2014-02-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Fängelserna är fulla av psykiskt sjuka. De får "öppenvård" där. Men det finns också det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning.

Det är det få som mallas in på. Det handlar då, ungefär, om att rymdvarelser har styrt gärningsmannen eller att tandläkaren har satt in avlyssningsutrustning i en tandfyllning vilket bevisas av att det lyser blått ur munnen när man borstar tänderna. Det är alltså den nivån, om det ska handla om vård i st f fängelse. Då blir det fängelseförbud för domstolen.

Sedan kan det dock vara så att ett psykiskt funktionshinder ger avdrag på straffet, eller vid mindre allvarliga brott att domstolen inte vill avbryta en pågående behandling och därför nöjer sig med villkorligt eller skyddstillsyn.

Ja. Rent allmänt kan jag också tycka att folk som mördar, gömmer kroppar och ljuger i åratal är sjuka i huvudet. Men de flesta är knappast tillräckligt sjuka för att få vård istället för fängelse.
Citera
2014-02-10, 13:26
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det som framkommit i tråden pekar snarast på att FS inte är psykiskt sjuk. Varken nu eller vid brottet.
Han kan nog se fram emot fängelse. Det är min analys av det hela.

Psykopater åker i fängelse.

Termen "psykisk störning" infördes i och med nuvarande tvångslagstiftning, Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT) 1991/92. Psykiska störningar inom specialiteten psykiatri avser personlighetsstörningar som skiljs från psykiska sjukdomstillstånd. Intresseföreningarna RSMH och Schizofreniförbundet förespråkar dock termen psykisk funktionsnedsättning som de uppfattar som mindre stigmatiserande. Denna term användes bland annat i samband med Psykiatrireformen och i den svenska lagstiftningen, se LSS.

Vid brott skiljs psykiska störningar från psykiska störningar i juridisk bemärkelse, allvarlig psykisk störning. För att en brottsling ska vara psykiskt sjuk i juridisk bemärkelse måste en psykos eller liknande vara så allvarlig att personen inte kan anses ha rättshandlingsförmåga.
Senast redigerad av zamioc 2014-02-10 kl. 13:29.
Citera
2014-02-10, 14:12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Psykopater åker i fängelse.

Termen "psykisk störning" infördes i och med nuvarande tvångslagstiftning, Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT) 1991/92. Psykiska störningar inom specialiteten psykiatri avser personlighetsstörningar som skiljs från psykiska sjukdomstillstånd. Intresseföreningarna RSMH och Schizofreniförbundet förespråkar dock termen psykisk funktionsnedsättning som de uppfattar som mindre stigmatiserande. Denna term användes bland annat i samband med Psykiatrireformen och i den svenska lagstiftningen, se LSS.

Vid brott skiljs psykiska störningar från psykiska störningar i juridisk bemärkelse, allvarlig psykisk störning. För att en brottsling ska vara psykiskt sjuk i juridisk bemärkelse måste en psykos eller liknande vara så allvarlig att personen inte kan anses ha rättshandlingsförmåga.

LPT kan sättas in om patienten utgör fara för sig själv eller andra. De som läggs in utifrån LPT är inte alltid en fara för andra, det kan handla om Suicidrisken tex.

Att få en psykos är inte samma sak som att vara psykopat. Psykoser skiljer sig från varandra precis som orsakerna till psykoser. Man kan få en psykos av droger tex.

Inget av det du klippt och klistat in nämner psykopati.
Citera
2014-02-10, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Fängelserna är fulla av psykiskt sjuka. De får "öppenvård" där. Men det finns också det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning.

Det är det få som mallas in på. Det handlar då, ungefär, om att rymdvarelser har styrt gärningsmannen eller att tandläkaren har satt in avlyssningsutrustning i en tandfyllning vilket bevisas av att det lyser blått ur munnen när man borstar tänderna. Det är alltså den nivån, om det ska handla om vård i st f fängelse. Då blir det fängelseförbud för domstolen.

Sedan kan det dock vara så att ett psykiskt funktionshinder ger avdrag på straffet, eller vid mindre allvarliga brott att domstolen inte vill avbryta en pågående behandling och därför nöjer sig med villkorligt eller skyddstillsyn.
Ypperlig förklaring! Att RPU:n skulle visa på en allvarlig psykisk störning är extremt osannolikt.
En och annan personlighetsstörning brukar de hitta för att motivera sitt arvode, men absolut inte en allvarlig psykisk störning.
Citera
2014-02-10, 15:06
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det kan Fredrik säkert fixat. Hur han tog ut Marina från huset är i och för sig helt ointressant, det intressanta är att han mördade henne.

Om Fredrik hade en hjälpreda vid transporten så sätter jag mina pengar på att maskroos hjälpte till. Det beror på att det är det enda scenario jag kan föreställa mig. Fredrik har inga vänner han kan be om en sådan tjänst. Han har inga vänner alls. Men om han redan hade fångat maskrosen, innan han mördade Marina, så kan jag tänka att hon hjälpte till. Maskrosen kan vara den saffy såg bakom ratten den 28/7. M är inte olik Marina i frisyr och ansiktsform.
Saffy är ett sorgligt kapitel
Jag ger inte "5 öre" för hennes vittnesmål, totalt dum person som inte har minsta trovärdighet....
Tur att nya åklagaren sågade henne totalt, hon är en av anledningarna till att FS fått vara i frihet 3,5 år.... Hon uttalar sig för hon inbillar sig bara att hon sett MJ eller hennes bil...
Logiken talar för att det var samma person som körde bilen från Övre Röra och tog ut pengarna och som hon senare ser komma gående tillbaka mot Övre Röra....
Kärringen borde tänkt sig för och inte bara inbillat sig saker och vittnat om skiten utan någon substans alls....
Hennes trovärdighet är under noll..........
Senast redigerad av FN-SOLDATEN 2014-02-10 kl. 15:27.
Citera
2014-02-10, 16:52
Bannlyst
Citat:
Jag ger inte "5 öre" för hennes vittnesmål

Desto mer för hennes vittnesmål gav domare Friman i tingsrätten, en friande dom.
Citera
2014-02-10, 22:00
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
LPT kan sättas in om patienten utgör fara för sig själv eller andra. De som läggs in utifrån LPT är inte alltid en fara för andra, det kan handla om Suicidrisken tex.

Att få en psykos är inte samma sak som att vara psykopat. Psykoser skiljer sig från varandra precis som orsakerna till psykoser. Man kan få en psykos av droger tex.

Inget av det du klippt och klistat in nämner psykopati.

Ehm, vad yrar du om?

Jag skrev att psykopater åker in i fängelse.

Sedan klistra jag in hur man såg på psykiska störningar i juridisk bemärkelse.

Det var för att framhäva att psykopati inte kom under den bedömningen att vara en psykisk störning i juridisk bemärkelse där man inte kan anses ha rättshandlingsförmåga.

Du missförstod exakt allt tyvärr.
Citera
2014-02-11, 04:59
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Ehm, vad yrar du om?

Jag skrev att psykopater åker in i fängelse.

Sedan klistra jag in hur man såg på psykiska störningar i juridisk bemärkelse.

Det var för att framhäva att psykopati inte kom under den bedömningen att vara en psykisk störning i juridisk bemärkelse där man inte kan anses ha rättshandlingsförmåga.

Du missförstod exakt allt tyvärr.

Om du börjar ett inlägg med att skriva "psykopater åker in i fängelse" och sedan skriver om LPT och sedan klipper och klistrar om psykiska störningar i juridisk bemärkelse förstår du väl att det ser ut som att det är just att psykopater hamnar i fängelse man antar att du ska "bevisa"? Men då missförstod jag, precis som du säger. Här håller jag helt med dig.
Citera
2014-02-11, 07:40
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Om du börjar ett inlägg med att skriva "psykopater åker in i fängelse" och sedan skriver om LPT och sedan klipper och klistrar om psykiska störningar i juridisk bemärkelse förstår du väl att det ser ut som att det är just att psykopater hamnar i fängelse man antar att du ska "bevisa"? Men då missförstod jag, precis som du säger. Här håller jag helt med dig.

Psykopater åker in i fängelse. Det var ett konstaterande.

Följt av ett kursivt stycke där det mer intressanta var fetat.

Hur missförstod du mig?

Ha en god dag miss.
Senast redigerad av zamioc 2014-02-11 kl. 07:45.
Citera
2014-02-11, 08:04
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det kan Fredrik säkert fixat. Hur han tog ut Marina från huset är i och för sig helt ointressant, det intressanta är att han mördade henne.

Om Fredrik hade en hjälpreda vid transporten så sätter jag mina pengar på att maskroos hjälpte till. Det beror på att det är det enda scenario jag kan föreställa mig. Fredrik har inga vänner han kan be om en sådan tjänst. Han har inga vänner alls. Men om han redan hade fångat maskrosen, innan han mördade Marina, så kan jag tänka att hon hjälpte till. Maskrosen kan vara den saffy såg bakom ratten den 28/7. M är inte olik Marina i frisyr och ansiktsform.

Jag skulle tro att Maskroosen är tillfrågad om alibi, precis som alla potentiella alt gm är kollade i denna fantastiska FU och därmed avförd?
Citera
2014-02-11, 09:14
Medlem
klokastiklassens avatar
Kaka söker maka?
Lilla maskrosen går tydligen (eller har gått) 12-stegsprogrammet enligt egen uppgift på facebook.

Märkligt att hon dras till en missbrukare själv då..
Är du 12 stegare?
den 8 februari kl. 08:32

Maskros: Ja visst sörru! Det var på tia nu!

Jag tror absolut att FS var själv om brottet, men om ngn var inblandad så var det definitivt maskrosen.
Hennes inlägg den 28 var väldigt makabert att läsa i sammanhanget.
Citera
2014-02-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ypperlig förklaring! Att RPU:n skulle visa på en allvarlig psykisk störning är extremt osannolikt.
En och annan personlighetsstörning brukar de hitta för att motivera sitt arvode, men absolut inte en allvarlig psykisk störning.
Jag kom på nu att Hagelin som sitter för mord på sin sambo, och tidigare även suttit för mord på sin mamma.
Han sitter på livstid, och RPU visade inte på allvarlig psykisk störning.
När han mördade sin tjej var det för att "hon liknade mamman" och efteråt kände han "frid".
Mamman mördade han för att hon "älskade honom för mycket"..
Så eftersom han inte var galen kan inte FS heller kan med vård tänker jag?
Vem är mest crazy?
FS är nog bara "ond"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in