Då skall vi se hur ett svar kan utformas på det mest pedagogiska sättet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkarintebetyg1
...
Så fast att kursen sträcker sig över 6 månader så är 1 månad mycket??
Hur läser man igenom 15 böcker snabbare.
Ja, en månad är ganska lång tid. Då ni bara har en tenta per termin förväntas det ju litet mer av er under terminen. Se hela terminen som en enda lång tentaperiod och lägg ned tid på att faktiskt förstå saker som du har svårt för. Lämna inte detta till tentaplugget utan ta tag i det direkt.
Alla har olika studieteknik, men sammanfattningsvis kan det nog sägas att det inte är särskilt effektivt att ägna en månad åt att pärma kurslitteraturen. Ett mer effektivt sätt att lägga upp tentaplugget på kan t.ex. vara att väva in extentor, gruppdiskussioner samt sammanfattningar av kapitel.
Genom att studera extentor lär du dig vad ett svar bör innehålla, ser vad examinator vill ha samt rent allmänt hur ett tentasvar bör skrivas. Om möjligt kan du ta en titt på tentor som har fått maxbetyg och jämföra med dina tentor. Vad har du missat att skriva? Hur har svaren formulerats?
Genom att diskutera juridiska spörsmål med kursare så lär du dig att föra en juridisk argumentation, du får höra hur dina kursare ser på problemen samt om ni har olika lärare så kan det mycket väl vara så att olika lösningar eller metoder har diskuterats.
Genom att sammanfatta kapitel så får du öva dig i att med så få ord som möjligt få ned det som är relevant. Kommer du ihåg sammanfattningen så har du kommit väldigt långt på vägen. Då har du själva stoffet, som sedan skall tillämpas på problemet du får på tentan.
I helt ovetenskapliga empiriska undersökningar som jag har utfört ser jag en tendens att folk som inte riktigt har hittat problemet i tentafrågan också får lägre poäng. Annorlunda uttryckt är det oftast inte någon svår juridik som skall tillämpas när problemet väl har hittats och huvudfrågan ringats in. Detta kan vara värt att hålla i huvudet när du studerar extentor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkarintebetyg1
Känns mest som att du försöker bevisa något genom att dra till med det mest extrema du kan.
förutom det är du lättkränkt och dryg. naturligt perfekt för juristprogrammet.
jag tänker dock aldrig offra min själ för programmet dock är jag beredd att ändra i studieteknik o.s.v.
Jag har inte dragit till med något extremt. I Uppsala har vi terminstentor (d.v.s. 30 hp), men vår tentapluggsperiod är inte en månad, den kan vara runt tre veckor. Det gäller sålunda att tillägna sig en god studieteknik. Som jag skrev ovan är en teknik där böckerna pärmas oftast dålig, då det är som att sitta och läsa romaner 8 h om dagen. Arbeta istället med det material som finns i böckerna. Är något oklart? Skriver författaren att ett problem oftast löses på ett visst sätt? Stanna då upp och tänk på varför problemet oftast löses på det sättet. På vilka andra sätt kan problemet lösas?
Jag är varken lättkränkt eller dryg. Ärligt talat så finner jag dig mer roande än irriterande. Det jag däremot reagerar på är att du under hela två månader har gråtit över ditt B. Hade du släppt detta (du kan inte göra så mycket mer än att släppa detta eller skicka in en begäran om omprövning) hade tiden kunnat användas på ett mycket mer effektivt sätt.
Gällande själen så har du redan offrat den i din strävan att nå AB.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkarintebetyg1
att jag inte ändrar i min studieteknik är fel, men ni har helt fastnat för min "hets" som ni anser vara onormal fast att det är själva kärnan på ett arbete med hög status.
Din hets är onormal. Ingen arbetsgivare vill anställa en person som inte har förmågan att släppa ett problem, ta ett steg tillbaka för att försöka hitta en lösning så att samma problem inte återupprepas. Samma sak gäller dina studier. Klarar du inte av detta kommer du aldrig att nå ett AB. Och det är sagt i all välmening. För att nå en högre nivå måste någonting förändras.
Så, sammanfattningsvis:
(1) Jag tror du har problem med din studieteknik,
(2) jag tror att du gör vissa fel när du läser tentafrågan och svarar på den, samt
(3) jag tror att du måste släppa problemen och tänka mer objektivt på hur du skall nå AB-nivå.
Du skickar f ö riktigt roliga PM.
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
skulle varit intressant att få veta vem du är då jag kan stänga dig om jag inte får mina betyg.

Citat:
Ursprungligen postat av
Legal-Eagle
Trots detta så återkommer din neurotiska fixering vid betygen. Jag börjar misstänka att du bara trollar. Den här tråden har ju som bekant en tendens att locka till sig personer vars föräldrar kan misstänkas vara syskon...
Haha, klockrent! Den tror jag att jag lånar.