Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Om det inte är så att åklagaren vet att det inte räcker med identifiering via röstprov om den misstänkte nekar.
Det spelar ingen roll. Hade han varit övertygad om RO:s skuld hade han inte släppt honom. Han hade behållit honom i häktet så länge som möjligt och hoppats på ett erkännande.
Citat:
Nja, det kan man kanske tycka. Men observera att RO:s DNA-profil har de haft i evigheter. Det måste vara DNA från kniven och eventuella andra fynd från mordplatsen som har tagit tid att analysera fram. Och en mycket sannolik anledning till att det DNA-t har tagit sån förskräcklig tid att analysera fram är att man har försökt i det oändliga, och till slut fått ge upp.
Tiden som det tar är kötiden hos SKL, inte tiden att analysera ett prov. Sedan har de nog haft resultatet från DNA-provet en tid tillbaka skulle jag tro. Det som kan ha föranlett att de släppte honom kan vara att de fått en indikation från röstanalysen att det i vart fall inte kommer bli ett resultat som binder RO till uppringaren. Detta tillsammans med att hans DNA inte matchar innebär en omedelbar frigivning.
Citat:
Jag kan tycka att det är en hel del önsketänkande i detta resonemang. Hade det funnits tillgängliga DNA-profildata från början, redan då man anhöll RO, så hade det varit klart på en vecka, absolut max två, att han inte matchade. Alltså hade man ingen DNA-profil från mordplatsen eller mordvapnet då, och likafullt var utredningen inte alls nedlagd. Och om det har tillkommit någon DNA-profil från mordvapen och mordplats sedan dess, vet vi alltså inte.
Jag är övertygad om att man inte hade tillgängliga DNA-profildata från början. Kötiden hos SKL när det gäller cold case-ärenden som inte har en häktad person ligger på 1-1.5 år enligt en tidningsartikel. Att man inte har en DNA-profil ännu är skillnad mot att DNA-profil inte går att få fram över huvud taget. Men det jag åsyftade på var om de NU VET att det biologiska spåret inte kan användas för matchning så vore utredningen död NU. Så ditt resonemang håller inte riktigt. Det är ju självklart att de inte lägger ned en utredning innan de vet huruvida ett biologiskt spår går att använda eller inte.