2014-02-10, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det första är att innehållet i sms:en, såsom dessa har beskrivits av C Johansson, inte är förenligt med telefonens placering, dvs. Marina Johanssons uppgift om att hon är på väg till Linköping/Lidköping går inte ihop med det faktum att mobiltelefonen kopplar upp i Spekeröd. Sms:en är inte heller tidsmässigt förenliga med Fredrik Svenssons uppgift om att Marina Johansson redan på förmiddagen lämnade bostaden.

För det andra är det svårförklarligt att Marina Johansson inte svarar i telefon när Ca Johansson ringer, då det från flera håll berättas att Marina Johansson alltid utnyttjade tiden i bilen till att ringa.

För det tredje är sms:ens innehåll oförenligt med att bilen har parkerats vid pendlarstationen i Stora Höga. Då vi numera vet att Marina Johanssons dödades i sin bostad måste hon i sådant fall ha påbörjat resan till Linköping/Lidköping för att därefter avbryta resan och åka hem till bostaden där hon då eller senare har blivit mördad.

För det fjärde framstår sms:et till bilregistret som ytterst märkligt i belysning av att Marina Johansson är på väg att lämna Spekeröd. Av förundersökningen framgår att detta sms nämligen måste ha skickats från en plats längre in i Spekeröd (se ovan) och därmed längre bort från väg som i sin tur skulle leda österut.

Sist, men inte minst, måste den som skickar sms:en, om det inte är Marina Johansson själv vill säga, dels känna till att C Johansson kallas Lillskrutt, dels incidenten vid marinan dagen innan. Personen måste med andra ord finnas i Marina Johanssons närhet.

De angivna omständigheterna talar mycket starkt för att det är Fredrik Svensson som ligger bakom den aktuella telefontrafiken från Marina Johanssons telefon, sannolikt för att leda misstankarna bort från honom själv/skapa villospår.
En generell kommentar till ovanstående är att det framstår som ytterst osannolikt, under alla förhållanden ytterst ovanligt, att en alternativ gärningsman dels dröjer sig kvar i området, dels befattar sig med offrets mobiltelefon på detta sätt, eftersom båda beteendena är förenade med stora risker.

PM Sida 11 (13)
Åklagarkammaren i Uddevalla Datum 2012-11-30

Ett inlägg som jag missat tills nu. Den här alternativa gärningsmannen som en del talar om skulle alltså har reda på systerns smeknamn och incidenten. Kanske Tulpanpernilla kan ange vem det skulle vara då?
Citera
2014-02-10, 09:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Det är väl inte konstigare att förstå att Fredrik Svensson är psykopat än att förstå att tolka en röntgenbild på ett par lungor med svarta fläckar.

Bara för att läkare är de som sätter diagnoser så gör det ju inte att andra kan förstå vilka kriterier som ska uppfyllas för att en viss diagnos ska sättas.

Men nu spelar ju inte det så stor roll eftersom det inte kommer att vara en juridisk diagnos som gör att han inte kommer att kunna sättas i fängelse. Det ska det vara andra tillstånd för.

Här håller jag med i sak. Men att tolka en röntgenbild är betydligt enklare än att ställa diagnosen Psykopati.

Man kan hur som helst inte ställa den diagnosen utifrån FUP som skribenten antydde.
Senast redigerad av Pastakrydda 2014-02-10 kl. 09:10.
Citera
2014-02-10, 09:18
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
En psykopat är ond eftersom den saknar empati. Fredriks tidigare P7a tyder på störning, och brister i den empatiska förmågan. Det är väl uppenbart att han inte bryr sig om annat än sig själv.

Det finns människor med Asperger som har empatistörningar. Det hör till deras sjukdomsbild (säger inte att FS har AS nu utan poängterar bara att det inte är svart på vitt) så en P7:a på en AS skulle alltså enligt dig peka på att den led av Psykopati?

Det finns en annan tråd om en annan GM gällande ett annat mord på en kvinna. Det skedde i Boden. Hon hittades styckad. Händerna är inte funna. Den GM har inte diagnos pyskopat den heller. Man måste inte vara psykopat för att mörda. Även om många använder ordet psykopat för att måla upp hur vansinnigt det är att mörda.
Citera
2014-02-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Här håller jag med i sak. Men att tolka en röntgenbild är betydligt enklare än att ställa diagnosen Psykopati.

Man kan hur som helst inte ställa den diagnosen utifrån FUP som skribenten antydde.

FUP tillsammans med kallsinnigheten att utföra efterarbetet och neka i alla dessa år talar för att han faktiskt har klara psykopatiska drag.

Även brevet som M skrev tyder på att han var mycket manipulerande och hänsynslös. Hon uttryckte sig precis som de som är drabbade av en psykopat uttrycker sig.

Hans sätt att svara när han får frågan om det är något bevis som är förändrat, att han då talar om M som kroppen är ju ett tecken också. Kanske inte ensamt men tillsammans med hans övriga sätt att uttrycka sig och med det som jag nämnt ovan så finns det inte mycket tvekan i mitt tycke.
Citera
2014-02-10, 09:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
FUP tillsammans med kallsinnigheten att utföra efterarbetet och neka i alla dessa år talar för att han faktiskt har klara psykopatiska drag.

Även brevet som M skrev tyder på att han var mycket manipulerande och hänsynslös. Hon uttryckte sig precis som de som är drabbade av en psykopat uttrycker sig.

Hans sätt att svara när han får frågan om det är något bevis som är förändrat, att han då talar om M som kroppen är ju ett tecken också. Kanske inte ensamt men tillsammans med hans övriga sätt att uttrycka sig och med det som jag nämnt ovan så finns det inte mycket tvekan i mitt tycke.

FUP ger inte hand för något gällande diagnos what so ever. Ledsen, men så är det. DET utesluter dock inte att FS har någon form av diagnos. Men att läsa en FUP är inte vad de tex gör när dom gör utredningar om diagnoser, det finns andra tillvägagångsätt. Inte heller sitter man men Hares lista och bockar av och tio minuter senare så har man fått en diagnos.

Du tolkar brevet som Marina skrev så. Jag tolkar det annorlunda: Att de hade en disfunktionell relation och att hon mådde dåligt av det, samtidigt som hon nämner att hon inte vill släppa helt utan bara att dom ska prova på att bo isär. Hon lämnar även öppet för att leva ett liv tillsammans med FS senare i livet. Glöm inte att brevet inte heller var skrivet i närtid sett till mordet.

Inget av det jag skriver ska tolkas som att jag ser FS som oskyldig. Jag har ingen aning. Men jag tycker man kan hålla sig till det fakta som finns och inte spåra ur och kasta sig över diagnostiseringar till höger och vänster utan att ha full koll på fakta. Jag har inte all fakta om FS så jag kan inte uttala mig om han har eller inte har någon diagnos. Det är illa nog utan att "smaska till" historien.

Nu vill jag veta vad ni tror hur det kommer formuleras i domslutet.
Citera
2014-02-10, 09:52
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I gärningsbeskrivningen står att han skjutit henne, vilket MrsMagoo och Tulpanpernilla påpekat. Tack!
Det räcker dock att det är visat att han uppsåtligen dödat henne. Däremot är det givetvis ett indicium att det sannolikt skett med skjutvapen, då han haft tillgång till detta.
Sen har folk ungefär 100 gånger förklarat för dig att det är 99,9% sannolikhet att mordvapnet är ett skjutvapen, men jag förväntar mig inte att du ska begripa det denna gång heller.

Jo, såsant. Det är helt bortom allt rimligt tvivel att hon är skjuten i huvudet, av FS. Sedan att det kan vara någon annan. Visst, möjligt, men inte speciellt troligt. Som sagt, teknisk bevisning mot FS i detta mål är rätt sekundärt.
Citera
2014-02-10, 10:21
Bannlyst
Citat:
FUP ger inte hand för något gällande diagnos what so ever. Ledsen, men så är det. DET utesluter dock inte att FS har någon form av diagnos. Men att läsa en FUP är inte vad de tex gör när dom gör utredningar om diagnoser, det finns andra tillvägagångsätt. Inte heller sitter man men Hares lista och bockar av och tio minuter senare så har man fått en diagnos.

Du tolkar brevet som Marina skrev så. Jag tolkar det annorlunda: Att de hade en disfunktionell relation och att hon mådde dåligt av det, samtidigt som hon nämner att hon inte vill släppa helt utan bara att dom ska prova på att bo isär. Hon lämnar även öppet för att leva ett liv tillsammans med FS senare i livet. Glöm inte att brevet inte heller var skrivet i närtid sett till mordet.

Inget av det jag skriver ska tolkas som att jag ser FS som oskyldig. Jag har ingen aning. Men jag tycker man kan hålla sig till det fakta som finns och inte spåra ur och kasta sig över diagnostiseringar till höger och vänster utan att ha full koll på fakta. Jag har inte all fakta om FS så jag kan inte uttala mig om han har eller inte har någon diagnos. Det är illa nog utan att "smaska till" historien.

Nu vill jag veta vad ni tror hur det kommer formuleras i domslutet.

Det är bra att du erkänner att du inte har koll på någon fakta. Därför är det beklagligt att du skriver att två nyligen dömda mördare inte är psykopater. Du har inte läst några utlåtanden av rättspsyk. Självklart kan de båda vara psykopater som döms till fängelse istället för vård som så många andra dömda mördare blivit.
Senast redigerad av katako 2014-02-10 kl. 10:29.
Citera
2014-02-10, 11:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Det är bra att du erkänner att du inte har koll på någon fakta. Därför är det beklagligt att du skriver att två nyligen dömda mördare inte är psykopater. Du har inte läst några utlåtanden av rättspsyk. Självklart kan de båda vara psykopater som döms till fängelse istället för vård som så många andra dömda mördare blivit.

Med fakta menar jag medicinska underlag. Besitter du detta så är det en sak, men det betvivlar jag att du gör. En förundersökning eller en jävla tråd på flashback är inte "koll på fakta"

Jag skriver att det inte innebär att FS INTE har någon diagnos, men då INGA fakta presenteras i varken tråd eller FUP gällande diagnoskriterier på någon diagnos what so ever så kan man inte med FUP som GRUND ställa denna diagnos. Jag är ogärna otrevlig mot folk men du måste ju fatta att en mördare per automatik inte har diagnosen psykopat.

Jag har läst utlåtanden från Rättspsyk. Jag har arbetat på en rättpsykiatrisk avdelning och på "vanlig" psykiatrisk avdelning. Jag arbetade dock inte lika länge på den rättspsykiatriska avd då jag hade svårt att som småbarnsförälder känna att jag inte kunde bemöta pedofiler proffsigt. En bra egenskap inom området är att veta när du inte kan göra ett bra jobb. Så jag återgick efter en tid till "vanlig" avdelning på samma sjukhus.
Faktiskt jobbade jag då en känd musiker satt på psyket innan han valde att hoppa framför ett tåg. Då vet du kanske vilket och att där även finns rättspsykiatrisk avdelning. Där satt emellertid inte den nämnde musikern, utan denne satt på "vanlig" avdelning.

Absolut KAN de båda vara psykopater. Det har jag inte förnekat. Jag har ifrågasatt hur TRÅDEN kan bedöma huruvida en person lider av psykopati eller inte.

Vad tror du om hur domen kommer presenteras? DET är jag nämligen inte lika hemtam i.
Citera
2014-02-10, 11:32
Medlem
Citat:
Med fakta menar jag medicinska underlag. Besitter du detta så är det en sak, men det betvivlar jag att du gör. En förundersökning eller en jävla tråd på flashback är inte "koll på fakta"

Jag skriver att det inte innebär att FS INTE har någon diagnos, men då INGA fakta presenteras i varken tråd eller FUP gällande diagnoskriterier på någon diagnos what so ever så kan man inte med FUP som GRUND ställa denna diagnos. Jag är ogärna otrevlig mot folk men du måste ju fatta att en mördare per automatik inte har diagnosen psykopat.

Jag har läst utlåtanden från Rättspsyk. Jag har arbetat på en rättpsykiatrisk avdelning och på "vanlig" psykiatrisk avdelning. Jag arbetade dock inte lika länge på den rättspsykiatriska avd då jag hade svårt att som småbarnsförälder känna att jag inte kunde bemöta pedofiler proffsigt. En bra egenskap inom området är att veta när du inte kan göra ett bra jobb. Så jag återgick efter en tid till "vanlig" avdelning på samma sjukhus.
Faktiskt jobbade jag då en känd musiker satt på psyket innan han valde att hoppa framför ett tåg. Då vet du kanske vilket och att där även finns rättspsykiatrisk avdelning. Där satt emellertid inte den nämnde musikern, utan denne satt på "vanlig" avdelning.

Absolut KAN de båda vara psykopater. Det har jag inte förnekat. Jag har ifrågasatt hur TRÅDEN kan bedöma huruvida en person lider av psykopati eller inte.

Vad tror du om hur domen kommer presenteras? DET är jag nämligen inte lika hemtam i.

Det som framkommit i tråden pekar snarast på att FS inte är psykiskt sjuk. Varken nu eller vid brottet.
Han kan nog se fram emot fängelse. Det är min analys av det hela.
Citera
2014-02-10, 11:42
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Det som framkommit i tråden pekar snarast på att FS inte är psykiskt sjuk. Varken nu eller vid brottet.

Jag kan inte säga bu eller bä om FS är psykiskt sjuk. Det närmsta vi kommit är väl att såväl FS som FS mor tror att FS skulle kunna ha fått en bokstavskombination om han blivit utredd. Men oavsett så tror jag, som du, att FS inte får vård.
Citera
2014-02-10, 11:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Fängelserna är fulla av psykiskt sjuka. De får "öppenvård" där. Men det finns också det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning.

Det är det få som mallas in på. Det handlar då, ungefär, om att rymdvarelser har styrt gärningsmannen eller att tandläkaren har satt in avlyssningsutrustning i en tandfyllning vilket bevisas av att det lyser blått ur munnen när man borstar tänderna. Det är alltså den nivån, om det ska handla om vård i st f fängelse. Då blir det fängelseförbud för domstolen.

Sedan kan det dock vara så att ett psykiskt funktionshinder ger avdrag på straffet, eller vid mindre allvarliga brott att domstolen inte vill avbryta en pågående behandling och därför nöjer sig med villkorligt eller skyddstillsyn.
Citera
2014-02-10, 12:02
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Fängelserna är fulla av psykiskt sjuka. De får "öppenvård" där. Men det finns också det juridiska begreppet allvarlig psykisk störning.

Det är det få som mallas in på. Det handlar då, ungefär, om att rymdvarelser har styrt gärningsmannen eller att tandläkaren har satt in avlyssningsutrustning i en tandfyllning vilket bevisas av att det lyser blått ur munnen när man borstar tänderna. Det är alltså den nivån, om det ska handla om vård i st f fängelse. Då blir det fängelseförbud för domstolen.

Sedan kan det dock vara så att ett psykiskt funktionshinder ger avdrag på straffet, eller vid mindre allvarliga brott att domstolen inte vill avbryta en pågående behandling och därför nöjer sig med villkorligt eller skyddstillsyn.

Det låter bra då får fs ingen vård, han får fängelse istället (vilket jag trott hela tiden)

Det är mycket glädjande att fs får fängelse eftersom fs är rädd för att åka i fängelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in