2014-02-09, 12:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowster
...
Enligt dig, alltså: Det är skitenkelt. Det är bara att vänta ut en gärningsman. Trötta ut honom genom att låta honom stå. Skrattretande!

Ska lägga till en sak. Jag kan ha fel. Domstolen kan komma fram till att det var försvarligt våld. Du kan också ha fel, vilket kanske är en tanke på inte slagit dig. Men i varje fall är det inte skrattretande, eftersom det är precis detta åklagaren prövar i domstol, och vad de ha att ta ställning till.
Citera
2014-02-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Kan du vara vänlig att på ett tydligt sätt förklara vad skillnaden på det jag skrivit och det du har skrivit nu skulle vara. Jag tycker nämligen att poängen är densamma.

1. Uppgiften förutsätter att fyllot slås ned och handklovas, utan bara att fyllot hittas och polismannen håller ögonen på vederbörande samt upptar dennes intresse, ifall det skulle vara som så att fyllot går bärsärkagång eller någonting liknande. Att engagera ett våldsamt och farligt fyllo är dessutom emot instruktionerna, även med hund då det lika gärna kan sluta med att polismannen&hunden skadas eller dör.

2. Teorierna och nackspänningar är förstås bara bullcrap i syfte härleda någon form av 'överhängande angrepp' - en ganska vanlig missuppfattning av lagstiftningen & förarbetena.
Citera
2014-02-09, 16:16
Medlem
Citat:
Jag tycker att jag har förklarat det några gånger nu. Men du vägrar svara på hur du gör för att ha kontroll på en människa. För att jag ska känna att jag har kontroll på en människa som uppenabrt inte är i sitt sinnes fulla bruk. En person som bråkar helt enkelt så vill jag försvåra för den personen att h*n tar sig från platsen, slår mig, skadar någon eller något annat. Enklast är då att få ner personen på marken där h*n får ligga tills man kan boja. Det finns flera andra scenarion också, men jag känner inte för att skriva en uppsats över alla tänkbara scenarion.

1. Du borde verkligen uppsöka skolbänken igen.

Citat:
Eller en käftsmäll från fyllot, polisen medvetslös och fyllot tar pistolen, närmaste polisbil 20 minuter bort.
Eller en käftsmäll från fyllot och polisen blir skadad, med men för livet. Närmaste polisbil 20 minuter bort.
Eller en rusning och en käftsmäll från fyllot på någon av åskådarna som trillar och slår huvudet i marken och dör. Närmaste polisbil 20 minuter bort.

1. Under sådana förutsättningar så ska förstås inte poliskvinnan engagera fyllot i närstrid och framförallt inte gå till anfall mot fyllot, vilket hon gör både innan och under filmen. Din förklaring är både ett brott mot instruktionen och i sin essens egentligen ett dumförklarande av hela ditt eget resonemang.

Citat:
Vi kan fortsätta hur länge som helst med hittepåscenarion. Klart är att mannen redan angripit både människor och polisbilen. Han var inte att lita på och behövde säkras.

Förutsatt att polisen inte övermannats av mannen eller på annat sätt hindrats från att freda sig så skulle hon ju såklart kunnat försvara sig. Men då är skadan redan skedd och i det läget skall vi aldrig hamna, med tanke på de stora risker det innebär. Polisen skall ha kontroll INNAN det händer något mer. Kontroll har man när personen inte har möjlighet att angripa, fly eller något liknande.

1. Alltså, Optiroc, anledningen till att dina kritiker så gärna vill att du ska framstå som polis, är förstås för att de i många fall inte gillar poliser. [constable doofy, online].

2. Ditt sätt att resonera på är väldigt undermåligt. Det är tillräckligt för uppgiften att fyllot hålls under uppsikt och att dess aktivitet begränsas genom att fyllots intresse upptas av polismannen.

Citat:
Jag har arbetat snart i 6 år och aldrig använt vare sig pepparspray eller batong och lyckas bra med mitt arbete ändå. Så tålamod har jag inte problem med.
Som polis jobbar jag inte utifrån att det skall se bra ut på Youtube, där jag oavsett hur jag gör kommer få skit från någon som tycker jag gjort helt fel. Jag jobbar utifrån de förutsättningar jag uppfattar och den utbildning jag har. Innebär det att jag betvingar någon, försvarar mig, eller står och myspratar så låt gå.

Det är du själv som fått för dig att jag skrivit att polisen bara har kontroll när en person ligger ner. Jag har tagit det som ETT (1) exempel på när polisen har bättre kontroll än när en person står upp.
Om du inte förstår skillnaden i kontroll på en person som ligger på mage och en som står upp så kan jag gärna förklara den för dig.

1. Seså, erkänn nu att du är en ordningsvakt, som väldigt gärna vill vara polis.
Citera
2014-02-09, 16:48
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Seså, erkänn nu att du är en ordningsvakt, som väldigt gärna vill vara polis.
Om det skulle räcka för att du ska sluta med dina osakliga och felaktiga påståenden i inlägg efter inlägg kan jag tänka mig att påstå att jag är ordningsvakt som drömmer om att bli polis. Tveksam till att du lägger ner ändå...
Citera
2014-02-09, 17:59
Medlem
Citat:
Om det skulle räcka för att du ska sluta med dina osakliga och felaktiga påståenden i inlägg efter inlägg kan jag tänka mig att påstå att jag är ordningsvakt som drömmer om att bli polis. Tveksam till att du lägger ner ändå...

1. Alltså det är helt uppenbart att så är fallet, pga. dina juridiska kunskaper, vilka mer motsvarar en 3-dagars ordningsvaktkurs än en 2-års polisutbildad.

2. Utbildning är givetvis en färskvara, det är ju fullt möjligt att en polis, som jobbar natt i yttre tjänst i 10-20 år, liksom reduceras till en ordningsvakt.

3. Vill du bli polis så är ordningsvaktsgrejen antagligen fel väg att gå, den absoluta majoriteten av polismännen gör sitt yttersta för att hitta andra födkrokar eller bli 'fina' människor. De gillar inte batongmacheteslakt, då sådan kraftfullt försvårar både jakten på andra födkrokar eller förmågan att uppnå statusen av 'fin' människa.

4. Ta några kurser i juridik eller något annat relevant så kanske det går bättre i fortsättningen, de flesta väktare/ordningsvakter som antas till polishögskolan blir inte antagna pga. sina ordningsvaktskunskaper utan pga. andra saker, som tex. svensk mästare i karate, judo etc. , flera år i FN-tjänst, utbildad sjuksköterska, akademiska meriter, språkkunskaper, datakunskaper, osv. osv.
Citera
2014-02-09, 18:10
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
...
1. Under sådana förutsättningar så ska förstås inte poliskvinnan engagera fyllot i närstrid och framförallt inte gå till anfall mot fyllot, vilket hon gör både innan och under filmen. Din förklaring är både ett brott mot instruktionen och i sin essens egentligen ett dumförklarande av hela ditt eget resonemang.
...

Det wannabepolisen, eller möjligen med förhoppningsvis inte riktige polisen, menar är att det är liksom säkrast att ge busen batong. Utifall busen skulle ge sig på polisen. Om polisen gör som hon ska, dvs hålla lämpligt avstånd, kan detta inte inträffa.

Däremot skulle jag tro, hoppas i alla fall, att "polisens" chef skulle ha åsikter om den här slå-först-och-snacka-sen-taktiken som "polisen" förespråkar.
Citera
2014-02-09, 18:49
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det wannabepolisen, eller möjligen med förhoppningsvis inte riktige polisen, menar är att det är liksom säkrast att ge busen batong. Utifall busen skulle ge sig på polisen. Om polisen gör som hon ska, dvs hålla lämpligt avstånd, kan detta inte inträffa.

Däremot skulle jag tro, hoppas i alla fall, att "polisens" chef skulle ha åsikter om den här slå-först-och-snacka-sen-taktiken som "polisen" förespråkar.
Mmm, ja du tolkar som du vill... Än har det inte blivit många rätt, men det känns som att du anstränger dig för att inte vilja förstå, så det är kanske inte så konstigt.

Edit: Å andra sidan blir det ganska klart för min del att ditt sätt att försöka förlöjliga mina inlägg istället för att besvara dem beror på att du inte har något vettigt att komma med.
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-09 kl. 19:01.
Citera
2014-02-09, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vad är det för fel med att vänta? En polis väntar ofta på olika saker. Att du inte tycker om det för att rör sig i brallan på dig när det svingas batong är en annan sak. I det är aktuella fallet finns alltså inget egentligt realistiskt alternativ till att antingen vänta tills förstärkning kommer, antingen med eller utan batongsvingande.

Förstärkning som är nära betyder i bästa fall 5 min bort. På den tiden kan personen hinna ställa till mycket. Misshandla andra, ge sig på poliskvinnan...fly från platsen, osv osv. För att förhindra detta så måste personen SÄKRAS och eftersom poliskvinnan inte kan bröta med idioten själv så måste andra medel tas till.

Så kan det mycket väl vara i det här fallet.
Citera
2014-02-09, 19:41
Medlem
E.W.s avatar
Polisen har här att gripa en person som är misstänkt för att ha misshandlat personer.

Jag förstår inte varför han inte lägger sig ner omedelbart. Det hade jag gjort direkt. Jag tror alla förstår att man tjänar på att ge upp om en polisman försöker gripa en.

Det är inte den misstänkte gärningsmannen som kan välja om han vill bli gripen eller inte. Det beslutet fattas av polisen. Hade misstänkta gärningsmän fått välja om de ska bli gripna eller inte hade ju ingen blivit gripen.

Man ska aldrig använda mer våld än nödvändigt för att gripa någon. Problemet i detta fall är ju att personen inte ger upp. Då måste man ju se till att han ger upp. Hade han gett upp direkt hade polisen inte använt något våld alls.
Senast redigerad av E.W. 2014-02-09 kl. 20:03.
Citera
2014-02-09, 20:13
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iondskanstecken
Förstärkning som är nära betyder i bästa fall 5 min bort. På den tiden kan personen hinna ställa till mycket. Misshandla andra, ge sig på poliskvinnan...fly från platsen, osv osv. För att förhindra detta så måste personen SÄKRAS och eftersom poliskvinnan inte kan bröta med idioten själv så måste andra medel tas till.

Så kan det mycket väl vara i det här fallet.

Vilket hon kunde göra i vilket ögonblick som helst. Vilket hon med den äran bevisade. Vad är det du har problem med att förstå?
Citera
2014-02-09, 20:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Mmm, ja du tolkar som du vill... Än har det inte blivit många rätt, men det känns som att du anstränger dig för att inte vilja förstå, så det är kanske inte så konstigt.

Edit: Å andra sidan blir det ganska klart för min del att ditt sätt att försöka förlöjliga mina inlägg istället för att besvara dem beror på att du inte har något vettigt att komma med.

Göra dig löjlig klarar du av själv.

Har du förstått att det är just frågan ifall det det var försvarligt våld som användes är det som är uppe i domstol? Jag har påpekat att polisen kunde ha agerat annorlunda, utan att slutresultatet blir annorlunda. Det vill säga att polisen fick vänta på förstärkning.

Men så länge kan du väl svara på hur fyllot skulle kunna få in en käftsmäll på polisen?
Citera
2014-02-09, 20:19
Bannlyst
Citat:
och vill lära juristerna juridik.

HAHAHAHAHAHA Jovisst är du " jurist". Det är ju alla pellejönsfåntrattar som inte kan bete sig i fyllan och villan som tror att att dom kan hota OV/polis med div påföljder , allt för att slippa några timmar i fyllecell.

Ordningsvakt eller inte. En sådan är hursomhelst smartare än dig( därmed inte sagt att det yrket ställer särskilt stora intellektuella krav).

Vad för fantasiinstruktioner " mr pajaspelle" och tillika samhallstädare på tingsrätten( inget ont om sådana men snälla, du är INTE jurist för det) tror sig sitta på vore mycket intressant att få ta del av. Annars håller jag mig nog mera till sanningen och fakta där det framgår att polisen får använda våld i laga befogenhet, tex om någon skall gripas, vilket var fallet här.

Citat:
Vilket hon kunde göra i vilket ögonblick som helst. Vilket hon med den äran bevisade. Vad är det du har problem med att förstå?

En person som står upp, är dokumenterat våldsam, uppvisar att han är labil och inte går att prata med? Låter som en person som är allt annat än under kontroll tycker jag. Skall man då få kontroll över personen måste man kanske använda våld, och det är inte säkert man kan vänta då det innebär risker. Vad är det DU har problem att förstå?
Senast redigerad av iondskanstecken 2014-02-09 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in