Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Har du förstått att det är just frågan ifall det det var försvarligt våld som användes är det som är uppe i domstol? Jag har påpekat att polisen kunde ha agerat annorlunda, utan att slutresultatet blir annorlunda. Det vill säga att polisen fick vänta på förstärkning.
Men så länge kan du väl svara på hur fyllot skulle kunna få in en käftsmäll på polisen?
Det är väl just frågan om försvarligt våld vi har diskuterat hela tiden?
Lika lite som jag kan säga emot ditt påstående om att garanterat inget skulle hänt om hon bara stått och väntat, kan du säga emot mitt påstående om att mannen kunde börjat bråka igen eller gå till angrepp. Helt enkelt för att inget av detta hände...
En käftsmäll kan utdelas med en öppen eller en knuten hand, gärna med höjd arm... Eller vad menar du nu? Någon har ringt polisen för att mannen misshandlat folk, så han visste nog hur man slogs. När polisen kommer till platsen går han på polisbilen, så någon respekt för att det är polisen som kommit verkar inte heller funnits. Annars brukar ju folk inse att det bästa är att inte ge sig på en polis i alla fall. Nu verkade han sakna den spärren, vilket tyder på en ökad risk att han kan tänka sig att gå till angrepp även mot polisen på plats. Eller någon annan i den omedelbara närheten, trots polisens närvaro.
Du skriver hela tiden att hon fick ner honom på ca 10 sekunder så då kunde hon ju börjat jobba OM han börjat bråka. Och därmed hade hon kontroll (enligt dig)
Har tanken slagit dig att hon i det läget, när filminspelningen börjar inte har en aning om hur snabbt hon kan få kontroll på honom om hon hade behövt i ett akut läge?
Det finns individer som inte bryr sig nämnvärt över rejäla batongslag och som högaktningsfullt ignorerar att de blivit dränkta i pepparspray. Så jag förstår inte varför du tycker att man ska hamna i ett akut läge innan man ska få ta kontrollen över en person som uppvisar ett aggressivt beteende?