2014-02-09, 20:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Polisen har här att gripa en person som är misstänkt för att ha misshandlat personer.

Jag förstår inte varför han inte lägger sig ner omedelbart. Det hade jag gjort direkt. Jag tror alla förstår att man tjänar på att ge upp om en polisman försöker gripa en.

Det är inte den misstänkte gärningsmannen som kan välja om han vill bli gripen eller inte. Det beslutet fattas av polisen. Hade misstänkta gärningsmän fått välja om de ska bli gripna eller inte hade ju ingen blivit gripen.

Man ska aldrig använda mer våld än nödvändigt för att gripa någon. Problemet i detta fall är ju att personen inte ger upp. Då måste man ju se till att han ger upp. Hade han gett upp direkt hade polisen inte använt något våld alls.

Frågar man Opitroc får vi svaret att det nog är bäst att smälla till busen några gånger. Utifall att. Annars är det helt riktigt att med en riktig polis, som den vi ser i klippet, hade det inte blivit något våld.

Anledningen till att fyllot inte lägger sig ner, är antagligen att han är för full och trött för att fatta efter att ha supit hela natten.
Citera
2014-02-09, 20:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iondskanstecken
HAHAHAHAHAHA Jovisst är du " jurist". Det är ju alla pellejönsfåntrattar som inte kan bete sig i fyllan och villan som tror att att dom kan hota OV/polis med div påföljder , allt för att slippa några timmar i fyllecell.

Ordningsvakt eller inte. En sådan är hursomhelst smartare än dig.

Vad för instruktioner " mr pajaspelle och tillika samhallstädare på tingsrätten( inget ont om sådana men snälla, du är INTE jurist för det) tror sig sitta på vore mycket intressant att få ta del av. Annars håller jag mig nog mera till sanningen och fakta där det framgår att polisen får använda våld i laga befogenhet, tex om någon skall gripas, vilket var fallet här.

Polisen får använda förvarligt våld. Nu är vi där igen. Polisen får alltså inte skjuta ihjäl busen, för att vara extrem, för att han inte lyder. Så ta och lär dig att juridik inte är så enkelt som du hoppas på. Jag anser, och har argumenterat för, att polisen hade alternativ.

Kanske hade inte polisen tillräckligt med alternativ, kanske anser domstolen att polisen hade svårt att se alternativen, kanske anser den att det var försvarligt våld, eller så kanske de tycker att åklagaren inte kunde bevisa något.

I vilket fall som helst, har flera personer som kan betydligt mer juridik än du, (och låtsaspolisen här), ansett att det här är något som ska prövas i domstol. Så dina försök att göra pellejönsar av de som inte tycker som du faller enbart tillbaka mot dig själv.
Citera
2014-02-09, 20:36
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Har du förstått att det är just frågan ifall det det var försvarligt våld som användes är det som är uppe i domstol? Jag har påpekat att polisen kunde ha agerat annorlunda, utan att slutresultatet blir annorlunda. Det vill säga att polisen fick vänta på förstärkning.

Men så länge kan du väl svara på hur fyllot skulle kunna få in en käftsmäll på polisen?
Det är väl just frågan om försvarligt våld vi har diskuterat hela tiden?

Lika lite som jag kan säga emot ditt påstående om att garanterat inget skulle hänt om hon bara stått och väntat, kan du säga emot mitt påstående om att mannen kunde börjat bråka igen eller gå till angrepp. Helt enkelt för att inget av detta hände...

En käftsmäll kan utdelas med en öppen eller en knuten hand, gärna med höjd arm... Eller vad menar du nu? Någon har ringt polisen för att mannen misshandlat folk, så han visste nog hur man slogs. När polisen kommer till platsen går han på polisbilen, så någon respekt för att det är polisen som kommit verkar inte heller funnits. Annars brukar ju folk inse att det bästa är att inte ge sig på en polis i alla fall. Nu verkade han sakna den spärren, vilket tyder på en ökad risk att han kan tänka sig att gå till angrepp även mot polisen på plats. Eller någon annan i den omedelbara närheten, trots polisens närvaro.

Du skriver hela tiden att hon fick ner honom på ca 10 sekunder så då kunde hon ju börjat jobba OM han börjat bråka. Och därmed hade hon kontroll (enligt dig)
Har tanken slagit dig att hon i det läget, när filminspelningen börjar inte har en aning om hur snabbt hon kan få kontroll på honom om hon hade behövt i ett akut läge?

Det finns individer som inte bryr sig nämnvärt över rejäla batongslag och som högaktningsfullt ignorerar att de blivit dränkta i pepparspray. Så jag förstår inte varför du tycker att man ska hamna i ett akut läge innan man ska få ta kontrollen över en person som uppvisar ett aggressivt beteende?
Senast redigerad av Optiroc 2014-02-09 kl. 20:42.
Citera
2014-02-09, 20:41
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc

Lika lite som jag kan säga emot ditt påstående om att garanterat inget skulle hänt om hon bara stått och väntat kan du säga emot mitt påstående om att mannen kunde börjat bråka igen eller gå till angrepp. Helt enkelt för att inget av detta hände...

En käftsmäll kan utdelas med en öppen eller en knuten hand, gärna med höjd arm... Eller vad menar du nu? Någon har ringt polisen för att mannen misshandlat folk, så han visste nog hur man slogs. När polisen kommer till platsen går han på polisbilen, så någon respekt för att det är polisen som kommit verkar inte heller funnits. Annars brukar ju folk inse att det bästa är att inte ge sig på en polis i alla fall. Nu verkade han sakna den spärren, vilket tyder på en ökad risk att han kan tänka sig att gå till angrepp även mot polisen på plats. Eller någon annan i den omedelbara närheten, trots polisens närvaro.

Du skriver hela tiden att hon fick ner honom på ca 10 sekunder så då kunde hon ju börjat jobba OM han börjat bråka. Och därmed hade hon kontroll.
Har tanken slagit dig att hon i det läget, när filminspelningen börjar inte har en aning om hur snabbt hon kan få kontroll på honom om hon hade behövt i ett akut läge?

Det finns individer som inte bryr sig nämnvärt över rejäla batongslag och som högaktningsfullt ignorerar att de blivit dränkta i pepparspray. Så jag förstår inte varför du tycker att man ska hamna i ett akut läge innan man ska få ta kontrollen över en person som uppvisar ett aggressivt beteende?

Uppenbarligen hade hon inga betänkligheter med att utmana ödet genom att ge sig in i handgemäng med mannen. Du motsäger dig själv. Du måste välja mellan att han var tillräckligt ofarlig för att kunna ge sig på med batong och hund, eller potentiellt så farlig att han kan till och med kan döda.

Eller så kanske det bara var så att polisen tröttnade på att höra idiotiskt fyllesnack.

Men som sagt får vi tydligen svaret på vad i alla fall domstolen tycker redan i morgon. Så nu tar jag och lägger ner det här för ikväll.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-02-09 kl. 20:45.
Citera
2014-02-09, 20:44
Bannlyst
Citat:
Polisen får använda förvarligt våld. Nu är vi där igen. Polisen får alltså inte skjuta ihjäl busen, för att vara extrem, för att han inte lyder.

Den enda som snackat om att skjuta ihjäl här är ju du. Mig veterligen gjorde hon inte det. Jag tror nog även du förstår skillnaden här..

Citat:
Så ta och lär dig att juridik inte är så enkelt som du hoppas på. Jag anser, och har argumenterat för, att polisen hade alternativ.

Alternativ är oväsentligt. Det som är väsentligt är om agerande är inom ramen för försvarligt. Vilket är precis vad åtalet i det här fallet handlar om.

Citat:
I vilket fall som helst, har flera personer som kan betydligt mer juridik än du, (och låtsaspolisen här),

..och det skulle vara du och den där andra foliehattstomten ...bra försök men den gubben går inte

Citat:
ansett att det här är något som ska prövas i domstol. Så dina försök att göra pellejönsar av de som inte tycker som du faller enbart tillbaka mot dig själv.

Men nu har jag inte sagt att jag anser att det är fel att det provas i domstol, så ta och lär dig att läsa först och främst din nolla
Senast redigerad av iondskanstecken 2014-02-09 kl. 20:49.
Citera
2014-02-09, 20:57
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Uppenbarligen hade hon inga betänkligheter med att utmana ödet genom att ge sig in i handgemäng med mannen. Du motsäger dig själv. Du måste välja mellan att han var tillräckligt ofarlig för att kunna ge sig på med batong och hund, eller potentiellt så farlig att han kan till och med kan döda.

Eller så kanske det bara var så att polisen tröttnade på att höra idiotiskt fyllesnack.
Att ingripa som hon gjorde minskar risken för att han får utrymmet han har när han står där han står, vilket också syntes på filmen.

Det är klart han kan vara såpass farlig att han går till angrepp mot polisen eller annan. Det hade han ju redan visat några gånger. Varför ska man då stå och vänta på att han tar chansen att gå till angrepp igen?
Citera
2014-02-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc

Lika lite som jag kan säga emot ditt påstående om att garanterat inget skulle hänt om hon bara stått och väntat, kan du säga emot mitt påstående om att mannen kunde börjat bråka igen eller gå till angrepp. Helt enkelt för att inget av detta hände...

Du skriver hela tiden att hon fick ner honom på ca 10 sekunder så då kunde hon ju börjat jobba OM han börjat bråka. Och därmed hade hon kontroll (enligt dig)

Alltså poängen som nu först ska avgöras av lekmannadomstolen och senare eventuellt av HR och HD är ifall det är tillåtet att utöva extremt våld preventivt genom BrB 24:1, vilket delar av poliskvinnans försvar uppenbarligen går ut på. Det är iochförsig inte tråkigt ifall hon frias iochmed en privatperson kan skylla knivvåld och basebollträsvåld på att någon haft en spänd käke och tidigare betett sig illa.

Eller med andra ord, under de abnorma påhittade förutsättningar som poliskvinnan anger, så kan envar gå till anfall med både slaktarkniv, hund eller basebollträ. En juridisk omöjlighet alltså.
Och under pl10 så finns det knappast i den juridiska världen att det skulle vara försvarligt att släppa hunden på någon som inte ägnar sig åt anfallsverksamhet av grövre sort. Ännu värre blir det förstås när hunden mest verkar intresserad av att bita i penis och mot halsen på personen samt poliskvinnan går till anfall mot personen samtidigt med tvåhandsfattad batong. Som extra lök på laxen så glömmer poliskvinnan att formellt informera personen om att denne var frihetsberövad, detta trots att det är väldigt enkelt att säga. "Du är gripen för xx eller omhändertagen med stöd av LOB osv. etc." " Följ mina instruktioner så kommer allt att gå väl. Nu vill jag att du lägger dig ned så att. . bla.lbal."
Citera
2014-02-09, 21:13
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4. Ta några kurser i juridik eller något annat relevant så kanske det går bättre i fortsättningen, de flesta väktare/ordningsvakter som antas till polishögskolan blir inte antagna pga. sina ordningsvaktskunskaper utan pga. andra saker, som tex. svensk mästare i karate, judo etc. , flera år i FN-tjänst, utbildad sjuksköterska, akademiska meriter, språkkunskaper, datakunskaper, osv. osv.
För några år sedan gick en serie på SVT som hette polisskolan (dokumentär, skall inte blandas ihop med alla andra serier och filmer med samma namn). Den fick även en uppföljare "polisskolan 20 år senare" där poliserna intervjuades efter att ha jobbat som poliser i 20 år. Originalserien går hitta på SVT-play. Du bör nog se den för att få en lite mer realistisk bild av hur det fungerar i verkligheten. Det vill säga om du nu har något intresse av verkligheten.
Citera
2014-02-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
För några år sedan gick en serie på SVT som hette polisskolan (dokumentär, skall inte blandas ihop med alla andra serier och filmer med samma namn). Den fick även en uppföljare "polisskolan 20 år senare" där poliserna intervjuades efter att ha jobbat som poliser i 20 år. Originalserien går hitta på SVT-play. Du bör nog se den för att få en lite mer realistisk bild av hur det fungerar i verkligheten. Det vill säga om du nu har något intresse av verkligheten.

Vad svt har att säga om verkligheten bryr sig väldigt få om. Jag har inte sett någon av svts 'dokusåpor' men jag antar att det som brukligt är propagandistiska filmer i syfte att minska intresset för lag&rätt samt förstås med intresset att dehumanisera poliskåren och sett till bildmaterialet tillgängligt via googles bildsamlingar, att framställa polismännen som mänskliga vrak efter tjugo år - 'the expendables'.

I övrigt så fattar ju vem som helst med en hjärna att själva caset som tråden handlar om behandlar legalitet vs. historia. Rent praktiskt så kommer legaliteten att vinna eftersom det finns en HR och en HD i sammanhanget där legaliteten har 100% av stolarna emedan historian kan ha en god chans i TR, då potentiella anhängare av den har minst 75% av stolarna.
Citera
2014-02-09, 21:39
Medlem
Dom på måndag.

http://www.dn.se/sthlm/dom-mot-polis-som-attackerade-berusad/
Citera
2014-02-09, 22:18
Medlem
flowsters avatar
Citat:
Polisen får använda förvarligt våld. Nu är vi där igen. Polisen får alltså inte skjuta ihjäl busen, för att vara extrem, för att han inte lyder. Så ta och lär dig att juridik inte är så enkelt som du hoppas på. Jag anser, och har argumenterat för, att polisen hade alternativ.

Kanske hade inte polisen tillräckligt med alternativ, kanske anser domstolen att polisen hade svårt att se alternativen, kanske anser den att det var försvarligt våld, eller så kanske de tycker att åklagaren inte kunde bevisa något.

I vilket fall som helst, har flera personer som kan betydligt mer juridik än du, (och låtsaspolisen här), ansett att det här är något som ska prövas i domstol. Så dina försök att göra pellejönsar av de som inte tycker som du faller enbart tillbaka mot dig själv.
Du har dumförklarat dig själv för länge sen eftersom du verkar anse att det alltid går att vänta ut en gärningsman. Med den låga nivån du har och den lilla kunskapen borde polisen i fråga bjudit honom på kaffe och väntat på förstärkning.

Vad du inte får in i din lilla skalle är att förstärkning inte alltid finns ett stenkast bort.

Du verkar heller inte förstå att polisen FÅR använda våld om en person vägrar låta sig gripas och inte gör som polisen säger, givet att våldet skall vara försvarligt.
Citera
2014-02-10, 11:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowster
Du har dumförklarat dig själv för länge sen
Med tanke på din extremt aggressiva debattstil tycker jag faktiskt att du ska vara försiktig med att dumförklara andra debattörer. Det kan slå tillbaka.

Citat:
eftersom du verkar anse att det alltid går att vänta ut en gärningsman.
Det har jag inte sett att JHEL har gjort. Vad h*n har hävdat är att det hade gått att vänta i just det här fallet, eftersom polisen ändå under alla förhållanden var tvungen att invänta förstärkningspatrullen på plats, och mannen dels inte utgjorde något som helst hot i det ögonblick han beordrades ner, och dels fick för lite tid på sig för att i sitt berusade tillstånd a) koppla att han borde lägga sig ner och b) utföra detta.

Det har väldigt lite att göra med när och om förstärkning kommer rent generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in