter eller språk är mycket varierande och man hör omedelbart exakt varifrån någon kommer. Talar du själv högtyska kommer du antingen få svar på dialekt om du nu inte säger till att du enbart förstår högtyska, vilket somliga kan reta sig lite på. Börjar man mixtra och blanda ihop dialekt och högtyska blir det någonting som många kallar för "Baustellendeutsch" eller "byggarbetsplatstyska" där många utländska icke akademiskt utbildade personer håller till och det låter oerhört IQ-befriat. Mitt råd är: Håll dig till högtyska tills du klarar av det flytande och börja först därefter med att befatta dig med dialekt. Så gjorde jag själv och idag märker knappt någon att jag är född och uppvuxen i utlandet.
Citera
2014-03-11, 14:14
Medlem
Hur eftertraktad är man som svenskutbildad tandläkare i Schweiz, och vad kan man tjäna? Finns det en realistisk möjlighet att slå sig ner för gott om man kan språket hyfsat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in