2014-02-08, 16:59
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men du har rätt? Så låt höra.
Nej, "jag tror inte" var ledordet. Jag har exakt samma legitimitet att hävda här det som du har. Jag ber att får återkomma med ett bättre svar när jag åter igen läst och reflekterat över Uppenbarelseboken.
Citera
2014-02-08, 20:23
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nej jag hann inte se det. Ok vi "svammlar fullkomligt i nattmössan med att tolka Uppenbarelseboken", då är jag intresserad av att veta din korrekta icke svammelaktiga tolkning i nattmössan av odjuret och skökan.

Vad är odjuret och skökan, vad handlar Upp 17:1-2, 15-16 om?

Lite svårt att svara på, med tanke på att författaren varit död i sådär 2000 år. Odjuret kanske är Balrogen i Moria, och skökan Taubes flicka i Havanna?

Eller så handlar texten om för författaren i tiden betydligt mer närliggande saker. I första kapitlet står ju faktiskt att stunden är nära, och i senare kapitel talas det uttryckligen om Babylon som en sköka. Rätt samtida saker med andra ord, och inte en profetia om 1900- och 2000-talen. Var lade jag Ockhams rakkniv nu igen?
Citera
2014-02-08, 21:01
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Uppenbarelseboken skrevs i slutet av första århundrade av modern tidräkning av (ganska) monoteistiskt kristna som levde i en polyteistisk värld.

Syftet med profetian om Babylons sköka i uppenbarelseboken var att ta avstånd från polyteismen och sälja in sin egen förträfflige människogud Jesus.

Babylonsk mytologi berättar att Guden Bel (Marduk) i begynnelsen dödade kaosmakten/draken/ormen Tiamat. Bel skapade ordning i världen och jorden formades av Tiamats döda kropp.

De kristna ville också att folk skulle tro att urtidens och bibelns skapelseberättelses drake/orm/synden/döden var besegrad, men genom tron på Jesus död och uppståndelse.

För att få folk att tro på Jesus besegrade skapelseberättelsens drake/orm/djävul var de tvugna att smutskasta Babyloniernas skapelseberättelses drake och kaosmakt som dödades av Bel, särskilt som den är så lik den kristna mytologin.

Kaosgudinnan Tiamat, urtidsdraken, är alltså Babulons sköka i Uppenbarelseboken.

Babylons gud Bel kalades i syd- och västeuropa för Belenus och i nordeuropa kallades han Wulthus (de första århundradena av vår tidräkning) men namnet utvecklades under 1000 år och blev Ullr för vikingarna.
Det finns en anledning till att drakslingor var poppulära på runstenarna, för draken var en del av den indoeuropeiska polyteismens skapelsemyter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bel_(mythology)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiamat
http://en.wikipedia.org/wiki/Belenus
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2014-02-08 kl. 21:10.
Citera
2014-02-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Hur "vet" du det? 10 är ett reellt heltal. Det råkar vara basen vi vanligen använder i matematik, sannolikt för att vi har tio fingrar. Annars är det inte något speciellt intressant tal; det är inte ens ett primtal. Som redan nämnts har FN inte så värst stor makt, så varför ens tala om den organisationen i samband "all makt på jorden"? Ett boktips till er konspirationsteoretiker: Foucaults pendel av Umberto Eco. Det är förstås en roman och ska inte tas bokstavligt, men det är i alla fall en bra roman.

Quote TTSP.
Jag tror inte 10 regioner, utan att talet tio i bibeln betyder fullständighet, helhet, summan av något, i detta fall summan av all makt på jorden.

FN representerar alla kungar(kungamakter/politiska makter) på jorden, alltså de 10 hornen.
Citera
2014-02-09, 00:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Quote TTSP.
Jag tror inte 10 regioner, utan att talet tio i bibeln betyder fullständighet, helhet, summan av något, i detta fall summan av all makt på jorden.

FN representerar alla kungar(kungamakter/politiska makter) på jorden, alltså de 10 hornen.

För det första: nej, FN representerar inte alla politiska makter på jorden. Även om alla länder vore medlemmar i FN, vilket de inte är, så betyder det inte att all politisk makt tillhör FN, långt därifrån. För det andra: Varihelvete får ni talet tio från (annat än en drogpåverkad "Johannes")?
Citera
2014-02-09, 00:28
Medlem
Citat:
För det första: nej, FN representerar inte alla politiska makter på jorden. Även om alla länder vore medlemmar i FN, vilket de inte är, så betyder det inte att all politisk makt tillhör FN, långt därifrån. För det andra: Varihelvete får ni talet tio från (annat än en drogpåverkad "Johannes")?

Uppenbarelseboken k 17 Bibel 2000.

12Och de tio hornen som du såg är tio kungar som ännu inte har fått sina riken men får kungamakt för en timme tillsammans med odjuret. 13De har en och samma avsikt och lämnar sin kraft och makt åt odjuret. 14De skall strida mot Lammet, och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är herrarnas herre och konungarnas konung.”

15Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. 16Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. 17Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. 18Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.”

Det enda stället att få det ifrån (Bibeln).
Citera
2014-02-09, 00:45
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Uppenbarelseboken k 17 Bibel 2000.

12Och de tio hornen som du såg är tio kungar som ännu inte har fått sina riken men får kungamakt för en timme tillsammans med odjuret. 13De har en och samma avsikt och lämnar sin kraft och makt åt odjuret. 14De skall strida mot Lammet, och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är herrarnas herre och konungarnas konung.”

15Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. 16Och de tio hornen som du såg och odjuret, de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. 17Ty Gud har ingett dem viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. 18Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.”

Det enda stället att få det ifrån (Bibeln).

OK, min fråga var dåligt formulerad. Nytt försök: Varihelvete får ni att talet 10 representerar all makt i världen ifrån (annat än en drogpåverkad "Johannes")?

Tillägg: Det står ingenstans i det du citerade att talet tio har något att göra med all makt i världen.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2014-02-09 kl. 00:50.
Citera
2014-02-09, 01:23
Medlem
Citat:
OK, min fråga var dåligt formulerad. Nytt försök: Varihelvete får ni att talet 10 representerar all makt i världen ifrån (annat än en drogpåverkad "Johannes")?

Tillägg: Det står ingenstans i det du citerade att talet tio har något att göra med all makt i världen.

I detta fall representerar 10 all makt i världen men betydelsen av 10 i bibeln är det som ttsp skriver.
men om man tänker på dom 10 budorden, om människan levde efter dom, hur skulle
världen se ut då, det finns fler siffror som representerar andra saker i Bibeln.

http://kristendom.blogg.se/2009/march/siffror-i-den-heliga-bibeln.html

http://www.algonet.se/~allan-sv/SIDA82.HTM

http://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/siffrors-symboliska-betydelse-i-bibeln/
Senast redigerad av Nomorone 2014-02-09 kl. 01:31.
Citera
2014-02-09, 01:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
I detta fall representerar 10 all makt i världen men betydelsen av 10 i bibeln är det som ttsp skriver.
men om man tänker på dom 10 budorden, om människan levde efter dom, hur skulle
världen se ut då, det finns fler siffror som representerar andra saker i Bibeln.

http://kristendom.blogg.se/2009/march/siffror-i-den-heliga-bibeln.html

http://www.algonet.se/~allan-sv/SIDA82.HTM

http://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/siffrors-symboliska-betydelse-i-bibeln/

Strunta i det nonsens du presenterar ovan, och visa istället hur Johannes uppenbarelse på något sätt skulle referera till FN. Oavsett talet 10 eller andra tal som "representerar andra saker i bibeln".
Citera
2014-02-09, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej jag hann inte se det. Ok vi "svammlar fullkomligt i nattmössan med att tolka Uppenbarelseboken", då är jag intresserad av att veta din korrekta icke svammelaktiga tolkning i nattmössan av odjuret och skökan.

Före du blir för "slyg" i din argumentation är det rimligt att ställa frågan: FINNS det öht en vettig tolkning av Upp. ?
Citera
2014-02-10, 02:50
Medlem
Apologists avatar
Besten är Islam. Antikrist är muslim. Det är väldigt viktigt att påpeka att statyn i Daniels bok och skökan o odjuret är i samma linje...odjuret är en del av statyn.

Skökan kontrollerar alltså odjuret. Oavsett om du säger Katolska kyrkan, USA, FN eller EU så talar du ändå om nya världsordningen, dvs Illuminati.
Personligen tror jag att Katolska kyrkan (Jesuiterna m.fl) står högst upp på världsordningen makt skala, dvs över Rothchilds.

Romar riket delades i två delar, Konstantinopel (Istanbul) och Rom. De representerar de två bena som senare blir fötter o tår. DVS rent bibliskt så kommer 5 kungar komma från det mellanösterska riket o de andra fem från det europeiska riket. Jag tror som sagt att de flesta kommer var muslimska länder.

Vad jag tror är att Katolska kyrkan kommer förena sig med Islam o alla andra religioner. DVS en världsreligion. Islam kommer hata, o hatar redan väst, o vänder sig mot segrande i ett anfall.
Citera
2014-02-10, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Besten är Islam. Antikrist är muslim. Det är väldigt viktigt att påpeka att statyn i Daniels bok och skökan o odjuret är i samma linje...odjuret är en del av statyn.

Skökan kontrollerar alltså odjuret. Oavsett om du säger Katolska kyrkan, USA, FN eller EU så talar du ändå om nya världsordningen, dvs Illuminati.

Men sen påstås det ju att det är såna som DU som vill skapa en NWO-fascism. Vem skall man tro på?

Citat:
Personligen tror jag att Katolska kyrkan (Jesuiterna m.fl) står högst upp på världsordningen makt skala, dvs över Rothchilds.

Romar riket delades i två delar, Konstantinopel (Istanbul) och Rom. De representerar de två bena som senare blir fötter o tår. DVS rent bibliskt så kommer 5 kungar komma från det mellanösterska riket o de andra fem från det europeiska riket. Jag tror som sagt att de flesta kommer var muslimska länder.

Vad jag tror är att Katolska kyrkan kommer förena sig med Islam o alla andra religioner. DVS en världsreligion. Islam kommer hata, o hatar redan väst, o vänder sig mot segrande i ett anfall.

Det återstår att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in