Citat:
Ursprungligen postat av
2till18tecken
Den speglar gällande rätt, på samma sätt som doktrinen gör och såvitt jag vet räknas doktrin som en rättskälla. Om den nu kommer i bokform, paragrafform, bandform, på ett USB-minne, på blindtext, är väl av sekundär betydelse?
Se Legal-Eagle:s
inlägg. Dahlman förklarar saken ganska bra.
Min egen kommentar till det hela är att doktrin endast blir rättskälla i den mån alla jurister är hyggligt överens om vad doktrinen innehåller och tyngden av den som skrivit innehållet. Tänk Ekelöf, Strahl och Jan Hellner. Detta hindrar dock inte att man i t.ex. domskälen i samband med ett oklart rättsläge hänvisar till vad någon mer eller mindre okänd författare har skrivit i ett mer eller mindre okänt verk. Skillnad måste göras mellan sådant som har sådan tyngd att det utgör rättskälla, och sådant man hänvisar till som ett led i en argumentation.
Vidare är jurister traditionella av sig vilket innebär att doktrin per automatik likställs med något som finns i tryckt form, eller något jämförbart därmed, samtidigt som man inte ser med blida ögon på någon som helt plötsligt ger sitt eget alster definitionen rättskälla och därutöver utformar det på sådant sätt att den oinvigde lätt kan missta det för en faktisk lag. Hur skulle det se ut om var och varannan forskare med en dåres envishet hänvisar till just ens egna verk som rättskällor som alla måste följa? Eller ännu värre; var och varannan praktisk verksam jurist börjar hänvisa till sina skrivelser som rättskällor? Är allt jag skrivit inne i juridikforumet rättskällor?
För att en rättskälla ska fylla sin funktion måste det finnas en enighet kring den och redan här kan det sägas att någon enighet kring Christinas avtalslag 2010 inte finns, tvärtom har den fått mer ris än ros, så redan på den punkten kan den inte anses utgöra en rättskälla, hur mycket hon än kallar den för det. Den används inte som en rättskälla så den är ingen rättskälla.
Summa summarum: Innehållet i avtalslagen 2010 håller standarden. Utformningen är däremot olycklig eftersom det faktiskt inte är en lag. Att författaren själv definierar sitt verk som en rättskälla, till synes för att ge det legitimitet snarare än att väcka någon form av debatt, är under all kritik.
Mitt praktiska tips till er juriststudenter är att inte hänvisa till avtalslagen 2010 som om den vore en rättskälla, men läs för all del vad som står där.
Citat:
Ursprungligen postat av
AX3L
Med risk för att detta tagits upp tidigare men, juristprogrammet i blötet har ju varit lite i blåsväder på sistone. Tex i senaste numret av den enligt mig i övrigt riktigt dåliga tidningen "spionen" kritiserades programmet i sin helhet och kursen Kerai i synnerhet. Vad säger ni, är det överdrivet eller har juristprogrammet på GU så stora problem som det hävdas?
http://www.spionen.se/nyheter/1231-omstridd-juristkurs-laeggs-ner
http://www.spionen.se/ledare/1234-kursen-som-aer-en-skam-foer-hela-gu
Om jag förstod Kerai korrekt så var upplägget ett som underkände mängder, och med hänsyn till att juriststudenter i Götet konkurrerar med juriststudenter ifrån övriga lärosäten, så är det inte hållbart. Det är en grej att kräva lite av sina studenter, en helt annan att gå American Psycho, och om man nu ska rensa upp rejält i inflationen av jurister så ska det tas ett helhetsgrepp som omfattar alla lärosäten.