2014-02-10, 15:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Här träffar du på kärnfrågan. Det måste ju vara ett oerhört känsligt motiv än idag om hela statsapparaten inte vill ta tag i frågan. Själv ställer jag mig till ett internationellt motiv, och då är Israel och Mossad högst uppsatta på listan över misstänkta. Inhemska motivbilder fanns förvisso, men i efterspelet av mordet på Olof Palme tycker jag dessa känns tunna och svårligen kan förklara mörkläggniningen som så uppenbart skett.

Nu är jag bara en vanlig medborgare utan insyn, men har jag fel häri? Känns lite svårt att ett inhemskt motiv skulle generera mörkläggningen, förvisso kan det vara mer komplext än ett entydigt motiv...
Jag tror att MOP är känsligt för SAP ur många perspektiv, inte minst därför att solidarisk ekonomisk politik, demokrati och nationell självständighet, kärnfrågor för socialdemokratisk politik, framstår som illusioner i skuggan av mordet.

Om det visar sig att starka krafter gör som de vill i Sverige utan att någon vågar försöka stoppa dem!
Citera
2014-02-10, 17:29
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att MOP är känsligt för SAP ur många perspektiv, inte minst därför att solidarisk ekonomisk politik, demokrati och nationell självständighet, kärnfrågor för socialdemokratisk politik, framstår som illusioner i skuggan av mordet.

Om det visar sig att starka krafter gör som de vill i Sverige utan att någon vågar försöka stoppa dem!

Va?
Citera
2014-02-10, 18:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Va?
För att kunna bedriva en ekonomisk politik som lockar till sig underklassens röster så måste det finnas verklig demokrati (= ingen utomparlamentarisk kraft som hindrar partier att bedriva sin politik).

Och Sverige måste vara så pass nationellt oberoende att inte heller främmande makter kan förhindra social utveckling så som USA länge har gjort i Sydamerika.
Citera
2014-02-10, 18:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Håller absolut med. Visserligen gör forskare misstag men just den uppgiften ang Näss finns det anledning att ta på allvar. Däremot innebär inte det att andra spekulationen med den utgångspunkten behöver vara korrekta.

Ang misstankarna mot OP så hävdar t ex Lingärde att analyser gjordes av en analysgrupp där man analyserade OP ageranden i framför allt Europeiska sammanhang och kopplande detta till aktiva sovjetiska operationer med slutsatsen att han var i Sovjetisk sold. Kan det finnas någon sanning där....? Dvs att det fanns en sådan grupp och i sådnat fall vilken betydelse hade den och vart rapporterades det?

När Ulf Lingärde nämner tre subsversiva grupper i Sverige glöms den samhällsomstörtande verksamhet som Sovjet bedrev i Sverige bort. Då Birger Elmer framstår som huvudkälla till ULs uppgifter så de senare till en ganska bra bild av Birgers agenda. Min bedömning är att då Bengt Wallroth blev chef för SSI 1982 så monterades BEs engagemang ner. Röda-Birger var allt annat än nöjd med Blåa-Bengts agerande.

Jag ser mycket av ULs PM som ett sätt för Röda-Birger att klippa till Blåa-Bengt och hans välgörare på det sätt han kan. Genom placera intressanta uppgifter hos UL som välvilligt går vidare med dessa och får känna sig lite som James Bond.

Uppgifterna UL lämnar pekar mot konkreta namn som kan tyckas tänkbara. Men möjligheterna att på ngt sätt få dessa bekräftade har hittills visat sig stängda.

Att Olof Palmes kärnvapenfria zon och agerande i Hesselökonflikten kan man vara lugn för. Vad BW, Per Rudberg och Hans von Hofsten tyckte om det och i ubåtsfrågan vet vi. För att få hela bilden gäller det att lokalisera också de sovjetvänliga krafterna i det svenska samhället. Både i politiken, ämbetsmannakåren och inte minst i media. Det är därför jag mellan varven pekar på det horribla i hemlighållandet av de svenska Stasi-quislingarna och andra KGB-medlöpare.
Citera
2014-02-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Du missar min poäng. Jag gjorde en utvikning som kanske grumlade bilden. Det jag ville få fram var att jag inte tror att herkan hade någon annan uppgift än att transportera Lappa-Lars mfl från övningsområde till hemorten. Kanske fick besättningen avfärden från Stockholm tidigarelagd. Ingen aning.

Men jag tror inte att vare sig besättning eller övrig inblandad militär personal kände till något närmare vad som skett på Sveavägen. Något som kan tyda på det är att Styckjunkarns uppgiftslämnare lämnar sina uppgifter i vad som verkar tron att det bara är ett sammanträffande att de varit på övning i Stockholm den natten. Tills han får en fet hemligstämpel uppkörd nå´nstans där solen inte skiner.

Jo det kan vara ett sammanträffande men Herkan är inte billig i drift direkt som enbart transportmedel. Borde det inte varit billigare att skicka dem med taxi?!
Citera
2014-02-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När[b]

Att Olof Palmes kärnvapenfria zon och agerande i Hesselökonflikten kan man vara lugn för. Vad BW, Per Rudberg och Hans von Hofsten tyckte om det och i ubåtsfrågan vet vi. För att få hela bilden gäller det att lokalisera också de sovjetvänliga krafterna i det svenska samhället. Både i politiken, ämbetsmannakåren och inte minst i media. Det är därför jag mellan varven pekar på det horribla i hemlighållandet av de svenska Stasi-quislingarna och andra KGB-medlöpare.

Precis min point. IB under Elmer jagade "facklig opposition" och "farliga revolutionärer" inom vänstern medan Sovjet värvade i helt andra vatten (kanske inte spioner och revolutionärer) men nyttiga inflytelsepersoner inom media, den akademiska världen och politikens maktsfärer samt näringslivet. Men se sådana fick inte röras av vare sig av kontraspionaget eller någon annan även om de horade med Östtyska underrättelsetjänstens flickor och pojkar. Det skulle skötas "internt" åtminstone om det var politiker till höger om vänsterpartiet. Särskilt om de var S-märkta.

85/86 hade Elmer dock inga reella egna resurser att hantera saker internt som allt starkare propåer ang Palmes praktiska gärning. Kankse löste man det som Birger fick göra tidigare årtionde med kaderövningar...
Citera
2014-02-10, 22:22
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Va?

Vore väl på sin plats att motivera detta "va?".

Att Sverige har fråntagits sin suvärenitet gradvis efter mordet på Olof Palme råder det ingen tvekan om. Eller tror du på allvar att Palme hade släppt igenom de galenskaper den vidriga Alliansregimen genomfört?

Frågan är om detta kan sammankopplas med mordet? Iesho har en poäng här...Efter mordet omriktades SAP och resten av etablisemanget, om än inte omgående, men tydligt stegvis.

Jag minns en talande bild ifrån 1987 i Året i Fokus. Kjell Ofof-Feldt men anhang passerade mordplatsen leende och i glatt samförstånd, samtidigt som en byggarbetarklädd person står och tittar ledsamt ner på en hög av rosor som omtänksamma människor lämnat på platsen för mordet.

Jag kommer att lägga upp upp denna i länktråden när jag skannat av den och återvänt hem från sjön.

Det är ju nu inga som helst bevis, men både aktiviter samt sinnestämningar är värda att notera. Och vad hände med Rausings förhör som enligt PU skulle ske tidigt hösten 2013, har vi foliehatter och övriga delgetts detaljer ur detta? Svar nej. Kan det finnas relevanta detaljer som mörklades?

Den Brittiska polisen reagerade starkt tydligen på de uppgifter de fann, med tanke på hur länge sedan mordet begicks , måste detta vara anmärkningsvärda informationer.
Citera
2014-02-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När Ulf Lingärde nämner tre subsversiva grupper i Sverige glöms den samhällsomstörtande verksamhet som Sovjet bedrev i Sverige bort. Då Birger Elmer framstår som huvudkälla till ULs uppgifter så de senare till en ganska bra bild av Birgers agenda. Min bedömning är att då Bengt Wallroth blev chef för SSI 1982 så monterades BEs engagemang ner. Röda-Birger var allt annat än nöjd med Blåa-Bengts agerande.

Jag ser mycket av ULs PM som ett sätt för Röda-Birger att klippa till Blåa-Bengt och hans välgörare på det sätt han kan. Genom placera intressanta uppgifter hos UL som välvilligt går vidare med dessa och får känna sig lite som James Bond.

Uppgifterna UL lämnar pekar mot konkreta namn som kan tyckas tänkbara. Men möjligheterna att på ngt sätt få dessa bekräftade har hittills visat sig stängda.

//Det är därför jag mellan varven pekar på det horribla i hemlighållandet av de svenska Stasi-quislingarna och andra KGB-medlöpare//

Jo det är rätt, men det tillkommer ju en dimension till, som tom för SÄPO är fördolt verksamma, ; Illegalister. Attacher och UD-personal/tjänstemän med täckbefattningar på Ryska Ambassaden de har ju "Över-Rockar" på sig ,...men de har till Illegalisterna vattentäta skott. (mycket svåra att upptäcka jämför med Anna Chapman & co, 2010 i USA) Dessa rapporterar till något annat Direktorat och Agentvärvare.
Själv fnular jag på om det är just 1982-83, det sker något om man nu skall ta för givet att OP var i Sovjetisk sold, ; Brezjnev kolar i Nov-82 och Andropov tar över. Faller OP i "onåd"? Kommer han på kant med "Slaktaren från Budapest-56"?! Det är i vår NärHistoria vi kan söka svaren!
Senast redigerad av TageG 2014-02-10 kl. 23:02.
Citera
2014-02-10, 23:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo det kan vara ett sammanträffande men Herkan är inte billig i drift direkt som enbart transportmedel. Borde det inte varit billigare att skicka dem med taxi?!
Nja, vi vet ju iofs inte hur många de var men givet en eventuell uppgift i kuppförsvaret var de nog minst en jägargrupp. Troligtvis en tropp eller pluton. Med utrustning. Dvs inget man stuvar in i en eller två taxibilar man flaggar ner på Plattan eller nå´n annanstans heller för den delen.

Kostnaden var nog det minsta problemet. (F7 som var hemmabas hade dessutom en specialare i budgethänseende. Till flottiljen hörde en hel del mark och behövde flottiljen brygga över kostnader så såldes lite träd av...).
Citera
2014-02-11, 00:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Vore väl på sin plats att motivera detta "va?".

Att Sverige har fråntagits sin suvärenitet gradvis efter mordet på Olof Palme råder det ingen tvekan om. Eller tror du på allvar att Palme hade släppt igenom de galenskaper den vidriga Alliansregimen genomfört?

Frågan är om detta kan sammankopplas med mordet? Iesho har en poäng här...Efter mordet omriktades SAP och resten av etablisemanget, om än inte omgående, men tydligt stegvis.

Jag minns en talande bild ifrån 1987 i Året i Fokus. Kjell Ofof-Feldt men anhang passerade mordplatsen leende och i glatt samförstånd, samtidigt som en byggarbetarklädd person står och tittar ledsamt ner på en hög av rosor som omtänksamma människor lämnat på platsen för mordet.

Jag kommer att lägga upp upp denna i länktråden när jag skannat av den och återvänt hem från sjön.

Det är ju nu inga som helst bevis, men både aktiviter samt sinnestämningar är värda att notera. Och vad hände med Rausings förhör som enligt PU skulle ske tidigt hösten 2013, har vi foliehatter och övriga delgetts detaljer ur detta? Svar nej. Kan det finnas relevanta detaljer som mörklades?

Den Brittiska polisen reagerade starkt tydligen på de uppgifter de fann, med tanke på hur länge sedan mordet begicks , måste detta vara anmärkningsvärda informationer.
Mest tänkte jag på det faktum att SAP förlorar många väljare om väljarna inte uppfattar det som realistiskt att SAP ska kunna föra en politik som gynnar dem. OM OP mördades av dominanta antidemokratiska krafter inom och utom Sverige och det kommer fram att en svensk regering inte kan komma åt dem eller undkomma deras makt så framstår inte socialdemokratisk politik som realistisk.

Ett flertal personer runt OP motarbetade hans och SAPs strävanden och verkar idag öppet för en motsatt politik. Jag tror det var vanligt med mullvadar vilka tycktes tjänstbara därför att de fick understöd av professionella utredare vilka visste vad OP förväntade sig. Det är ganska uppenbart vilka de är.
Citera
2014-02-11, 08:11
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag tänkte nu närmast på "städningen". För egen del tror jag inte det kan uteslutas att det är fler än VG:s och CFA:s dödsfall som kan knytas till MOP. Jag tänker exempelvis på R Ståhl och IH som båda går bort 2000 med ett par veckor emellan.

När man prövar olika arbetshypoteser borde ovanstående inkluderas. Vad kan de ha vetat när?

OK, då förstår jag, jag menade med en oväntad nhemsk skytt och fel vapen, blir det bråttom att brainstorma konsekvenser för konspirationen och hitta motmedel. Att den sedan länge plannerade planen efter MOP för rivas upp på volley var nog knepigt.

Sen tror jag att massor av personer städades bort efteråt, det tror jag gjordes med utlänska resurser men med några svenskars goda minne.

Det är sorgligt nog ganska standard att städa friskt efter kontroversiella insatser. Efter varje smuggelresa till Colombia sköt man av nästan alla som varit inblandade på lägre nivårer.
Massor av patriotiska militärer som som fick strycka med bara för att det följt order.
Citera
2014-02-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nja, vi vet ju iofs inte hur många de var men givet en eventuell uppgift i kuppförsvaret var de nog minst en jägargrupp. Troligtvis en tropp eller pluton. Med utrustning. Dvs inget man stuvar in i en eller två taxibilar man flaggar ner på Plattan eller nå´n annanstans heller för den delen.

Kostnaden var nog det minsta problemet. (F7 som var hemmabas hade dessutom en specialare i budgethänseende. Till flottiljen hörde en hel del mark och behövde flottiljen brygga över kostnader så såldes lite träd av...).

Du menar att Jägarnisse skulle ha en fullt utrustad (men civil) jägarpluton med sig i Stockholm för en kuppövning utan att någon sett dem någonstans och att de skulle flyga med Herkan till basen och sedan skulle jägarna ta bilen därifrån en nästan lika lång väg som från Stockholm till Karlsborg. Kostnaderna för flygplanet med besättning i förhållande till andra transportsätt är enorm. F7 måste ha ägt halva slätta och tusentals hektar avverkningsfärdig skog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in