2012-06-24, 14:10
Medlem
VonEssens avatar
Ett allmänt tips till alla som söker sig dit är att verkligen lära sig Tyska.

I CH är det inte många som gillar att snacka Engelska, utan de tycker att folk som kommer till deras land bör lära sig språket. Finns många arbetsplatser med Engelska på jobbet, men hur kul är det att jobba och inte ha några kompisar eller komma in i samhället?

Vi har 3 anställda i Zurich och de drar in ungefär 125.000 CHF per år var.

edit:
De arbetar mot kund (UBS & Credit Suisse) inom IT sektorn.

Först måste man få ett så kallat B-ausweis sen när man bott i CH i 5 år får man ett C-ausweis och då får man göra sin egen skatt. Så tänk på att skatten är lite högre de första fem åren (12.5% i Zurich) och man måste betala sin egen sjukförsäkring (250-700CHF per månad).

Men pensioner och arbetslöshetspengar finns och det får man ut efter 6-12 månader som i Sverige.

kött är svindyrt och man har kontroller på gränsen för att inte folk ska handla allt för mycket i Tyskland och Frankrike.
Senast redigerad av VonEssen 2012-06-24 kl. 14:15.
Citera
2012-06-24, 19:11
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
I CH är det inte många som gillar att snacka Engelska, utan de tycker att folk som kommer till deras land bör lära sig språket.
Många insisterar på att prata engelska hellre än tyska när de får chansen att öva, vilket gör att man kan få svårt att öva på sin egen tyska.

Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Först måste man få ett så kallat B-ausweis sen när man bott i CH i 5 år får man ett C-ausweis och då får man göra sin egen skatt. Så tänk på att skatten är lite högre de första fem åren (12.5% i Zurich) och man måste betala sin egen sjukförsäkring (250-700CHF per månad).

Skatten är progressiv, så det beror på hur mycket man tjänar.
Citera
2012-07-03, 12:06
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Många insisterar på att prata engelska hellre än tyska när de får chansen att öva, vilket gör att man kan få svårt att öva på sin egen tyska.

Skatten är progressiv, så det beror på hur mycket man tjänar.
Du skriver endast om tyska, hur är det med franska? Talas det lika mycket, alltså klarar man sig på flytande franska eller behöver man läsa upp tyska?
Citera
2012-07-03, 13:18
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImperieDiktatorn
Du skriver endast om tyska, hur är det med franska? Talas det lika mycket, alltså klarar man sig på flytande franska eller behöver man läsa upp tyska?

Hör inte ofta franska talas i den tyska delen där jag bor. Dock har min f.d. chef klarat sig på franska och engelska här i 14 år.

Alla officiella meddelanden/pappersarbete etc finns på båda språken så det är troligtvis inga problem. Jag har klarat mig utan varken tyska eller franska i två år..
Citera
2012-07-03, 13:35
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Hör inte ofta franska talas i den tyska delen där jag bor. Dock har min f.d. chef klarat sig på franska och engelska här i 14 år.

Alla officiella meddelanden/pappersarbete etc finns på båda språken så det är troligtvis inga problem. Jag har klarat mig utan varken tyska eller franska i två år..
Jag kommer själv börja civ. indek och leker med tanken att ta ett år som utbytes-student på ETH, Zurich. Tanken är att få in en fot och skaffa kontakter för senare arbetsliv där nere. Hur tror du arbetsmarknaden ser ut för en Iare i Schweiz?
Citera
2012-07-03, 14:29
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Jag kommer själv börja civ. indek och leker med tanken att ta ett år som utbytes-student på ETH, Zurich. Tanken är att få in en fot och skaffa kontakter för senare arbetsliv där nere. Hur tror du arbetsmarknaden ser ut för en Iare i Schweiz?

Med flytande franska borde de inte vara några som helst problem att finna vettig anställning i t.ex. geneve
Citera
2012-07-03, 19:43
Medlem
Hur ligger lönerna till i byggbranchen?
Citera
2012-07-05, 16:45
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Med flytande franska borde de inte vara några som helst problem att finna vettig anställning i t.ex. geneve
Du som har bott i Schweiz får gärna skriva lite om hur befolkningen är, vad för kulturskillnader det är, är det tex. längre arbetsveckor osv. Hur är utelivet? Jämför gärna med Sverige.

Och ännu en fråga:
Tror du att det är det mycket enklare att hitta anställning i tex Geneve om man tidigare har studerat ett år på ETH?
Citera
2012-07-24, 08:40
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojustdet
Hur ligger lönerna till i byggbranchen?

Konkurrensen är stor med bl.a. polacker och tyskar som kommer och jobbar illegalt för en fickpeng. En "normal" byggarbetare borde få ut en CHF 5000.-. Jag vet dock om specialierade golvläggare som jobbar på ackord och tjänar CHF 10 000.- per månad om de anstränger sig.
Citera
2012-07-24, 08:48
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Du som har bott i Schweiz får gärna skriva lite om hur befolkningen är, vad för kulturskillnader det är, är det tex. längre arbetsveckor osv. Hur är utelivet? Jämför gärna med Sverige.

Och ännu en fråga:
Tror du att det är det mycket enklare att hitta anställning i tex Geneve om man tidigare har studerat ett år på ETH?

Schweizarna jobbar hårdare än exempelvis svenskar. Det är i alla fall det intryck jag har fått och jag har jobbat i båda länder. Ett exempel: går du in i en butik i Sverige står personalen inte sällan och pratar privat i telefonen och skiter i kunderna, ett fenomen du knappast kommer uppleva i Schweiz. De flesta jobbar 42h per vecka och har mellan 4 och 5 veckors semester per år. De flesta har 13 månadslöner eller i alla fall en bonus.

Människor är olika i olika delar av Schweiz, glöm inte att landet har 4 officiella språk och därav olika mentaliteter. Man tar nog livet lite lättare i italiensk- och fransktalande delarna av landet än i de tysktalande. I frankstalande delen röstar folk mer vänster än i resten av landet.
Citera
2014-01-07, 22:59
Medlem
Fantastisk tråd, synd att den dog för ett år sedan...

Om någon av er är kvar, hur många timmar jobbar man egentligen för dessa löner? 42 sa någon, men gäller detta generellt, som vår 40h-vecka? Inom ingenjör/finans/juridik tänker jag mig nu alltså. Jag har bilden av att man jobbar extremt mycket (med svenska mått mätt) men också får betalt för mödan i Schweiz. Stämmer?
Citera
2014-01-07, 23:07
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuneman
Fantastisk tråd, synd att den dog för ett år sedan...

Om någon av er är kvar, hur många timmar jobbar man egentligen för dessa löner? 42 sa någon, men gäller detta generellt, som vår 40h-vecka? Inom ingenjör/finans/juridik tänker jag mig nu alltså. Jag har bilden av att man jobbar extremt mycket (med svenska mått mätt) men också får betalt för mödan i Schweiz. Stämmer?

Schweizaren tjänar mer än svensken, sant. Dock så behövs en del försäkringar för att täcka upp för sjukvård som svensken betalar via skatten. Arbetsmoralen är högre i Schweiz, man jobbar alltså mer för lönen än vad medelsvensson gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in