Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Du kan inte bara titta på lönen, det är dyrare att bo i schweiz samt att dom antagligen inte har samma statliga försäkringar och pensionsavtal.
exakt: men allt i allt lönar det sig bättre att arbeta och bo i schweiz än i sverige, om man bara ser till att man inte bor alltför dyrt och inte tar den dyraste sjukförsäkringen. själv betalar jag 7%(!) i skatt och då har jag inget emot att betala min sjukförsäkring själv -runt 800 SEK per månad.
betala svenska skatter (kasta in dem i ett svart hål där de tycks "försvinna") frivilligt? nej tack.
sedan har du aldrig bergsluft långt borta, 5 länder (tyskland, liechtenstein, frankrike, österrike och italien) inom ett par timmars avstånd, där det mesta är jättebilligt.
dessutom är pensionssystemet jättebra och säkert i schweiz med statlig pension (existenssäkrande), företagspension (tilläggspension) samt individuellt pensionssparande (som du långt innan pensioneringen kan använda för att köpa bostad för). mina föräldrar (som bor i sverige) kommer behöva leva på en pension som kommer vara för hög för att svälta ihjäl och för låg för att kunna unna sig någon som helst lyx.