2014-02-11, 09:41
Bannlyst
När, var och hur vet vi nu det mesta om.
Det har polisutredningen bevisat.
Men varför dödades Marina?
Var det ett sk svartsjukemord eller var det ett vanligt rånmord för att komma över pengar.
Vad var huvudmotivet till det illdåd som nu ska ge Marinamannen livstid eller i alla fall 16-18 år?
Citera
2014-02-11, 09:48
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
När, var och hur vet vi nu det mesta om.
Det har polisutredningen bevisat.
Men varför dödades Marina?
Var det ett sk svartsjukemord eller var det ett vanligt rånmord för att komma över pengar.
Vad var huvudmotivet till det illdåd som nu ska ge Marinamannen livstid eller i alla fall 16-18 år?

Om den åtalade är skyldig tror jag på bråk som hastigt gick överstyr. Straffet kan bli 14 års fängelse det har HD sagt är normal påföljd för mord. Pojkvännen i Bodenfallet fick 14 år fast kroppen var styckad.
Citera
2014-02-11, 10:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Om den åtalade är skyldig tror jag på bråk som hastigt gick överstyr. Straffet kan bli 14 års fängelse det har HD sagt är normal påföljd för mord. Pojkvännen i Bodenfallet fick 14 år fast kroppen var styckad.
Mindre sannolikt faktiskt vill jag nog hävda.
Ett hetsigt bråk där ett vapen råkar vara lätt åtkomligt i situationen och kommer att tas i bruk?
Allt tyder på att Marina låg och sov i sin säng när hon blev skjuten till döds.
Det frammanar bilden av något helt annat.
En nog så överlagd mordisk handling där gärningsmannen smyger sig på sitt blivande offer
och utför sitt illdåd. Den allra fegaste typen av mördare som agerar på det här sättet.
Fegaste och mest hänsynslösa.
Att mörda en människa i dennes sömn - kan man sjunka så mycket djupare i uselhet?

Nej, "bråk som hastigt gick överstyr" och orsakade Marinas död, är ett scenario som
ter sig föga troligt som sagt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-11 kl. 10:38.
Citera
2014-02-11, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1

Killen i Boden fallet fick enbart 14 år då han är tidigare ostraffad, är väldigt ung och har ett handikapp. Därför fanns det förmildrande omständigheter trots det grova brottet. Vad ska FS skylla på? Det finns inga förmildrande omständigheter gällande honom så det blir sannolikt mer än 14 år. Varför inte 18 år eller livstid?
Citera
2014-02-11, 12:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
FUP tillsammans med kallsinnigheten att utföra efterarbetet och neka i alla dessa år talar för att han faktiskt har klara psykopatiska drag.

Även brevet som M skrev tyder på att han var mycket manipulerande och hänsynslös. Hon uttryckte sig precis som de som är drabbade av en psykopat uttrycker sig.

Hans sätt att svara när han får frågan om det är något bevis som är förändrat, att han då talar om M som kroppen är ju ett tecken också. Kanske inte ensamt men tillsammans med hans övriga sätt att uttrycka sig och med det som jag nämnt ovan så finns det inte mycket tvekan i mitt tycke.
Ett intressant och läsvärt uppsatsarbete om psykopati här nedan.

"Bilden av psykopaten"
http://www.esh.se/fileadmin/erstaskondal/Uppsatser/socarb/c-upps_02/b-i_movall_cupps.pdf
Citera
2014-02-11, 12:33
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Kaka söker maka?
Lilla maskrosen går tydligen (eller har gått) 12-stegsprogrammet enligt egen uppgift på facebook.

Märkligt att hon dras till en missbrukare själv då..
Är du 12 stegare?
den 8 februari kl. 08:32

Maskros: Ja visst sörru! Det var på tia nu!

Jag tror absolut att FS var själv om brottet, men om ngn var inblandad så var det definitivt maskrosen.
Hennes inlägg den 28 var väldigt makabert att läsa i sammanhanget.

nej, jag är inte 12 stegare. Ta inte allt som skrivs så allvarligt hela tiden.
Och förresten, så behöver man inte vara missbrukare för att genomgå 12stegs programmet.
Citera
2014-02-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ett intressant och läsvärt uppsatsarbete om psykopati här nedan.

"Bilden av psykopaten"
http://www.esh.se/fileadmin/erstaskondal/Uppsatser/socarb/c-upps_02/b-i_movall_cupps.pdf
Nu skummade jag bara igenom texten men jag fastnade för klassifikationssystemet ICD-10 det är ju "spot on" på FS. FS uppfyller mer än tre av punkterna för att klassificeras som psykopat. Men oavsett om han är psykopat eller har någon annan diagnos så kommmer han sannolikt att dömas till ett långt fängelsestraff, förhoppningsvis livstid.
Citera
2014-02-11, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Och förresten, så behöver man inte vara missbrukare för att genomgå 12stegs programmet.
Vad, annat än missbruk, kan göra att man genomgår ett 12-stegsprogram?
Citera
2014-02-11, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mindre sannolikt faktiskt vill jag nog hävda.
Ett hetsigt bråk där ett vapen råkar vara lätt åtkomligt i situationen och kommer att tas i bruk?
Allt tyder på att Marina låg och sov i sin säng när hon blev skjuten till döds.
Det frammanar bilden av något helt annat.
En nog så överlagd mordisk handling där gärningsmannen smyger sig på sitt blivande offer
och utför sitt illdåd. Den allra fegaste typen av mördare som agerar på det här sättet.
Fegaste och mest hänsynslösa.
Att mörda en människa i dennes sömn - kan man sjunka så mycket djupare i uselhet?

Nej, "bråk som hastigt gick överstyr" och orsakade Marinas död, är ett scenario som
ter sig föga troligt som sagt.

Ja lite till sjunker han när han tar hennes bil och kör i ilfart till bankomaten och tar hennes pengar.
Till uselhetens absoluta botten sjönk han när han sedan lurade i Carina att Marina fortfarande levde och åkte till Linköping.
Citera
2014-02-11, 13:29
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad, annat än missbruk, kan göra att man genomgår ett 12-stegsprogram?

Kan det finnas 12-stegsprogram för anhöriga(av olika slag)?
Citera
2014-02-11, 13:35
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Jaså?
Att man inte ska ta allt så allvarligt som skrivs, gäller det när du säger att du säger att du inte hade träffat Fredrik vid tiden för Marinas mord?
En av de största anledningarna till att jag tror att du ev var inblandad, är ditt sätt att hålla fast vid mördaren. Inser du inte faran i det? Han har ju redan gått över gränsen en gång och mördat!
Citera
2014-02-11, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan det finnas 12-stegsprogram för anhöriga(av olika slag)?
Eller så menar maskroos att hon inte är missbrukare utan brukare. Så brukar knarkare säga.
Har du använt cannabis med FS, Maskroos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in