2009-10-02, 08:19
Medlem
Önskar gå till botten med hur lånenivåerna ser ut i Schweiz.

Överväger en ekonomutbildning vid Universität Zürich, men tycker att kostnaderna för utbildningen är frånstötande, och inser att boendet kommer att bli undermåligt, men ändå knappt inom min budget. Zürich är sinnessjukt dyrt för en student, om man ska tro på information som är tillgänlig på webben.

Skulle det vara värt det om jag får jobb där sedan? Tjänar man verkligen 700'000 per år som vanlig banktjänsteman? Stämmer det att snittlönen för folk med Bachelor of Science är 850'000 per år? Vad tjänar man som nyutexaminerad egentligen?

Tacksam för alla svar!
Citera
2009-10-02, 08:57
Bannlyst
Kanske kan hjälpa något?

http://www.valuta.se/
Citera
2009-10-02, 21:59
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Skulle det vara värt det om jag får jobb där sedan? Tjänar man verkligen 700'000 per år som vanlig banktjänsteman? Stämmer det att snittlönen för folk med Bachelor of Science är 850'000 per år? Vad tjänar man som nyutexaminerad egentligen?

Om summorna du nämner är i SEK så verkar dom rimliga, ja.
Citera
2009-10-03, 06:01
Medlem
Tack Leif D! Kanon att någon bryr sig och ger ett seriöst svar! *tackar*

Hittade den här siten och upptäckte att det stämmer ju, man tjänar typ 400'000 efter skatt som nyutexad på de simplaste ekonomjobben: http://www.unige.ch/ses/lea/oue/projet/salaires/ogmt/

Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Om summorna du nämner är i SEK så verkar dom rimliga, ja.
Citera
2009-10-03, 14:08
Medlem
Du kan inte bara titta på lönen, det är dyrare att bo i schweiz samt att dom antagligen inte har samma statliga försäkringar och pensionsavtal.
Citera
2009-10-04, 03:42
Medlem
Mm, jag vet. Med 35 efter skatt som ingångslön efter examen är det ingenting jag oroar mig över...

Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Du kan inte bara titta på lönen, det är dyrare att bo i schweiz samt att dom antagligen inte har samma statliga försäkringar och pensionsavtal.
Citera
2009-10-04, 12:28
Medlem
nollie3flips avatar
Vad jag har hört är lönerna extremt höga med svenska mått mätt.
Min farfar är civilingenjör - "väg och vatten" från ETH i Zurich, och han tjänade minst de löner som nämns här i tråden.
Det kan också nämnas att en gymnasielärare inom teoretiska ämnen drar in ~700 000 SEK/år.
Citera
2010-10-10, 16:44
Medlem
Svizzeras avatar
zürich är svindyrt, bosätt dig på landet istället och ta tåget till stan -det är mycket biligare och befolkningen på landet är mycket trevligare.

jag har jobbat och bott i schweiz i över 15 år och på mitt förra jobb hade jag så att säga ganska god insyn på lönerna...

(ungefärliga årslöner, varierar starkt från ort till ort och din ålder samt din övertalningsförmåga att du är värd den lön du begär vid din anställning)
lokalvårdare: 290 000:-
gymnasielärare: 800 000:-
förskolelärare: 420 000:-
banktjänsteman utan chefsposition: 525 000:-
chef med budgetansvar: 700 000:-
sjuksyster: 550 000:-
Citera
2010-10-10, 16:52
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85

exakt: men allt i allt lönar det sig bättre att arbeta och bo i schweiz än i sverige, om man bara ser till att man inte bor alltför dyrt och inte tar den dyraste sjukförsäkringen. själv betalar jag 7%(!) i skatt och då har jag inget emot att betala min sjukförsäkring själv -runt 800 SEK per månad.

betala svenska skatter (kasta in dem i ett svart hål där de tycks "försvinna") frivilligt? nej tack.

sedan har du aldrig bergsluft långt borta, 5 länder (tyskland, liechtenstein, frankrike, österrike och italien) inom ett par timmars avstånd, där det mesta är jättebilligt.

dessutom är pensionssystemet jättebra och säkert i schweiz med statlig pension (existenssäkrande), företagspension (tilläggspension) samt individuellt pensionssparande (som du långt innan pensioneringen kan använda för att köpa bostad för). mina föräldrar (som bor i sverige) kommer behöva leva på en pension som kommer vara för hög för att svälta ihjäl och för låg för att kunna unna sig någon som helst lyx.
Citera
2010-10-11, 23:20
Bannlyst
Lysande. Jag tror minsann att jag får dra med mig min (tysktalandes) läkarsambo till Schweiz och själv finner jag säkerligen något att göra
Citera
2010-10-12, 08:50
Medlem
Citat:
dessutom är pensionssystemet jättebra och säkert i schweiz med statlig pension (existenssäkrande), företagspension (tilläggspension) samt individuellt pensionssparande

Bara så du vet så låter det schweiziska pensionssystemet exakt likadant som det svenska.
Citera
2010-10-14, 07:58
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Bara så du vet så låter det schweiziska pensionssystemet exakt likadant som det svenska.

i grund och botten är de kanske rätt lika, men tex. PPM finns inte och du kan casha ut din pensionsförsäkring när som helst om du vill köpa fastighet för eget boende, flyttar utomlands eller startar eget företag. dessutom kan du plocka ut alltihopa i en engångssumma när du pensioneras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in