2014-02-09, 16:51
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Fråga till övriga universitet än Uppsala, vilka böcker läser ni om Regeringsformen? Vore kanske nyttigt att läsa lite annat än Regeringsformen - en kommentar. Lätt att man börjar köpa allt som står i den som en sanning. Lär finnas en del som tolkar den annorlunda än Fredrik Sterzel och Thomas Bull och som har lika hög dignitet så att säga? Vore kul att jämföra.
"Sveriges författning"/ Lund
Helt meningslös, dock.
Citera
2014-02-09, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det är nog rätt många som börjar bli trötta på ditt eviga gnällande. Du har fått tips och stöttning av många. För två (2!) månader sedan så skrev jag detta:
(FB) Juristprogrammet

1. Du har inte laddat upp tentan.
2. Du har inte kontaktat Juristverksta´n.

Trots detta så återkommer din neurotiska fixering vid betygen. Jag börjar misstänka att du bara trollar. Den här tråden har ju som bekant en tendens att locka till sig personer vars föräldrar kan misstänkas vara syskon...

Juristprogrammet förtjänar det. när jag började på fakulteten var jag god nu är allt bara medel till betyg. lärarna är mina biatches.

Ja många är det som blir skadade under studietiden. juridik är i dess kärna ond

1. de i receptionen nekade mig tentan när jag kom dit efter julledigheten.
kommer lägga upp extentor jag kommer göra snart.

2.nej det har jag inte.
Citera
2014-02-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Juristprogrammet förtjänar det. när jag började på fakulteten var jag god nu är allt bara medel till betyg. lärarna är mina biatches.

Ja många är det som blir skadade under studietiden. juridik är i dess kärna ond

Ditt synsätt verkar gagna dina studieresultat åtminstone! Så då är ju förändring helt onödig. Kör på! Allt är medel till betyg.

Du kanske borde ta hjälp av dina kursare? Utbilda en kursare inom de ämnen som är dina starka sidor, och låt kursaren utbilda dig i sina starka ämnen. Win-win.
Citera
2014-02-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Med risk för att detta tagits upp tidigare men, juristprogrammet i blötet har ju varit lite i blåsväder på sistone. Tex i senaste numret av den enligt mig i övrigt riktigt dåliga tidningen "spionen" kritiserades programmet i sin helhet och kursen Kerai i synnerhet. Vad säger ni, är det överdrivet eller har juristprogrammet på GU så stora problem som det hävdas?

http://www.spionen.se/nyheter/1231-omstridd-juristkurs-laeggs-ner
http://www.spionen.se/ledare/1234-kursen-som-aer-en-skam-foer-hela-gu

Lärarna som har hållit i KERAI har valt att sluta undervisa, även kursen KERAI är nedlagd. GU är inget att oroa sig över. Däremot verkar det som att SU har tagit över rollen som ''hårdast'' i ligan med de resultat jag sett därifrån på senare tid.

Edit: Kan ju tillägga att runt 22% fick AB på KERAI kursen detta året, alltså bättre än vad vissa t2 resultat är.
Citera
2014-02-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Se Legal-Eagle:s inlägg.
Om jag förstod Kerai korrekt så var upplägget ett som underkände mängder, och med hänsyn till att juriststudenter i Götet konkurrerar med juriststudenter ifrån övriga lärosäten, så är det inte hållbart. Det är en grej att kräva lite av sina studenter, en helt annan att gå American Psycho, och om man nu ska rensa upp rejält i inflationen av jurister så ska det tas ett helhetsgrepp som omfattar alla lärosäten.

Nej med tanke på betygens roll för jurister och som sagt att man söker enbart på betyg och inte skolans rykte etc vägs in för tex tingsnotarie tjänster är det märkligt att man inte redan infört nationella prov. En reform likt den för gymnasieskolan skulle kanske vara på sin plats vad gäller betyg, får 40% högsta betyg på varje tenta är något knas. Det gäller för övrigt många utbildningar, att godkäntgränsen är så låg gynnar inte någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Det är inte någon nyanserad bild de försöker framhålla. Om någon tycker jag GUS (GU:s studentorg) som borde stå till svars och lägga korten på bordet. Av det lilla som har kommit fram finns det saker som tyder på att det bara är ett fåtal studenter (läs rättshaverister ) som har klagat till GUS, men som bl.a. i ovanstående artiklar beskrivs som ett "omfattande missnöje".

Faktum är dock att de stora problemen kom efter 2010, då GUS fick sin vilja igenom och den gamla kursen Civilrätt 2 lades ner. Det var KERAI anno -11 och -12 som är orsaken till att vi överhuvudtaget diskuterar detta i denna tråd. Från att ha haft en genomströmning på ca 90 % på CII, ner till ca 50 % för KERAI. Jag vet inte vem som ville vad inför det kursupplägget, men bra jobbat GUS!

Inför KERAI -13 återgick institutionen till ett upplägg som liknade CII och genomströmningen efter första omtenta efter nyår var tillbaka runt 90%. Vad jag vet var de flesta nöjda med höstens upplägg, framförallt de 100 studenter som var omregistrerade från -11 och -12!

Men nu har de alltså tvingat igenom en ny nedläggning. Sen har GUS fräckheten att kritisera Juridiska Föreningen, som är den lokala studentorganisationer, för att inte sköta sitt jobb. Till skillnad från GUS är JF iaf på plats. Jag har då aldrig sett att GUS har besökt utbildningen och frågat fler studenter än det fåtal som sprungit till dem och hotat med EKMR och annat nonsens.

DISCLAIMER: Ovanstående är information baserat på lite fakta och lite rykten. Med andra ord, helt i linje med hur GUS verkar arbeta

Intressant! Vad man kan läsa ut av artikeln (det fanns några fler i tidningen som kom hem, den som letar lite på sidan kanske finner dem också) verkar det dock inte vara den kursen som är problemet utan en "sektliknande" stämning på skolan som på något sätt bidrog till en stor ohälsa bland studenterna. Jag ger som sagt inte speciellt mycket för den tidningen utan blev mest nyfiken över hur ni som läser det ser på saken. Jag läser inte alls på GU och inte heller till jurist någon annanstans, för övrigt.
Citera
2014-02-09, 17:58
Medlem
eXtremos avatar
Då skall vi se hur ett svar kan utformas på det mest pedagogiska sättet...

Citat:
...
Så fast att kursen sträcker sig över 6 månader så är 1 månad mycket??
Hur läser man igenom 15 böcker snabbare.
Ja, en månad är ganska lång tid. Då ni bara har en tenta per termin förväntas det ju litet mer av er under terminen. Se hela terminen som en enda lång tentaperiod och lägg ned tid på att faktiskt förstå saker som du har svårt för. Lämna inte detta till tentaplugget utan ta tag i det direkt.

Alla har olika studieteknik, men sammanfattningsvis kan det nog sägas att det inte är särskilt effektivt att ägna en månad åt att pärma kurslitteraturen. Ett mer effektivt sätt att lägga upp tentaplugget på kan t.ex. vara att väva in extentor, gruppdiskussioner samt sammanfattningar av kapitel.

Genom att studera extentor lär du dig vad ett svar bör innehålla, ser vad examinator vill ha samt rent allmänt hur ett tentasvar bör skrivas. Om möjligt kan du ta en titt på tentor som har fått maxbetyg och jämföra med dina tentor. Vad har du missat att skriva? Hur har svaren formulerats?

Genom att diskutera juridiska spörsmål med kursare så lär du dig att föra en juridisk argumentation, du får höra hur dina kursare ser på problemen samt om ni har olika lärare så kan det mycket väl vara så att olika lösningar eller metoder har diskuterats.

Genom att sammanfatta kapitel så får du öva dig i att med så få ord som möjligt få ned det som är relevant. Kommer du ihåg sammanfattningen så har du kommit väldigt långt på vägen. Då har du själva stoffet, som sedan skall tillämpas på problemet du får på tentan.

I helt ovetenskapliga empiriska undersökningar som jag har utfört ser jag en tendens att folk som inte riktigt har hittat problemet i tentafrågan också får lägre poäng. Annorlunda uttryckt är det oftast inte någon svår juridik som skall tillämpas när problemet väl har hittats och huvudfrågan ringats in. Detta kan vara värt att hålla i huvudet när du studerar extentor.

Citat:
Känns mest som att du försöker bevisa något genom att dra till med det mest extrema du kan.
förutom det är du lättkränkt och dryg. naturligt perfekt för juristprogrammet.
jag tänker dock aldrig offra min själ för programmet dock är jag beredd att ändra i studieteknik o.s.v.
Jag har inte dragit till med något extremt. I Uppsala har vi terminstentor (d.v.s. 30 hp), men vår tentapluggsperiod är inte en månad, den kan vara runt tre veckor. Det gäller sålunda att tillägna sig en god studieteknik. Som jag skrev ovan är en teknik där böckerna pärmas oftast dålig, då det är som att sitta och läsa romaner 8 h om dagen. Arbeta istället med det material som finns i böckerna. Är något oklart? Skriver författaren att ett problem oftast löses på ett visst sätt? Stanna då upp och tänk på varför problemet oftast löses på det sättet. På vilka andra sätt kan problemet lösas?

Jag är varken lättkränkt eller dryg. Ärligt talat så finner jag dig mer roande än irriterande. Det jag däremot reagerar på är att du under hela två månader har gråtit över ditt B. Hade du släppt detta (du kan inte göra så mycket mer än att släppa detta eller skicka in en begäran om omprövning) hade tiden kunnat användas på ett mycket mer effektivt sätt.

Gällande själen så har du redan offrat den i din strävan att nå AB.

Citat:
att jag inte ändrar i min studieteknik är fel, men ni har helt fastnat för min "hets" som ni anser vara onormal fast att det är själva kärnan på ett arbete med hög status.
Din hets är onormal. Ingen arbetsgivare vill anställa en person som inte har förmågan att släppa ett problem, ta ett steg tillbaka för att försöka hitta en lösning så att samma problem inte återupprepas. Samma sak gäller dina studier. Klarar du inte av detta kommer du aldrig att nå ett AB. Och det är sagt i all välmening. För att nå en högre nivå måste någonting förändras.

Så, sammanfattningsvis:

(1) Jag tror du har problem med din studieteknik,
(2) jag tror att du gör vissa fel när du läser tentafrågan och svarar på den, samt
(3) jag tror att du måste släppa problemen och tänka mer objektivt på hur du skall nå AB-nivå.

Du skickar f ö riktigt roliga PM.

Citat:
skulle varit intressant att få veta vem du är då jag kan stänga dig om jag inte får mina betyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Trots detta så återkommer din neurotiska fixering vid betygen. Jag börjar misstänka att du bara trollar. Den här tråden har ju som bekant en tendens att locka till sig personer vars föräldrar kan misstänkas vara syskon...
Haha, klockrent! Den tror jag att jag lånar.
Senast redigerad av eXtremo 2014-02-09 kl. 18:05.
Citera
2014-02-09, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Då skall vi se hur ett svar kan utformas på det mest pedagogiska sättet...

Ja, en månad är ganska lång tid. Då ni bara har en tenta per termin förväntas det ju litet mer av er under terminen. Se hela terminen som en enda lång tentaperiod och lägg ned tid på att faktiskt förstå saker som du har svårt för. Lämna inte detta till tentaplugget utan ta tag i det direkt.

Alla har olika studieteknik, men sammanfattningsvis kan det nog sägas att det inte är särskilt effektivt att ägna en månad åt att pärma kurslitteraturen. Ett mer effektivt sätt att lägga upp tentaplugget på kan t.ex. vara att väva in extentor, gruppdiskussioner samt sammanfattningar av kapitel.

Genom att studera extentor lär du dig vad ett svar bör innehålla, ser vad examinator vill ha samt rent allmänt hur ett tentasvar bör skrivas. Om möjligt kan du ta en titt på tentor som har fått maxbetyg och jämföra med dina tentor. Vad har du missat att skriva? Hur har svaren formulerats?

Genom att diskutera juridiska spörsmål med kursare så lär du dig att föra en juridisk argumentation, du får höra hur dina kursare ser på problemen samt om ni har olika lärare så kan det mycket väl vara så att olika lösningar eller metoder har diskuterats.

Genom att sammanfatta kapitel så får du öva dig i att med så få ord som möjligt få ned det som är relevant. Kommer du ihåg sammanfattningen så har du kommit väldigt långt på vägen. Då har du själva stoffet, som sedan skall tillämpas på problemet du får på tentan.

I helt ovetenskapliga empiriska undersökningar som jag har utfört ser jag en tendens att folk som inte riktigt har hittat problemet i tentafrågan också får lägre poäng. Annorlunda uttryckt är det oftast inte någon svår juridik som skall tillämpas när problemet väl har hittats och huvudfrågan ringats in. Detta kan vara värt att hålla i huvudet när du studerar extentor.

Jag har inte dragit till med något extremt. I Uppsala har vi terminstentor (d.v.s. 30 hp), men vår tentapluggsperiod är inte en månad, den kan vara runt tre veckor. Det gäller sålunda att tillägna sig en god studieteknik. Som jag skrev ovan är en teknik där böckerna pärmas oftast dålig, då det är som att sitta och läsa romaner 8 h om dagen. Arbeta istället med det material som finns i böckerna. Är något oklart? Skriver författaren att ett problem oftast löses på ett visst sätt? Stanna då upp och tänk på varför problemet oftast löses på det sättet. På vilka andra sätt kan problemet lösas?

Jag är varken lättkränkt eller dryg. Ärligt talat så finner jag dig mer roande än irriterande. Det jag däremot reagerar på är att du under hela två månader har gråtit över ditt B. Hade du släppt detta (du kan inte göra så mycket mer än att släppa detta eller skicka in en begäran om omprövning) hade tiden kunnat användas på ett mycket mer effektivt sätt.

Gällande själen så har du redan offrat den i din strävan att nå AB.

Din hets är onormal. Ingen arbetsgivare vill anställa en person som inte har förmågan att släppa ett problem, ta ett steg tillbaka för att försöka hitta en lösning så att samma problem inte återupprepas. Samma sak gäller dina studier. Klarar du inte av detta kommer du aldrig att nå ett AB. Och det är sagt i all välmening. För att nå en högre nivå måste någonting förändras.

Så, sammanfattningsvis:

(1) Jag tror du har problem med din studieteknik,
(2) jag tror att du gör vissa fel när du läser tentafrågan och svarar på den, samt
(3) jag tror att du måste släppa problemen och tänka mer objektivt på hur du skall nå AB-nivå.

Du skickar f ö riktigt roliga PM.

Haha, klockrent! Den tror jag att jag lånar.

Det är bra att du skriver råd även om de är ganska intetsägande, det är egentligen alla råd.
Men sluta hitta på saker som jag aldrig sagt.
Citera
2014-02-09, 22:19
Bannlyst
Men låt säga att jag kommer få B, personligen kommer jag isf läsa en annan utbildning och ta ett anant jobb.
För annars kommer jag varje dag i resten av mitt liv gå till Anderssons juridik i Eslöv och tänka på kursarna som sitter på Swartling, eller om vi ska vara realistiska så jobbar många jurister inte ens med juridik efter examen!! och jag har då inte läst på universitet för att jobba med okvalificerat skit som många jurister gör, men folk som får B och BA i genomsnitt hur resonerar de?

För det finns i min klass och statistiken säger ju att majoriteten inte ens får sitta ting. Hur tänker sådana människor? varför har inte fler personer ångest?
På min gymnasieskola och i min klass var det dagligen snack om betyg betyg mvg mvg, då var jag trots allt en av flummarna och ägnade mig inte åt deras betygshets.

PÅ juristprogrammet går det bara folk som toppresterade på gymnasiet, förutom hp o.s.v. o.v.s. nu är de högst ordinära, i mina ögon är man sämst om man inte är bäst men det är ju jag. Och de som får B? Har talat med två personer som har B och inte bryr sig om att få högre. Säger de...

Egentligen skulle jag vilja posta på klassens facebooksida men då får jag stämpeln som betygshetsare och man vill ju inte vara den.

Sitter här med ångest då jag har googlat på ting. Försöker se hur andra tänker med tanke på att jag själv sitter med BA, B så blir det ju eventuellt att ta till mig ett annat tankesätt, fast det kommer inte gå så för mig blir det förmodligen 4.5år juridik för att sedan läsa något annat.

edit: I mitt huvud låter det såhär... "måste sitta ting i stockholm och sedan ordna mig ett gediget jobb på en av de erkända firmorna. Allt annat är värdelöst. "

dubbeledit: för pratar jag med kursare så säger de saker som att betyg inte är viktiga bla bla bla, sedan läser man här i tråden om hur folk egentligen tänker.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-09 kl. 22:30.
Citera
2014-02-09, 22:22
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Fråga till övriga universitet än Uppsala, vilka böcker läser ni om Regeringsformen? Vore kanske nyttigt att läsa lite annat än Regeringsformen - en kommentar. Lätt att man börjar köpa allt som står i den som en sanning. Lär finnas en del som tolkar den annorlunda än Fredrik Sterzel och Thomas Bull och som har lika hög dignitet så att säga? Vore kul att jämföra.

Vi har statsrättens grunder i SU av Wiveka Warnling-Nerep, Annika Lagerqvist Veloz Roca (dement), Jane Reichel (sitter i uppsala?!?!vafan). I min mening pedagogisk och bra men registret är en bombplats.
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-02-09 kl. 22:32.
Citera
2014-02-09, 22:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Men jag är verkligen intresserad av hur ni tänker, både av egoistiska skäl och rent allmänt.

Om du vill sitta ting i Stockholmsområdet eller hamna på affärsjuridisk byrå så ja - betyg är viktiga.

Sedan finns det sjuhundra andra arbetsplatser och karriärsvägar. Det finns gott om folk även på SU som vill jobba med miljörätt, mänskliga rättigheter, skatteverket, en mindre byrå, starta eget, bli polis, jobba fackligt..betyg spelar roll även här (om jag förstått det rätt är skatteverket rätt hårda?), men det är inte hela världen om man inte har 75 % AB.

Och får man kassa betyg har man fortfarande en jur kand, dvs garanterat jobb och möjligheter att ta sig någonstans efter några skitår kanske. Tough luck, så är världen. Alla från Handels blir inte investmentbankers eller MC:are vid 25 heller.

Citat:
Citat:
Är intresserad av hur ni/andra tänker som får sämre än de betygen som ger öppna dörrar till alla jobb, och är speciellt intresserad av individer med B, av uppenbara skäl.

a) finns ingen sådan på flashback!
b) höga betyg öppnar inte alla dörrar (känn på den hetsen)
Senast redigerad av Sobofied 2014-02-09 kl. 22:54.
Citera
2014-02-09, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Om du vill sitta ting i Stockholmsområdet eller hamna på affärsjuridisk byrå så ja - betyg är viktiga.

Sedan finns det sjuhundra andra arbetsplatser och karriärsvägar. Det finns gott om folk även på SU som vill jobba med miljörätt, mänskliga rättigheter, skatteverket, en mindre byrå, starta eget, bli polis, jobba fackligt..betyg spelar roll även här (om jag förstått det rätt är skatteverket rätt hårda?), men det är inte hela världen om man inte har 75 % AB.

Och får man kassa betyg har man fortfarande en jur kand, dvs garanterat jobb och möjligheter att ta sig någonstans efter några skitår kanske. Tough luck, så är världen. Alla från Handels blir inte investmentbankers eller MC:are vid 25 heller.

Fast är det verkligen så ute i verkligheten? Det finns som jag har förstått det arbetsplatser som kräver ting och även om de inte kräver så finns det underförstådda krav.
Att det är garanterat jobb är bara bullshit. Det utexamineras fler jurister än vad arbetsmarknaden efterfrågar? och då är betyg extra viktiga för att få de bästa jobben.
Citera
2014-02-09, 23:07
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Är intresserad av hur ni/andra tänker som får sämre än de betygen som ger öppna dörrar till alla jobb, och är speciellt intresserad av individer med B, av uppenbara skäl.
Högst upp på sidan finns en verktygssymbol. Hovra över den och klicka på "Mina citerade inlägg". Läs sedan igenom alla de svar som schyssta människor inklusive mig själv har gett dig i den här tråden och försök se att det finns en uppenbar samstämmighet i att du är en hetsande, neurotisk pajas som gråter på flashback om en tenta fyra veckor från nu istället för att plugga inför samma tenta. Alla människor som har haft fler erfarenheter än insidan av ett klassrum vet att fler kvaliteter än betyg premieras även på byråer.
Mitt absolut bästa råd til dig, förutom att sluta besudla tråden, är att minska pluggtiden och njut mer av dina kurskamraters umgänge medan du kan för dom kommer garanterat börja undvika dig inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in