Citat:
Tittar man på de siffror som Aftonbladet själva har angett beträffande upplaga och "räckvidd" (baserat på opinionsundersökningar av Orvesto) så faller räckvidden mycket mindre än upplagan för papperstidningen. Detta skulle innebära att allt fler läser varje papperstidning. Hur troligt är detta? Borde inte denna siffra istället falla i takt med ökat ointresse för papperstidningarna?
Gissar att Orvesto=Sifo har ett mycket stort och tilltagande bortfall i sina opinionsundersökningar och att man vid viktningarna är så generös som möjlig mot sina kunder dvs tidningarna. En annan möjlighet är att de som svarar minns fel och anger att man läst en papperstidning när man läst på mobilen/datorn.
Gissar att Orvesto=Sifo har ett mycket stort och tilltagande bortfall i sina opinionsundersökningar och att man vid viktningarna är så generös som möjlig mot sina kunder dvs tidningarna. En annan möjlighet är att de som svarar minns fel och anger att man läst en papperstidning när man läst på mobilen/datorn.
Det kan vara intressant att notera att kvoten mellan räckvidd och upplaga verkar vara ungefär 2 för morgontidningarna och 4 för kvällstidningarna:
http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/02/dagspressens-rackvidd-och-upplaga-2013
Två tycker jag verkar rimligt för en morgontidning, då de flesta morgontidningsprenumeranter är äldre och troligvis är två i hushållet.
Att ett enskilt exemplar av kvällstidningarna skulle läsas av 4 personer i snitt tycker jag verkar helt orimligt. Om vi räknar väldigt generöst så köps hälften av kvällstidningarna av äldre med två i hushållet, dvs räckvidden skulle bli 2 gånger upplagan. För att få till en snitträckvidd på 4 så måste då resterande halva av upplagan läsas av 8 personer! Jag har väldigt svårt att se var det skulle kunna finnas en sådan läslust för kvällstidningar.