2014-02-09, 13:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du skrev i ett tidigare inlägg att "städningen" efter MOP kan ha varit ovanligt komplicerad eftersom GM förmodligen inte var den utsedde (en utländsk knekt) utan svensk GM som fick improvisera mordet. Kan du utveckla det?

Ja, det bygger på Lingärde och flera andra källor (Alsén mfl).

De säger att inhyrd legosoldat vägrade skjuta pga för mycket folk. Samma sak hade hänt vid ett tidigare mordförsök.
Denna gång lackar en svensk (från bevakningen) ur och stegar improviserat ned till Sveavägen och skjuter OP ett kvarter längre bort än plannerat, och med "fel" vapen.
Enligt vissa uppgifter styckmördas legosoldaten dagen därpå, det blir ialla fall bråk om ersättningen.

För mig är detta mest sannolika scenariot.

BTW: övertygad om att Wedin egntligen skulle varit skytten men att han var rädd att bli "patsy" och backade ur ganska sent.
Senast redigerad av heheho 2014-02-09 kl. 13:37.
Citera
2014-02-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

De säger att inhyrd legosoldat vägrade skjuta pga för mycket folk. Samma sak hade hänt vid ett tidigare mordförsök.
Denna gång lackar en svensk (från bevakningen) ur och stegar improviserat ned till Sveavägen och skjuter OP ett kvarter längre bort än plannerat, och med "fel" vapen.
Enligt vissa uppgifter styckmördas legosoldaten dagen därpå, det blir ialla fall bråk om ersättningen.

BTW: övertygad om att Wedin egntligen skulle varit skytten men att han var rädd att bli "patsy" och backade ur ganska sent.

Jag vet inte med Alsen har väl bakgrund att ha tjänstgjort för Svenskamerikanska Nyhetsbyrån placerad i USA en lång tid och sedan med hans egna vittnesförhör och sökandet efter Dekorimamannen kanske man skall vara försiktig med slutsatserna.

Lingärde är i vissa avseenden mycket specifik i sina berättelser där han bygger snåriga scenarion där Frihetsrörelsen ingår liksom Wallroth, Utriainen, AGAG (med hemvist i Norrut i landet). Han bygger ett scenario där Elmers IB är de goda och en tredje gruppering med allt från frihetsrörelsen via utländska legoknektar och namngivna poliser skulle ligga bakom i ett finansierat mordanslag. Man slås av att alla Ebbes och får man gissa Elmers "fiender" vävs mer eller mindre in i en väv av halvsanningar.

Kontrollfrågan blir då om det var så tydligt varför ledande socialdemokrater spelat en så stor roll i mörkläggningen av Palmemordet och hör till de som än idag envist håller fast t ex vid det ohållbara CP scenariot. Trots regeringsinnehav skulle de alltså vara i händerna på ett gäng högerextrema i Frihetsrörelsen och de skulle ha nära kontakter med Wallroth och inte sparka honom trots det.

Det är inte utan att det känns som att Lingärde bygger en lös väv av halvsanningar och hänger på olika privatspanare som Aner och Krantz när det gäller att peka ut inblandade. Syftet kan alltså vara att avleda från de uppenbara kopplingar som fanns mellan polisspåret och Holmer och Ebbe dvs S och deras IB och att leda sådana som Krantz och Aner i träsket.
Senast redigerad av boboslacke 2014-02-09 kl. 18:20.
Citera
2014-02-09, 18:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hur skall man tolka det operativt? Wallroth och Näss var informerade om övningen men inte operativt inblandade? All sköttes av resurser som fanns till kupporganisationens förfogande dvs huvudsakligen personal under RPS jurisdiktion med operativ samverkan med rent militära enheter?
Det är helt klart ett sätt att tolka det

Borde det inte finnas någon form av överordnig och medverkan högre upp inom RPS? Eller var det så att sådana övningar var relativt sett autonoma som i fallet med ÖB?!
Högre upp inom RPS än vad?

Vilken roll hade i sådant fall en Herkules i det hela? Vilket kan syftet ha varit?

Svårt att säga, kanske har med Gotland att göra, kanske har med omgruppering av delar ur "Riksbataljonen", kanske inte hade ett syfte i övningen utan enbart transportsyfte. Ex. att det fanns en planerad flygning som kunde utnyttjas.
Citera
2014-02-09, 18:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Ganser-Deland anger bara en källa för påståendet att Näss var en nyckelspelar i ACC, nämligen den här tidningsartikeln ur tyska zoom 1996.

http://www.luebeck-kunterbunt.de/USA/Mord_Olof_Palme.htm

Artikelförfattaren i sin tur hänvisar till Oswald LeWinter som källa.

(Näss deltagande kan mycket väl stämma, men såvitt jag kan se har vi bara LeWinter som källa på det)

Skulle hålla med dig i vanliga fall men när det gäller Daniel Ganser litar jag på att han kollar de uppgifter han publicerar. Med tanke på det renommé han skaffat sig som forskare ang de hemliga tjänsterna tror jag inte han skulle riskera detta med en slarvig faktakontroll.
Citera
2014-02-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skulle hålla med dig i vanliga fall men när det gäller Daniel Ganser litar jag på att han kollar de uppgifter han publicerar. Med tanke på det renommé han skaffat sig som forskare ang de hemliga tjänsterna tror jag inte han skulle riskera detta med en slarvig faktakontroll.

Håller absolut med. Visserligen gör forskare misstag men just den uppgiften ang Näss finns det anledning att ta på allvar. Däremot innebär inte det att andra spekulationen med den utgångspunkten behöver vara korrekta.

Ang misstankarna mot OP så hävdar t ex Lingärde att analyser gjordes av en analysgrupp där man analyserade OP ageranden i framför allt Europeiska sammanhang och kopplande detta till aktiva sovjetiska operationer med slutsatsen att han var i Sovjetisk sold. Kan det finnas någon sanning där....? Dvs att det fanns en sådan grupp och i sådnat fall vilken betydelse hade den och vart rapporterades det?
Citera
2014-02-09, 19:28
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Jag tänkte nu närmast på "städningen". För egen del tror jag inte det kan uteslutas att det är fler än VG:s och CFA:s dödsfall som kan knytas till MOP. Jag tänker exempelvis på R Ståhl och IH som båda går bort 2000 med ett par veckor emellan.

När man prövar olika arbetshypoteser borde ovanstående inkluderas. Vad kan de ha vetat när?
Citera
2014-02-09, 19:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Eftersom f-skärmsjägare ingick i övningen är det väl logiskt att tänka sig att man
mellanlandade i Karlsborg på hemvägen.Den detaljen kom inte upp mellan mig och
min uppgiftslämnare.

Högst rimligt att så skedde. Också Säve utanför Göteborg var förutom hemmabasen Såtenäs även ett av de vanliga destinationerna.

Och för övrigt tror jag inte herkan hade annan roll i övningen än förflyttningen av trupp. Det var trots allt sådant de sysslade med dagligen, om det så gällde permisresor från Norrland, trupptransport för övningar eller underhålls- och rotationsflyg till olika FN-insatser i utlandet.

Skulle man öva extrahering av nyckelpersonal fanns ju numera kända Flygenhet 66 att tillgå. Betydligt smidigare att använda än en herka på den sortens uppdrag.
Citera
2014-02-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Högst rimligt att så skedde. Också Säve utanför Göteborg var förutom hemmabasen Såtenäs även ett av de vanliga destinationerna.

Och för övrigt tror jag inte herkan hade annan roll i övningen än förflyttningen av trupp. Det var trots allt sådant de sysslade med dagligen, om det så gällde permisresor från Norrland, trupptransport för övningar eller underhålls- och rotationsflyg till olika FN-insatser i utlandet.

Skulle man öva extrahering av nyckelpersonal fanns ju numera kända Flygenhet 66 att tillgå. Betydligt smidigare att använda än en herka på den sortens uppdrag.

Nja Flyenhet 66 hade små Cessnor (mest 182 och 206), med begränsad lastförmåga (3-5 pax åt gången) och deras uppdrag var att föra ut och in agenter osett under krigstillstånd via små röjda fält här och var. Helst så nära fis linjer det går.

En evakuering av nyckelpersoner i regeringen mm inom eller utom riket skulle man behöva lång tid och alla kärror i skytteltrafik för att ens förflytta dem till Norges gräns. Räkna med att det krävs en rejäl stab kring dessa nyckelpersoner inklusive minst en pluton skydd. En snabb evakuering av delar av stadsledningen som bör omfatta minst 50-100 personer var nog alternativet som Herkules perfekt alternativ att smyga sig ut.
Citera
2014-02-09, 21:35
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag vet inte med Alsen har väl bakgrund att ha tjänstgjort för Svenskamerikanska Nyhetsbyrån placerad i USA en lång tid och sedan med hans egna vittnesförhör och sökandet efter Dekorimamannen kanske man skall vara försiktig med slutsatserna.

Lingärde är i vissa avseenden mycket specifik i sina berättelser där han bygger snåriga scenarion där Frihetsrörelsen ingår liksom Wallroth, Utriainen, AGAG (med hemvist i Norrut i landet). Han bygger ett scenario där Elmers IB är de goda och en tredje gruppering med allt från frihetsrörelsen via utländska legoknektar och namngivna poliser skulle ligga bakom i ett finansierat mordanslag. Man slås av att alla Ebbes och får man gissa Elmers "fiender" vävs mer eller mindre in i en väv av halvsanningar.

Kontrollfrågan blir då om det var så tydligt varför ledande socialdemokrater spelat en så stor roll i mörkläggningen av Palmemordet och hör till de som än idag envist håller fast t ex vid det ohållbara CP scenariot. Trots regeringsinnehav skulle de alltså vara i händerna på ett gäng högerextrema i Frihetsrörelsen och de skulle ha nära kontakter med Wallroth och inte sparka honom trots det.

Det är inte utan att det känns som att Lingärde bygger en lös väv av halvsanningar och hänger på olika privatspanare som Aner och Krantz när det gäller att peka ut inblandade. Syftet kan alltså vara att avleda från de uppenbara kopplingar som fanns mellan polisspåret och Holmer och Ebbe dvs S och deras IB och att leda sådana som Krantz och Aner i träsket.

Här träffar du på kärnfrågan. Det måste ju vara ett oerhört känsligt motiv än idag om hela statsapparaten inte vill ta tag i frågan. Själv ställer jag mig till ett internationellt motiv, och då är Israel och Mossad högst uppsatta på listan över misstänkta. Inhemska motivbilder fanns förvisso, men i efterspelet av mordet på Olof Palme tycker jag dessa känns tunna och svårligen kan förklara mörkläggniningen som så uppenbart skett.

Nu är jag bara en vanlig medborgare utan insyn, men har jag fel häri? Känns lite svårt att ett inhemskt motiv skulle generera mörkläggningen, förvisso kan det vara mer komplext än ett entydigt motiv...
Citera
2014-02-09, 23:11
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Nja Flyenhet 66 hade små Cessnor (mest 182 och 206), med begränsad lastförmåga (3-5 pax åt gången) och deras uppdrag var att föra ut och in agenter osett under krigstillstånd via små röjda fält här och var. Helst så nära fis linjer det går.

En evakuering av nyckelpersoner i regeringen mm inom eller utom riket skulle man behöva lång tid och alla kärror i skytteltrafik för att ens förflytta dem till Norges gräns. Räkna med att det krävs en rejäl stab kring dessa nyckelpersoner inklusive minst en pluton skydd. En snabb evakuering av delar av stadsledningen som bör omfatta minst 50-100 personer var nog alternativet som Herkules perfekt alternativ att smyga sig ut.

Jag menar inte en evakuering av hela statsledningen. Det som borde ske vid ett skymninsgläge var att krigs-ÖB och den utsedde politiske ersättaren för statsministern skulle tas ur landet. Då behövs definitivt ingen herka.

Notera att den utpekade krigs-ÖB, Rudberg, kontaktar ÖB Ljung under lördagsmorgonen och talar om att han är resklar. Ljung ger honom ordern att hålla an. En order som Roine C torde vara införstådd med eftersom han är med när Ljung får samtalet (källa: Ljungs dagböcker).

Roine C uppger också i sitt samtal med Juristkommissionen 860702 att hans första tanke är att höja garden. Hellre för mycket än för lite. Vid samtal med ÖB får han besked om att ÖB redan höjt garden i enlighet med vad Roine C tänkt sig. Exakt vad detta inneburit går dock varken Roine eller ÖB in på.

Höjningen av garden skulle kunna innehålla en förberedelse för extrahering av nyckelpersoner, förutom rent militära beredskapslägen. Det är dock en spekulation från min sida.

Intressant att notera är att Ljung har behållit den pensionerade marinchefen Rudberg som sin utlandsstationerade motsvarighet. Det säger något om Rudbergs status.

Vem var då tilltänkt att i krig uppträda vid Rudbergs sida som tf statsminister i exil? På Erlanders tid var det finansminister Sträng som hade den krigsuppgiften. Knappast troligt att han skulle vara det 1986, vid 80 års ålder. Det bör ha varit någon i den sittande regeringen, någon som likt Sträng kunde inge förtroende såväl inför svenska folket som mot våra potentiella allierade. Vem?

De enda två jag på rak arm kan tänka mig ha den tyngden i regeringen såväl som inom socialdemokratin är Ingvar Carlsson och Sten Andersson. Skulle jag sätta några spänn så vore det på Sten Andersson.
Citera
2014-02-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag menar inte en evakuering av hela statsledningen. Det som borde ske vid ett skymninsgläge var att krigs-ÖB och den utsedde politiske ersättaren för statsministern skulle tas ur landet. Då behövs definitivt ingen herka.

Tja som övning tycker jag inte resonemanget håller att rekrvirera resurser för att skicka Rudberg som som ringde dagen därpå och inte ens fanns tillstädes med en Cessna till London

Övningen tidigare riktad mot ÖB var för att testa säkerheten kring denne på jobbet. Om man ville göra en övning med Statsministern borde den väl ske när han var på Rosenbad inte när han var helgledig.

Nej den här påstådda "kuppövningen" en helgkväll handlade om något större (som skulle kunna inkludera att testa rutinerna kring regeringen) eller så var det en enbart täckmantel för något annat för att undvika frågor.

Jag lutar mer åt att det var täckmantel för en underrättelseoperation riktad mot OP godkänd av eller på uppdrag av delar av den S-märkta delar av underrättelsetjänsten. Man kallar det en övning för att inte väcka misstankar om vad det verkligen handlar om. Säpo och SSI har kanske sina misstankar tack vare att de borde vara informerade men vad kunde de göra. Tvinga OP till skydd för att han skulle gå på bio när det pågick en hemlig kuppövning med okänt innehåll? Den vi denna tid begränsade S-märkta delen av underrättelsevärlden hade inte egna operativa resurser utan lånade ihop folk via t ex Holmers nätverk och så hamnade man i knät på illustra typer.

Därför är man inom så angelägna att t ex Näss, Säpo och Wallroth inte skall gräva att man skickar ut Ebbe att städa, har en närvaro i Palmerummet etc.
Senast redigerad av boboslacke 2014-02-10 kl. 01:04.
Citera
2014-02-10, 01:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Tja som övning tycker jag inte resonemanget håller att rekrvirera resurser för att skicka Rudberg som som ringde dagen därpå och inte ens fanns tillstädes med en Cessna till London

Övningen tidigare riktad mot ÖB var för att testa säkerheten kring denne på jobbet. Om man ville göra en övning med Statsministern borde den väl ske när han var på Rosenbad inte när han var helgledig.

Nej den här påstådda "kuppövningen" en helgkväll handlade om något större (som skulle kunna inkludera att testa rutinerna kring regeringen) eller så var det en enbart täckmantel för något annat för att undvika frågor.

Jag lutar mer åt att det var täckmantel för en underrättelseoperation riktad mot OP godkänd av eller på uppdrag av delar av den S-märkta delar av underrättelsetjänsten. Man kallar det en övning för att inte väcka misstankar om vad det verkligen handlar om. Säpo och SSI har kanske sina misstankar tack vare att de borde vara informerade men vad kunde de göra. Tvinga OP till skydd för att han skulle gå på bio när det pågick en hemlig kuppövning med okänt innehåll? Den vi denna tid begränsade S-märkta delen av underrättelsevärlden hade inte egna operativa resurser utan lånade ihop folk via t ex Holmers nätverk och så hamnade man i knät på illustra typer.

Därför är man inom så angelägna att t ex Näss, Säpo och Wallroth inte skall gräva att man skickar ut Ebbe att städa, har en närvaro i Palmerummet etc.

Du missar min poäng. Jag gjorde en utvikning som kanske grumlade bilden. Det jag ville få fram var att jag inte tror att herkan hade någon annan uppgift än att transportera Lappa-Lars mfl från övningsområde till hemorten. Kanske fick besättningen avfärden från Stockholm tidigarelagd. Ingen aning.

Men jag tror inte att vare sig besättning eller övrig inblandad militär personal kände till något närmare vad som skett på Sveavägen. Något som kan tyda på det är att Styckjunkarns uppgiftslämnare lämnar sina uppgifter i vad som verkar tron att det bara är ett sammanträffande att de varit på övning i Stockholm den natten. Tills han får en fet hemligstämpel uppkörd nå´nstans där solen inte skiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in