Citat:
Ursprungligen postat av
SebbeStockholm
Hur är det ett problem att jag är transparant med vad jag tror? Och på vilket sätt blir logiska slutsatser diskvalificerade av vad jag tror? Logik bärs av sin egen kraft och ställer inga krav på saklighet, kunskap eller bedömares förtroende för den som yttrat slutsatserna. Min logik kan bedömas oberoende av vad jag tror.
Problemet är att det, som så ofta i brottsutredningar, inte är något rent logiskt resonemang du för. Det liknar mer resonemanget från den politiska debatten - slutsatsen är given på förhand, och man väljer och tolkar de fakta som man tillämpar sin logik på efter detta. Det är ju inte bara jag som har varit tveksam till bärigheten i dina resonemang här. Observera att det i första hand är tvärsäkerheten jag vänder mig mot.
Citat:
Samma kommentar kan vändas emot dig enär du är on the record med att per default angripa "alternativteorier" som bygger på att polis/åklagare tagit fel person.
Här gäller diskussionen inte i första hand om polisen har tagit fel person, utan om huruvida någon öht kan komma att dömas för mordet. Om det inte finns DNA från platsen, och ett erkännande från annan om att ha ringt samtalet som, även om det i sig inte alls räcker för en dom, likafullt med god marginal har så mycket trovärdighet att det måste utgöra rimligt tvivel på att annan gärningsman ej är utesluten i ett indiciemål, blir det i princip omöjligt att döma någon utan erkännande. Det är inte ens säkert att det räcker med DNA. Hur bevisar man bortom rimligt tvivel att det bara är mördaren som har hanterat kniven?
Citat:
Tidigare valde du att, utan vidare logiska resonemang, hänvisa till att det vi vet är att RO blivit häktad, som stöd för din linje; eller snarare mot alternativteorier. Samma typ av argumemtation borde du nu använda till stöd för alternativteorier: det vi vet är att RO släppts, med allt det implicerar. Att du inte gör detta visar snarare på att du välker att tolka verkligheten i enlighet med din ursprungliga tro. Trots att du ger sken av att vara saklig.
Vi vet att RO har släppts, och det innebär i all rimlighet att polisen inte har mycket mer på honom än lite vittnesuppgifter som ledde till förhöret, ett erkännande om att vara uppringaren som man inte kommer vidare med, diverse motstridiga uppgifter från honom om hur mordet gick till som man heller inte kommer vidare med, och en röstanalys som inte är klar, men som i sig inte kommer att räcka för att binda honom otvetydigt som uppringare. De har uppenbart ingen annan teknisk bevisning, som DNA-bevisning.
Du postulerar sedan att polisen har en DNA-profil på en misstänkt gärningsman, som RO har befunnits inte matcha. Och du inte bara postulerar. Du uttalar med stor självsäkerhet att det
måste vara på det viset. Men du baserar detta enbart på ganska lösa resonemang om hur åklagaren har uttryckt sig. Det är resonemang som jag själv aldrig skulle vilja tolka så långt, och som jag inte tror att någon som inte på ena eller andra sättet har aktier i en viss utgång av fallet, skulle föra så tvärsäkert.